PDA

View Full Version : Dubbele PPIMV 'schakelpop'



JoVe
10 september 2012, 13:14
Dit weekend heb ik een dubbele PPIMV in mijn Matchless C30 kloon verwerkt (zie schema). Er is een 'pop' bij het schakelen. Het volume van de 'pop' is onafhankelijk van de stand van de mastervolumes. Het is geen harde knal, maar ik wil het schakelen stil hebben. Het schakel-vertraag-circuit voor het relay kon het probleem helaas niet verhelpen.

De DC spanningen over de potmeters zijn +/- 14 mV voor de A-kanten en +/- 60 mV voor de B-kanten. Dit zijn dus de spanningen na de koppel condensatoren vanaf de phase inverter. Kunnen deze DC-spanningen de 'pop' veroorzaken of moet ik naar andere zaken kijken? En als dit de oorzaak is, kan ik het probleem dan verhelpen door een extra koppel condensator toe te voegen tussen het relay en de gridstoppers van de eindbuizen? Of zijn de koppelcondensatoren vanaf de phase inverter te 'lek'?

Alvast bedankt voor de adviezen.



Dubbele PPIMV:
http://www.plaatjesdump.nl/upload/529b4552a18dfacb069ef977a8ee78ee.png

Eindtrap C30 origineel:
http://www.plaatjesdump.nl/upload/930e4ccaed73ab2f40d377f2ef006b3c.gif

nico verduin
10 september 2012, 14:45
Zou kunnen. Het is een klein spanningkje die toch versterkt wordt. Een relais vertraging is zinloos omdat hij dan alleen later aangaat maar uiteindelijk toch gewoon mechanisch schakelt. Wel eens een optische mogelijkheid overwogen?

cluseau
10 september 2012, 19:45
De brightcap werkt op beide potmeters he dus als dat de bedoeling van het schakelen was zet dat niet veel zoden aan de dijk. Was het de bedoeling verschillende volume's in te kunnen stellen kan ik het wel begrijpen. De gelijkspanning hoort daar natuurlijk niet te zijn en je moet je afvragen waar deze vandaan komt. Heel waarschijnlijk heb je toch een beetje lek in de koppelcaps. Het aangenomen spanningsniveau zal tijdens overschakelen ineens een nieuwe waarde aan moeten nemen en dat ga je horen.

edit
Nog ff over zitten denken: Tijdens het overschakelen is het rooster met zijn ca -40V even losgekoppeld waardoor het DC level over de koppelcap zal veranderen. Vervolgens maak je die verandering weer ongedaan als het contact sluit. Dat is de plop die je hoort.

Mogelijke oplossing is om je potmeter te ontkoppelen van het groundlevel en dit aan je biasvoeding te koppelen. Dat knooppunt dan wel afsluiten voor AC.

Plant
11 september 2012, 02:39
Mogelijk zit er tussen potmeter massa's voor de schakelaars en de R1 /R2 massaverbindingen achter de schakelaars net een ietsje pietsje potentiaal verschil. Bij het omschakelen versterk je dan dat potentiaal verschil. Knoop de massa's voor en na de schakelaars echt op 1 punt samen.

7ender
11 september 2012, 03:48
De roosters staan al op een neg potentiaal omdat het hier EL84's betreft in klasse AB instelling.
Ik vind 't een vreemd ontwerp , dus ik heb zuks nog nooit zelf geprobeerd , ...maar :
Ik denk dat op het moment dat die roosters even afgesloten zijn met 2M2 , je last hebt van het inductie-veld van het relais-spoeltje,
anders heb ik er even gauw geen verklaring voor.

( Kun je het kapje van dat relais-tje verwijderen , en die contacten eens handmatig omschakelen met een plastic trimpennetje o.i.d ? , ....probeer eens of je dan ook die schakel-klap nog hoort )

cluseau
11 september 2012, 07:41
De roosters staan al op een neg potentiaal omdat het hier EL84's betreft in klasse AB instelling.

Dat mis ik anders wel in het cad schema!


