PDA

View Full Version : Kapotte gitaar ruilen



QJJ
6 september 2012, 09:50
hallo,

mijn excuses voor de misschien wat wazige titel maar een betere kon ik niet verzinnen. Eind mei dit jaar heb ik een Epiphone Les Paul Standard Plaintop Honeyburst gekocht bij een winkel. Ik heb hier de volle mep voor betaald.

Waanzinnig mooi ding om te zien alleen na een tijdje deden zich een paar problemen voor. De schroef van de strapbevestiging viel uit het hout van de body omdat het gaatje iets te groot geboord was. Kan gebeuren dacht ik toen. Een week later ging de jackuitgang loszitten, kon ik ook mee leven. Was slechts een kwestie van het moertje weer wat strakker draaien voordat ik ging spelen. Daarna ging ik een keer spelen op een strat van een vriend. Dat ding speelde echt fantastisch! De snaren zaten namelijk overal op dezelfde hoogte. Toen dacht ik nog dat dat te maken zou kunnen hebben met het kwaliteitsverschil tussen een Epiphone en een echte Fender.

Gisteren op 5 september ben ik naar een andere winkel gegaan om de eerdergenoemde probleempjes op te laten lossen en om 'm af te laten stellen. Binnen een uurtje zou het gepiept zijn volgens de erg vriendelijke heren. Groot was dan ook mijn verbazing toen ik na een uurtje terugkwam en er twee man druk bezig waren met mijn gitaar die niet erg vrolijk keken. Ik vroeg of er wat mis was. Ik kreeg als antwoord een zeer duidelijk ja te horen. De hals blijkt namelijk getordeerd te zijn. Om een lang verhaal kort te maken: Dit probleem kan niet opgelost worden. Het valt gelukkig binnen de garantie.

Maar nu komt het echt erge. De vriendelijke mannen inspecteerden mijn gitaar waar ik de volle mep voor heb betaald en kwamen er achter dat 2nd achter in de kop was gestempeld. In de fabriek was dus al duidelijk dat de gitaar niet goed was. De fabriek heeft hem dus als B-stock aan de winkel geleverd die hem aan mij heeft verkocht als zijnde pefect. Ik heb er €283 voor betaald. Eén van de afstellers zei het volgende: "Deze gitaar is hoogstens €50 waard en dan alleen om aan de muur te hangen ter decoratie." De afstellers gaven me het advies met de gitaar terug naar de winkel te gaan waar ik hem gekocht heb om hem te ruilen voor een goed exemplaar en de door de afstellers gemaakte kosten te vorderen

Kortom, ik voel me zeer genaaid door de winkel waar ik de gitaar gekocht heb maar wil ze wel een kans geven om het probleem op te lossen(daarom heb ik ook geen namen van de betreffende winkels in dit topic gezet). Nu wil ik jullie graag bedanken voor de tijd die jullie hebben besteed aan het lezen van dit lange verhaal. En dan komt nu mijn vraag aan jullie: Het model wat ik heb is niet meer leverbaar, dus daar kan ik hem niet voor ruilen. Maar wat voor gitaar van rond de €350 kunnen jullie me aanbevelen om als alternatief te accepteren? Ik heb een Marshall MG30(wel mijn eigen fout) en daar moet de gitaar goed mee klinken.

Nogmaals bedankt en een vriendelijke groet,

Quint Engelage

Fiendish
6 september 2012, 10:07
Gewoon een zelfde type Epiphone, maar dit keer goed opletten dat je geen b-stock troep krijgt ?
Of als je liever een Fender model zou willen misschien een Squier affinity of zo iets ?
Op die 'marshall' gaat alles trouwens kut klinken (en ik zet marshall tussen aanhalingstekens omdat een MG bagger is waar m.i. de naam marshall niet op zou moeten staan), daar ontkom je niet aan.

sideburns
6 september 2012, 10:08
Om te beginnen, balen man met deze situatie, en wat voor gitaar nu? Als je gecharmeerd bent van het lp model ..... Gewoon een andere epiphone ? Anderzijds werd je wel vrolijk van een strat, misschien dat een Squier dan wat is voor je budget. Uiteraard twee erg verschillende gitaren. Als je zelf nog niet zo veel ervaring hebt met gitaarspelen kan het zich lonen om iemand mee te nemen die wat meer verstand van zaken heeft zodat je minder snel een wat minder uitgevoerd exemplaar meeneemt, bij de twee gitaren die ik boven suggereer zitten er exemplarisch vaak nogal grote verschillen in kwaliteit.

QJJ
6 september 2012, 10:30
Bedankt voor de reacties! Die MG wordt misschien nog wel een keer vervangen maar ik kan nou nog bijna niks met een gitaar, dus dat is van latere zorg. Ik weet nou gelukkkig waar ik op moet letten bij een epiphone, ben er ook wel erg van gecharmeerd. Maar een squier spreekt me ook aan. Waar moet ik extra op letten in het geval van een squier? Ga nou sowieso elke gitaar proberen die me als alternatief wordt aangeboden.

Alvast bedankt

Hendriks
6 september 2012, 10:32
€283 voor een Epi standaard is niet duur , dus waarschijnlijk was dat de prijs voor een B-stock. Dat de andere winkel zegt dat hij maar €50 waard is , tja volgens heet dat "concurent afzeiken", je had ook beter naar de winkel kunnen gaan waar je hem gekocht heb.
Neemt niet weg dat het k#t is.

Duhsjaak
6 september 2012, 11:00
Hi
Balen situatie!
Even kort enige toelichting op de situatie. Wil je een uitgebreid verhaal, misschien ook ter ondersteuning van je claim, PM mij dan even.

Hou rekening met enige dagen aanlevertermijn, omdat ik het zal moeten maken dat verhaal. Dat heb ik niet op de plank.

