PDA

View Full Version : Probleem met stemmen...



Gerard1793
10 september 2012, 23:23
Hallo Gitaarliefhebbers,

Ik heb vanavond voor het eerst zelf mijn snaren vervangen. Ik heb er iets dikkere Ernie Ball snaren opgezet, van 0,52 tot 0,10 mm. Nu wilde ik de gitaar weer stemmen, maar dit lukt met geen enkele mogelijkheid, als ik de lage E heb gestemd, en daarna de A stem, is de lage E weer ontstemd enzovoorts enzovoorts... Ik heb de snaren netjes 1 voor 1 vervangen, dus niet alle snaren in een keer losgehaald.

Wat moet ik doen? De snaren ontspannen en de gitaar een nacht laten staan? Of de snaren juist opspannen?

Het gaat om een Peavey Predator uit '94-'95.

Alvast heel erg bedankt!

Groeten Gerard

pim raaijmakers
11 september 2012, 00:18
Er zit in het begin nogal wat 'rek' in de snaren. rustig aan de snaren trekken en dan trek je de rek er wel uit. Rek is heel normaal en hier heeft iedereen last van. gewoon oprekken die handel.

gerritje tralalalala
11 september 2012, 00:38
Heb je een tremolo brug?
Als je namelijk een setje dikkere snaren op je gitaar zet kan dat nog wel eens zorgen dat je brug omhoog komt en in ene zwevend staat afgesteld.
Dat zou betekenen dat je de schroeven achter de brug verder je gitaar in moet draaien of een veer erbij moet plaatsen.

Gerard1793
11 september 2012, 00:39
Bedankt voor je reactie:) ik ben alleen bang dat ik de hals kromtrek...

Gerard1793
11 september 2012, 00:41
Heb je een tremolo brug?
Als je namelijk een setje dikkere snaren op je gitaar zet kan dat nog wel eens zorgen dat je brug omhoog komt en in ene zwevend staat afgesteld.
Dat zou betekenen dat je de schroeven achter de brug verder je gitaar in moet draaien of een veer erbij moet plaatsen.

Er zit een tremelobrug op ja, ik zal morgenmiddag eens kijken hoe het allemaal zit, ben nog niet zo ervaren haha (:

gerritje tralalalala
11 september 2012, 00:41
Dat zal wel meevallen denk ik hoor, misschien dat er een achtste slagje trussrod aangedraaid zou moeten worden.
Maar meten is weten kijk http://www.donhofstee.nl/?Gitaar_afstellen:Zelf_afstellen hier ook eens voor wat meer informatie

stijnkenens
11 september 2012, 13:15
Met een trem is het logisch dat je snaren terug vals (lager) staan als je andere opspant.

Je moet zien dat de verhouding tussen snaren en veren evenredig is (voor een zwevende trem) en meer spanning op de veren, als je hem op de body wil laten rusten.

Ik weet niet welke predator het is, ik heb er gezien met conventionele trem en floyd.

Een hals kromtrekken is niet onoverkomelijk, maar daar hou je geen blijvende schade aan over.

gewoon telkens bij stemmen, een paar keer (ik doe het soms 5x achtereen) tot alles juist staat, en dan zien hoe de veren van de trem reageren op de nieuwe snaren (zijn het dikkere of dunnere dan degene die erop zaten?)

De site van Don Hofstee geeft een goed voorbeeld wat er allemaal moet gebeuren,maar zijn opeenvolging van stappen is niet logisch, dus ik raad het niet aan om het op die manier te doen.



s.

Gerard1793
11 september 2012, 18:53
Bedankt voor de tips, ik heb de gitaar net even geprobeert, en het lijkt al beter, minder spanning op de snaren, ik zal hem vanavond even weer stemmen.

Mocht het dan nog niet lukken zal ik eens wat met de tremelo gaan experimenteren (:

sjoerd5
11 september 2012, 19:31
Van 009 naar 010 gaat je hals echt niet kromtrekken hoor. Als je nu naar 013 ofzo was gegaan dan kon je eens gaan denken aan de halspen.
Een zwevende tremelo is altijd een beetje prutsen. Gewoon steeds bijstemmen.
Je snaren kun je wel een beetje oprekken.

Gerard1793
11 september 2012, 23:37
Ik heb het nog even weer geprobeerd, en het viel me op dat de tremelo inderdaad erg ver omhoog komt, een millimeter of 3-4. Is dit een kwestie van de zadels losdraaien, en dan de schroeven onder de zadels vastdraaien? Of hoe pak ik dit aan?

Groeten

sjoerd5
12 september 2012, 00:29
Je moet de klauw waar de veren aan vast zitten (ik neem aan een strat-achtige tremelo) Verder de body inschroeven.
Die klauw zit met twee schroeven aan de body. Als de schroeven vaster draait gaat de klauw richting de body, wordt er harder aan de veren getrokken en komt de tremelo naar beneden.

Plaatje:

409

Gerard1793
12 september 2012, 00:55
Ah kijk! Dat verduidelijkt een hoop! Hoever ik ze moet indraaien is een kwestie van proberen neem ik aan? Heel erg bedankt!

mesaman
12 september 2012, 09:52
nog geen 18 jaar?of de stempas nog niet ontvangen?

Hendriks
12 september 2012, 10:41
Ah kijk! Dat verduidelijkt een hoop! Hoever ik ze moet indraaien is een kwestie van proberen neem ik aan? Heel erg bedankt!
Ik zie dat je bij mij in de omgeving woont , je mag gerust een keer met de gitaar langskomen ,dan kijken we er samen even naar.

Gerard1793
12 september 2012, 14:32
@ Mesaman, heel grappig :')

@ Hendriks, als ik er echt niet uit kom dan kom ik misschien wel even langs, waar woon je precies? Bedankt voor het aanbod!

Gerard1793
12 september 2012, 15:24
Het is intussen gelukt, gitaartje klinkt en speelt weer prima (:

Ze heeft nu een net iets vetter geluid, bedankt allemaal!

Hendriks
12 september 2012, 15:50
@ Hendriks, als ik er echt niet uit kom dan kom ik misschien wel even langs, waar woon je precies? Bedankt voor het aanbod!

Holwierde city , 15 minuten met de auto.

Gerard1793
12 september 2012, 15:59
Met een gitaarkoffer op de brommer lijkt me niet zo'n succes :) Maar het is inmiddels gelukt, zoals je hebt kunnen lezen.

Nu ga ik weer achter de pc weg en spelen (:

sjoerd5
12 september 2012, 18:10
Mooi dat het gelukt is!
Hoe ver je ze in moet draaien is net hoe 'zwevend' jij de brug wilt hebben.
Ik weet niet hoeveel je tremelo gebruikt maar als je de klauw ver aandraait en de brug helemaal tegen de body aanzet (en dan best strak) ben je van een hoop gezeik af vind ik altijd. En dan kun je de tremelo arm alsnog naar beneden duwen.

DemolitionColorScheme
12 september 2012, 18:53
nog geen 18 jaar?of de stempas nog niet ontvangen?
haha, ik wou net ook al een stem-gerelateerde post maken in die trand. ;)