PDA

View Full Version : Capricho Arabe - Tarrega



FunkyFlamenco
14 juni 2003, 23:51
Ik vind dit een van de allermoeilijkste stukken die ik gespeeld heb, al klinkt het misschien niet zo moeilijk. Dit stuk is ook de oorzaak ervan dat mijn pink 'los geraakt' is... iets waar ik nu dus ook nog mee sukkel en ik denk dus niet dat ik het ooit nog eens ga spelen... :(

Maar het is wel een mooi stuk! Deze opname is dus van een aantal weken terug:

Capricho Arabe (http://www.iae.nl/users/ingevane/gitaar/capricho.mp3)

Negative K3 fan
15 juni 2003, 11:41
klinkt leuk, maar misschien kun je je mp3s in eht vervolg wat meer comprimeren, klassieke gitaar heeft vaak niet zo veel van die hele hoge frequenties waarvoor je de hoge bitrates nodig hebt. Ook het encoden naar ogg vorbis of mp3pro kan al een heleboel schelen, ik denk dat je deze onder de 2 mb had kunnen houden zonder enig kwaliteits verschil.

-eind mierenneukmode-

erg gaaf nummer! uitvoering is voor zover foutloos, af en toe een kleine rammel, maar dat hebben zelfs de grootsten. Ook wel goed opgenomen en een goede toon die je uit je vingers hebt gehaald.

hij klinkt inderdaad vrij makkelijk, maar dat zal wel niet :D

delphiro
15 juni 2003, 11:59
Echt keurig gespeeld! Het tempo is wel te laag om helemaal professioneel te zijn. Maar liever langzamer en mooi helder zoals nu dan te snel met veel fouten en een lelijke toon.

ik ken het stuk omdat het in mijn bladmuziek collectie zit maar ben er nooit aan begonnen omdat dit echt een flink oefenstuk is. Dat heeft je vast wel wat tijd gekost :)

ennuh, NK3F.. als je de bladmuziek ziet krijg je direct zin om het stuk over te slaan (sextolen, 32sten, veel versierseltjes en hoog op de hals) Grappig dat het als niet moeilijk overkomt. Dat is het lot van de klassieke gitarist(e) denk ik :D

Negative K3 fan
15 juni 2003, 12:29
ik had al zon vaag vermoeden, het is niet altijd fijn een klassieke gitarist te zijn :)

misschien moet ik me dan toch maar wat meer richten op de shred om wat meer indruk te maken :D

FunkyFlamenco
15 juni 2003, 13:22
Klopt! Dit stuk heeft inderdaad veel tijd gekost, voordat ik het echt zonder fouten kon spelen was ik denk ik wel een week of 6 verder.

Tis wel erg de moeite waard! Het eerste deel is niet echt moeilijk, het middendeel is echt zwaar. Maar je moet het niet te vaak spelen want das echt niet goed voor je hand....

Ik heb het 2x uitgevoerd en had het helemaal ingestudeerd voor het gitaarconcours in utrecht.. maar toen had ik zo'n last van mijn linkerhand dat ik het concours niet mee kon doen :(

FunkyFlamenco
15 juni 2003, 13:23
klinkt leuk, maar misschien kun je je mp3s in eht vervolg wat meer comprimeren, klassieke gitaar heeft vaak niet zo veel van die hele hoge frequenties waarvoor je de hoge bitrates nodig hebt. Ook het encoden naar ogg vorbis of mp3pro kan al een heleboel schelen, ik denk dat je deze onder de 2 mb had kunnen houden zonder enig kwaliteits verschil.

Ja klopt! Ik moet alleen eens uitzoeken hoe ik dat kan doen :D

Negative K3 fan
15 juni 2003, 13:54
je neemt op met cooledit?

FunkyFlamenco
15 juni 2003, 14:02
Nou eerst met minidisk en dan idd naar de pc via cooledit!

delphiro
15 juni 2003, 14:11
je kunt daar evt. winLame voor gebruiken, gratis, legaal en geen spywaretroep. Ik gebruik de linux-variant naar alle tevredenheid

http://winlame.sourceforge.net/

Negative K3 fan
15 juni 2003, 14:38
met de nieuwste cooledit pro kun je je nummers gewoon opslaan als mp3pro met heel veel instellingen, als het hebt opgenomen meot je drukken op opslaan als, daaronder zie je een lijstje met bestandstypen, dan klik je aan mp3pro, dan druk je op options/advanced en dan staan daar heel veel bitrates etc. Dan moet je variabele bitrate nemen met ongeveer <96 khz en de traagste compressiemethode.

