PDA

View Full Version : Eerste buizenversterkertje (voor thuis en in oefenruimte)



Hans H
9 september 2012, 19:56
Hoi iedereen,

ik heb een paar maanden gelegen mijn gitaar geupgrade naar een Gibson Les Paul, maar speel nog steeds door een oude 15-watt spider III en dat is natuurlijk zonde. Nou vind ik het erg leuk om gewoon te klooien en een lekkere sound te krijgen (en die 'mee te nemen' als ik ergens ga spelen, niet elke keer met andere apparatuur het wiel opnieuw uitvinden) en dan kom je volgens mij al vrij snel uit op een nieuwe buizenversterker. Nu komt ie: ik heb 0.0 ervaring met buizenverstekers dus ik zit met een aantal vragen.

1) is het mogelijk om een top + kabinet te kopen en dan mijn top mee te nemen naar een oefenruimte en daar 'mijn' sound te hebben? Ik snap dat verschillende kabinetten anders klinken, maar hoe groot is de invloed van kabinetten en in hoeverre blijft mijn sound behouden als ik mijn toekomstige buizentop mee neem? En zijn er tops die zowel op het grotere volume van een oefenruimte (of eventuele gigs, niet op korte termijn iig) mee kunnen, als op huiskamerniveau lekker klinken?
2) Hoe zit het precies met footswitches? Worden die gebruikt om van clean naar lead te gaan of bepaalde effecten aan/uit te zetten tijdens het spelen?
3) Het is voor mij heel belangrijk om thuis wel een lekkere sound te krijgen, maar om geen bonje met de buren te krijgen. Nou lees ik soms eea over power soaks, werkt dat een beetje fatsoenlijk? Kun je daarmee, zo goed en zo kwaad als het kan, toch de lekkere versterker-vol-open-sound krijgen als je op weinig watt/decibellen zit?
4) Welke buizentops zijn aan te raden? Ik wil niet meer dan 500e uitgeven aan de top (en liefst niet meer dan ~750e aan top + kabinet, dit is geen harde grens maar wel een streven) maar natuurlijk wel voor een dubbeltje op de eerste rij :) ik lees/hoor veel goeds over de tubemeister 18, heeft iemand daar ervaring mee en is die aan te raden?
5) Als ik een aantal buizentops ga testen in de winkel, wat is dan (na de sound natuurlijk :)) het belangrijkste om op te letten? Zijn er nog belangrijke specs die mee moeten spelen?

Alvast thanks voor de antwoorden :)

groeten
Hans

muziekschuur
9 september 2012, 20:27
Probeer eens het Bugera v22 combo... En zet dan in de oefenruimte een 2x12 neer waarop je de Bugera aan kan sluiten...
Of het Jet city combo... Met deze amps heb je net genoeg headroom om met een drummer mee te komen. Maar kun je hem dan ook in de overdrive gooien.
Een 100 watt head is eigenlijk te veel. In alles... Slechts op een groot open lucht podium doet zo'n amp wat het moet doen...

Als dat het niet is, probeer dan eens een AC30 of AC15...

LGK
9 september 2012, 21:20
Maar je wil echt een top? Liever geen combo?
Anders kan je kijken naar een Laney cub 12R.. Want die heeft een 1w input en een.15w. Voor thuis en voor het oefenen met de band.

Succes!

Hans H
9 september 2012, 22:22
argh verkeerde knop en weg is post

@ muziekschuur
helaas is de oefenruimte een kant-en-klare ruimte met kabinetten (en wat tops) erin, geen idee wat dat voor zijn.

@ LGK
Voordeel van een top lijkt me dat je altijd je sound bij je hebt en niet met een gigantische bak loopt te zeulen, maar ik weet niet wat voor invloed een kabinet heeft. Klopt deze aanname dus? Anders is het argument tegen een combo natuurlijk weg. En zijn combo's per definitie beter?

reckless_life
9 september 2012, 22:45
Je kan eens kijken naar de Marshall Class 5 head (of combo).
Past binnen je budget en heeft een Low Power Mode voor thuis...