Gaan we ervan uit dat de biasvoedig wel op de normale manier aanwezig is dan wordt die vrolijk kortgesloten bij gesloten schakelaar en potmeter op nul. Bij geopende schakelaar (tijdens omschakelen) staat er de volle biasspanning over de contacten en reken maar dat je dat hoort.

JoVe
11 september 2012, 15:49
Heren, bedankt voor de input.

@Cluseau: De versterker is cathode biased, dus van een echte biasvoeding of -40V is geen sprake. De schakeling is inderdaad bedoeld om tussen volumes te kunnen schakelen. De 250pF condensatoren zijn inderdaad bright caps om het verlies aan hoog op lagere volumes te compenseren.

@Plant: het relay en het schakel-vertraag-circuitje staan op een PCB, de massa van de potmeters en R1/R2 zijn daarop aan elkaar verbonden zonder potentiaalverschil.

@7ender: het relay is van Finder en ik zie zo geen mogelijkheid de kap te verwijderen. Wat vind je vreemd aan het ontwerp? De schema's van dubbele post-phase inverter master volumes die ik kan vinden op het net, zijn op deze manier geconstrueerd.

Is het te verwachten dat nieuwe koppelcondensatoren minder/geen DC lek geven? Zien jullie oplossingen voor de huidige situatie? Of moet ik stil schakelen in de optische hoek gaan zoeken zoals Nico aangeeft?


Foto van het printje:
http://www.plaatjesdump.nl/upload/d4e28a3e1f527bbd325733ca7a14ba24.jpg

cluseau
11 september 2012, 16:06
Heren, bedankt voor de input.

@Cluseau: De versterker is cathode biased, dus van een echte biasvoeding of -40V is geen sprake.

Idd, overheen gekeken. Dan moet het toch door lek in de koppelcaps komen. De vraag was ook al waar je DC spanning vandaan komt. Eigenlijk kan dat alleen maar uit de koppelcaps zijn. Je zou even de moedercontacten los kunnen maken en kijken of er dan spanningsverchillen staan. Dit geeft uiteraard ellende tijdens schakelen. Misschien kun je een beetje blussen met een paar weerstanden over de schakelcontacten. 2M2 of zoiets.

7ender
11 september 2012, 16:58
Heren, bedankt voor de input.

@Cluseau: De versterker is cathode biased, dus van een echte biasvoeding of -40V is geen sprake. De schakeling is inderdaad bedoeld om tussen volumes te kunnen schakelen. De 250pF condensatoren zijn inderdaad bright caps om het verlies aan hoog op lagere volumes te compenseren.

@Plant: het relay en het schakel-vertraag-circuitje staan op een PCB, de massa van de potmeters en R1/R2 zijn daarop aan elkaar verbonden zonder potentiaalverschil.

@7ender: het relay is van Finder en ik zie zo geen mogelijkheid de kap te verwijderen. Wat vind je vreemd aan het ontwerp? De schema's van dubbele post-phase inverter master volumes die ik kan vinden op het net, zijn op deze manier geconstrueerd.

Is het te verwachten dat nieuwe koppelcondensatoren minder/geen DC lek geven? Zien jullie oplossingen voor de huidige situatie? Of moet ik stil schakelen in de optische hoek gaan zoeken zoals Nico aangeeft?


Foto van het printje:
http://www.plaatjesdump.nl/upload/d4e28a3e1f527bbd325733ca7a14ba24.jpg

Nou , ik zie dat op dit printje die 2M2 weerstanden pal naast dat relais zitten ,
en dat lijkt mij dan wel een erg gevoelig plaatsje bij gebruik van rooster-weerstanden met zulke hoge waarden
Waarom heb je die hoge waarden gekozen ? , in 't originele ontwerp zie ik 220K zitten ,
De potmeters zouden ook lager kunnen , bijv 250K log.
Voor de kantelfrequentie zou je dan die kopp cond. 2 X zo groot kunnen nemen ( 100nF )

JoVe
13 september 2012, 22:55
Ik heb wat verder onderzoek gedaan. De DC bleek niet van de koppelcaps te komen, maar van de mute switch. Met een schakelaar kunnen beide helften kortgesloten worden. De contacten van deze schakelaar hadden een paar honderd mV potentiaalverschil met de massa. Dezelfde schakelaar (DPDT) schakelt ook de 5V winding van de gelijkrichter (voor een standby functie). Komt dit potentiaalverschil dan doordat de 5V winding zweeft op een paar honderd volt?