In het kort:
Sinds invoering NBW (tegenwoordig Burgerlijk Wetboek genoemd) in 1992, is ook een regeling van kracht geworden die 'Wet Consumenten Koop' heet. Geldt dus niet voor Business to business deals.
In die regeling staat dat je als Consument mag uitgaan van de vakbekwaamheid van fabrikant (producent) + leverancier en dat het product dat je koopt, zich aan het conformiteitsbeginsel houdt.

Veel duur gelul, maar het komt erop neer dat je mag uitgaan van een goed product, dat zich goed houdt gedurende een periode die als normaal is te bestempelen voor soortgelijke producten. Twee jaar garantie of ander gedoe is dus onzin, omdat een goede gitaar tenminste toch een jaar of 10 moet meegaan. Zo niet langer.

Het is uitdrukkelijk verboden de rechten van de consument te beperken, alhoewel NL zich daarvan geen fuck lijkt aan te trekken. Het is wel toegestaan de consument in een voordeliger positie te brengen dan de Wet voorschrijft. Alleen AH en IKEA en dat soort clubs lijken te snappen dat je je in positieve zin onderscheidt als je doet wat de Wet je voorschrijft.

Dus je beroept je op je wettelijke recht om de koop te ontbinden, waarna de leverancier verplicht is je het geld terug te geven en jij geeft de gitaar terug.

Daarvoor is het nodig dat je de kassabon kunt overleggen of op andere manier aannemelijk kunt maken dat je die gitaar ook daar hebt gekocht. Hoe de leverancier dit vervolgens oplost met de producent, is geheel buiten jouw invloedssfeer en daarmee hoef je je dus ook niet te bemoeien. Doet de leverancier te moeilijk, dan vis je uit wie de importeur is en vraag je daar om een oplossing.

Zou niet moeten, je hebt namelijk een contractuele verhouding met de leverancier. Maar die zijn vaak bewust of niet bewust te dom om deze 'nieuwe' Wetgeving te kennen.

Dus:
- Kassabonnetje of bankafschrift opzoeken
- Naar de winkel
- Koop ongedaan laten maken
- Centjes in ontvangst nemen
- Jezelf de vraag stellen welke andere gitaar je zou willen hebben
- En heerlijk naar een gitaarsnoepwinkel van je keuze om een nieuwe uit te zoeken

Als je geen vertrouwen hebt in de oude winkel, hoef je daar dus ook niet je nieuwe aankoop te doen. Men moet gewoon het volledige bedrag teruggeven/terugstorten, zonder aftrek voor slijtage of iets dergelijks.

De oude winkel zou ik alleen mijn andere gitaar van betrekken als zij een bijzonder mooi gebaar maken en je een veel duurdere gitaar aanbieden ter compensatie van het gedonder/verdriet etc.
Je hoeft perse niet akkoord te gaan met een gitaar die wordt gerepareerd.

Wijs ze er gerust op dat het dwingend rechtelijke Wetgeving betreft en dat het hen niet vrij staat daarmee naar eigen inzicht om te gaan.
Veel succes en laat je t.z.t. weten hoe het je is vergaan?

Vriendelijekg roet, Gus

Hotpepper01
6 september 2012, 11:09
Ik vind het rot voor je. Maar ga idd eerst maar een langs bij de winkel die de garantie moet verlenen en laat die maar een passend voorstel doen. En ik zou met minder dan een gitaar van 283 euro natuurlijk geen genoegen nemen. Goh, en als daar een betere uit het magazijn moeten trekken, ga je hooguit het verschil bijbetalen en vragen om een gratis riem, tien pakjes snaren enz. ter compensatie van jouw ellende, je inmiddels gemaakte kosten,

HaroldA
6 september 2012, 11:09
Gus: :ok:

B~Rock
6 september 2012, 11:15
Ik zou persoonlijk toch eerst een beroep op de redelijkheid doen alvorens de andere partij met wetboeken om de oren te slaan, meestal is dit al voldoende. Het was sowieso handig geweest als je met naar ze terug was gegaan met de problemen, maar dat kan nu alsnog. Ik zou e.e.a. gewoon uitleggen, de "second opinion" van de andere winkel aanhalen en vragen hoe het komt dat ze een B-Stock product aan je hebben verkocht.

Als de winkel dan niet met een fatsoenlijke verklaring en oplossing komt zou ik mijn conclusies trekken en inderdaad op mijn (juridische) strepen gaan staan, maar een winkelier met een beetje beroepseer en trots (en die zijn er nog steeds) zal een passende oplossing aanbieden.

frekie
6 september 2012, 11:30
Moraal van dit verhaal: altijd een vriend/neefje/oom/vader meenemen met >10 jaar gitaarervaring. Schande dat ze een gitaar met een "wokkel" neck durven te verkopen. Rommel moet je terugsturen naar de importeur.

Maar dit komt vaker voor. Laatst nog een, toegegeven, GAS veroorzakende vintage Ibanez gezien in een winkel. Werd de volle mep voor gevraagd. Even de G snaar opzij geduwd. Fretwerk was tot op de toets versleten... Zeiden ze nix van :soinnocent: Ooit komt er een onervaren beginnertje met zijn ouders die gitaar kopen.

Harry
6 september 2012, 11:33
misschien mis ik iets, maar waarom ben je niet meteen naar de winkel terug gegaan? Dan had je meteen opheldering gekregen.

En uiteraard is het niet erg netjes om je een gitaar te verkopen met een getordeerde hals, maar was dat niet te merken bij aankoop? Behalve als je compleet nieuw bent met gitaren, dan kan ik me voorstellen dat je het op zo'n moment niet weet...

