PDA

View Full Version : Gitaarles geven, lesmethoden, tips



KoenGuitar
6 september 2012, 16:56
Hallo,

Ik ben benaderd door de plaatselijke (kleine) popschool of ik tijdelijk de gitaarlessen over wil nemen.
Nu lijkt het me onwijs tof om te doen en als student is een klein extra zakcentje ook wel lekker. Als ik les ga geven wil ik dat echter wel goed doen.

Qua technisch en theoretisch niveau denk ik prima les te kunnen geven aan de leerlingen, die al wel les hebben gehad maar nog niet heel actief spelen. Ik volg ook geen muzikale opleiding overigens. Zelf heb ik enkele jaren les gehad, maar dan op de 'ouderwetse' manier waar op z'n hoogst een drumcomputer bijkwam.

Zijn er misschien meer ervaren lesgevers die hun ervaringen kunnen delen? Wel/geen echte nummers afspelen op de computer, vooral kijken naar nummers, meer richten op techniek en theorie, vooral de muzieksmaak van de leerling gebruiken etc.. Als iemand me kan adviseren, bedankt!

peter_heijnen
7 september 2012, 09:37
Even eerlijk: als je dat allemaal al niet weet en er geen opleiding in hebt gedaan, wat is dan wel de reden voor een school je te vragen?

Doorgaans heb je op een 'instituut' een lesplan nodig om de les goed af te bakenen binnen de lestijd en de rijen buiten het lokaal niet al te laten groeien. Als je in gaat spelen op iedere individuele leerling -wat eigenlijk de enige juiste manier is- ga je het normaal gesproken al niet redden. Je gebrek aan zowel opleiding als ervaring maken dat waarschijnlijk niet beter.

Het beste wat je kunt doen, lijkt mij, dat je dezelfde manier als waarop je zelf les hebt gehad gaat hanteren. Gaandeweg merk je dan wel wat je als hulpmiddelen erbij wilt en kunt halen. Die hulpmiddelen zijn niet essentieel dus kunnen makkelijk even in de wachtkamer.

-Martijn-
7 september 2012, 15:26
Even eerlijk: als je dat allemaal al niet weet en er geen opleiding in hebt gedaan, wat is dan wel de reden voor een school je te vragen?


Dat was precies hetzelfde als wat ik dacht. Ik ben ook wel eens gevraagd om 'even' wat lessen over te nemen, en dat heb ik niet gedaan. (Ouders van) leerlingen betalen veelal een klein vermogen voor die lessen. Dat moet je je wel realiseren, en dat geld moet je ook waar kunnen maken. Ik geloof er niet zo in dat je per se een opleiding nodig hebt om les te geven, maar je moet in ieder geval wel wat ervaring hebben. En een school waarbij 30-60 euro per uur betaald wordt om les te krijgen is niet de plek om jezelf gaandeweg het vak te leren.

Robin...
7 september 2012, 22:25
Ik geef ook les en heb geen opleiding. Les geven is iets wat je in je hebt. Je moet duidelijk kunnen uitleggen en overbrengen wat de leerling wil leren. Als je niet weet hoe je een les aanpakt dan kan je beter er mee stoppen omdat ouders veel geld betalen. Ik werk zelf nooit met les plannen. Hoe ik les geef is vrij simpel. De leerling heeft verteld waar hij geïnteresseerd in is. Ook weet ik hoeveel controle hij heeft over zijn gitaar. En nu is het aan mij om dan op de juiste manier iets aan hem te leren. Ook komt de leerling met een eigen stukken (altijd in het begin vraag ik dat) die hij wil leren en die behandel ik dan. En dan is het nog de truc om alle technieken in de stukken muziek eruit te halen en hem die te leren.

Ik zeg niet dat ik de beste leraar ben maar ik weet wel dat de leerlingen plezier hebben in het spelen en daar gaat het uiteindelijk om. Als ze verder zijn moeten ze toch op hun zelf thuis veel uren maken en dat is aan hun.

Ik hoop dat je uit mijn manier ook wat ideeën kan halen.

nickofzo
8 september 2012, 02:28
de les indelen in stukjes zodat je niet alle infomatie ineen afvuurt want dat onthoud geen mens en het moet leuk blijven om beter te worden. haal ook dingen aan uit vorige lessen zodat puzzelstukjes op hun plek vallen.

-=JEROEN=-
12 september 2012, 01:25
Mijn advies: ga gewoon lekker aan de slag, al doende leert men!

Verder adviseer ik je om juist geen vaste methodes te gebruiken, maar te kijken naar wat je leerling nodig heeft. Wat is voor hem/haar de volgende stap in zijn/haar groeiproces?

Ik geef al jaren les en heb nog nooit 2 keer dezelfde les gegeven.

MAAR! Het kan natuurlijk zijn dat dit voor jou niet werkt. Misschien vind jij het juist wel heel erg prettig om 10 basisliedjes bij elkaar te verzamelen die je dan telkens aan al je leerlingen leert, als basis om mee te beginnen. Kijk dus wat voor jou werkt en of je leerlingen dit leuk vinden. De belangrijkste les voor mij als leraar was om te leren ook leerling te blijven als leraar.

Veel plezier!