PDA

View Full Version : Delay, ay, ay, ay... (Hillsong)



Nocki
6 september 2012, 00:01
Hi,

Welke delay zou ik moeten kiezen? Ik wil graag Hillsong achtige dingetjes doen. Voor degene die dit niet kennen, denk maar aan U2 ofzo...
Tap tempo is belangrijk en ik hou nogal van presets. De bedoeling is om straks een pedalboard te bouwen rond een Mesa Mark IV combo welke een aantal presets heeft die ik kan beinvloeden met een taptempo...

Ik heb even gekeken naar de DL4 van line6 en de eventide time factor... Is er meer? En welke zou ik kiezen? Gevelsmatig heb ik niet zoveel met Line6 maar gevoel kan bedriegen. De 3 presets met tap staan me wel aan...

BEdankt alvast!

peter_heijnen
6 september 2012, 09:51
Je zou van lin6 ook de m9 in overweging kunnen nemen.

Kim Wilson
6 september 2012, 10:12
Als het alleen om delay gaat, zou ik dan de M5 kiezen. Zelfde effecten, maar veel compacter. Ook minder effecten "onder de knop", dat wel.

DemolitionColorScheme
6 september 2012, 10:45
Hey Nocki,
ik weet dat je best wel van qualiteitsspul houdt, dus ik zou sowieso kijken naar iets met dotted 8ths en modulatie, vooral voor Hillsong. Er zijn veel dingen die toch wel beter zijn dan Line 6 op dat gebied. Bijv. de Strymon / Damage Control producten. Desnoods als je krap zit qua geld gewoon een t.c. electronic Nova Delay. Deze hebben Hillsong ook gebruikt, als ik me niet vergis. (niet dat ik echt op de hoogte ben betreffende Hillsong)

erwin_ve
6 september 2012, 12:55
PROVIDENCE DLY4 CHRONO DELAY, 2 presets, wel topspul.

DemolitionColorScheme
6 september 2012, 13:44
PROVIDENCE DLY4 CHRONO DELAY, 2 presets, wel topspul.
Zo'n overhyped ding voor de prijs ... vooral gezien wat je ervoor terugkrijgt. Maar goed, dat vind ik eigenlijk wel van alles van Providence.

whoosh
6 september 2012, 15:45
Eventide Timefactor doe je niks verkeerd mee, met de TC Electronics Nova Delay of Nova Repeater (al heeft de laatste geen presets) ook niet. Ik heb een Repeater, erg mooie delays, inclusief dotted 8ths, met/zonder modulatie. Geen presets dus maar je kunt naast het tempo tappen, het tempo ook inspelen, werkt best handig.

Erikt
7 september 2012, 11:20
Hillsong doet die dingen volgens mij gewoon met boss pedaaltjes (DD3 met taptempo pedaaltje). Ik heb voor dotted 8ths lang de DL4 gebruikt (3 presets is handig) maar kwam erachter dat ik een enkele stand lekker vond. Heb nu een Diamond Memorylane 2, die doet het perfect en klinkt zoo lekker. Wellicht een optie? Presets zijn voor Hillsong niet echt nodig, denk ik.

DemolitionColorScheme
7 september 2012, 15:14
Hillsong doet die dingen volgens mij gewoon met boss pedaaltjes (DD3 met taptempo pedaaltje).
Weet je dat zeker? Ik heb eens een video gezien waarin zij hun gear gingen demo-en en een song of 2 voor deden en toen had een van hen of allebei een Nova Delay.


Heb nu een Diamond Memorylane 2, die doet het perfect en klinkt zoo lekker.
Er moet dan wel bij vermeld worden dat de ML's niet veel feedback kunnen hebben en je moet die woody decay maar fijn vinden. Die dingen oscilleren heel snel en hebben ook echt hun eigen sound. Vergelijkbaar met de ML is de JHS Panther Delay, eigenlijk een soort van ML, maar dan een klein beetje uitgebreider en oscilleerd iets minder snel.

dml
8 september 2012, 07:12
FX-loops van Mesa staan bekend om hun "gevoeligheid", niet zomaar ieder pedaal klinkt goed in de FX-loop. Met TC, heb alle moderne delay-varianten van ze geprobeerd, heb ik altijd last van een uit fase achtig geluid op de herhalingen, beetje vergelijkbaar met digital aliasing. Met dien verstande dat ik de FX-loop parallel gebruik. Dat had/ heb ik niet met Eventide, Boss, Seymour Duncan, Yamaha, Roland, enz. Als ik nu in jouw schoenen zou staan, zou ik zeker de Strymon TimeLine proberen of in ieder geval eentje met een dubbele delay waarbij je 1/4 noten combineert met dotted 1/8.

Lex81
8 september 2012, 08:48
Hi,

Welke delay zou ik moeten kiezen? Ik wil graag Hillsong achtige dingetjes doen. Voor degene die dit niet kennen, denk maar aan U2 ofzo...
Tap tempo is belangrijk en ik hou nogal van presets. De bedoeling is om straks een pedalboard te bouwen rond een Mesa Mark IV combo welke een aantal presets heeft die ik kan beinvloeden met een taptempo...

