PDA

View Full Version : lager loshalen van DC motor



bass blom
9 september 2012, 16:15
hoe haal ik dit er af?
dat lager en dat vliegwiel.. (komt uit zo'n suf :D fitness trilapparaat)

http://hetgelegevaar.nl/images/IMG_3194.jpg

heb ik dan een poelietrekker nodig?

Gearjunkie
9 september 2012, 17:53
Zit erop geperst zo te zien, dus inderdaad een poelietrekker.

bass blom
9 september 2012, 17:56
ok, dank, zien maar ergens te scoren zo'n ding :D

Midwolda
9 september 2012, 17:58
Lager heet en as koud maken...

bass blom
9 september 2012, 18:02
dat is ingewikkeld :chicken: er is maar een klein stukje as bloot.
iemand een idee waarom er uberhaupt een lager op zit?
voorbij dat net niet halve vliegwiel..

johanb
9 september 2012, 18:06
Als eronder een klembus zit die het lager op zijn plaats houdt,deze eerst even los maken.inbusboutje eruit draaien en de klembus een halve slag t.o.v. het lager los tikken. Als je geen poelietrekker hebt kun je het lager er aftikken met een hamer.beter met een beitel tegen de ring die om de as zit,niet tegen de buitenste ring van het lager.veel succes

bass blom
9 september 2012, 18:39
ja dat inbusboutje had ik er al uit :D
uit dat 'halve' vliegwiel ding..

cluseau
9 september 2012, 22:03
Lager lijkt me gewoon op de as gekrompen. Het mooiste is een lagertrekker maar als je die niet hebt dan het lager goed laten dragen en met een passend stempel op de as er uit tikken. Verwarmen gaat je hier niet helpen omdat je beide delen niet thermisch van elkaar kan scheiden.

bass blom
9 september 2012, 22:33
getsiejakkes :chicken:

cluseau
9 september 2012, 22:37
Komop, dat is toch een leuk stukje huisvlijt!

bass blom
10 september 2012, 09:49
Komop, dat is toch een leuk stukje huisvlijt!

inderdaad, 100 punten, het is geen probleem maar een uitdaging :D

nou zat er dus een flink brok gietijzer bij, zou dat sterk genoeg zijn?

http://hetgelegevaar.nl/images/IMG_3195.jpg

http://hetgelegevaar.nl/images/IMG_3196.jpg

dat zo tussen 2 tafels, kussen eronder en dan meppen? :D

rvorkink
10 september 2012, 10:16
Ik denk dat je gietijzer gaat breken zo. (Ik weet het wel zeker eigenlijk.)
René

bass blom
10 september 2012, 10:18
ja en er is kans dat er nog een inbusboutje zit, ter hoogte van het lager, eerst het lager er af dus.
dat ding onder het lager lijkt 1 geheel..

cluseau
10 september 2012, 10:51
Dat gietijzer sla je kapot!

Inbus boutje onder het lager is niet belangrijk, dat lager zit alleen geperst of gekrompen op de as. Je kan proberen een wig vormige vork er tussen te wringen waardoor je niet hoeft te slaan. Veel kracht is er niet voor nodig hoor. Hoe dik is de as?

edit
Als ik het (nu pas) goed zie zit het lager op een uitsteeksel van de halve maan toch? In dat geval zou je idd het exentrische vliegwiel en lager tesamen van de as moeten kunnen halen.

Het lager is ook uit het midden gemonteerd waarschijnlijk om de centrifugaalkracht te versterken

bass blom
10 september 2012, 11:02
ja een soort dubbel waggelend excentriek.

cluseau
10 september 2012, 11:13
Het lager moet er zo af kunnen zonder iets los te maken. Lager goed ondersteunen en met een drevel op het exentriek en as tikken. Gewoon rustigaan tikken en met een beetje geduld zal hij er waarschijnlijk wel af komen.

(Ga toch voor een trekkertje hoor :sssh:)

bass blom
10 september 2012, 11:27
ja mogelijk kan ik een trekkertje lenen bij zwager.
dat ondersteunen is niet simpel met iets meer dan de doorsnee vrij en maar ong. 1,5 cm ruimte tussen lager en motor.
kan een setje trekkers kopen bij buurman maar 15 euro voor eenmalig gebruik, hmm, nee :D

johanb
10 september 2012, 20:49
Het is een klein lager ,en de binnenring lijkt me niet vastgeroest,je moet hem er zo af kunnen tikken.

7ender
11 september 2012, 04:35
dat is ingewikkeld :chicken: er is maar een klein stukje as bloot.
iemand een idee waarom er uberhaupt een lager op zit?
voorbij dat net niet halve vliegwiel..

