PDA

View Full Version : Octafuzz icm Pro Reverb SF: mensen met ervaring of tips?



ellisvertellis
6 september 2012, 22:58
Hallo,

Eerst en vooral, ik heb geen ervaring met fuzzpedalen. Wilde er al lang 1 proberen en deze week kwam ik een budgetvriendelijk BYOC Octafuzz pedaal tegen en ik dacht: laat ik het eens proberen. Was al langer fan van het geluid dat o.a. Hendrix produceerde in the Band of Gypsys. Ook Them Crooked Vultures gebruiken het pedaal en nog vele anderen...

Ik ben thuis in "zachte" drivepedalen zoals tubescreamer, OCD, Blues Driver, Okko Diablo, maar dus niet met fuzzpedalen.

Toen ik het pedaal ging testen, gebeurde dit op een gemodde Fender Blues Deville. Wat mij eerst opviel was de agressie van het pedaal, de harde clipping, niet zo mijn ding. Tot ik met de volumeknop van de gitaar (een CS '52 tele) begon te spelen... en daar was het geluid dat ik wilde: een organisch effect met een eigenwijs karakter, telkens zich in bochten wringend om dat hoge octaaf te produceren, heel tof! Nog minder volume op de gitaar en alles begon te pruttelen en borrelen alsof er een platte batterij in zat, ook daar was ik naar op zoek!

Dus ik het ding gekocht. Ik speel in een funk/pop bandje, daar zou het pedaal niet gebruikt worden, het was echt om mee te experimenteren.

Een uur of drie geleden heb ik het ding ingeprikt in mijn amps: een Fender Pro Reverb en een Fender Musicmaster Bass ampje van 10 watt, beide SF.

Wat daaruit kwam was helemaal niet meer wat ik gehoord had die avond, integendeel: krasserig fizzy hoog, een nog veel hardere clipping en het pedaal reageert helemaal anders op de volumeknop van de gitaar! Van alles geprobeerd (equaliserpedaal, combo met TS9, bright switch off, noem maar op...). Het enige dat een beetje goed gaf was een korte delay erachter plaatsen.