PDA

View Full Version : Notenleer een must?



Salvador
10 september 2012, 22:56
Hallo,
Ik ben pas begonnen met gitaarlessen, dit op een school waar notenleer niet nodig is.
Sommigen zeggen dat ik beter naar een school zou gaan waar ze wel notenleer geven,
Is dat nodig om gitaar te leren spelen of is gewone les, enkel met akkoorden en tablatuur ook goed genoeg?
Zijn er nog mensen die geen noten kunnen lezen en toch goed gitaar spelen?
Mvg,
Salvador

TimS
10 september 2012, 22:59
Noten lezen is niet nodig om goed te kunnen spelen, maar wel handig om te kunnen.

Salvador
10 september 2012, 23:04
Noten lezen is niet nodig om goed te kunnen spelen, maar wel handig om te kunnen.

Ja, heb ik al eerder gehoord, maar wat is er dan handig aan?

TimS
10 september 2012, 23:08
Ja, heb ik al eerder gehoord, maar wat is er dan handig aan?
Je kunt gemakkelijk dingen lezen die anderen hebben opgeschreven (ook voor andere instrumenten) en je kunt dingen die je speelt beter opschrijven voor anderen. Ik heb zelf ook dat ik beter door heb wat ik speel als ik het in noten opschrijf dan wanneer ik het in tab doe zonder na te denken.

LaurentB
10 september 2012, 23:14
Bij complexere stukken, vooral ritmisch, kunnen tabs wel eens tekort schieten. Maar voor veel diongen heb je aanvankelijk geen notenschrift nodig. Ikzelf gebruik alleen noten als ik er op gehoor niet uitkom.

-Martijn-
11 september 2012, 00:49
Het ligt er vooral aan wat voor muziek je wilt gaan spelen. Noten kunnen lezen is niet echt noodzakelijk, maar ik vind dat het toch wel een beetje bij je algemene ontwikkeling als gitarist hoort. Je kunt het overigens in een weekje leren, dus om er een andere muziekschool voor te zoeken is niet echt nodig.

Cue Zephyr
11 september 2012, 01:41
Ik kan een beetje noten lezen. Een béétje.

Dit met name omdat het handig is (zoals gezegd is) om stukken voor andere instrumenten te leren.

En het is ontzettend handig voor ritmische notatie. Ik vind het zelf nog erg moeilijk om te lezen maar om het op te schrijven is het zo duidelijk als het maar zijn kan.

Plant
11 september 2012, 02:22
Ik heb het geluk dat ik noten heb leren lezen voordat ik aan gitaarles begon (heb vanaf mijn 9de een paar jaar pianoles gehad).

Een must... nou vooral erg handig. Als ik tijdens de repetitie met mijn Folk-bandje weer bladmuziek met een nieuwe jig of reel voorgeschoteld krijg, dan kan ik daar vlot mee overweg. Ik speel meestal de akkoorden, maar die staan er soms niet bij (tabs zijn soms voor een ander instrument) , dus speel ik het melodietje en kijk aan de hand van de noten welke akkoorden erbij horen.

Rizz
11 september 2012, 05:23
Ik heb het geluk dat ik noten heb leren lezen voordat ik aan gitaarles begon (heb vanaf mijn 9de een paar jaar pianoles gehad).

Een must... nou vooral erg handig. Als ik tijdens de repetitie met mijn Folk-bandje weer bladmuziek met een nieuwe jig of reel voorgeschoteld krijg, dan kan ik daar vlot mee overweg. Ik speel meestal de akkoorden, maar die staan er soms niet bij (tabs zijn soms voor een ander instrument) , dus speel ik het melodietje en kijk aan de hand van de noten welke akkoorden erbij horen.

Dat is idd makkelijk, dat notenlezen, maar hier komt ook nog een buts muziektheorie bij kijken en dan ben je nog even verder..

Ik heb nooit noten leren lezen en soms kom je de beperkingen van tabs tegen. De lengte van noten en het tempo, kan je niet van tabs aflezen. Aan de andere kant, je zal hoofdzakelijk nummers spelen die je kent, dus verdwijnen die beperkingen ook weer grotendeels..

Salvador
11 september 2012, 07:23
Het ligt er vooral aan wat voor muziek je wilt gaan spelen. Noten kunnen lezen is niet echt noodzakelijk, maar ik vind dat het toch wel een beetje bij je algemene ontwikkeling als gitarist hoort. Je kunt het overigens in een weekje leren, dus om er een andere muziekschool voor te zoeken is niet echt nodig.

In een weekje?
Waar heb jij dat dan gedaan? Of hoe? Via een boek? Welk boek? Of gewoon een weekje avondles?

Rizz
11 september 2012, 07:42
In een weekje?
Waar heb jij dat dan gedaan? Of hoe? Via een boek? Welk boek? Of gewoon een weekje avondles?

Hoe het systeem in elkaar zit, is idd in een weekje te leren. Het leren lezen en direct vertalen naar je gitaar is een heel ander verhaal.. Tel daar nog maar een paar jaar bij op..

EDV
11 september 2012, 07:55
Ikzelf gebruik alleen noten als ik er op gehoor niet uitkom.

ik ben zelf nogal visueel ingesteld en kan aan de noten vaak een stuk al in m'n hoofd horen....ben blij dat ik 't vroeger geleerd heb. Al zou ik met mijn speelniveau aan tabs ook meer dan genoeg hebben voorlopig :)

Woml
11 september 2012, 09:42
Ik kan ook niet echt noten lezen. Wel "noten spellen", en dan uittellen en zo. Het meeste gaat prima met tabs en op gehoor, maar soms merk ik dat het wel handig zou zijn als het noten lezen wat vloeiender zou gaan.