Hendriks
6 september 2012, 11:45
misschien mis ik iets, maar waarom ben je niet meteen naar de winkel terug gegaan? Dan had je meteen opheldering gekregen.

En uiteraard is het niet erg netjes om je een gitaar te verkopen met een getordeerde hals, maar was dat niet te merken bij aankoop? Behalve als je compleet nieuw bent met gitaren, dan kan ik me voorstellen dat je het op zo'n moment niet weet...

Ik snap het ook niet helemaal . Je voelt je genaait door de winkel ,maar je gaat er niet naar terug , de kans is namelijk groot dat ze niet moeilijk doen en gewoon je geld teruggeven. bovendien zit er garantie op.

Sinner1980
6 september 2012, 12:49
Ik snap het ook niet helemaal . Je voelt je genaait door de winkel ,maar je gaat er niet naar terug , de kans is namelijk groot dat ze niet moeilijk doen en gewoon je geld teruggeven. bovendien zit er garantie op.

+1 Thomann is best een eind rijden, ik snap m wel...;););)

nusti
6 september 2012, 12:55
@gus....je hebt helemaal gelijk, helaas gebeurt het maar al te vaak dat de verkopende partij er alles aan doet om zich niet aan deze wet te houden. Ik heb het al een paar keer meegemaakt....uiteindelijk win je het, maar wel ten koste van een hoop tijd en frustratie. Dit is ook de reden dat ik een rechtsbijstandverzekering heb afgesloten.
Geld teruggeven is trouwens alleen verplicht als het product niet te repareren is of te vervangen voor een vergelijkbaar product, behalve als je binnen 8 dagen (geloof ik) de aankoop wil ontbinden, dan wel.






Hi
Balen situatie!
Even kort enige toelichting op de situatie. Wil je een uitgebreid verhaal, misschien ook ter ondersteuning van je claim, PM mij dan even.

Hou rekening met enige dagen aanlevertermijn, omdat ik het zal moeten maken dat verhaal. Dat heb ik niet op de plank.

In het kort:
Sinds invoering NBW (tegenwoordig Burgerlijk Wetboek genoemd) in 1992, is ook een regeling van kracht geworden die 'Wet Consumenten Koop' heet. Geldt dus niet voor Business to business deals.
In die regeling staat dat je als Consument mag uitgaan van de vakbekwaamheid van fabrikant (producent) + leverancier en dat het product dat je koopt, zich aan het conformiteitsbeginsel houdt.

Veel duur gelul, maar het komt erop neer dat je mag uitgaan van een goed product, dat zich goed houdt gedurende een periode die als normaal is te bestempelen voor soortgelijke producten. Twee jaar garantie of ander gedoe is dus onzin, omdat een goede gitaar tenminste toch een jaar of 10 moet meegaan. Zo niet langer.

Het is uitdrukkelijk verboden de rechten van de consument te beperken, alhoewel NL zich daarvan geen fuck lijkt aan te trekken. Het is wel toegestaan de consument in een voordeliger positie te brengen dan de Wet voorschrijft. Alleen AH en IKEA en dat soort clubs lijken te snappen dat je je in positieve zin onderscheidt als je doet wat de Wet je voorschrijft.

Dus je beroept je op je wettelijke recht om de koop te ontbinden, waarna de leverancier verplicht is je het geld terug te geven en jij geeft de gitaar terug.

Daarvoor is het nodig dat je de kassabon kunt overleggen of op andere manier aannemelijk kunt maken dat je die gitaar ook daar hebt gekocht. Hoe de leverancier dit vervolgens oplost met de producent, is geheel buiten jouw invloedssfeer en daarmee hoef je je dus ook niet te bemoeien. Doet de leverancier te moeilijk, dan vis je uit wie de importeur is en vraag je daar om een oplossing.

Zou niet moeten, je hebt namelijk een contractuele verhouding met de leverancier. Maar die zijn vaak bewust of niet bewust te dom om deze 'nieuwe' Wetgeving te kennen.

Dus:
- Kassabonnetje of bankafschrift opzoeken
- Naar de winkel
- Koop ongedaan laten maken
- Centjes in ontvangst nemen
- Jezelf de vraag stellen welke andere gitaar je zou willen hebben
- En heerlijk naar een gitaarsnoepwinkel van je keuze om een nieuwe uit te zoeken

Als je geen vertrouwen hebt in de oude winkel, hoef je daar dus ook niet je nieuwe aankoop te doen. Men moet gewoon het volledige bedrag teruggeven/terugstorten, zonder aftrek voor slijtage of iets dergelijks.

De oude winkel zou ik alleen mijn andere gitaar van betrekken als zij een bijzonder mooi gebaar maken en je een veel duurdere gitaar aanbieden ter compensatie van het gedonder/verdriet etc.
Je hoeft perse niet akkoord te gaan met een gitaar die wordt gerepareerd.

Wijs ze er gerust op dat het dwingend rechtelijke Wetgeving betreft en dat het hen niet vrij staat daarmee naar eigen inzicht om te gaan.
Veel succes en laat je t.z.t. weten hoe het je is vergaan?