Dan heb je eht al heel erg verkleind.

Predator
16 juni 2003, 12:04
:o Godgloeiende ^"&!* Klinkt leuk hoor! Het mag volgende keer wel wat harder opgenomen worden maar goed. Je hebt het goed gespeeld en het komt inderdaad retesimpel over :-? ... Ik ga er misschien ook maar eens aan beginnen, heb ook een classic chitarra dus ga em gebruiken ook! 8-)

Arbz
1 juli 2003, 01:57
:o Godgloeiende ^"&!* Klinkt leuk hoor! Het mag volgende keer wel wat harder opgenomen worden maar goed. Je hebt het goed gespeeld en het komt inderdaad retesimpel over :-? ... Ik ga er misschien ook maar eens aan beginnen, heb ook een classic chitarra dus ga em gebruiken ook! 8-)

Ik wil niet lullig doen, maar dit zijn toch wel van die nummertjes die je niet even speelt als je toevallig ergens nog een klassieke gitaar hebt liggen :)

Weinig losse snaartjes in dit nummer, paar hele snelle stukjes, wat redelijk lastige versierinkjes...
Ik zou er niet aan willen beginnen als niet klassieke gitarist :)

delphiro
1 juli 2003, 08:24
Ik ga er misschien ook maar eens aan beginnen, heb ook een classic chitarra dus ga em gebruiken ook!

hehehe.. ik zou toch eerst maar eens even naar de lessen van Ilja Croon gaan kijken voordat je Tarrega gaat proberen. Ik speel nu 14 jaar klassiek maar die Capriche zal ik toch echt wel ff moeten studeren voordat ik hetzelfde als Funky neer kan zetten. :-D

Hier.. een stukje van (alleen al) het intro

http://www.nedlinux.nl/~delphiro/images/tar.png

Barret Wallace
1 juli 2003, 08:31
wow DIT KLINKT GAAF, ik vind het normaal niet echt leuk om naar klassiek te luisteren maar dit heeft er wel verandering in gebracht :) en delphiro's mp3's uiteraard ook :wink:

FunkyFlamenco
1 juli 2003, 08:39
:) Zoals ik al zei, ik speel dus 10 jaar en dit is echt het zwaarste stuk dat ik tot nu toe gehad heb! Ook een van de mooiste vind ik! En dan is het eerste deel nog wel te doen, maar het middendeel is nog moeilijker!

Arbz
1 juli 2003, 11:07
wow DIT KLINKT GAAF, ik vind het normaal niet echt leuk om naar klassiek te luisteren maar dit heeft er wel verandering in gebracht :) en delphiro's mp3's uiteraard ook :wink:

Wat jammer dat je het "normaal niet leuk vindt" om naar klassiek te luisteren!

Er zijn zo ontzettend veel mooie nummers, maar klassiek spelen is ook ontzettend lastig... Dingen die ook in dit topic worden opgemerkt als; 'het klinkt retesimpel' zijn echt frustrerend :)
Frustrerend omdat het ontzettend veel moeite kost de meeste (mooie) stukken in te studeren ;)

Barret Wallace
1 juli 2003, 11:11
hoho ik weet wel dat het moeilijke shit is hoor ik onderschat het ZEKER niet

ik vond het nogal saai klassiek kon er niet constant naar luisteren en het gaf me geen goosebumps... maar ik ben er nu steeds meer naar aan het luisteren

Arbz
1 juli 2003, 11:15
hoho ik weet wel dat het moeilijke shit is hoor ik onderschat het ZEKER niet

Had het niet over jou persoonlijk, maar in het algemeen wordt er vaak zo over gedacht.

Hoevaak ik niet gitaarleken hoor zeggen dat <insert bagger 3-akkoordjes-gitarist here> zo geweldig gitaar kan spelen :)

Barret Wallace
1 juli 2003, 11:23
true true :)

De Teng
1 juli 2003, 12:27
Mooi gedaan zeg, ik heb bewondering voor je. Ik ben nu ook wat mp3tjes van je aan het luisteren. 'Een dag op het water' is prachtig zeg. Ik heb hier in principe geen kritiek op, het klinkt gewoon goed. Punt uit. Je moet eens werk van Dominic Miller opzoeken, heb je er nog een idool bij ;) 't Is al jaren de gitarist van Sting, maar hij speelt voornamelijk accoustisch en klassiek werk.

