PDA

View Full Version : Octafuzz icm Pro Reverb SF: mensen met ervaring of tips?



ellisvertellis
6 september 2012, 22:58
Hallo,

Eerst en vooral, ik heb geen ervaring met fuzzpedalen. Wilde er al lang 1 proberen en deze week kwam ik een budgetvriendelijk BYOC Octafuzz pedaal tegen en ik dacht: laat ik het eens proberen. Was al langer fan van het geluid dat o.a. Hendrix produceerde in the Band of Gypsys. Ook Them Crooked Vultures gebruiken het pedaal en nog vele anderen...

Ik ben thuis in "zachte" drivepedalen zoals tubescreamer, OCD, Blues Driver, Okko Diablo, maar dus niet met fuzzpedalen.

Toen ik het pedaal ging testen, gebeurde dit op een gemodde Fender Blues Deville. Wat mij eerst opviel was de agressie van het pedaal, de harde clipping, niet zo mijn ding. Tot ik met de volumeknop van de gitaar (een CS '52 tele) begon te spelen... en daar was het geluid dat ik wilde: een organisch effect met een eigenwijs karakter, telkens zich in bochten wringend om dat hoge octaaf te produceren, heel tof! Nog minder volume op de gitaar en alles begon te pruttelen en borrelen alsof er een platte batterij in zat, ook daar was ik naar op zoek!

Dus ik het ding gekocht. Ik speel in een funk/pop bandje, daar zou het pedaal niet gebruikt worden, het was echt om mee te experimenteren.

Een uur of drie geleden heb ik het ding ingeprikt in mijn amps: een Fender Pro Reverb en een Fender Musicmaster Bass ampje van 10 watt, beide SF.

Wat daaruit kwam was helemaal niet meer wat ik gehoord had die avond, integendeel: krasserig fizzy hoog, een nog veel hardere clipping en het pedaal reageert helemaal anders op de volumeknop van de gitaar! Van alles geprobeerd (equaliserpedaal, combo met TS9, bright switch off, noem maar op...). Het enige dat een beetje goed gaf was een korte delay erachter plaatsen.

Staan SF amps bekend om hun slechte weergave van fuzzen ofzo? Gebuikt er iemand van jullie dit pedaal? Zo ja op welke amp? Iemand ervaring met fuzz en Fender SF amps misschien? Ik hoor het graag, want ben een beetje ontgoocheld in fuzz nu :(
... en ik zou zo graag wat Black keys spelen! ;)

Grtz,
Ellis

DemolitionColorScheme
6 september 2012, 23:33
Mijn redenering zou zijn dat dit eigenlijk komt door de iets sterkere mid-dip in je Pro Reverb. Het hoog komt dus er meer bij kijken.
Maar, het kunnen ook andere dingen zijn. Toen je hem teste had je waarschijnlijk alleen die fuzz in de chain. Probeer eens alleen de fuzz in te prikken, zonder je pedalboard?

ellisvertellis
7 september 2012, 09:30
Mijn redenering zou zijn dat dit eigenlijk komt door de iets sterkere mid-dip in je Pro Reverb. Het hoog komt dus er meer bij kijken.
Maar, het kunnen ook andere dingen zijn. Toen je hem teste had je waarschijnlijk alleen die fuzz in de chain. Probeer eens alleen de fuzz in te prikken, zonder je pedalboard?

De Pro Reverbs klinkt idd wat meer in het hoog en minder in het mid gedeelte... Maar mijn musicmaster ampje doet het tegenovergestelde: veel mid en weinig hoog. Daar lijkt de fuzz iets beter op te reageren, maar nog altijd buiten proportie krasserig. Of hoort dat zo bij een fuzz?? Ik dacht dat fuzzen ook wollig en zacht konden klinken?

De fuzz alleen in de chain heb ik nog niet getest, ga'k vanavond proberen. Maar dan is hij ook niet echt nuttig meer he, je kan er dan niet mee optreden... :???:

DemolitionColorScheme
7 september 2012, 09:51
Fuzzes zijn erg afhankelijk van gitaren en de pickups en al helemaal de amp. Vrij vaak altijd wel onvoorspelbaar. Ik kan er weinig van maken, buiten je het advies geven om fuzzjes te testen op je eigen amp, het liefst nog je eigen rig.

ellisvertellis
7 september 2012, 10:16
Dat lijkt mij idd de beste manier van werken: testen op je eigen amp.