Ik heb even gekeken naar de DL4 van line6 en de eventide time factor... Is er meer? En welke zou ik kiezen? Gevelsmatig heb ik niet zoveel met Line6 maar gevoel kan bedriegen. De 3 presets met tap staan me wel aan...

BEdankt alvast!

Nocki,
http://www.youtube.com/watch?v=afgQk2WodGI&feature=related
Aan het einde van de video is er de gewone utleg voor apparatuur: Line6 Echo-Pro delay dus. (Eventueel misschien iets uit de TC Gforce)

Erikt
10 september 2012, 21:46
Weet je dat zeker? Ik heb eens een video gezien waarin zij hun gear gingen demo-en en een song of 2 voor deden en toen had een van hen of allebei een Nova Delay.


Er moet dan wel bij vermeld worden dat de ML's niet veel feedback kunnen hebben en je moet die woody decay maar fijn vinden. Die dingen oscilleren heel snel en hebben ook echt hun eigen sound. Vergelijkbaar met de ML is de JHS Panther Delay, eigenlijk een soort van ML, maar dan een klein beetje uitgebreider en oscilleerd iets minder snel.

Ik heb het pedalenbakkie van een van die gitaristen mogen aanschouwen terwijl hij aan het spelen was. Vrijwel alles uit de DD3. Maar die gasten verwisselen gear met de snelheid van vieze sokken.

Overigens zijn er ook nog eens 5 soorten Hillsongs, ofzo. Dit was de United versie.

True wat je zegt over de ML, trouwens. Ben wel verslingerd aan dat ding, maar je moet er van houden.

Ontopic: Die strymon, dat is een vet apparaat en ga je uitkrijgen wat je zoekt. Leuk ding!

Erikt
10 september 2012, 21:48
En daarbij; het gaat niet om welk pedaal, lijkt me. Maar om wat die sound (dotted 8ths) kan neerzetten. Vrijwel alle, ietwat duurdere, digitale delays kunnen dat. Dus kijk naar wat je aanstaat. Test er een paar en onderzoek de mogelijkheden.

Maar dat hoef ik Nocki ook eigenlijk niet te vertellen ;)

[EDIT] en sounds, natuurlijk. Sounds!

Nocki
20 september 2012, 09:17
Bedankt allemaal!
Ik heb me de laatste tijd even geconcentreerd op het verkrijgen van mn Mark IV en die staat er nu... :-)

Nu inderdaad even het een en ander nagelezen en ben nu alles aan het checken op Youtube. Dotted 8's is wel belangrijk merk ik...
Het is erg leuk om ermee bezig te zijn... Ik heb nog geen keuze gemaakt maar ben ermee bezig. Mocht er nog een aanvulling zijn op de info hoor ik het graag. Het is al lekker uitgebreid in ieder geval! Bedankt!

Nocki

Nocki
21 september 2012, 08:49
Die Strymon Timeline is wel waanzinnig hoor... wow...

Nils47
21 september 2012, 12:54
Strymon Timeline is inderdaad vet. Hier een filmpje:
http://youtu.be/_OjUwxR4huI

Nocki
23 september 2012, 15:57
Bedankt allemaal voor de hulp!
Ik heb gekozen voor de TC Flashback X4. 3 presets en een taptempo... Eigenlijk precies wat ik wil.
Ook heb ik de Dreamscape en de Chorus gezien uit deze serie en ook die spreken me enorm aan. Je snapt, het is de bedoeling om wat mooie ambient dingen te kunnen doen... Al zal ik nooit een echte shoegazer worden :-)

Ik hou jullie op de hoogte wat ik ervan vindt. Nu weer even het pedalboard topic napluizen voor leuke tips... :-) Want ik meot weer gaan bouwen :-)

Bedankt

Fragedallic
24 september 2012, 13:47
wellicht een beetje offtopic maar met een beetje ritme gevoel kun je uit elk delay pedaal wel een dotted 8th krijgen toch?. Uiteraard lastig voor live gebruik als je geen taptempo hebt ( met de voet of strumming ) maar toch...

@Nocki: ben benieuwd naar je bevindingen wbt de TC X4

Nocki
26 september 2012, 23:06
Nou... Ik heb m gisteren binnen gekregen en vandaag voor het eerst mee gespeeld.

Praktisch: het hele toneprint gebeuren werkt geweldig! Je telefoon voor je pickup en je laad een geluid in je pedaal. Snel en simpel. Ook via usb gaat het super! Geen gekke dingen...
Aansluitingen en alles is erg makkelijk natuurlijk maar helaas is er geen handleiding... Leek me toch wel leuk, vooral om het midi gebeuren te bekijken...

En dan live. Vanavond met een project bandje voor komende zondag geoefend en m meegenomen... Geweldig!!! Wow!!! Enorm happy.
De sounds blijven enorm goed overeind! Ik heb het voornamelijk over de ambient sounds en de delay's samen. Ik gebruikte het bij een intro wat opeens waanzinnig klonk. Daarna ook in het nummer gebruikt. Ondanks dat het best veel was zat het mn eigen geluid niet in de weg maar viel het ook lekker in de mix. Het vocht niet met de toetsen of de drums...
De delays zijn goed te horen maar zitten niet het eigen geluid in de weg en dat is best bijzonder voor een delay... :-)

Enorm happy dus!