Vriendelijekg roet, Gus

QJJ
6 september 2012, 13:06
hoi, de reden dat ik naar een andere winkel ben gegaan dan de verkopende is dat niet zo ver rijden is. De winkel waar ik de gitaar heb gekocht is voor mij simpel gezegd een pokke eind rijden en over de winkel waar ik de gitaar geprobeerd heb te laten afstellen heb ik niks dan goede verhalen gehoord van bekenden en vrienden. Het is inderdaad mijn eerste gitaar, ik had gewoon geen idee dat ik langs de hals had moeten kijken. En 283 euro is een normale prijs voor een plain top, de winkel waar ik gister was verkoopt 'm voor 299. En dat is A-stock. Ik heb sinds vanochtend wel contact gekregen met de verkoper en die zegt dat ik een keer langs moet komen. Toen ik zei dat de nek getordeerd was en dat dat volgens winkel B niet meer te repareren is werd er lachend gezegd dat de meningen daar over verschillen...... Ik ben benieuwd

Hendriks
6 september 2012, 13:19
hoi, de reden dat ik naar een andere winkel ben gegaan dan de verkopende is dat niet zo ver rijden is. De winkel waar ik de gitaar heb gekocht is voor mij simpel gezegd een pokke eind rijden en over de winkel waar ik de gitaar geprobeerd heb te laten afstellen heb ik niks dan goede verhalen gehoord van bekenden en vrienden. Het is inderdaad mijn eerste gitaar, ik had gewoon geen idee dat ik langs de hals had moeten kijken. En 283 euro is een normale prijs voor een plain top, de winkel waar ik gister was verkoopt 'm voor 299. En dat is A-stock. Ik heb sinds vanochtend wel contact gekregen met de verkoper en die zegt dat ik een keer langs moet komen. Toen ik zei dat de nek getordeerd was en dat dat volgens winkel B niet meer te repareren is werd er lachend gezegd dat de meningen daar over verschillen...... Ik ben benieuwd

Je had ook eerst naar de winkel moeten gaan waar je hem hebt gekocht , ver rijden of niet. Volgende keer maar dichter bij huis kopen.

wietse
6 september 2012, 16:35
Toen ik zei dat de nek getordeerd was en dat dat volgens winkel B niet meer te repareren is werd er lachend gezegd dat de meningen daar over verschillen...... Ik ben benieuwd

een getordeerde neck is te repareren maar dat is een klus die duurder is dan jouw hele gitaar heeft gekost.

bass blom
6 september 2012, 16:50
toen ik in april 1976 een gibson les paul custom kocht bij servaas den haag werd gezegd dat ik na 3 maanden terug moest komen.
en dat bleek nodig ook :crazyhappy:
als ik langs de hals keek zag ik aan beide kanten een kuil en een berg, over pak hem beet 25 cm.
links een kuil rechts een berg en verderop andersom.
ik bracht hem dus weg en een week of twee later geloof ik kon ik hem weer ophalen.
er was niets aan te zien van schade, geen idee hoe ze het geflikt hebben maar hij was kaarsrecht.
met natuurlijk de kleine holling die hij hoort te hebben.
later in de loop der jaren heb ik hem zelf nog een paar keer holler/boller gezet bij wisselen van snaardiktes :satisfie:

B-stone
6 september 2012, 17:05
ik heb mijn marshall 1959slp ook als b-stock gekocht: ik ga er dan toch niet vanuit dat er kappotte transformatoren in zitten? dat b-stock en a-stock verhaal is wat mij betreft onzin.

b-stock is zover ik weet gewoon terug gestuurd door iemand die hem als eerste als a-stock gekocht had.
overigens niet gek met een getordeerde hals. omdat hij al bij iemand thuis geweest is, en dus niet meer nieuw is mogen ze het ook niet meer verkopen als nieuw. vandaar b-stock, toch?

in ieder geval: veel sterkte!

HaroldA
6 september 2012, 17:09
b-stock is zover ik weet gewoon terug gestuurd door iemand die hem als eerste als a-stock gekocht had.

Niet als de fabriek er al "2nd" in stempelt, dan is het daadwerkelijk een slecht exemplaar.

B-stone
6 september 2012, 17:46
Niet als de fabriek er al "2nd" in stempelt, dan is het daadwerkelijk een slecht exemplaar.

heb je zoiets bij marshalls? xD

ik bedoel dat staat toch niet bij de uitleg van b-stock? ik heb wel eens gehoord dat dozenschuivers vaak slechtere exemplaren zouden krijgen, omdat de gitaren toch niet echt gecheckt zouden worden.

Duhsjaak
7 september 2012, 05:46
Hi
Natuurlijk komt er kritiek als ik een juridische onderbouwing geef van de situatie.
Natuurlijk is het veel plezieriger om op basis van redelijkheid de zaak op te lossen. Da's helaas niet altijd het uitgangspunt bij winkels. Natuurlijk zijn er mensen met beroepseer, er zijn echter ook genoeg lui die verkochte aantallen belangrijker vinden dan tevreden klanten.

Ik ga zeer spaarzaam om met juridisch gedoe. Toch helpt het in je benadering als je in je achterhoofd hebt wat je rechten zijn.

En lees die rechten gewoon eens na, als je twijfelt aan mijn uitleg. Als na 8 jaar de pomp van je CV stuk gaat, dan mag de leverancier daar gratis een hele nieuwe pomp in zetten. Doet ie dat vervolgens niet, dan doe je een beroep op die wet, want die is er niet voor niets. Iedere keer weer even een shock voor die professionals, maar het zit echt in elkaar zoals het in elkaar zit.

De regeling van binnen een week is het recht op een bedenktermijn. Het recht om een koop te ontbinden zonder speciale aanleiding of oorzaak. Believe me, een heeeel andere regeling. Hier gaat het om non-conformiteit.
- B stock, zonder dat dit bekend is gemaakt*
- een gitaar met tamelijk ernstige gebreken

*Staat er op de bon dat het een B stock exemplaar is?

De wettelijke termijn is 20 jaar. De standaard garantietermijn is dus 20 jaar. Dat dat in redelijkheid niet haalbaar is, is ook de wetgever bekend.

In verband met de in het NBW opgenomen uitgangspunten 'redelijkheid en billijkheid', moet worden gezocht naar een termijn hoelang een product normaal mee moet gaan. Da's langer dan één of twee jaar. Daarom zijn die garantietermijnen in strijd met de wet.

