PDA

View Full Version : Juiste akkoorden vinden bij melodie? (begeleiden)



muziekfreak
11 september 2012, 19:34
Hallo,

Ik vroeg me af als je zelf muziek schrijft en je hebt een melodie lijn gemaakt en je wilt op de achtergrond een begeleiding spelen,hoe kan je dan het beste de juiste akkoorden erbij vinden?.Ja ik weet gewoon uit proberen!.
Heb je dan ook toonladder kennis er bij nodig?.En volgens mij hoef je bij elke noot die je speelt niet per noot een akkoord erbij te spelen,dat kan toch ook een akkoord zijn voor verschillende noten!!(sorry weet niet goed dit te verwoorden??)
William.

aaronstonebeat
11 september 2012, 19:40
Wat kennis van toonladders helpt zeker.
Maar er is geen vast recept voor. Stel je hebt een tekening gemaakt die je erg mooi vindt en je wil van die tekening een schilderij maken; hoe weet je dan welke kleuren je daarvoor moet gebruiken?

Han S
11 september 2012, 19:41
Het is een talent. Je hoort uit welke noten een accoord bestaat, maar het helpt wel als je onderwijs volgt in dat soort zaken.

terrasbeest
11 september 2012, 19:56
Tadaa :


http://www.youtube.com/watch?v=zORHSgJni_A

muziekfreak
11 september 2012, 20:07
Ok bedankt al vast,ik ga hier eens mee aan de gang,ik was al een beetje bezig met de akkoorden en ik had al wat juiste akkoorden gevonden bij bepaalde melodie noten want je hoort het wel als het goed klinkt of juist niet goed klinkt,maar ja wat kennis is nooit is altijd goed om te hebben natuurlijk.
William.

terrasbeest
11 september 2012, 21:10
Kernwoorden : ( majeur) toonladders, toonladders harmoniseren ( vierklanken ), kwintencirkel, tussendominanten, omkeringen van akkoorden.

Braddie
18 september 2012, 20:50
Het is een talent. Je hoort uit welke noten een accoord bestaat, maar het helpt wel als je onderwijs volgt in dat soort zaken.

Dit is zeker waar, als je weet uit welke tonen jou melodie bestaat bijvoorbeeld zou ik jou kunnen vertellen welke akkoorden je zou kunnen gebruiken... zo heel lastig is het niet, als je opzoek gaat naar de drieklank binnen jou melodie lijn...

muziekfreak
18 september 2012, 22:46
Ik zal het binnen kort even opnemen! dan kan ik het ook aan jullie laten horen.
William.