1/ De karakteristiek van je amp blijft behouden, maar het spreekt voor zich dat een andere cab, in een andere ruimte, niet hetzelfde zal klinken als bij je thuis. Als je je instellingen gevonden hebt, dan noteer je die gewoon op een sticker ofzo.
2/ Hangt van de footswitch af. Basically is het om te switchen tussen kanalen, clean/overdrive, rhythm/lead,...
Niet alle amps ondersteunen een footswitch, maar als je een nieuwe amp koopt met deze mogelijkheid dan zit de footswitch er bij.
3/ Ik zou eerst amp proberen met een Low Power Mode functie.
Een powersoak helpt maar tot op een bepaald niveau. Het dient om een amp te oversturen op lager volume, maar het is zo dat hoe harder een powersoak moet werken hoe meer invloed het heeft op je geluid. Dus, wil je je geluid beter hebben dan moet je de powersoak minder laten ingrijpen, wat ook wil zeggen dat alles weer luider gaat. Een goede powersoak alleen al kan je budget van 750 euro opslokken.
4/ Weet niet welke stijl je speelt of wat je zoekt, maar ik zou eens naar een Class 5 gaan zien, of een Egnater Tweaker 15, of misschien eentje van Blackstar?
5/ Altijd leuk om te weten is wélke buizen en hoevéél buizen er in zitten. Buizen slijten en sommige types van buizen zijn duurder dan andere.

LGK
9 september 2012, 22:48
Nou, beter durf ik niet te zegge.. Het is idd wat jij fijner vind..
Maar een combo hoeft niet lomp en zwaar te zijn.

Grz

no 1 hops
10 september 2012, 13:13
maar als je een nieuwe amp koopt met deze mogelijkheid dan zit de footswitch er bij.

zou ik toch even checken want naar mijn idee wordt bv de superchamp niet geleverd met een footswitch en moet je deze switch die anders van opzet is dan normaal (je kan dus geen universele switch gebruiken)apart erbij kopen.

Sinner1980
10 september 2012, 13:35
Ik zou eens kijken naar een Orange tiny/dark terror, afhankelijk van je smaak. Makkelijk te vervoeren, hard zat voor de oefenruimte,switchen naar 7 watt thuis (nog hard maar te doen). Past binnen je budget. Voor thuis een 1x12 cabinetje, klaar is Kees!
Ik vind het verdomd lekkere bakjes en ben zelf enorm nieuwsgierig naar de Dark terror(meer gain).
Succes!!!

smullie
10 september 2012, 14:00
Vox Night Train? (http://kopen.marktplaats.nl/search.php?xl=1&ds=to%3A1%3Bdi%3A%3Blt%3Azip%3Bsfds%3A1%3Bpt%3A0%3 Bmp%3Anumeric%3Bl2%3A745%3Bkw%3Anight%2520train%3B osi%3A2&ppu=0&p=1)
Met een 112 cabinetje thuis en in de oefenruimte kan je dan de cabinets van daar gebruiken.

Ik heb de lil night train en ben laaiend enthousiast!

reckless_life
10 september 2012, 20:43
zou ik toch even checken want naar mijn idee wordt bv de superchamp niet geleverd met een footswitch en moet je deze switch die anders van opzet is dan normaal (je kan dus geen universele switch gebruiken)apart erbij kopen.

ah ja, dat kan wel bij zo'n Superchamp.
Zelf hou ik me meer bezig met serieuzere amps waar een footswitch standaard meegeleverd wordt :D

Montecristo
11 september 2012, 07:33
Een 100 watt head is eigenlijk te veel. In alles... Slechts op een groot open lucht podium doet zo'n amp wat het moet doen...


Niet mee eens. Ik heb 5 jaar lang shows gedaan met een 120 watt head en 4x12 cab. In heel veel gare zaaltjes scheelde dat een hoop. Je hebt niet altijd de mogelijkheid om op een beetje goede manier over de PA te gaan en dan is een beetje powerrrrr toch wel lekker hoor. Maar misschien had dat ook wel te maken met een deel van de "zalen" waar wij stonden....;)