PDA

View Full Version : Gitar in the troppics !!!



bart bungener
7 september 2012, 12:53
He lieve mensen,

Ik woon sindskort in t regenwoud van costa rica en wil daar graag blijven spelen maar de hals van mn
gitaar was al na een maand of zes helemaal krom getrokken dat komt duidelijk door de luchtvochtigheid daar..
Sindsdien vraag ik iedereen om advies !!
Hoe zit dat nou precies met een klassieke gitaar in een warme en luchtvochtihge omgeving?
Is het beter om een gitaar uit het land zelf te kopen , om hem te ontspannen, of een bepaalde houtsoort te kiezen?

Iemand op t forum ervaring mee??? :rockon:

stijnkenens
7 september 2012, 14:47
Ik denk inderdaad dat het beter is om een gitaar van ginder te kopen.

De relatieve luchtvochtigheid is veel hoger dan hier, niet?

Een hals werkt dan als een soort bimetaal: 2 verschillende soorten op elkaar gelijmd, die gaan bewegen doordat er meer vocht in de toets kruipt (de achterkant van de hals is vaak helemaal afgelakt) De toets zet dus uit (vooral in de breedte, maar ook een miniem klein beetje in de lengte) waardoor de hals bol komt te staan (of ben ik verkeerd?)

Hout dat in een bepaalde streek wordt gedroogd, en daar naar gitaren wordt verwerkt, zou normaal gezien redelijk stabiel moeten blijven !



s.

gerritje tralalalala
7 september 2012, 17:28
@stijnkenens

Dat het hou uitzet zou wel moeten kloppen, maar dat het en de breedte meer uitzet dan in de lengte gaat er bij mij niet in.
De rek (het uitzetten in dit geval) is in dit geval afhankelijk van de relatieve luchtvochtigheid in het hout (die na verloop van tijd gelijk zal zijn aan die van de omgeving) en de lengte. Dat laatste is redelijk eenvoudig te beredeneren doordat het hout een paar procenten uitrekt.
Een paar procent is op de gehele lengte van de hals uiteraard meer dan in de breedte.

Of er zit in dit geval een of andere factor in die afhankelijk is van hoe de nerf in het hout zit maar daar weet ik het fijne niet van.

-Martijn-
7 september 2012, 17:51
Of er zit in dit geval een of andere factor in die afhankelijk is van hoe de nerf in het hout zit

inderdaad ;)

bart bungener
9 september 2012, 00:52
Bedankt voor t mee denken !!! :ok: Ja nu gezegd klinkt t allemaal heel logisch dat t hout uitzet in de breedte, en als er twee verschillende houtsoorten gelijmt zijn in de hals dat die dan anders uit gaan zetten..
En t idee om t hout eerst te laten wennen (uitzetten) zonder spanning ??
P.s de hals was niet bol maar door de snaar spanning en en de nieuwe vochtigheidsgraad werd hij steeds krommer....
De enige plek omdaar een gitaar te kopen is in de hoofdstad en daar is het veel minder vochtig zou t dan niet vergelijkbaar zijn??
t wordt me langzaam wel iets duidelijker hoor...;)

humbucker
9 september 2012, 01:01
Hè, daar ben ik pas nog op vakantie geweest! Waar zit je ergens? Ben zelf ook een paar dagen in t regenwoud geweest, en ik kan me perfect voorstellen dat gitaren daar krom trekken.. Super vochtig en ook nog eens erg warm. Lijken me zowat de slechtste omstandigheden om een gitaar te bewaren.. Ben benieuwd of je een oplossing vindt!

gerritje tralalalala
9 september 2012, 11:28
inderdaad ;)
Ok dan weet ik dat ook weer ;)

-Martijn-
9 september 2012, 18:18
De enige plek omdaar een gitaar te kopen is in de hoofdstad en daar is het veel minder vochtig zou t dan niet vergelijkbaar zijn??
t wordt me langzaam wel iets duidelijker hoor...;)

Als ze in die winkel de vochtigheid reguleren dan heb je er nog niks aan. Je moet echt een gitaar hebben die gebouwd is in eenzelfde klimaat als waar jij woont. Of een luchtontvochtiger aanschaffen, maar dat is misschien wel onbegonnen werk midden het regenwoud. Misschien zijn Rainsong gitaren wat voor je?

stijnkenens
9 september 2012, 21:48
Het heeft inderdaad met de vaten in het hout te maken.
Hoe het juist in elkaar zit weet ik niet meer, maar het komt er op neer dat houtvaten horizontaal meer vervormen door vocht dan verticaal (vanuit het standpunt van een boom)

Je ziet nooit scheuren in gedroogd hout haaks op de groeirichting, altijd met de groeirichting mee. Dit komt door spanning in het hout, omdat het droogt, en dus krimpt. Dit is een constante, 'uitgewerkt' hout bestaat niet.

Een scheur haaks op de nerf noemt men een val breuk, ontstaan bij het vellen van de boom.

Maar toch zal het hout een klein beetje krimpen in de lengte, waardoor er tussen 2 verschillende soorten hout, die aan elkaar gelijmd zijn een spanning ontstaat, die resulteert in een concave of convexe vorm.



s.