Of de meningen verschillen over een mankement (hier de vraag of een hals is getordeerd of niet)?
Non-conformiteit strekt zich niet uit tot de mening van een verkoper, maar van het gebruik dat de Consument van het product maakt. Het is geen Verkopersbeschermingswetgeving (negen lettergrepen!), het is specifiek wetgeving ter bescherming van de belangen van de consument.

Weten wat je rechten zijn wil niet zeggen dat je daarmee moet openen. Het scheelt wel als je weet dat je je niet bij een voor jou onacceptabele regeling hoeft neer te leggen.
Ben zo vrij het hierbij te laten.

Vriendelijke groet, Gus

Fiendish
7 september 2012, 06:28
toen ik in april 1976 een gibson les paul custom kocht bij servaas den haag werd gezegd dat ik na 3 maanden terug moest komen.
en dat bleek nodig ook :crazyhappy:
als ik langs de hals keek zag ik aan beide kanten een kuil en een berg, over pak hem beet 25 cm.
links een kuil rechts een berg en verderop andersom.
ik bracht hem dus weg en een week of twee later geloof ik kon ik hem weer ophalen.
er was niets aan te zien van schade, geen idee hoe ze het geflikt hebben maar hij was kaarsrecht.
met natuurlijk de kleine holling die hij hoort te hebben.
later in de loop der jaren heb ik hem zelf nog een paar keer holler/boller gezet bij wisselen van snaardiktes :satisfie:

Ik kan je haast garanderen dat Peer Dellen je gitaar toen gefixed heeft, bijna al het werk dat Nico binnenkreeg ging bij mijn weten naar Peer ;)

bass blom
7 september 2012, 06:54
ja dat zou best kunnen, of was er nog iemand, iets als peter vos/vink? ofzo?

Harry
7 september 2012, 09:42
hoi, de reden dat ik naar een andere winkel ben gegaan dan de verkopende is dat niet zo ver rijden is. De winkel waar ik de gitaar heb gekocht is voor mij simpel gezegd een pokke eind rijden en over de winkel waar ik de gitaar geprobeerd heb te laten afstellen heb ik niks dan goede verhalen gehoord van bekenden en vrienden. Het is inderdaad mijn eerste gitaar, ik had gewoon geen idee dat ik langs de hals had moeten kijken. En 283 euro is een normale prijs voor een plain top, de winkel waar ik gister was verkoopt 'm voor 299. En dat is A-stock. Ik heb sinds vanochtend wel contact gekregen met de verkoper en die zegt dat ik een keer langs moet komen. Toen ik zei dat de nek getordeerd was en dat dat volgens winkel B niet meer te repareren is werd er lachend gezegd dat de meningen daar over verschillen...... Ik ben benieuwd

de volgende gitaar dus meteen maar bij een echte winkel kopen....

QJJ
7 september 2012, 10:44
Gus bedankt voor de moeite die je erin hebt gestoken en de informatie die je me hebt verschaft! Harry, ik ga niet zeggen waar ik de gitaar heb verkocht voordat alles netjes afgehandeld is, maar het is een vrij grote bekende winkel. Nou weet ik natuurlijk niet precies wat een echte winkel moet zijn, maar dat ligt natuurlijk aan mij. Zou je het even willen uitleggen?

Nou ga ik vanmiddag naar de winkel toe waar ik de gitaar gekocht heb. Kan iemand mij vertellen waar ik goed op moet letten met squiers voor het geval dat dat het alternatief is dat mij wordt aangeboden?

Stillborn
7 september 2012, 10:52
Ik denk dat ze een "webwinkel" bedoelen bij het gebruik van 'niet echte winkel'.

Anyway, hou ons op de hoogte. Ik vind het erg interessant.

lefthandstrat
7 september 2012, 11:07
Erg goed gebracht Gus. Complimenten :ok:!

nusti
7 september 2012, 13:34
Gus bedankt voor de moeite die je erin hebt gestoken en de informatie die je me hebt verschaft! Harry, ik ga niet zeggen waar ik de gitaar heb verkocht voordat alles netjes afgehandeld is, maar het is een vrij grote bekende winkel. Nou weet ik natuurlijk niet precies wat een echte winkel moet zijn, maar dat ligt natuurlijk aan mij. Zou je het even willen uitleggen?

Nou ga ik vanmiddag naar de winkel toe waar ik de gitaar gekocht heb. Kan iemand mij vertellen waar ik goed op moet letten met squiers voor het geval dat dat het alternatief is dat mij wordt aangeboden?

Het fijnst is natuurlijk als je iemand mee kunt nemen die redelijk tot goed verstand van zaken heeft. Daarnaast zou ik ook uitspreken dat je vertrouwen (een beetje) is geschaad, oftewel dat je baalt van de situatie en dat je graag met een goede gitaar naar huis gaat. Wees redelijk en beleeft :). Speel op een aantal exemplaren, vergelijk het met elkaar, kijk of de hals recht is en of de snaren niet veel te hoog liggen enz.

@gus: ik hoop niet dat je je verhaal door mijn opmerking hebt opgeschreven, want je hebt helemaal gelijk en je hebt het goed omschreven. Mijn ervaringen met de praktijk zijn, gelukkig maar in een paar gevallen, anders.

Duhsjaak
7 september 2012, 16:14
Hi
@nusti
Ja, in dit geval wel. Maar voel je daar alleen maar positief over. TS heeft een uitgebreide vraag gepost. Zo iets is lastig in kort bestek te beantwoorden.

Doordat in een zo kort mogelijk antwoord een mogelijkheid zat om met je comment te komen, bleek dat ik niet duidelijk genoeg ben geweest. Jij hebt me laten zien waar ik nog een aanvulling moest geven. Dus ik ben daar helemaal senang mee. Ik hoop dat dat ook voor jou geldt.