Na het loshalen van de draadjes die naar de mute switch gingen staat er geen potentiaalverschil meer over de potmeters en is het schakelen volledig stil wanneer er geen audio input is. Als ik echter schakel tijdens het klinken van een toon of akkoord is er nog steeds een 'pop' aanwezig. Hebben jullie nog inzichten voor dit probleem?

@7ender: voor de potmeters heb ik 500K gekozen om de belasting voor de fasedraaier gelijk te houden met de oorspronkelijk situatie (220K). De 2,2M weerstanden zouden moeten voorkomen dat de stuurroosters volledig zweven bij een 'wiper-fail' van de potmeters. Wat kan de plaatsing van de weerstanden naast het relais voor problemen geven?

Schema met mute switch:
http://www.plaatjesdump.nl/upload/795220d7ef10ff8b9eedd74e7ef1d5cf.png

nico verduin
13 september 2012, 23:11
Ik vermoed dat het ploppen komt doordat je verschillende signaal sterkten schakelt. In plaats van geleidelijk te stijgen/dagen (het signaal), spring ja van het ene punt naar het andere. Ik had een klein beetje verwacht/gehoopt dat de 2M2 weerstanden de caps zouden ontladen maar dat werkt alleen als er geen signaal meer is. Je zou dus geleidelijk moeten switchen tussen de kanalen. Dan moet je dus een geleidelijke switch hebben en dan kom je al gauw in het optische/LDR gebied terecht.

JoVe
13 september 2012, 23:17
Bedankt voor je reactie, Nico. Het ploppen gebeurt helaas ook als de potmeters op hetzelfde volume staan afgesteld. Ik zal me eens wat verdiepen in het schakelen met LDR's (nooit eerder wat mee gedaan). Een relay zou eigenlijk ideaal zijn voor deze situatie. Ik kan me voorstellen dat optisch schakelen in dit geval al snel neerkomt op 4 LDR's.

nico verduin
13 september 2012, 23:28
Als je het hebt over de stad van de potmeters dan kan er nog steeds een afwijking zijn. Het ideaalste is schakelen als het signaal door de 0V gaat *0-volt detection. Op dat moment is er namelijk geen signaal en kan je rustig schakelen zoals je nu ook doet. Daar zijn verschillende truuks voor. Of het relais snel genoeg is dan is de vraag. Ik heb ooit zoiets zelf gebouwd met 3 MV's maar daar gebruikte ik lineaire optische mosfets voor met vertraagde inschakeling. Vactrols is een alternatieve schakeling die ook niet zo snel werken. Er zijn dus meerdere wegen naar rome.

flo123
14 september 2012, 15:05
@JoVe: Heb je eigenlijk ook een schakelplop als er geen signaal is (preamp op 0 of gitaar volume op 0 zetten)?

Chris Winsemius
14 september 2012, 19:00
ik zou willen helpen maar ik kan mijn unieke anti-plop-ontwerp niet openbaar maken... (zelfs een andere onconventionele ontwerper stond er van te kijken ;) )

beetje hulp: blijf logisch nadenken en heb maling aan bestaande oplossingen :) het kan wel

nico verduin
14 september 2012, 19:10
@JoVe: Heb je eigenlijk ook een schakelplop als er geen signaal is (preamp op 0 of gitaar volume op 0 zetten)?
Dan heeft ie er geen last van (zie post 10).