Zijn er fuzzen die wel goed werken op Silverface amps? Iemand?

Dreverhaven
7 september 2012, 11:06
Ik speel al jaren op SF amps met fuzz en vind het heerlijk klinken. Sowieso zijn het beste pedalenvreters in mijn optiek. Maar ja, ik hou dan wel van een heel ander geluid dan jij denk ik. Ik hou van dat gruizige, van keiharde clipping, van een alles moet kapot shoegaze geluid.

zoon van Piet
7 september 2012, 11:30
Er is fuzz en er is fuzz. Een Fuzzface-achtige ( vaak met een warm, bijna donker geluid) is nogal een ander ding dan zo'n wildeman als een octofuzz, met zijn rauwe, vaak scherpe en aanmerkelijk minder dynamische geluid.
Maar toch is het vaak een kwestie van experimenteren - en geloof me: de ene dag kan zo'n ding anders klinken dan de andere!

tip voor de octavefetisjisten: halselement aan, tone dicht. pieperdepiep.

ellisvertellis
7 september 2012, 11:50
Bedankt voor de reacties alvast! Lijkt mij dat ik het ding nog wat moet leren kennen, blijkbaar zijn er toch liefhebbers voor. Het "keiharde clipgeluid" doet mij denken aan kapotte speakers... :o Misschien toch wat gewoon leren worden...

Met het halselement haalt hij meer het octaaf eruit en klinkt het allemaal wat zachter idd. Vette donkere grooves neerzetten lukt wel dan. Bedankt voor de tips!

@Dreverhaven: staat je bright switch aan of uit? Met welke amp speel je dan?

zoon van Piet
7 september 2012, 12:22
experimenteer vooral ook met batterijen ( en gebruik nooit een reguliere voeding op fuzz..).
Volle batterijen gaan bij mij in de slurpende chorussen en delays.
Als ze halfleeg/ halfvol zijn gaan ze in de fuzzen..
Zo deed ik het al jaren, toen ik op het www las dat Duane Alleman ook halfvolle batterijen spaarde voor zijn fuzzen..
Maar ja: die is wel dood, maar dat schijnt niks van doen te hebben gehad met die batterijen ;)

onrust nv
7 september 2012, 12:45
Power stavation is ook een handige tool om't 1/2 lege batterij effect te creëren zonder dat je op't podium opeens door stilte wordt verrast.
http://crushthebutton.com/products/powerstruggle

zoon van Piet
7 september 2012, 13:03
Tuurlijk: je kunt 95 Pond plus verzendkosten uitgeven om een halflege batterij van anderhalve euro te simuleren! :):stop::???::dontgeti::blast:

ellisvertellis
7 september 2012, 13:07
experimenteer vooral ook met batterijen ( en gebruik nooit een reguliere voeding op fuzz..).
Volle batterijen gaan bij mij in de slurpende chorussen en delays.
Als ze halfleeg/ halfvol zijn gaan ze in de fuzzen..
Zo deed ik het al jaren, toen ik op het www las dat Duane Alleman ook halfvolle batterijen spaarde voor zijn fuzzen..
Maar ja: die is wel dood, maar dat schijnt niks van doen te hebben gehad met die batterijen ;)

Waarom geen gewone voeding? Is dat algemeen geweten ofzo? Ik heb een gewone 1-spot...

zoon van Piet
7 september 2012, 13:13
Ongetwijfeld zullen technici hier je kunnen vertellen waarom. maar effe googlen geeft ook een boel knowhow/lulkoek. sommigen zweren bij alkaline batterijen ipv zinkcarbon. Zo ver ga ik niet, maar ik ben er wel van overtuigd dat de meeste fuzzen beter klinken met ( halflege) batterijen..
Makkelijk zat om even te proberen. Trek daarna vooral je eigen conclusie.

Chris Winsemius
7 september 2012, 13:34
batterijen en batterijen: verschil zit 'm in de spanning maar vooral in de inwendige weerstand, wat voor mensen en Eric Johnson het verschil in sound en feel oplevert

5k potje in serie met de B+ wordt vaak gebruikt om half lege batterijen te simuleren

zoon van Piet
7 september 2012, 13:39
Kijk!
geen idee wat een B+ is, maar inwendige weerstand, daar heb ik al mijn hele leven last en plezier van! ;)

Dreverhaven
7 september 2012, 14:28
@Dreverhaven: staat je bright switch aan of uit? Met welke amp speel je dan?