Ja, .....volgens mij zit dat lagertje ietsje excentrisch t.o.v. de as van de motor , en is dat "vliegwielding" eigenlijk gewoon een krukasje met een super kleine slag.
Op het lager hoort een koppelstuk waar de trilband aan komt.
Aan de andere kant van de motor hoort volgens mij hetzelfde ding te zitten .

Wat ga je d'r van maken :) ?

( lager verwijderen met trekkertje ,....geen hitte ,...geen koude-zooi , .....gewoon even naar de fietse-maker of garage-bedrijfje in de buurt ,.....halve minuut werk )

bass blom
11 september 2012, 08:44
het was zo'n tril ding, waar je op staat.
de motor staat dus rechtop, het lager, extra excentriek ja, zat in een uitsparing onder het plateau.
(met dat stuk gietijzer er aan vast) er zit niet nog eens hetzelfde aan de andere kant van de motor.

ik ben nogal into mad max dingen momenteel en heb het plan er een windmolentje mee te maken.
een DC (110volt 100watt deze) motor is schijnbaar ongestraft omgekeerd te gebruiken.

zwager heeft geen poelietrekker dus ik moet het elders zoeken, ja fietsenmaker, of landbouwmechanisatiebedrijf, ook een leuke, vlak om de hoek :D

cluseau
11 september 2012, 08:57
.....eigenlijk gewoon een krukasje met een super kleine slag

Bij een krukasje is dat gewicht om hem in balans te brengen. Hier is de functie om hem juist in onbalans te brengen waardoor het ding gaat slingeren/trillen.

Wel eens afgevraagd hoe een trilalarm van een telefoon werkt?

bass blom
11 september 2012, 08:59
ja het is gewoon een vibrator voor een olifant :D

cluseau
11 september 2012, 09:18
ja het is gewoon een vibrator voor een olifant :D

Volgens mij een ander forum maar een olifant krijg je niet aangeslingert met een nokia hoor!

bass blom
11 september 2012, 09:57
ik had het over mijn motor :D


http://www.youtube.com/watch?v=aqovimVsQY8

nico verduin
11 september 2012, 10:19
Bij een krukasje is dat gewicht om hem in balans te brengen. Hier is de functie om hem juist in onbalans te brengen waardoor het ding gaat slingeren/trillen.

Wel eens afgevraagd hoe een trilalarm van een telefoon werkt?Voila :)
http://www.ebay.com/itm/NEW-Vibrate-Vibrator-Vibration-Motor-Repair-Parts-Replacement-for-iPhone-3G-3GS-/320951967905?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4aba3a60a1

cluseau
11 september 2012, 13:09
Voila :)
http://www.ebay.com/itm/NEW-Vibrate-Vibrator-Vibration-Motor-Repair-Parts-Replacement-for-iPhone-3G-3GS-/320951967905?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4aba3a60a1

Precies, en om daar de afmetingen ff bij te hebben is ook wel handig. Motortje is slechts enkele milimeters in doorsnede. Olifant.......la me nie lache.

Dirk_Hendrik
11 september 2012, 14:25
Olifant.......la me nie lache.


Blijkbaar misgun je Bass Bloms olifant haar verzetje.
... Valt me van je tegen.:stop:







:seriousf:

cluseau
11 september 2012, 14:53
Blijkbaar misgun je Bass Bloms olifant haar verzetje.


Juist niet, ik kom op voor de belangen van de olifant welke minstens een scutraket nodig heeft om haar een beetje op te vrolijken. http://home.casema.nl/jajop/cluseau/kidseyes.gif Een trilalarm is amper genoeg om een mug te plezieren....toch? De persoonlijke ervaring ontbreekt mij helaas. Een waardig oordeel laat ik liever aan de andere sekse over.



Dwalen we niet een beetje af van het lager of kan dit wel.....Bass is tenslotte zelf begonnen.


Bass, eikel ! http://www.gitaarnet.nl/images/smilies/icon_seriousfun.gif

Precies!

bass blom
11 september 2012, 15:20
frans.. kuch..


ik had het over mijn motor :D

cluseau
11 september 2012, 15:24
Als ik zie dat de olifant tekort wordt gedaan meen ik daar voor op te moeten komen, dat is gebeurd.

Ondanks al dat gelul is dat lager er toch wel af he want de klok tikt verder :hide:

Ike57
11 september 2012, 16:16
Juist niet, ik kom op voor de belangen van de olifant welke minstens een scutraket nodig heeft om haar een beetje op te vrolijken. http://home.casema.nl/jajop/cluseau/kidseyes.gif Een trilalarm is amper genoeg om een mug te plezieren....toch? De persoonlijke ervaring ontbreekt mij helaas. Een waardig oordeel laat ik liever aan de andere sekse over.