guitarnijboer
14 september 2012, 22:24
Het lijkt me dat je een schakeling moet maken die contact maakt met de andere potmeter voordat het contact met de ene potmeter wordt verbroken. 'Make before break', net als bij de blade of toggle switch van je gitaar. Ik weet niet of er relais zijn die dat doen, maar anders zou je twee relais kunnen gebruiken die beide een elcotje en diode (in sper) over de spoel hebben. De relais schakelen meteen in bij bekrachtiging, maar blijven door de lading in de elco heel even hangen bij het uitschakelen. Bij een goed gekozen capaciteit (uit te rekenen met de stroom die het relais nodig heeft en de ontladingstijd van de elco) schakelt zo het ene relais in terwijl het andere nog door de elco bekrachtigd wordt en vise versa.

Hieronder het schakelen in de tijd: Als Relais A inschakelt wordt relais B nog even vastgehouden en andersom. Je maakt dus gebruik van een wisselschakelaar die of het ene of het andere relais bekrachtigd. Nog mooier is het om de relais elk met een eigen transistor te schakelen en hiervoor een inverter te zetten zodat je met één draad kunt schakelen.


Relais A _______------------________

Relais B ----------_______-----------

___ = uit

--- = aan

-- = bekrachtiging door elco


Ik denk dat je op deze manier wel van je plop afkomt.

guitarnijboer
15 september 2012, 12:54
Ik vermoed dat het ploppen komt doordat je verschillende signaal sterkten schakelt.

Nee, het ploppen komt hoogstwaarschijnlijk van de bright cap. Deze wordt kortstondig van de loper van de potmeters losgeschakeld tijdens het switchen waardoor zijn enige belasting nog de 2M2 weerstand is. Het signaal vanaf de fasedraaier kan dus kortstondig even heel hoog worden op de roosters van de eindbuizen via de onbelaste brightcap en dit klinkt als een plop. Zonder signaal is er geen plop want dan doet de brightcap niet mee. Je moet dus zorgen dat de brightcap altijd zijn belasting van de potmeter houdt. Dit kan met een 'make before break' schakelaar zoals beschreven.

nico verduin
15 september 2012, 15:23
Nee, het ploppen komt hoogstwaarschijnlijk van de bright cap. Deze wordt kortstondig van de loper van de potmeters losgeschakeld tijdens het switchen waardoor zijn enige belasting nog de 2M2 weerstand is. Het signaal vanaf de fasedraaier kan dus kortstondig even heel hoog worden op de roosters van de eindbuizen via de onbelaste brightcap en dit klinkt als een plop. Zonder signaal is er geen plop want dan doet de brightcap niet mee. Je moet dus zorgen dat de brightcap altijd zijn belasting van de potmeter houdt. Dit kan met een 'make before break' schakelaar zoals beschreven.zit wat in.. Kan ie zo testen. ff de bright cap eruit halen. Dan ligt ie altijd aan GND tijdens het omschakel moment.

guitarnijboer
15 september 2012, 16:55
Dan moet de plop weg zijn inderdaad.
De grootste plop komt van de brightcap, daar ben ik zeker van. Er kan echter een heel zacht plopje overblijven die afhankelijk is van de stand van de potmeters als je enkel de brightcap verwijderd.
De eindbuizen kunnen in bedrijf een roosterstroompje trekken. De grote is afhankelijk van de instelling en mate waarin de eindbuizen worden aangestuurd . Als plotseling Rg even wordt verhoogd van < 500K naar 2M2 en weer terug naar < 500K (wat gebeurd als er tussen de potmeters geschakeld wordt) Dan kan dit ook een klein plopje geven. 2M2 is meer een failsafe waarde voor als je potmeter defect is, maar ligt ver boven de aanbevolen waarde van 1M per buis. Voor twee buizen is 500K eigenlijk beter, maar dan is deze weer van invloed op de belasting van de fasedraaier.

Met een 'make before break' schakeling kan er tijdens het schakelen geen signaal via de brightcap 'lekken' wat veruit de grootste plop veroorzaakt en blijven de roosters van de EL84's ook altijd mooi strak aan de massa liggen via de potmeter.