Ik heb de bright altijd aan staan, anders heb ik niet dat lekkere snijdende fuzzy hoog. Met de bright uit klinkt de fuzz niet echt meer als een fuzz, voor mij niet althans. Ik speel nu op een Bassman 100, maar heb ook op een Twin Reverb, Dual Showman, Champ gespeeld. Dus groot of klein, altijd kwam dat lekkere soundje er wel uit.

DemolitionColorScheme
7 september 2012, 15:07
doet mij denken aan kapotte speakers... :o
Was dat niet was fuzz vroeger moest voorstellen? ;)

ellisvertellis
7 september 2012, 16:11
...anders heb ik niet dat lekkere snijdende fuzzy hoog...

Dan werkt hij dus wel goed bij mij, snijdend fizzy hoog, da's exact wat ik heb :seriousf: !

Is er trouwens een verschil tussen fuzzy en fizzy?? :)

Nog een vraagje over de stroomtoevoer: Ik heb een variabele adapter, eentje die 9 volt doet, maar ook 6 en 4,5. Is 4,5 volt dan hetzelfde als een halflege 9 volt batterij? Geen snars verstand van electronica, zoals je kan zien... :hide:

zoon van Piet
7 september 2012, 18:34
Fuzzy is met fuzz en fizzy is een verzamelnaam voor dat irritante knerpende hoog..

Een batterij levert ook als ie halfvol is nog heel wat meer dan 4,5 of 6 v.en het gaat om de innerlijke weerstand.dus pak een batterij en luister naar de verschillen...

ellisvertellis
13 september 2012, 10:42
Gisteravond een halflege 9V batterij in het apparaatje gepropt en inderdaad een groot verschil zeg! Een pak minder fizzy (bedankt voor de verheldering zvP), minder agressief, wat ronder en zachter allemaal, voor mij beter controleerbaar en meer het geluid waar ik naar op zoek was. De batterij komt uit mijn electro akoestische gitaar die het met een halfvolle niet meer trekt.

Bedankt voor de tip!!

Zo'n fuzz is trouwens iets waar je lang mee kan experimenteren heb ik de indruk. Klinkt inderdaad elke dag anders! :seriousf:

ellisvertellis
8 maart 2016, 15:59
Zo. Vijf en een half jaar verder, en diezelfde fuzz ligt hier nog altijd! Blijft een taaie rakker om iets functioneels mee te doen, maar ik krijg het niet over mijn hart hem weg te doen. Er zit iets "elektrisch" in die klank wat mij boeit, alsof er iets onder hoogspanning staat!
Hij klinkt een beetje zoals het begin van dit Rival Sons nummer:

https://m.youtube.com/watch?v=mIWfAe3iFyY
... Alleen met een pak meer fizz, wat ik nog steeds niet erg kan apprecieren. Is er iets te modden aan het circuit om dat er uit te filteren?

Zou je dit als een splatty fuzz kunnen omschrijven?

Nog een vraagje, octofuzzen, zijn die gated? Ik heb zoms het gevoel van wel: in elk geval stiller als andere fuzzen die ik heb...

Montecristo
13 maart 2016, 13:10
Edit: excuus onnodige reactie.

ellisvertellis
13 maart 2016, 19:19
Maar tenminste nog reactie! :seriousf:

AC3D
13 maart 2016, 20:56
Je zou een extra hoog-af filtertje kunnen installeren als je m te veel hoog vind hebben. kost je een potmeter en n cap die je tussen de output van de pcb en de footswitch zou kunnen zetten. kost geen drol.

ellisvertellis
13 maart 2016, 22:58
Je zou een extra hoog-af filtertje kunnen installeren als je m te veel hoog vind hebben. kost je een potmeter en n cap die je tussen de output van de pcb en de footswitch zou kunnen zetten. kost geen drol.

Interessant dit! Als de typische klank van de fuzz niet drastisch verandert, voel ik hier wel iets voor. Zeker omdat het over een homemade pedaal gaat en dus een ideaal tweak platform zou kunnen zijn. Nu iemand vinden die dat kan doen voor mij, of anders zelf aan de slag met mijn beperkte soldeerskills!