Dwalen we niet een beetje af van het lager of kan dit wel.....Bass is tenslotte zelf begonnen.



Precies!

Dit is wel het minste denk ik:

http://3.bp.blogspot.com/_xAuw0LyqUU4/SlRa0GGgX1I/AAAAAAAABCU/mIGSWj6WCQ4/s400/Over-man.jpg

cluseau
11 september 2012, 16:23
Dit is wel het minste denk ik:


Kijk Bass, daar worden olifantenvrouwtjes vrolijk van :mmmm:

En sommige mannetjes natuurlijk maar das weer een ander verhaal :hide:

Ike57
11 september 2012, 16:26
Kijk Bass, daar worden olifantenvrouwtjes vrolijk van :mmmm:

+1

Ik snap trouwens niet hoe die blom het iedere keer weer presteert om zijn topics in zoiets te laten ontaarden :seriousf:

En dat gezeur over die motor moet ook maar eens zijn afgelopen. Met een beetje haakse slijpmachine heb je dat lager er toch in no time afgehaald? :D

cluseau
11 september 2012, 16:28
+1

Ik snap trouwens niet hoe die blom het iedere keer weer presteert om zijn topics in zoiets te laten ontaarden


Dat zie je wel vaker bij ouwe mannetjes.

bass blom
11 september 2012, 16:44
lager is er nog niet af maar ik heb inmiddels wel een windturbine met (buizen)versterker uitgedacht die op mijn platte dak kan liggen :seriousf:

Ike57
11 september 2012, 16:50
lager is er nog niet af maar ik heb inmiddels wel een windturbine met (buizen)versterker uitgedacht die op mijn platte dak kan liggen :seriousf:

Mooie poging om ons af te leiden van de kern / het pijnpunt, bass :D

http://s1.static.gotsmile.net/images/2011/11/09/irrelephant_132080387669.jpg

bass blom
11 september 2012, 16:51
:seriousf: :seriousf: :seriousf: :seriousf: :seriousf: :seriousf: :seriousf: :seriousf: :seriousf:

bass blom
11 september 2012, 16:54
maargoed, relephant, als die motor van mij in een vibrator zou moeten zou het toch zelfs voor een olifant te groot zijn.
het zal een dildo van pak hem beet 20 cm doorsnee en een meter lang moeten zijn.
meer voor een dino dus? :D
de controller/voeding heb ik bewaard, kan het zo weer aansluiten, retesjiek, 5 standen, timer, paar programma's :ok:









:soinnocent:

Psychomantis
11 september 2012, 19:01
maargoed, relephant, als die motor van mij in een vibrator zou moeten zou het toch zelfs voor een olifant te groot zijn.
het zal een dildo van pak hem beet 20 cm doorsnee en een meter lang moeten zijn.
meer voor een dino dus? :D

Nou; op bezoek in de zoo heeft men mij eens uitgelegd dat een beetje olifantenpenis de 2 meter kan halen. Jouw motor zou best wel voor olifanten bruikbaar zijn dus :seriousf:

bass blom
11 september 2012, 20:34
het is er af :cheerup:
bij een vriend met een stevige bankschroef / hamer :D
eerst het lager gepoogd, kwam geen beweging in, toen het hele vliegwiel ding, klemde ook beter in de bankschroef, stuk of 30 meppen, whoppa :ok:
nu op naar de volgende uitdaging, hoe klem ik weer iets goed aan dat asje :D

Gearjunkie
11 september 2012, 20:47
het is er af :cheerup:
bij een vriend met een stevige bankschroef / hamer :D
eerst het lager gepoogd, kwam geen beweging in, toen het hele vliegwiel ding, klemde ook beter in de bankschroef, stuk of 30 meppen, whoppa :ok:
nu op naar de volgende uitdaging, hoe klem ik weer iets goed aan dat asje :D

Erop krimpen, dus lager heet stoken.

bass blom
11 september 2012, 20:58
Erop krimpen, dus lager heet stoken.

ik wil er nu een rond plateau op zetten, met daarop verticale lamellen.
en ik heb nu dus een asje, pak m beet 8mm dik.. met een afgeplat kantje.
zal wel iets van teflon ofzo moeten gaan worden en dan een spietje in dat afgeplatte stuk meppen :D

cluseau
11 september 2012, 22:42
ik wil er nu een rond plateau op zetten, met daarop verticale lamellen.
en ik heb nu dus een asje, pak m beet 8mm dik.. met een afgeplat kantje.
zal wel iets van teflon ofzo moeten gaan worden en dan een spietje in dat afgeplatte stuk meppen


Bass, als je zoiets van plan bent.....


http://www.youtube.com/watch?v=pEbDlNeMtLM&feature=related


Neem dan iets anders dan teflon.