Er zijn ook wel andere manieren mogelijk om plopvrij te schakelen, maar allemaal hebben ze hun eigen nadelen. Je kunt bijvoorbeeld ook de lopers van de potmeters permanent aan de roosters van de eindbuizen leggen en alleen de 'hot' aansluitingen schakelen. Hierover kun je ook eenvoudig een bricgtcap zetten die dan niet meer signaal kan lekken omdat er via de lopers van de potmeters altijd een belasting is naar massa. Nadeel is dan wel dat de beide potmeters elkaar zullen beinvloeden en de ene MV geen geluid meer geeft als de andere op 0 staat. Vanwege de brightcap is er dan ook nog wat klankverschil afhankelijk van de potmeterstanden... De werking van de mastervolumes wordt er dus niet beter op in dit alternatief.

HaroldA
15 september 2012, 17:08
ik zou willen helpen maar ik kan mijn unieke anti-plop-ontwerp niet openbaar maken... (zelfs een andere onconventionele ontwerper stond er van te kijken ;) )

Zeg dan niks :stop: Dit is niets meer dan zelfverheerlijking en voegt ook helemaal niets toe aan het topic.

Delen of niets zeggen.

7ender
15 september 2012, 20:49
Zeg dan niks :stop: Dit is niets meer dan zelfverheerlijking en voegt ook helemaal niets toe aan het topic.

Delen of niets zeggen.


:soinnocent: , daar zit natuurlijk wel wat in

Buzzel
15 september 2012, 21:33
Nu wil iedereen het weten...

Plant
15 september 2012, 21:42
Chris doet dit wel vaker.

Hij geeft in ieder geval wel aan dat het technisch mogelijk is, alleen niet hoe. Laat de hersentjes dus maar kraken (en dat op zaterdagavond).

nico verduin
15 september 2012, 21:42
Nee hoor dit doet ie al jaren zo :)

HaroldA
15 september 2012, 22:39
Chris doet dit wel vaker.

Hij geeft in ieder geval wel aan dat het technisch mogelijk is, alleen niet hoe. Laat de hersentjes dus maar kraken (en dat op zaterdagavond).

Dat het technisch mogelijk is lijkt me duidelijk. Alles is technisch mogelijk.

Chris heeft gewoon het juiste antwoord maar wil ons gewoon continue op ons bek zien gaan voor eigen vermaak.

Ik zeg: delen.

tommus42
15 september 2012, 23:02
Er uit slopen dat ding en een loadbox gebruiken:D

Buzzel
15 september 2012, 23:25
Tja ik volg eigenlijk al niet helemaal hoe de plop ontstaat laat staan dat ik de oplossing bedenken kan.

guitarnijboer
16 september 2012, 02:47
Hmmm... als iemand nu eens kon bedenken hoe de plop ontstaat en er dan een oplossing op zou verzinnen...

of gewoon zou kunnen lezen... :-0

tommus42
16 september 2012, 10:57
......Hieronder het schakelen in de tijd: Als Relais A inschakelt wordt relais B nog even vastgehouden en andersom. Je maakt dus gebruik van een wisselschakelaar die of het ene of het andere relais bekrachtigd. Nog mooier is het om de relais elk met een eigen transistor te schakelen en hiervoor een inverter te zetten zodat je met één draad kunt schakelen.


Relais A _______------------________

Relais B ----------_______-----------

___ = uit

--- = aan

-- = bekrachtiging door elco


Ik denk dat je op deze manier wel van je plop afkomt.

Lijkt me goed kunnen werken, wordt wel een ingewikkelde schakeling, mooi als het lukt.
Een andere oplossing is met een loadbox en een A/B switch, weet niet of het goed klinkt.

bluegate
16 september 2012, 11:37
Ik heb zelf goede ervaring met een mix van twee types.
De L/M PPIMV en de Type 3 uit de Trainwreck pages: http://www.blueguitar.org/new/schem/trainwreck/the_trainwreck_pages.pdf

Voor de OP, hou 1 x de PPIMV en vervang de andere Pot door een 1M pot.
Sluit deze aan op de uitgang van de eerste PPIMV via het relais en gebruik het relais om de verbinding te verbreken.
Als je de 1M pot dichtdraait doof je de fases uit.