Niks aan de hand hoor!
Fijn weekend. Gus

QJJ
7 september 2012, 21:23
Zo, dit verhaal is afgesloten met een happy end.

Ik ben vandaag naar Vriese gereden in Doetinchem waar ik de gitaar gekocht had. Was wel een beetje zenuwachtig want hoe ga je aardig brengen dat je een inferieur product gekocht hebt..... Nou, niet moeilijk. Het enige wat ik moest zeggen was dat de nek getordeerd was en dat het een B-stock gitaar was die mij was verkocht. Oh, das klote was het antwoord. Zoek maar een andere uit. Ik heb vervolgens 5 verschillende gitaren geprobeerd(allemaal les paul plain top) en heb de beste, goed klinkende meegenomen. Vervolgens werd er een nieuw setje snaren voor me opgelegd en wat afstelwerk voor me gedaan. Het is nu echt een fijne gitaar die 100x beter is dan de B-stock. Fijne actie enz.

Dus mijn complimenten aan Vriese Music Palace en in Job in het bijzonder.

Echt super!

Hendriks
7 september 2012, 22:06
Zo, dit verhaal is afgesloten met een happy end.

Ik ben vandaag naar Vriese gereden in Doetinchem waar ik de gitaar gekocht had. Was wel een beetje zenuwachtig want hoe ga je aardig brengen dat je een inferieur product gekocht hebt..... Nou, niet moeilijk. Het enige wat ik moest zeggen was dat de nek getordeerd was en dat het een B-stock gitaar was die mij was verkocht. Oh, das klote was het antwoord. Zoek maar een andere uit. Ik heb vervolgens 5 verschillende gitaren geprobeerd(allemaal les paul plain top) en heb de beste, goed klinkende meegenomen. Vervolgens werd er een nieuw setje snaren voor me opgelegd en wat afstelwerk voor me gedaan. Het is nu echt een fijne gitaar die 100x beter is dan de B-stock. Fijne actie enz.

Dus mijn complimenten aan Vriese Music Palace en in Job in het bijzonder.

Echt super!
Zie je nou , allemaal pagina's paniek en het word gewoon netjes opgelost.

bass blom
7 september 2012, 22:06
PS, bij gibson en je mag aannemen bij epi ook is second niet echt B-stock hoor.
factory second, in de fabriek, er hoeft maar een piepklein krasje ergens te zitten en het kan al een second worden.
de term B-stock is meer iets van winkels.
vet beduimelde winkeldochters, teruggekomen spul, ja, jouw gitaar is nu B-stock :D etc.

Duhsjaak
7 september 2012, 22:11
Hi
Fijn te horen.
Veel plezier met je nieuwe plank!
Vriendelijke groet, Gus

bat
7 september 2012, 22:54
Mooi dat het opgelost is!


Als na 8 jaar de pomp van je CV stuk gaat, dan mag de leverancier daar gratis een hele nieuwe pomp in zetten.
Niet helemaal. Je hebt namelijk wel 8 jaar "genot" gehad van een werkende pomp. Als de zaak voor de rechter komt, zal die kijken hoe lang zo'n pomp redelijkerwijs mee hoort te gaan. 20 jaar, bijvoorbeeld. De rechter zal dan waarschijnlijk besluiten dat het redelijk is dat de leverancier je voor het vervangen van de pomp 8/20e van de kosten van een nieuwe pomp in rekening mag brengen. Hij mag je echter niet de volledige kosten in rekening brengen "omdat de ketel buiten garantie is".

Anderzijds is het wel zo dat het bijvoorbeeld onzin is om een verlengde garantie af te sluiten van bijvoorbeeld vier jaar bij een computer of zo. Meestal zijn de voorwaarden van zo'n garantie nauwelijks beter dan waar je sowieso al recht op hebt. Gekscherend wordt er wel eens gezegd dat je eigenlijk vooral een "geen gezeik garantie" koopt, oftewel: de leverancier doet dan gewoon waar je recht op hebt, zonder dat je er flink over moet doorzeruen, brieven moet schrijven etcetera. Sommige mensen vinden het de investering waard. Ik geef dat geld liever uit aan mijn rechtsbijstandsverzekering. Dat is goedkoper en levet hetzelfde op.

speedmusic
9 september 2012, 09:00
Welke rechtsbijstandsverzekering heb jij, mijn ervaring is dat dit type verzekering prijzig is en het niets extra oplevert. Sterker nog de verzekeraar maakte zich er wel erg makkelijk van af en ontbrak het aan kennis en doortastendheid in de twee situaties dat ik ze in schakelde.


Aanrijding, Vrachtwagen sloeg links de voorrangsweg op en ik rij vol op zijn achterkant.
*Bij de aanrijding erkende de tegenpartij geen schuld sterker hij gaf mij de schuld, u bent achterop mij gereden. Op basis van de definities uit het de Wegenverkeerswet was de tegenpartij schuldig. Ik zat de verzekeraar continu achter de broek aan en voorzag ze van de tips en de te nemen stappen. Uiteindelijk gelijk gekregen maar als het aan de verzekeraar lag hadden ze de handdoek in de ring gegooid omdat ik "achterop" was gereden.

Ontslag van mijn vriendin, kort na haar terugkeer van zwangerschapsverlof (Verstoorde werkrelatie met één van haar 3 bazen.)
* Heb ik geen verstand van maar hier hebben we ook continu achter de verzekeraar moeten aanlopen, hij kwam gemaakte afspraken niet na, koppelde niet uit zichzelf terug, moesten hem iedere keer weer tot actie roepen etc. Zowel werkgever als mijn vriendin wilde een snelle oplossing maar door de traag werkende bijstandsverzekeraar (DAS), hadden wij als jong gezin veel stress, hierdoor hebben wij genoegen genomen met een matige ontslagregeling. Daarnaast stonden we op het punt om voor een maand op vakantie te gaan en we hadden geen zin om die situatie mee te moeten nemen.