En die nummers klinken zeker niet simpel van je, beetje lekenpraat lijkt het. Soms denk bij je mp3... hoe moet je dat eigenlijk pakken... euhmm..... haha. Af en toe een flageolet erdoorheen, goed hoor! Veel klassiek gitaar luister ik niet, als ik het doe is het vooral viool bvb Paganini en Brahms. Toch wel mijn favoriet.

Zonde van je linkerhand, kijk wel uit hoor, als je het nu hebt. Oefeningen doen en je tijd nemen. Ikzelf ben noodgedwongen wat doorgegaan en nu kraakt er iets in mijn rechterpols wat niet zou moeten kraken..... in het begin toen ik nog wat meer klassiek speelde was ik er wel aan begonnen, maar dat is nu wat weggezakt allemaal :-?

Ik ben een beetje verslaafd geraakt aan mijn electrische gitaar toen (al schrijf ik nog wel veel eerst accoustisch) en nog later de Bazz...

delphiro
1 juli 2003, 12:53
werk van Dominic Miller opzoeken

AARG, dat is echt erg :o

een flamencoritme onder een vioolpartitie, keyboard aaahtjes onder een ciaconne...

smaken verschillen natuurlijk maar dit heeft helemaal niets met klassiek te maken. De kunst van bv. Bach is om elke stem er uit te laten komen, niet om de melodie te spelen en daar wat drums / keyboard sounds onder te zetten... Dit vind ik (persoonlijk!) echt wegwerpmuziek.

Niet de goede definitie van klassiek in ieder geval. Meer 'easy-listening gebaseerd op klassieke stukken maar dan zonder inspiratie'

Hij valt voor mij onder artiesten als Berdien Stenberg, James Last en Andre Rieu

Arbz
1 juli 2003, 13:05
Wordt het niet eens tijd voor een klassiek forum hier?
Zie toch wel een potentieel groepje posters en het zou leuk zijn als klassieke gitaristen ook een beetje een eigen identiteit krijgen hier...

.. ipv ergens moeten posten tussen vragen over welke Martin nou het mooist is en waarom Taylor zo stoer is :)

Barret Wallace
1 juli 2003, 13:12
haha wat een onzin dan ken je ook nog eens een shredder forum, blues forum etc. erbij gaan maken...

Arbz
1 juli 2003, 13:15
Onzin? Is toch juist makkelijk :)

Barret Wallace
1 juli 2003, 13:16
Onzin? Is toch juist makkelijk :)

Stel het eens voor aan gitaarnet zou ik zeggen :wink:

De Teng
1 juli 2003, 13:32
Hij valt voor mij onder artiesten als Berdien Stenberg, James Last en Andre Rieu

Dat meen je toch niet? Grote belediging voor deze begaafde man. Ik vind echt dat die uitspraak ingetrokken moet worden. Hij is zooooo goed... tering.

Wist je trouwens dat hij ook belachelijk goed rock solo's speelt? Ten Summoners Tales Tour van Sting hoor je zijn vaardigheden erg goed. Dan te bedenken dat zoiets maar een klein deel is van wat iemand echt kan. Qua rock spel is hij echt mijn voorbeeld, kan weinig gitarist (voor mij) aan tippen.

Je kunt niet van zijn accoustische muziek houden (persoonlijk ik ook niet zo) maar het is wel mooi gespeeld. Hij is gewoon creatief met die dingen, tja... daar moet je van houden. Alsof je compleet moet vasthouden aan oude patronen.

Oh ja.. jij was toch ook degene die dacht dat een bas geen solo mocht spelen? ;)

delphiro
1 juli 2003, 14:24
Wist je trouwens dat hij ook belachelijk goed rock solo's speelt daar twijfel ik niet aan.. al zijn spel op z'n website bestaat uit allemaal solo's en als het meerstemmig is dan is het gedubt :) De solo's en begeleiding van Sting vind ik ook prima maar die 'klassieke' stukken vind ik echt beneden alle niveau.


Hij is gewoon creatief met die dingen
Dat is niet creatief.. dat is de melodie copieren en de akkoorden er als vioolkeyboardrommel onder proppen en een geinig drumroffeltje er onder plakken. Das net zo creatief als Vincent van Gogh naschilderen door de vakjes in te kleuren.


Alsof je compleet moet vasthouden aan oude patronen
Nee hoor, helemaal niet, en een goed voorbeeld daarvan is Nigel Kennedy, zoals hij bv Vivaldi speelt. Maar dit is muziek waar de componisten zich in hun graf voor zouden omdraaien. En waarom ik het met Stenberg, Rieu (die trouwens technisch ook niet slecht zijn) etc. vergelijk is dat ze allemaal hetzelfde doen

kies een lekker in het gehoor liggend stukkie, pas het aan zodat je alleen nog de melodie herkent en vergeet alle gedachten die de componist eromheen had.