Gebruik de 1M voor kleine volume beperkingen en de L/M PPIMV voor grotere volume beperkingen.

Buzzel
16 september 2012, 12:30
Hmmm... als iemand nu eens kon bedenken hoe de plop ontstaat en er dan een oplossing op zou verzinnen...

of gewoon zou kunnen lezen... :-0

Ik lees het wel, maar het komt nog niet helemaal over in de bovenkamer.

guitarnijboer
16 september 2012, 14:55
Lijkt me goed kunnen werken, wordt wel een ingewikkelde schakeling, mooi als het lukt.
Een andere oplossing is met een loadbox en een A/B switch, weet niet of het goed klinkt.

Het kan veel simpeler als je een ander relais koopt die zelf al een overlaptijd heeft: http://www.ia.omron.com/support/faq/answer/17/faq02190/index.html

guitarnijboer
16 september 2012, 15:13
Ik lees het wel, maar het komt nog niet helemaal over in de bovenkamer.

Ahhh zo...

Het is niet heel moeilijk hoor: Als je het schema bekijkt zie je dat er twee brightcaps ( c1 en c2 )zijn gebruikt die contact maken met de lopers van de potmeter die ingeschakeld is. De brightcap wordt dus tijdens het schakelen van de ene naar de andere loper van de potmeters geschakeld. De brightcap zit dus altijd aan een van beide lopers zou je denken, maar... het schakelen gaat echter niet tijdloos. Het duurt ca 3 miliseconden voordat het schakelcontact van de ene naar de andere kant is. In deze 3 miliseconden is de brightcap niet meer verbonden met één van beide loper van de potmeters. De potmeters vormen een belasting voor de brightcap en zorgen ervoor dat er afhankelijk van de stand van de potmeter een beetje extra hoog kan worden toegevoegd. Als deze belasting even 3 miliseconden wegvalt dan kan de signaalspanning die uit de fasedraaier komt via de brightcap gewoon ongehinderd op de roosters van de eindbuizen komen. Kortstondig is er dus even een hele grote signaalpiek die je hoort als plop omdat het maar 3 miliseconden duurt. Zou de schakelaar er een seconde over doen om van de ene naar de andere kant te komen, dan hoor je veel duidelijker 1 seconde lang een heel hard signaal. De oplossing is dus dat de brightcap altijd contact blijft maken met de potmeter en het ene contact niet verbroken mag worden voordat het andere contact is gemaakt.

http://www.plaatjesdump.nl/upload/529b4552a18dfacb069ef977a8ee78ee.png

Buzzel
16 september 2012, 15:26
Aaah op die fiets. Als ik het goed begrijp zijn C1 en C2 de brightcaps? En tijdens het schakelen is er een klein moment dat er geen weerstand is aangesloten waardoor het maximale signaal zich via de brightcaps naar het grid gaat? Dan klinkt het het make before break erg logisch.

JoVe
16 september 2012, 19:39
Zo, even een weekendje weg en bij terugkomst twee pagina's waarin mee wordt gedacht. Dank daarvoor.

Ik ga er morgen mee verder en zal eens de bright caps loshalen. Gaat het helpen als ik de bright caps voor de schakelaar zet ipv er na?

Buzzel
16 september 2012, 19:43
Ik denk het wel (als ik het nu goed begrijp)...heb je er alleen 2 meer nodig.

guitarnijboer
16 september 2012, 22:27
Gaat het helpen als ik de bright caps voor de schakelaar zet ipv er na?

Voor de plop wel, maar met 4 caps werken de potmeters die niet ingeschakeld staan als een soort tone controls die wel invloed hebben op het hoog in je geluid. De extra cap haalt juist hoog weg, zeker bij lagere standen van de potmeter merk je dat.

