PDA

View Full Version : akoestische gitaarbegeleiding voor (festival) optreden



savale
10 september 2012, 16:08
a.s. zondag ga ik voor het eerst optreden op een festivalletje (2 nummers). Ik heb geen hele band, maar alleen een akoestische gitaar om mijn zang te begeleiden.
Ik verwacht dat het best wat luidruchtig kan zijn in het publiek en zeker de ogen niet direct op mij gericht zullen zijn, dus ik vroeg me af: hoe zorg ik dat het interessant genoeg wordt en hoe pak je de aandacht? De rustige tokkeltjes achterwege laten bijvoorbeeld?
Tips zijn meer dan welkom :)

B~Rock
10 september 2012, 16:22
Wat bedoel je met de aandacht pakken? De aandacht krijgen of vasthouden? In het eerste geval: zorg voor een opvallende intro (trek iets opvallends aan, of begin met een goede grap als je jezelf entertainer genoeg voelt). M.b.t. het 2e: gewoon een goede performance neerzetten en je verder niet te druk maken. Ik neem aan dat je wel uitversterkt wordt? Misschien i.d.d. de nummers voorzien van een stevige begeleiding op je gitaar. Welke nummer speel je?

savale
10 september 2012, 16:50
Ja het wordt uitversterkt. Ik speel trouwens 2 covers: Valerie van the Zutons en een cover van the Kooks - Naive.
De nummers spelen is het probleem niet zo zeer, maar het lijkt me wel leuk om te proberen om op de 1 of andere manier wat aandacht van het publiek te krijgen en dat proberen vast te houden.
Maar waar ik bijvoorbeeld een beetje bang voor ben: ik wil beginnen met Valerie: Ik had bedacht om het begin rustig tokkelend in te zetten, maar volgens mij gaat niemand dat dus meekrijgen als ik niet eerst de aandacht weet te pakken...

B~Rock
10 september 2012, 17:14
Neuh, een subtiel intro lijkt me dan niet de beste optie (meer iets voor in een theater of een andere "stille" locatie. Ik denk jezelf kort voorstellen (als dit niet gedaan wordt) en vervolgens gewoon accoustisch de beuk erin, moet wel lukken gezien de nummers die je doet (kende de versie van de Zutons niet, erg geinig).