PDA

View Full Version : Verschil tussen Vox AC15 CC1 en C1



gertgert
8 september 2012, 20:45
is er verschil tussen de vox ac15 CC1 en de C1?
zo ja, wat is het verschil/overeenkomsten?

Mitch
8 september 2012, 22:19
Da's niet zo moeilijk te vinden hoor, specs zijn prima te vinden op bijvoorbeeld voxshowroom.
Maar goed, in vogelvlucht:
CC1: geleverd met Wharfedale of Alnico Blue, één kanaal (top boost zonder de interactieve toonregeling zoals op de AC30).
C1: geleverd met M25 greenback, twee kanalen (normal en top boost).
Beide hebben reverb en tremolo, voetschakelbaar.
Er zal vast tussen beide ook nog wel wat verschil in sound zitten, los van de verschillen in speakers. Ik heb echter geen ervaring met de C1, laat staan met een direct vergelijk, dus daar kan ik je niet aan helpen. Ik heb vaak gelezen dat de C1 iets crunchier is, maar daar kan ik niet over oordelen.

FruscianteFan
11 september 2012, 08:59
Same here, maar dan andersom. Heb wel gelezen dat die CC serie van Vox niet echt de moeite waard is. En heb een tijdje terug met de toetsenist/gitarist van de band juist de AC15 C1 uitgezocht als mooie amp.

Guitarleon
11 september 2012, 09:06
ik heb zelf de cc1 gehad met de Wharfedale speaker.. Vond hem erg lekker klinken. Alleen de reverb is vrijwel onbruikbaar. Te onbenullig.. De alnico blue speaker klinkt een stuk beter, trouwens.
Met die amp had ik iedere keer wat.. Altijd doorgebrande zekeringen en veel andere defecten. Erg onbetrouwbaar. Heb hem laten repareren en snel weer verkocht...Toen de reparateur hem losschroefde zag ik ook hoe ie van binnen was. Kwam ook erg cheapy op me over. Veel plastic.. De C1 komt toch iets degelijker op me over... Weet niet of ie ook beter gebouwd is. Met de greenback speaker klinkt ie ook niet verkeerd trouwens.

FruscianteFan
11 september 2012, 09:15
Tot nu toe geen enkel probleem mee gehad. Hij heeft hem nog niet zo heel lang (februari denk ik) maar wel de nodige optredens mee gedaan, dus ook flink vervoerd en ingezet als backline. Geen problemen tot nu toe, komt ook erg degelijk over :)

En ja ik ben een heel klein beetje trots, want we hebben wel een middagje alle versterkers geprobeerd die er bij Schreeven in de kelder stonden, en de AC15 was het fijnste - afgezien van de AC30 die ver boven het budget lag.

humbucker
11 september 2012, 09:54
Heb 4 jaar een AC15CCx (blue alnico) gehad. Elke week flink op z'n flikker gegeven en het enige wat er na 4 jaar aan gebeurd is, was een vers setje lampen. Hoezo onbetrouwbaar? :)

Volgens mij zit er qua constructiekwaliteit geen verschil tussen de 2 versies...

stratman1976
11 september 2012, 10:08
...Altijd doorgebrande zekeringen...

Heb ik ook gehad, bleek achteraf dat men bij Vox af-fabriek een te lage waarde geplaatst had.

Mitch
11 september 2012, 10:17
Ja precies, dat is een 'parts'fout en geen slechte constructie. Er zat soms een te lage waarde in. Ook mijn AC15CC1x (laag serienummer) heeft jarenlang probleemloos gedraaid. Krijgen onterecht een slechte naam, die CC-serie. Zekeringetjes bij de 15, slechte gelijkrichterbuis bij de 30. Jammer, maar dat maakt het geen slechte amps.

Guitarleon
11 september 2012, 13:11
naja, een amp die het altijd op de meest onhandige momenten laat afweten hoef ik niet meer

Harry
12 september 2012, 09:27
Same here, maar dan andersom. Heb wel gelezen dat die CC serie van Vox niet echt de moeite waard is. En heb een tijdje terug met de toetsenist/gitarist van de band juist de AC15 C1 uitgezocht als mooie amp.

je moet niet alles geloven dat je leest.