JoVe
16 september 2012, 23:13
Voor de plop wel, maar met 4 caps werken de potmeters die niet ingeschakeld staan als een soort tone controls die wel invloed hebben op het hoog in je geluid. De extra cap haalt juist hoog weg, zeker bij lagere standen van de potmeter merk je dat.

Ah ja, duidelijk. En de huidige situatie, maar dan met een weerstand in serie met de bright cap? Zet dat zoden aan de dijk?

flo123
17 september 2012, 10:35
Of haal die bright caps eerst ff weg en probeer het. Misschien klinkt het al prima zo en kun je het erbij laten. :)

Buzzel
17 september 2012, 10:48
Eerst de oorzaak achterhalen (misschien is het toch iets anders) en dan pas de oplossing maken, dus zoals flo zegt, kijk eerst maar is of het inderdaad de brightcaps zijn.

guitarnijboer
17 september 2012, 16:33
Ah ja, duidelijk. En de huidige situatie, maar dan met een weerstand in serie met de bright cap? Zet dat zoden aan de dijk?

nee, tenzij je de serieweerstand aan de massakant (2M2) flink verlaagd dan zal de plop zachter worden maar dat is natuurlijk niet handig. HEt moet dan wel een relatief erg lage weerstand zijn wat een grote belasting is voor je fasedraaier.

Een serieweerstand aan de signaalzijde heeft helemaal geen nut.
Kijk, een serieweerstand van 2M2 (aan de signaalzijde) zet nog steeds de helft van het signaal op het rooster tijdens schakelen, maar als brightcap werkt de 250pF cap in serie met een 2M2 natuurlijk voor geen meter meer met de lage waarde van de potmeter.

JoVe
17 september 2012, 18:16
Ik heb de bright caps verwijderd en de plop is weg! Bedankt guitarnijboer.

Dan nu een oplossing vinden. Ik wil de bright caps er wel inhouden. Een 'make before break' relay lijkt lastig te vinden en ik wil het graag zo simpel mogelijk houden. Mocht iemand mogelijkheden zien dan hoor ik het graag.

guitarnijboer
17 september 2012, 20:08
Tja, er zijn genoeg heel simpele manieren te bedenken, maar daarbij lever je wel in op geluid en/of de werking van je mastervolume.

De enige manier die ik kan bedenken is een MBB relais of schakelen met twee relais waarin een onderlinge vertraging zit zoals beschreven. Als je het lastig vind deze vertraging electronisch te regelen dan kun je het ook elektromechanisch doen. Hierbij maak je dan bij het schakelen gebruik van de schakelcontacten van het relais zelf

flo123
18 september 2012, 10:41
Ik wil de bright caps er wel inhouden.
Hoe klinkt het nu dan op verschillende master volume standen?

JoVe
18 september 2012, 13:13
Hoe klinkt het nu dan op verschillende master volume standen?

Ik mis nu wel wat hoog op lagere standen.

Een tijd geleden heb ik verschillende waarden bright caps geprobeerd. Ik kwam uiteindelijk op 250 pF uit. Er zat toen een enkele PPIMV met een 250K potmeter in. Voor de dubbele PPIMV gebruik ik 500 K potmeters. Zou ik nu dan ook de waarde van de bright caps moeten verdubbelen voor hetzelfde effect?

Panasonic blijkt mooie 'Make before break' relays te maken. Worden verkocht bij o.a. Mouser. De hoge verzendkosten houden me nog even tegen. http://nl.mouser.com/ProductDetail/Panasonic-Electric-Works/TQ2-2M-4-5V/?qs=YINDDaGsG3GXCjfqnvlHehykEMsIc7TR

flo123
18 september 2012, 13:55
Je zou een 2e relais kunnen gebruiken om ook tussen tussen de pinnen 3 te schakelen.
De twee stereo-potmeters worden dan volledig in/uit het circuit geschakeld omdat zowel tussen pinnen 3 als pinnen 2 (de lopers) wordt geschakeld en er geen onderlinge verbinding meer is.
En bij elke potmeter zijn eigen bright cap van pin 3 naar pin 2, dus 4 bright caps i.p.v. 2.

bluegate
18 september 2012, 18:17
Ik denk niet dat dat verstandig is...
de Bias spanning wordt ook doorgegeven en als je volledig ontkoppelt dan hebben je eindpitten ff geen Bias spanning meer.

