PDA

View Full Version : Op zoek naar een klein buizentopje



Yngwie79
7 september 2012, 18:28
Ik speel al jaren over een Line6 Spider Valve, en ben erg tevreden over het geluid. Heerlijk veelzijdig en live uitstekend voor het top-100-werk.

Maar nou speelde ik laatst over een Engl combo, en merkte toch een verschil in respons/dynamiek. Hij reageerde gewoon beter op mijn aanslag. En nu moet er dus een volledige buizenbak komen. Maar waar te beginnen in het oerwoud? Misschien kunnen jullie mij een beetje op weg helpen:

- ik zoek een top, geen combo.
- prijs rond 400 euro (meer mag maar met goede redenen)
- weinig watt of schakelbaar; moet thuis bruikbaar zijn
- liefst 2-kanaals, maar geen vereiste
- mooi vol, rond clean geluid
- niet te weinig gain, het moet wel een beetje kunnen scheuren (maar metal hoeft niet)
- aan te sluiten op een V30
- ik speel vaak op een strat, maar soms ook op een Epiphone Dot.
- niet te obscuur qua geluid en verkrijgbaarheid
- nieuw of tweedehands maakt niet uit.

Om het plaatje compleet te maken: gitaargeluiden waar ik van hou, maar niet per sé op zoek ben: SRV, Mayer, Matt Schofield, Kotzen, Cray.

Valt hier iets op aan te sluiten???

arcane
7 september 2012, 18:56
Ibanez TSA15H ?


http://www.youtube.com/watch?v=2Wxg8bIIiIc


http://www.youtube.com/watch?v=HDquVJZKRGI

Yngwie79
7 september 2012, 19:08
Leuk bakkie, dank voor de tip! Ik heb alleen al een TS9, dus dan lijkt me dit een beetje dubbelop. Clean klinkt-ie best wel OK.

arcane
7 september 2012, 19:30
maar hier zit nog een extra boost functie in.

Wicked Willy
7 september 2012, 19:35
Egnater Tweaker 15

LGK
7 september 2012, 20:56
Zon tubemeister 18 (zeg ik dat goed?)
Mischien... Ik weet niet of het wat is maar mischien toch leuk om ff naar te kijken. Volgensmij ook wel in je budget.

Succes!

BorisA
7 september 2012, 21:19
Ik heb sinds enkele maanden een blackstar ht-5rh (met 2 speakerkasten, dus de 'mini-stack') en ben nog steeds héél tevreden met de sound(s)!
(mijn classic30 staat nu vooral stof te verzamelen)
Niet iedereen is er gek van, maar ik zou em zeker eens gaan testen.
Met 5watt is het wel echt (/enkel) een amp voor thuis. Met een drummer kan je niet mee, toch niet op het cleane kanaal.

Jasper.
7 september 2012, 21:58
Ik zou ook gewoon naar amps met een groter wattage kijken. Er zit een volumeknop op. Ik heb een 100 watt Marshall en kan hem prima thuisgebruiken.

Jan Buurman
7 september 2012, 22:48
Ik ben erg blij met mijn Blackheart Handsome Devil 15W topje!!!!

Brewskie
7 september 2012, 23:30
Traynor Dark horse is ook nog een optie.

http://www.youtube.com/watch?v=W6EkeRStPxA&feature=channel&list=UL

lefthandstrat
8 september 2012, 02:22
Ik heb deze voor erbij: Vox Nighttrain NT15H:


http://youtu.be/vxL04_EKUdI


http://youtu.be/0OqCOPL2_GU

lespaulnmarshall
8 september 2012, 10:11
Als ik zo die sounds/artiesten hoor waar jij van houdt, probeer is een two rock studio pro, jet of gainmaster. Die zijn daar geweldig voor wel een flink stukje duurder dan 400 euro. Een goede reden om hem toch te kooen is gewoon get geluid (zie youtube)
Je kunt ze vinden bij max guitar in de winkel of neem is een kijkje op hunwebsite. Ze hebben ook tone king, en 65 amps ook een flink tikkie duurder maar ook zeker de moeite waard.je zou ook naar een fender deluxe reverb kunnen kijken.

Mitch
8 september 2012, 10:33
"Flink tikkie duurder"? Gewoon flink duurder, zet er maar een 1 vóór. Beetje rare tip.

Anyway, het is inderdaad de moeite waard om verder te kijken dan versterkers tot 15 watt. Ik verbaasde mezelf er pas ook weer over hoe vet ik een AC30 (met master volume) op huiskamer volume kon laten crunchen. Engls hebben, zoals je zelf al zei, ook een goeie master en klinken ook op lager volume al lekker dynamisch. Maar de topjes (Screamer) zie je niet zo vaak helaas.
Egnater is een optie, Laney Lionheart, maar sowieso de tweedehands markt. 400E is een lastig budget voor nieuwe amps, zit je eigenlijk nog teveel in de budget hoek.

Pootao
8 september 2012, 11:07
Artecsound maakt een mooi setje, het is een Koreaans bedrijf wat behoorlijk aan de weg timmert.

Weet niet of het mag maar http://artecsound.com/amps/index.html hier kun je hem vinden

lespaulnmarshall
8 september 2012, 12:47
"Flink tikkie duurder"? Gewoon flink duurder, zet er maar een 1 vóór.
Met een beetje geluk tweedehands te vinden misschien. Flink tikkie duurder is Gewoon mijn bescheiden manier van zeggen 3.5x zo duur. Maar ze zijn absoluut hun geld waard.

Brewskie
8 september 2012, 14:44
Met een beetje geluk tweedehands te vinden misschien. Flink tikkie duurder is Gewoon mijn bescheiden manier van zeggen 3.5x zo duur. Maar ze zijn absoluut hun geld waard.