Mitch
12 september 2012, 10:42
De technicus waar ik destijds mijn AC15CC1x een keer had gebracht voor modificatie (dus nee, geen reparatie) was juist uiterst te spreken over de layout en bouwkwaliteit. Als je moeilijk gaat doen over een PCB moet je überhaupt geen versterker kopen die nieuw onder de 700E zit :listen:

Guitarleon
12 september 2012, 22:42
nee, de prijs is ook niet erg hoog... maar dan moet je niet verwachten dat het topkwaliteit is. maar het zou toch anders moeten...De PCB is ook absoluut niet het probleem. Het ding klinkt verder ook erg goed... maar: De aan/uit knopjes zijn goedkoop en gaan stuk (gelukkig op de C1 gewoon goede, degelijke switches) potmeters zijn slecht (voelen goedkoop aan en gaan snel kraken), de behuizing is echt van erg slecht hout, de bekleding zit er niet netjes op en na verloop van tijd gaat deze los zitten, speakerdoek zit slordig vast.
als je daarbij telt dat die van mij iedere keer zekeringen liet springen, dan was ik er echt klaar mee... (op de een of andere manier ging het altijd goed als er spare voorhanden was, maar op het moment dat dat niet zo was dan kapte ie er mee)
en dan sta je voor de zoveelste keer te spelen met je pedalenbak direct aan de PA..... niet echt lekker...

thekid
12 september 2012, 22:50
Ik heb geen ervaring met de cc1 of de c1 maar heb een C2, en uitgerekend vandaag kunnen testen in een bandrepetitie.
En ik kan je verzekeren dat dit Freaking graaf klinkt. Het enige waar ik nog een oplossing voor moet zoeken is dat je soms de veer van de reverb tank hoort trillen als je wat "basserige" stukjes speelt.

humbucker
13 september 2012, 10:11
nee, de prijs is ook niet erg hoog... maar dan moet je niet verwachten dat het topkwaliteit is. maar het zou toch anders moeten...De PCB is ook absoluut niet het probleem. Het ding klinkt verder ook erg goed... maar: De aan/uit knopjes zijn goedkoop en gaan stuk (gelukkig op de C1 gewoon goede, degelijke switches) potmeters zijn slecht (voelen goedkoop aan en gaan snel kraken), de behuizing is echt van erg slecht hout, de bekleding zit er niet netjes op en na verloop van tijd gaat deze los zitten, speakerdoek zit slordig vast.
als je daarbij telt dat die van mij iedere keer zekeringen liet springen, dan was ik er echt klaar mee... (op de een of andere manier ging het altijd goed als er spare voorhanden was, maar op het moment dat dat niet zo was dan kapte ie er mee)
en dan sta je voor de zoveelste keer te spelen met je pedalenbak direct aan de PA..... niet echt lekker...

Wow, ik weet niet wat jij ermee hebt aangevangen, maar ik moet dit toch even serieus ontkrachten. Aan/uit knopjes: nooit problemen mee gehad. Gewoon solide switches! Potmeters draaien behoorlijk zwaar en voelen daardoor net wel solide aan. Heb nooit last gehad van gekraak of malfunctioneren. De behuizing is enorm stevig, draag maar eens een AC15 en een fender van t zelfde formaat, dat scheelt ongeveer een kilootje of 10. Het tolex zat er bij mij superstrak omheen, geen foutje te bespeuren. Speakerdoek stond na 4 jaar kofferbak in kofferbak uit nog steeds even strak als op dag 1 en de zekering is er bij mij nooit uitgeknald....

Guitarleon
13 september 2012, 17:38
die van mij zal wel door een luie chinees op maandagochtend in elkaar geschroefd zijn dan...
hij had zeker zn ogen nog halfdicht... ;)

stratman1976
13 september 2012, 22:44
Wow, ik weet niet wat jij ermee hebt aangevangen, maar ik moet dit toch even serieus ontkrachten. Aan/uit knopjes: nooit problemen mee gehad. Gewoon solide switches! Potmeters draaien behoorlijk zwaar en voelen daardoor net wel solide aan. Heb nooit last gehad van gekraak of malfunctioneren. De behuizing is enorm stevig, draag maar eens een AC15 en een fender van t zelfde formaat, dat scheelt ongeveer een kilootje of 10. Het tolex zat er bij mij superstrak omheen, geen foutje te bespeuren. Speakerdoek stond na 4 jaar kofferbak in kofferbak uit nog steeds even strak als op dag 1 en de zekering is er bij mij nooit uitgeknald....

Helemaal mee eens!

Harry
14 september 2012, 10:05
die van mij zal wel door een luie chinees op maandagochtend in elkaar geschroefd zijn dan...
hij had zeker zn ogen nog halfdicht... ;)

dat zal het zijn. Ik heb zelf een AC30CC1 en ik kan je verzekeren dat dit een zeer degelijke betrouwbare versterker is.

muziekschuur
14 september 2012, 10:12
Onthou dat er batch verschillen zijn....