Ik bedoel, als je een stuk van Sjostakovitz speelt speel het dan helemaal zodat de context duidelijk is want de componist wil er wat mee zeggen en ga dus niet alleen het makkelijk in het gehoor liggende deel uitvoeren en de belangrijke omliggende muziek vergeten. Dat is gewoon geen klassiek en ik moet de eerste gitarist nog zien die met dit soort kopietjes op een conservatorium voor klassiek zou slagen.

overigens wel een sympatieke vent als ik het forum op z'n website lees, ik ken maar weinig gitaristen die ook daadwerkelijk actief mee dicussieren.

De Teng
1 juli 2003, 14:51
Das net zo creatief als Vincent van Gogh naschilderen door de vakjes in te kleuren.

Haha..leuke uitspraak trouwens. Misschien dat je ook wel gelijk hebt. Ik voel het ijs nu wel erg glad worden onder me ;) Ik ben een beetje nog een nitwit op klassiek gebied en ik vond het ook niet alles. Persoonlijk hang ik volledig jouw argumenten an als het om andere genre's muziek gaat (de instrumentaal dan wat interessantere, fusion, jazz en funk bvb) dus als jij ze ook noemt zullen ze ook wel waar zijn.

De begeleidingspartijen van hem voor de nummers van Sting vind ik ook beter.

delphiro
1 juli 2003, 14:55
muziek zegt meer dan 1000 woorden

Dit is mijn definitie van creatieve, virtuose klassieke muziek

een stuk van Astor Piazzolla voor bandeon maar nu bewerkt voor twee gitaren door Segio Assad (van de virtuose Assad broers)

De muziek is behalve virtuoos ook trouw aan de componist en behandelt alle muziek, niet alleen de leuke melodie en heeft geen kunstmatige opleukers (als keyboard of ritmebox) nodig.

van de CD Saga Dos Migrantes (die overigens verder vreselijk mooi (maar ook wel vrij modern) is)

1 minuutje geript:

http://home.zonnet.nl/delphiro/mp3/escolaso.mp3

En De Teng, klassiek is mijn troetelkindje vandaar dat ik soms wat heftig reageer.. sorry daarvoor... aard van het beestje vrees ik :roll:

De Teng
1 juli 2003, 15:41
Och... don't be sorry... houdt me wakker ;)

Negative K3 fan
1 juli 2003, 15:49
wow DIT KLINKT GAAF, ik vind het normaal niet echt leuk om naar klassiek te luisteren maar dit heeft er wel verandering in gebracht :) en delphiro's mp3's uiteraard ook :wink:
Er zijn zo ontzettend veel mooie nummers, maar klassiek spelen is ook ontzettend lastig... Dingen die ook in dit topic worden opgemerkt als; 'het klinkt retesimpel' zijn echt frustrerend :)
Frustrerend omdat het ontzettend veel moeite kost de meeste (mooie) stukken in te studeren ;)

Ja best wel, laatst spelde ik een stukje klassiek voor wat vrienden die me normaal alleen electrisch horen speelden en die vroegen of dat niet onder mijn niveau lag :o

barbaars gewoon hoe er over de klassieke gitaar wordt gedacht.

Arbz
1 juli 2003, 17:59
Och... don't be sorry... houdt me wakker ;)

Houd....
Maar het gaat erom dat dit creatief en virtuoos is :)

Over het eerste kunnen smaken verschillen, over dat tweede absoluut niet, want de assad broertjes zijn briljant goed.

Muziek(smaak) is zo persoonlijk, ik vind dit mooi trouwens :D

De Teng
1 juli 2003, 18:49
Het kan beide.

V.T.T. Dat houdt me wakker.
Gebiedende wijs: Houd me wakker!

;)

Daarom heb ik ook altijd ruzie met onze zanger. Ik hang complete nummesr aan, dus ook het instrumentale aspect, terwijl bij hem het altijd en eeuwig om het liedje gaat. Geen soo's en het liefst een Placebo kopie worden. Frusterend, volgens mij omdat ie het instrumetale gewoon niet kan. :D

Arbz
7 juli 2003, 22:17
Het kan beide.

V.T.T. Dat houdt me wakker.
Gebiedende wijs: Houd me wakker!

;)

Jaaaaja! ;)
Je bedoelt stiekem wel de gebiedende wijs :D

Maar ach, muggenziften!