Bescheidenheid is op zijn plaats als je je eigen talenten tempert. Maar dat is geen tip.

Dit vind ik een tip:
2e hands Vox Night Train met kabinet voor 350 euro uit Friesland.
http://muziek.marktplaats.nl/versterkers-bas-en-gitaar/590520914-te-koop-vox-night-train-versterker-v112nt-cabinet.html?return=eJwtjFsKwjAQRfcitJ9t0vrAlCAV3I EbCE20oWkyZKYoint3in7dcx9co6R6eyU6VHJ%2FVBt0Jg9jNx KBquspgYvVbPJEEIwhrGKof5MKRjg9g5alRU2paHtZtGfrGVgD sb48MOLN4r%2BFNRUMMxd9XGaX%2FcB2eqzW30cqml0jKBsfOU 64vjUlwKJFCQlpSNZpeRDb62XTfb5X%2BDtm&df=1&fta=eNpNkc1uwyAQhN8FqTnDgo1Z5GOvPfUe8efEqmOj4CRWo7 x7Wauqevs0jGZWg0ONz4Idstt1Ot7dVJgtaASyberFIZZ%2BXV DYOKKdVvwesy1DLFXJK3J7yTjfLuk6Bvv1wHk8ndc34OvVjbNd yohwyPnW80NeyhqWmHqhufp8pwqFLLtTYnasYQUlsjHu3dAaZN J7HTXvtgqt0j5tIGUTwUGFRock9PbnqYryQQcCYVIiUAm08gTG G%2BE2EK7V0ssNYGiGavyfrGQSPBJA4BF2ACFbKk3cJ74B7zw4 I0npZHKKoF7TkBmcB1FLQfqhU0MFJZIWpj6JDoCTkpSXpiGl1S qEHbhvyMOHYeCUw5VSUVdzl9oQIp1qjHEdrSLqQOuSXSzHKc2n 9UzDAX0VsovbjrRlnS%2FuGiBzD2Y%2FfvHOrEOOz9frB9g8kY M%3D&fta_ind=20&fs=1&thumb_click=1#photoGallery

MjS
8 september 2012, 15:00
Ik heb zelf goede ervaringen met de Egnater Tweaker (tot op heden op V30 kastje). Deze is 1 kanaals dus wel pedaaltje bij nodig. Bevalt me stukken beter dan de Blackstar HT20 en H&K Tubemeister 5 die ik ook heb gehad. Klonk daarnaast mi het best van de kleine topjes in die prijsklasse. Ik had vooral focus op crunchy geluiden.

Pepe
8 september 2012, 15:04
Met een beetje geluk tweedehands te vinden misschien. Flink tikkie duurder is Gewoon mijn bescheiden manier van zeggen 3.5x zo duur. Maar ze zijn absoluut hun geld waard.

maar waar baseer je dat op, hun geld waard? Van een YT filmpje waar je gecharmeerd van bent?

In dat geval heb ik ook nog wel een handvol tips.

Brum
8 september 2012, 17:32
Hier ook, goeie ervaring met een Egnater Tweaker. Echt lekkere versterkertjes. Destijds de H&K Tubemeister geprobeerd, ook niet verkeerd, een Blackstar HT1 en dus die Egnater Tweaker. De Blackstar vond ik het meeste bang for the buck, maar de Tweaker vond ik het beste klinken. De Tubemeister klonk dan weer het grootste, dat wel.

Yngwie79
8 september 2012, 18:26
Hartelijk bedankt voor alle tips! Ik zit op youtube wat reviews te kijken, en ik was het meest onder de indruk van de Vox. Echt een authentiek geluid. Bij die Egnater en de Ruis&Knetter kreeg ik de indruk dat het vooral high-gain beestjes zijn, maar dat kan aan de reviews liggen. Aan de andere kant zijn dat wel weer lekker veelzijdige bakkies.

Kan iemand iets zeggen over de respons op dynamiek van die drie t.o.v. elkaar? Dat is vooral de reden dat ik buizen wil. Of kun je niet zo kieskeurig zijn in deze prijsklasse?

vpilot
9 september 2012, 15:54
Ik heb pas nog een zoektocht afgerond met een Egnater Tweaker 15 als uiteindelijke keuze.
Zie deze thread (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?155525-Middagje-testen-zit-nog-met-vragen).
Heeft een zeer uitgebreid palet aan sound, van belletjes-clean tot stevige scheur. Heeft ook nog een fx loop. Enige minpuntje is dat de amp 1-kanaals is en de diverse standen niet met een footswitch te bedienen zijn. Vanaf de Tweaker 40 is ie meerkanaals en zijn er meer footswitch opties.

HaroldA
9 september 2012, 16:33
Met een beetje geluk tweedehands te vinden misschien. Flink tikkie duurder is Gewoon mijn bescheiden manier van zeggen 3.5x zo duur. Maar ze zijn absoluut hun geld waard.


maar waar baseer je dat op, hun geld waard? Van een YT filmpje waar je gecharmeerd van bent?

Nee, omdat ze niet in Azië gemaakt worden. :soinnocent:

Verder zou ik me zeker niet laten limiteren tot de 15 watt ampjes, die blijven altijd een beetje klein en dozig klinken.

MjS
10 september 2012, 11:42
Definieer 'klein' en 'dozig'? Ik herken dat dus niet, in ieder geval niet bij de Tweaker die ik op een 4x12 op hoog volume gebruikt hebt. Niks dozigs aan (of niet doziger dan de plexi die er naast stond in ieder geval).