:D

bass blom
11 september 2012, 23:10
:sssh:


http://www.youtube.com/watch?v=B5P68ExcgD0

johanb
12 september 2012, 16:54
Lager heetstoken.Het lager gewoon op een 100watt lamp leggen, word het lager lekker warm van en zet genoeg uit.Locktide gebruiken dat is een soort ijzerlijm.

bass blom
12 september 2012, 17:00
Lager heetstoken.Het lager gewoon op een 100watt lamp leggen, word het lager lekker warm van en zet genoeg uit.Locktide gebruiken dat is een soort ijzerlijm.

ehm.. ik heb nu een as waar iets, geen lager op moet, dat moest er af :D
een as met een afgeplatte kant.

johanb
12 september 2012, 19:03
Ik dacht dat je het lager wilde vervangen,maar kan je dat ijzer wat tussen de as met afgeplatte kant en het lager niet weer gebruiken ,dan kun je daar het plateau op lijmen dmv een rond gat te boren in het plateau

bass blom
12 september 2012, 19:22
Ik dacht dat je het lager wilde vervangen,maar kan je dat ijzer wat tussen de as met afgeplatte kant en het lager niet weer gebruiken ,dan kun je daar het plateau op lijmen dmv een rond gat te boren in het plateau

nee, kijk, luister.. het was een motor van zo'n tril apparaat, fitness, om op te staan afslanken.
daarom zat er dat halve vliegwiel / excentrieke lager op.

ik wil met de motor een windmolen maken, dan moet ie niet trillen, dus dat vliegwiel/lager moest er af.

dat is er dus nu af en nu moet ik er iets anders weer op hebben.
wat dan wel ook weer vrij stevig vast moet gaan zitten.

Midwolda
12 september 2012, 20:28
Kun je niet een gat in de as boren en er schroefdraad in tappen?

bass blom
12 september 2012, 20:39
dat lijkt me wat krap.

spirit
12 september 2012, 22:39
Als je nou onder dat plateau een rond schijfje/busje (evt. met een fllensje er aan) plaatst, met daarin een gat waar je asje in past. In de zijkant van dat schijfje/busje maak je 1 of 2 gaatjes voor een imbusboutje (M4 of zo). Die imbusboutjes draai je vast tegen de platte kant van je as.

Ik hoop dat de uitleg een beetje duidelijk is:makeup:

edit: Zoiets, maar dan met gaatjes in de flens om onder je plateau te schroeven, en gaatjes in de zijkant om op je asje te fixeren.

http://www.kmeracing.nl/webwinkel/bmz_cache/4/46ef65a033081f46e12c665ccce46abb.image.750x438.jpg

Mocht je niets kunnen vinden, PB je me maar.

bass blom
12 september 2012, 22:44
yup, dank, zoiets moet het worden.
en ik moet dus een draaibank hebben, kolomboor, etc :hide:

cluseau
13 september 2012, 16:33
yup, dank, zoiets moet het worden.


Kom eerst eens met maten. (nee, niet je drinkebroeders maar afmetingen ;) )

bass blom
13 september 2012, 16:37
het komt helemaal goed, the kind sprit gaat het voor me maken. als ik de maten heb :D

johanb
13 september 2012, 17:21
Pure interresse, een windmolen op een as van 8 mm ? hoegroot wordt het plateau met de schoepen ?

bass blom
13 september 2012, 17:23
20 a 30 cm, verticale lamellen en dan ingebouwd in een ding waar ik van de week een flinke hersenscheet van kreeg, zal zo ff plaatje plakken :D
een soort versterker.

bass blom
13 september 2012, 17:28
http://hetgelegevaar.nl/images/turbine2.jpg

bovenaanzicht.. en dan draait dus alleen het middelste ding en alles daarbuiten 'versterkt' de luchtstroom die uit vier windstreken kan komen :ok:

johanb
13 september 2012, 20:42
Het zuigt de lucht van boven /midden aan en draait /perst de lucht naar buiten via de kromme stilstaande schoepen ?

bass blom
13 september 2012, 20:45
bovenop gaat het ook dicht en dan komt de wind er van opzij in.
de lucht wordt dus naar binnen, tegen de staande lamellen geduwd.
ga het eerst nog met een schaalmodelletje checken of het klopt :D