PDA

View Full Version : Upgraden/modden Ltd M-100 FM (2004)



jozilla
7 september 2012, 13:59
Hoi,

Ik heb een Ltd M-100 FM elektrische gitaar uit 2004 (online in Duitsland besteld):

http://c412668.r68.cf3.rackcdn.com/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/e/s/esp-ltd-m-100fm-see-thru-black.jpg

Construction/scale: bolt-on /25.5
Body: agathis w/flamed maple top
Neck/fretbord: maple/rosewood
Inlays: dots w/e model name at 12th fret
Pickups: ESP LH-100 set
Electronics: volume, 3 ways slotted,tone
Hardware: black
Bridge: floyd rose licensed
Binding: none
Frets: 24xJ
Colors: see-through black

Productpagina (http://www.espguitars.com/guitars/ltd-standard-deluxe/m-100fm.html)

Ik denk sowieso dat ik deze eens moet laten nakijken in een gitaarwinkel, heb wat last van fret buzz op de eerste twee frets, en algemeen vrij veel noise als ik met distortion speel (hoewel dat ook aan mijn beginnerskills kan liggen of aan mijn goedkope versterker, een Fender Frontman 15R Combo).

De gitaar heb ik oorspronkelijk gekocht om punk en metal te spelen, maar
momenteel vooral bezig om eens fatsoenlijk te leren spelen, en ik heb nu toch
ook wel interesse in meer verschillende stijlen.

Ik vroeg me af of het nuttig zou zijn deze gitaar te upgraden met bijv. betere
(EMG?) pickups, en er zo bijv. een veelzijdigere gitaar van te maken? Op zich
vind ik het wel een leuke gitaar qua feeling en uiterlijk. Als de basis vrij
goed is, is het het misschien wel waard om er wat geld in te steken i.p.v.
over een tijdje een duurdere gitaar te kopen (Mex Strat of Tele).

Zelf heb ik echter geen idee of dit op zich een goede basis is qua gitaar, ik
vind zowel positieve als negatieve reviews ervan (voorbeeld (http://theguitarreview.com/?p=153) van een
positieve review).

Graag jullie mening :)

Bijl
7 september 2012, 14:25
Mijn mening: Veel plezier met je nieuwe gitaar, laat hem eens goed afstellen en geniet ervan! Wat je zelf al aangeeft, als je het stadium van beginner gepasseerd bent en een behoorlijke aanslagtechniek hebt ontwikkeld, dan zal je een stuk strakker klinken met distortion. Gebruik ook niet teveel gain als je met distortion speelt.

Zolang je thuis over een Fender Frontman speelt zou ik nog niets investeren in nieuwe pickups. En als je interesse hebt in andere stijlen dan rock en metal dan zou ik geen EMG's kiezen als veelzijdigheid je doel is. Voor metal gebruik je vooral het brugelement, als je andere stijlen speelt kan je met de knoppen en schakelaars op je gitaar gaan expirimenteren.

Als je M-100 wat ouder is zal je er achter komen of de gitaar degelijk genoeg is voor een investering van meer dan 100 euro voor nieuwe pickups. De brug, knoppen, schakelaars en tuners willen bij goedkope gitaren weleens vroegtijdig versleten zijn. Het kan ook gebeuren dat deze gitaar jou over een paar jaar niet meer kan bieden wat jij nodig hebt om verder te groeien als muzikant.

Kortom, ik zeg het nog eens: Hou je geld in je zak en spelen, spelen en nog eens spelen totdat je vingers eraf vallen :blast:

orangerocker
7 september 2012, 14:29
Als je een veelzijdigere sound wil kan je naar mijn mening beter niet investeren in emg pickups, deze zijn voornamelijk geschikt voor metal. Ik heb nog nooit op een gitaar als de jouwe gespeeld maar als ie het upgraden waard is zou ik investeren in goede passieve humbuckers met coil split.

jozilla
7 september 2012, 14:38
Thanks voor de reacties! Misschien is het inderdaad nog niet zo gek eerst eens proberen wat beter te worden :) Ik denk wel dat de gitaar een afstelbeurt nodig heeft..

Voor de duidelijkheid, deze gitaar heb ik zelf nieuw gekocht in 2004. Wat er toen vooral is uitgekomen is het onder de knie krijgen van powerchords, en wat korte (eenvoudige) riffs van (rock)liedjes. Die gitaar in de jaren daarna af en toe weer eens opgepikt, om daarna weer enkele maanden aan de kant laten liggen.

Ik heb het wel altijd erg leuk gevonden om te doen. Ik heb nooit lessen genomen, maar ben onlangs terug beginnen spelen, en ben ik van plan om nu de basis echt eens goed onder de knie te krijgen (open akkoorden, strumming patterns, ...). Ik speel nu ook een keer per week samen met iemand die me wat dingetjes uitlegt, en me tips geeft.

Wat betreft de pick-ups, is het eigenlijk überhaupt mogelijk om uit dit soort gitaar een cleaner geluid te krijgen? Ligt dat met andere woorden enkel aan de pick-ups, of kan het ook zijn dat de body te zwaar is daarvoor (dus meer geschikt voor metal)?

DarknessAwaits
7 september 2012, 16:11
Het is zeker wel mogelijk om een goed clean geluid uit de gitaar te krijgen, vorm of gewicht van je body heeft daar weinig (of eigenlijk geen) invloed op. Wat de body wel kan veroorzaken zijn nuanceverschillen in het uiteindelijke geluid, maar ook daar heeft iedereen zijn eigen ideeën weer over.

Ik sluit me aan bij wat orangerocker hierboven zegt: goede passieve humbuckers met coil split. Liefst tweedehands, dan kun je een beetje uitproberen wat je ligt zonder dat je er veel geld aan verliest (kun je voor dezelfde prijs weer doorverkopen). Met een coilsplit kun je het geluid van een single coil (zoals in een strat bijvoorbeeld) benaderen en geeft je een totaal ander geluid dan een humbucker, veel helderder.

jozilla
7 september 2012, 16:31
Bedankt!

Kunnen die passieve humbuckers met coil split in elke gitaar geïnstalleerd worden? Ik heb nu een 3-way switch in de gitaar, dat zal dan waarschijnlijk een 5-way moeten worden?

Tips voor goede merken (en types) van zulke pickups ook steeds welkom trouwens :)

Bijl
7 september 2012, 16:39
Bij een coil split heb je extra schakelaars nodig om van je humbucker een single coil te maken. Deze zijn meestal geintegreerd in een zgn. push-pull pot. Door je volumeknop uit te trekken of in te duwen maak je dan een single coil van je humbucker. Met een drie standen schakelaar kan je dan 10 verschillende combinaties maken en dat nog manipuleren met volume en tone.

orangerocker
7 september 2012, 16:41
Een 5-way switch is idd een optie, een andere veelgebruikte optie is een (of twee) push-pull potmeters(s), ik heb in mijn les paul bare knuckle "the Mule" pickups zitten met coil split, deze klinken heerlijk maar er zijn natuurlijk ook veel andere goede merken op de markt.

Edit: Wat Bijl zegt ;)