Probeer mijn aangedragen manier, kun je voor de zachte instelling gewoon de brightcaps houden ;-)

flo123
19 september 2012, 17:13
Aangezien het een EL84 eindtrap met cathode bias betreft i.p.v. fixed bias, is de bias spanning geen probleem tijdens het schakelen.

Btw: Ik vind die PPIMV d.m.v. 1 potmeter tussen de PI anodes erg interessant. Ben benieuwd in hoeverre deze de klank behoud. Moet ik maar eens uitproberen in een Marshall bak...

JoVe
19 september 2012, 17:58
Btw: Ik vind die PPIMV d.m.v. 1 potmeter tussen de PI anodes erg interessant. Ben benieuwd in hoeverre deze de klank behoud. Moet ik maar eens uitproberen in een Marshall bak...

Deze had ik in eerste instantie ook in m'n versterker gezet omdat hij in een originele Matchless zit. Maar ik was niet tevreden met het geluid bij lagere settings. Ik vind de dubbele PPIMV beter functioneren, zeker met bright caps.

Voor de dubbele PPIMV ga ik op zoek naar een MBB relay en als deze niet tegen een fatsoenlijke prijs te krijgen zijn, ga ik een andere optie proberen.

bluegate
20 september 2012, 09:20
Ah, ik ging uit van standaard EL34/6L6 schakeling.

Vond zelf de 1 pot oplossing goed voor kleine volume aanpassingen, voor grote aanpassing werkt de L/M PPIMV veel beter.

Had de door mij aangegeven schakeling in een Trainwreck kloon gezet.
de L/M PPIMV gebruikte ik als begeleidings volume, en de 1 pot PPIMV voor solo volumes.




Aangezien het een EL84 eindtrap met cathode bias betreft i.p.v. fixed bias, is de bias spanning geen probleem tijdens het schakelen.

Btw: Ik vind die PPIMV d.m.v. 1 potmeter tussen de PI anodes erg interessant. Ben benieuwd in hoeverre deze de klank behoud. Moet ik maar eens uitproberen in een Marshall bak...

HaroldA
20 september 2012, 09:57
Aangezien het een EL84 eindtrap met cathode bias betreft i.p.v. fixed bias, is de bias spanning geen probleem tijdens het schakelen.

Zou een VVR dan niet beter werken als mastervolume? Ben nog steeds heel benieuwd naar zo'n MV, PostPIMV's vind ik nog steeds een beetje waardeloos.

Chris Winsemius
20 september 2012, 16:33
Ben nog steeds heel benieuwd naar zo'n MV, PostPIMV's vind ik nog steeds een beetje waardeloos.

neem eens betere OT........

HaroldA
20 september 2012, 16:43
neem eens betere OT........

Reageert een OT anders op een Pre- dan een PostPIMV? Want de PrePIMV vind ik wel klinken.

Chris Winsemius
20 september 2012, 17:06
Reageert een OT anders op een Pre- dan een PostPIMV? Want de PrePIMV vind ik wel klinken.

pre mv in een plexi verandert ook de response v/d tonestack

een betere OT zorgt er voor dat:
-) het geluid in het algemeen beter wordt
-) het geluid op lagere volumes "echter" wordt

(en daarna weer die amp revoicen, keuze OT/speakers zijn zeer bepalend, meeste 50 Watt Marshalls na '69 zijn gewoon krasbakken imo)

HaroldA
30 oktober 2012, 22:45
Ik kwam toevallig het volgende tegen en moest gelijk aan jouw schakelbare PPIMV denken. Hoe is dit eigenlijk afgelopen?

http://home.comcast.net/~jbjdav26/Dual%20PPIMV%20R2.JPG