Kortom, zeer slechte ervaringen met rechtsbijstandsverzekering, slechte service, matige kennis van zaken en vrij prijzig, nu €360,-- per jaar maar ik meen me te herinneren dat ik €1200,-- per jaarkwijt was ).

Misschien dat andere beter zijn maar DAS is een absolute afrader.

Duhsjaak
9 september 2012, 09:45
Hi
@Hendriks
Je bent een fijne gozert. Iemand vraagt om hulp. Ik breng een juridisch ijkpunt aan. Daar kunnen ook anderen kennis van nemen.
Wat je daarvan vindt is je goed recht (!); gezien het tamelijk complexe geval leek het handig vooraf rechten en plichten vast te stellen.

Het is opgelost zonder dat er een beroep op juridische kanten behoeft te worden gedaan. Des te beter. Maar hij had het achter de hand, voor het geval het nodig was.

@Bat
Kijk de Wet Consumentenkoop er maar op na. Waar jij op doelt (aftrek nieuw voor oud) zijn de typische slijtage situaties. Bijvoorbeeld banden voor auto, motor of fiets.
Er is in die Wet, met uitzondering van die specifieke situaties geen ruimte voor aftrek nieuw voor oud.

Sterker: Non conformiteit (het niet voldoen van een product aan gerechtvaardigde verwachtingen) is zonder aftrek of voorbehoud reden de transactie ongedaan te maken.

@All (met uitzondering van TS)
Er gaan constant de gekste verhalen rond over garantie. Deze week nog in de Autoweek, meneer Beumer, die redactielid is, en meldt dat het aanbrengen van een sport-luchtfilter de garantie van de auto laat vervallen. Waanzin. En als het niet zo is, moet je het ook niet zeggen, Het verbaast mij dat ook uitgevers/redactieleden de kracht van het woord niet kennen.

Ik heb vorig jaar rond deze tijd uitgebreid gespeeld met de gedachte een soort naslagwerk op GN te plaatsen over dit soort juridische kanten van het muziekmaken. Denk aan:
- Contractrecht
- Productaansprakelijkheid
- Consumentenkoop
- Wet Koop op Afstand

Ik heb ervan afgezien omdat ook dat als een soort discussiestuk wordt opgevat.

Als ik een voorbeeld noem van een CV pomp, dan is daar door een Hof of de Hoge Raad uitspraak over gedaan. Het lijkt mij vervolgens OK om die koers te volgen totdat die uitspraak is herroepen.

Ik weet zeker dat ook vriendelijke verlopende gesprekken met meer kalmte en zelfvertrouwen worden gevoerd als je een sluitend plan B achter de hand hebt. Voor een sollicitatie bereid je je ook voor, mag ik aannemen.

Als iemand hulp vraagt, en die hulp bied ik op respectvolle en onderbouwde manier, lijkt mij hiermee één van de majeure functies van GN ingevuld: Het delen van kennis en het elkaar helpen bij bepaalde vraagstellingen.

De door mij aangehaalde onderwerpen zijn zonder uitzondering in Wetgeving en uitspraken van hogere/het hoogste rechtscolleges te controleren. Ik stel voor: Doe dat dan ook.
Ditmaal laat ik het er echt bij.

@TS
Top voor elkaar!

Vriendelijke groet, Gus

Pepe
9 september 2012, 10:29
wat een raar topic.
Eerst stelt de patiënt volkomen verkeerd de oorzaak van zijn kwaal vast en zoekt zijn heil bij iedereen behalve bij degene die het op kan lossen en als de specialist de context bakent gaat het personeel erover bakkeleiden.

Gelukkig maar dat het niet het chirurgen forum is.

Hendriks
9 september 2012, 10:43
wat een raar topic.
Eerst stelt de patiënt volkomen verkeerd de oorzaak van zijn kwaal vast en zoekt zijn heil bij iedereen behalve bij degene die het op kan lossen en als de specialist de context bakent gaat het personeel erover bakkeleiden.

Gelukkig maar dat het niet het chirurgen forum is.

@Gus . Wat Pepe zegt bedoel ik ook , wat jij er verder van zegt prima ,dikke pluim :ok: , zeer leerzaam.
De topicstarter heeft wat mij betreft de verkeerde volgorde gehanteerd , hij koopt een gitaar bij firma A , gitaar blijkt niet goed en gaat ermee naar firma B , die kraakt de gitaar af , vervolgens gaat hij hier zijn beklag doen over firma A. Jammer , als hij direct naar die winkel terug was gegaan , was er niets aan de hand , in 1 van de eerste posts heb ik hier op gewezen , gelukkig heeft hij de naam van die firma pas later genoemd ,anders was er onnodig schade berokkend.

Mitch
9 september 2012, 10:48
Humor dat iedereen ook meteen denkt dat het Thomann is. Alsof die bekend staat om zijn foute producten en slechte service :stop:

spirit
9 september 2012, 11:12
Hi
Alleen AH en IKEA en dat soort clubs lijken te snappen dat je je in positieve zin onderscheidt als je doet wat de Wet je voorschrijft.



Nou, die Zweedse firma die je daar noemt moet wat dat betreft nog hééééééél veel leren. Daar kun je maar het beste hopen dat je nooit aanspraak hoeft te maken op de garantie.

