PDA

View Full Version : fret slijtage



rvwaveren
6 september 2012, 13:25
Hoi lijstlezers,

Sinds mei 2011 ben ik in het bezit van een nieuwe fenderstratocaster in koffer, direct uit Duitsland. Dus geen showmodel uit een winkel ofzo. Bespeel de gitaar sindsdien bijna dagelijks. Nu bespeurde ik laatst een lichte fretslijtage zo rond 4de t/m de 10de fret. Nu is mijn vraag: is dit normaal voor een gitaar van rond de 1100 euro.

Groet R:(

sideburns
6 september 2012, 13:29
Als je hem dagelijks enkele uren gebruikt ( vanaf mei 2011= 16 maanden ) en daarbij stevig in de snaren knijpt, lijkt lichte fretslijtage me niet ondenkbaar..

ellisvertellis
6 september 2012, 14:00
Lijkt mij ook mogelijk. Ga er eens mee nr een luthier, die gaat je frets weer vlakken en je gitaar opnieuw afstellen. Daarna ban je weer goed voor een tijdje!

sideburns
6 september 2012, 14:03
Als het lichte slijtage betreft, zoals jij het beschrijft dan merk je daar met spelen waarschijnlijk niets van,....advies: pas laten vlakken als het echt hinderlijk word.

HaroldA
6 september 2012, 14:04
Lijkt mij ook mogelijk. Ga er eens mee nr een luthier, die gaat je frets weer vlakken en je gitaar opnieuw afstellen. Daarna ban je weer goed voor een tijdje!

Alleen als je er last van hebt! Anders vijlt de luthier je frets sneller af dan je kunt spelen ;)

Di Stefano
6 september 2012, 14:04
Het lijkt mij wel wat vroeg om de frets te laten vlakken. Pas als je last tijdens het spelen begint te ervaren moet het gebeuren. ik vermoed dat het voorlopig enkel visueel is.

ellisvertellis
6 september 2012, 14:34
Het lijkt mij wel wat vroeg om de frets te laten vlakken. Pas als je last tijdens het spelen begint te ervaren moet het gebeuren. ik vermoed dat het voorlopig enkel visueel is.

Inderdaad, ik had begrepen dat hij er last van had, maar dat is dan niet het geval?

rvwaveren
6 september 2012, 14:37
Als ik ze nu al laat vlakken dan wordt dat over anderhalf jaar nog eens en dan kan ik over een jaar of 4 a 5 een refret laten doen. Dus wacht ik nog maar even met laten vlakken.

stijnkenens
6 september 2012, 14:38
Maar als je te lang wacht, kan het zijn dat het ineens een herfret-job wordt ...
Hangt een beetje van de frethoogte af, en hoe lastig je het vindt spelen.

Frets kunnen inderdaad snel slijten, dat hangt van het aantal speeluren, hoe hard je knijpt en hoe hard je aanslag is, af.
Fretdraad is door de jaren normaal niet zachter geworden.



s.

HaroldA
6 september 2012, 14:43
Frets kunnen inderdaad snel slijten, dat hangt van het aantal speeluren, hoe hard je knijpt en hoe hard je aanslag is, af.

En of je hardere snaren dan frets gebruikt.

Buzzel
6 september 2012, 15:22
Ik heb nu ook een jaartje een dure fender, ik gebruik hem dagelijks en veel. frets slijten duidelijk.

HaroldA
6 september 2012, 15:28
Ik heb trouwens ook een dure auto waar de banden ook van slijten. kan dat zomaar? ;)

GunMetalBlue
8 september 2012, 00:54
Ik vond het fijn toen op mijn destijds nieuwe strat de frets gevlakt waren. Het speelt gewoon anders, wat dichter tegen het hout aan. Ik vind het een stuk fijner, alsof je de gitaar beter voelt. En als de frets naar de knoppen zijn en doorgesleten, wat dan nog? Nieuwe fretjes erop & hoppa.

Di Stefano
8 september 2012, 01:31
Ik vond het fijn toen op mijn destijds nieuwe strat de frets gevlakt waren. Het speelt gewoon anders, wat dichter tegen het hout aan. Ik vind het een stuk fijner, alsof je de gitaar beter voelt. En als de frets naar de knoppen zijn en doorgesleten, wat dan nog? Nieuwe fretjes erop & hoppa.

Dan zijn voor jou eerder low profile frets aan te raden ipv de standaard medium die je meestal op een strat vindt. Bij een fretvervanging is overigens stainless steel aan te raden, die slijten niet.

arnoldtims
8 september 2012, 15:56
Als ik daar even op in mag gaan.
Ik slijt ook redelijk snel mijn frets en overweeg stainless. Nu slijten mijn frets snel omdat ik veel bend en iets te hard druk.
Loop ik dan niet het risico dat er voortdurend snaren breken als ik op stainless ga spelen?

Di Stefano
8 september 2012, 18:09
Als ik daar even op in mag gaan.
Ik slijt ook redelijk snel mijn frets en overweeg stainless. Nu slijten mijn frets snel omdat ik veel bend en iets te hard druk.
Loop ik dan niet het risico dat er voortdurend snaren breken als ik op stainless ga spelen?

Naar mijn ervaring breken snaren meestal bij de brug. Ik heb nog nooit meegemaakt dat een snaar ergens in het midden sprong en ik denk niet dat stainless steel daar iets aan zal veranderen.

stijnkenens
9 september 2012, 21:54
En of je hardere snaren dan frets gebruikt.

Het metaal van de snaren is altijd harder dan de frets...

Frets bestaan uit +/- 80 procent uit koper, wat niet direct een van de hardste metalen is !


s.