@TS, Fijn om te lezen dat alles naar behoren opgelost is

bat
9 september 2012, 12:45
@Bat
Kijk de Wet Consumentenkoop er maar op na. Waar jij op doelt (aftrek nieuw voor oud) zijn de typische slijtage situaties. Bijvoorbeeld banden voor auto, motor of fiets.
Er is in die Wet, met uitzondering van die specifieke situaties geen ruimte voor aftrek nieuw voor oud.

Sterker: Non conformiteit (het niet voldoen van een product aan gerechtvaardigde verwachtingen) is zonder aftrek of voorbehoud reden de transactie ongedaan te maken.

[...]

Als ik een voorbeeld noem van een CV pomp, dan is daar door een Hof of de Hoge Raad uitspraak over gedaan. Het lijkt mij vervolgens OK om die koers te volgen totdat die uitspraak is herroepen.
Je zult ongetijwfeld gelijk hebben, leer ik ook weer wat. Het druist wel in tegen mijn gevoel van wat rechtvaardig is. Zelfs als consument. Je hebt immers wel al een periode zonder nukken plezier gehad van het apparaat en als de nieuwe wel gewoon de te verwachten levensduur haalt, heb je dus een periode extra, gratis gekregen. Het doel is natuurlijk bescherming van de concusment en betere producten. Maar je zou nog wel eens een keer na gaan denken voordat je een winkel begint: als de fabrikant geen thuis geeft bij een probleem, ben je als winkelier gewoon de sjaak. 1 slechte levering van een fabrikant die inmiddels niet meer bestaat kan je faillisement betekenen.

Maar goed, het is hier geen discussieplatform voor dat soort zaken. Ik ben weer een stukje wijzer geworden en schrik weer een stukje van in welke mate regulering ook kan leiden tot overcompensatie.

Swaag
9 september 2012, 12:54
Humor dat iedereen ook meteen denkt dat het Thomann is. Alsof die bekend staat om zijn foute producten en slechte service :stop:Inderdaad. Als ik het al meemaak dat er iets kapot gaat/is wat ik bij Thomann gekocht heb, is het zo opgelost. Eén telefoontje, ophaalafspraak maken en ondertussen hebben ze al een nieuw exemplaar naar mij opgestuurd.

Duhsjaak
9 september 2012, 13:38
..........
De topicstarter heeft wat mij betreft de verkeerde volgorde gehanteerd , hij koopt een gitaar bij firma A , gitaar blijkt niet goed en gaat ermee naar firma B , die kraakt de gitaar af , vervolgens gaat hij hier zijn beklag doen over firma A. Jammer , als hij direct naar die winkel terug was gegaan , was er niets aan de hand , in 1 van de eerste posts heb ik hier op gewezen , gelukkig heeft hij de naam van die firma pas later genoemd ,anders was er onnodig schade berokkend.

Hi
Hierin heb je 100% gelijk.
Hij gaat dat nog leren. Let maar op.
We hebben allemaal recht op onze uitglijders.
Maar je hebt hierop inderdaad in een vroeg stadium gewezen.
Vriendelijke groet, Gus

guitarkid
9 september 2012, 17:03
Zo, dit verhaal is afgesloten met een happy end.

Ik ben vandaag naar Vriese gereden in Doetinchem waar ik de gitaar gekocht had. Was wel een beetje zenuwachtig want hoe ga je aardig brengen dat je een inferieur product gekocht hebt..... Nou, niet moeilijk. Het enige wat ik moest zeggen was dat de nek getordeerd was en dat het een B-stock gitaar was die mij was verkocht. Oh, das klote was het antwoord. Zoek maar een andere uit. Ik heb vervolgens 5 verschillende gitaren geprobeerd(allemaal les paul plain top) en heb de beste, goed klinkende meegenomen. Vervolgens werd er een nieuw setje snaren voor me opgelegd en wat afstelwerk voor me gedaan. Het is nu echt een fijne gitaar die 100x beter is dan de B-stock. Fijne actie enz.

Dus mijn complimenten aan Vriese Music Palace en in Job in het bijzonder.

Echt super!

Ik ben blij voor je, maar vind het wel erg dat een winkel dus blijkbaar niet de know how in huis heeft om op voorhand een getordeerde hals te herkennen en gitaren die blijkbaar b-stock zijn te verkopen als nieuw dan wel 100% ok! Je bent, zoals je zelf al schreef in je eerste post, inderdaad genaaid door die winkel, hoe je het ook went of keert! Ik zou die complimenten aan Vriese en/of Job dus maar even in de zak houden, want die lijken me verre van terecht! Op zich heeft de winkel uiteindelijk het enige juiste gedaan, namelijk jou een andere gitaar laten uitzoeken, maar dat lijkt me alleen maar logisch.....

davidsmusicstyle
17 juni 2013, 16:44
Ik ben helemaal weg van de Fender squier. Een geweldige goede gitaar met ultieme klank met cutaway. Top hoor.
Fijne dag allemaal

Marbles
17 juni 2013, 18:22
ehm..ok.. top!

guitarkid
17 juni 2013, 18:33
Ik ben helemaal weg van de Fender squier. Een geweldige goede gitaar met ultieme klank met cutaway. Top hoor.
Fijne dag allemaal

Fijn dat je dit even met ons deelt in dit topic! :seriousf:

Swaag
17 juni 2013, 18:43
Ah, de schoolvakantie is weer begonnen.

DLDB
17 juni 2013, 19:21
Dit is wel heel random.

lauke_101
20 juni 2013, 13:37
Ik dacht dat het al algemeen bekend was dat gitaren met een cutaway beter klinken?

Pepe
20 juni 2013, 14:09
Hij zegt, de klank heeft een cutaway.

Geen idee wat dat betekent maar het klinkt als iets positiefs.

den titten
20 juni 2013, 14:41
na 4 - 5 keer te herlezen vind ik het wel een vrolijk berichtje !
Aan jou ook nog een fijne dag David !