PDA

View Full Version : NGD: Fender baja tele :-)



Timotio
5 september 2012, 23:12
Hey gitaarnetters :-).

Ik zat al een tijdje te azen op een telecaster (GAS-probleem...), en dan het liefst butterscotch blonde! Na het een en ander op het forum en internet gelezen te hebben leek de baja tele me een toffe gitaar; niet te duur en zo te lezen geen miskoop! Gister ben ik hem wezen testen bij Kees Dee, en vandaag nogmaals op m'n eigen versterker en pedalenzut :-). Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en hem meegenomen! De nek is lekker dik en het geluid is goed! de bridge pickup had iets meer output kunnen hebben, maar dat mag niet deren. Sorry, het is geen al te beste foto, maar bij deze:

http://img195.imageshack.us/img195/7514/teley.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/195/teley.jpg/)

Het enige is: hij is wel vrij zwaar, zoals veel baja tele's. Ik ben bang dat ik hier nog rugpijn mee kan krijgen, maar hebben jullie daar nog tips voor? Is dat te voorkomen door bijv. een bredere band aan te schaffen?

bedankt! :-)
Timo

Matthijs24
5 september 2012, 23:21
Gewoon aan wennen joh, watje :seriousf:. Nee maar wist niet dat teles zo zwaar zijn.... Komt misschien gewoon omdat je hollowbody's gewent bent?

rufus
5 september 2012, 23:29
Heb er nog één gehad, van de 13stuks die hier al misbruikt zijn de enige waar ik spijt van heb dat ik hem heb weg gedaan. Ooit koop ik er terug een die nek is zalig. Mijn exemplaar was ook zwaar, een brede band is een goeie investering. De druk word over een groter oppervlak gespreid, en het snijd zo niet. Zwaar blijft hij natuurlijk wel.

Rooker
6 september 2012, 09:09
Bredere band helpt heel goed tegen het gewicht. Kun je de brug pickup nog omhoog draaien of staat hij al max. Ik vind dat bij een tele namelijk ongelooflijk uitmaken hoe hoog de brugpickup staat.

Duhsjaak
6 september 2012, 09:35
Hi
Beetje een probleem bij alle zwaardere gitaren.
Bredere band lost het gedeeltelijk op.
Je schrijft niet over wat voor een rugpijn je ervan verwacht/krijgt.

Als dat vooral een schouderkwestie is, dan ben je met een betere band al een heel eind.

Als dat een lage rugpijn is, dan moeten er ook andere maatregelen worden genomen.

Let op je houding en hang je gitaar niet te laag. Probeer eens een week of twee de gitaar op ongeveer de zelfde hoogte te hangen als ie zou zijn als je m zou hebben als je ermee zit. Dat voorkomt dat je je naar je gitaar toe buigt.

Volgens het biologieboek zijn je hamstrings (achterkant van je dijbeen) er om je onderbeen te buigen. Volgens het biologieboek. Volgens mij is dat gelul. Zo'n omvangrijke spier om alleen te onderbeen op te tillen?
Die spier wordt dus ook gebruikt voor het bewaren van de balans, iets waarmee je constant onbewust bezig bent als je gitaar speelt.

Hamstrings trainen dus. Want alles dat je met je hamstrings doet, doe je niet met je rugspieren.

Dit geldt ook voor je buikspieren. Je buikspieren spelen een grote rol voor je balans en je houding. Daarom hebben veel gitaristen een buik en hebben veel gitaren een bellycut. Meer ruimte voor vlinders en buikspieren. Geintje. Hoor ik daar iemand roepen dat een tele geen bellycut heeft?

Buikspieren trainen dus. Want alles dat je met je buikspieren doet, doe je niet met je rugspieren.

Met deze eenvoudige maatregelen kun je rugproblemen voorkomen.

Verder gefeli natuurlijk met zo'n fraai ding.
Veel plezier ermee.

Vriendelijke groet, Gus

Kim Wilson
6 september 2012, 10:01
Ik heb hem ook, en heb op zich geen last van het gewicht. Ook de lage output ervaar ik niet als vervelend. Eerder prettig, het is een stuk veelzijdiger. Als je wil rocken, moet je er wel voor werken, zo'n gitaar is het wel. Je krijgt precies terug wat je erin stopt.

Gefeliciteerd iig met je aankoop!

rocker_71
6 september 2012, 14:16
Welkom bij de Baja club! Super gitaartjes.

Hoe zwaar is deze Tele dan, want het kan nogal schelen bij de Baja's. Ik zelf heb ook een zware jongen van 4,1 kilo. Levert wel een dijk van een sound op.

caliban
6 september 2012, 16:49
De brug-pu heeft toch helemaal niet weinig output... Beetje meer dan op de standard tele zelfs denk ik.

Timotio
6 september 2012, 19:27
Thanks voor de reacties allen :-).

Heb zojuist een brede gitaarband aangeschaft met een verschuifbaar schouderstuk, ik denk dat ie wel 10 cm breed is, dus wat spanning op m'n schouders betreft zou dat een oplossing moeten zijn.

Gus, bedankt voor je tips! Om op je vraag terug te komen: ik heb vooral last van pijn in het midden en onderin de rug. Ik stond net te spelen en ik voelde gelijk pijn in het midden, net naast de ruggengraat. Ik heb de indruk dat het die twee lange spieren zijn die van boven naar beneden in je rug lopen (geen idee hoe die dingen heten). Helaas is mijn rug gewoon zwakker door groei en verkeerde houding (bolle bovenrug, holle onderrug) dus ik zal weer een fysio op moeten gaan zoeken denk ik en mijn rug inderdaad moeten gaan trainen. Ik speel vooral op een Gretsch hollowbody, dus wellicht moet mijn rug weer aan het zwaardere gewicht wennen. Zou echt balen zijn als ik telkens pijn blijf houden, want ik wil kunnen genieten van deze vette gitaar!

Wat het gewicht betreft: volgens mijn weegschaal ergens tussen de 3,5-4 kilo, maar ik denk dat ie de 4kg wel haalt ja.
@ Caliban, ik heb geen idee, want ik heb eerlijk gezegd geen standaard tele bespeelt. Het kan ook aan m'n versterker liggen - Vox Bruno, da's meer een amerikaans type en niet engels zoals de AC30. Maar het is inderdaad een echte werkgitaar, super mooi! :-)

Hendriks
6 september 2012, 19:31
Mooi ding.

macwilliams
6 september 2012, 19:37
Welkom bij Club Baja, vergeet niet de contributie af te dragen. ;)

Ik heb 'm ook in deze uitvoering!

De V
6 september 2012, 19:44
Hele, hele mooie plank!
Van harte gefeliciteerd en ik hoop dat jullie vele jaren samen in goede gezondheid mogen hebben!

MjS
6 september 2012, 20:45
Congrats, welkom bij de groeiende club! Heerlijke gitaren :)

BorisA
6 september 2012, 21:58
Proficiat en welkom bij de club!
Super gitaar en zeker wat betreft prijs/kwaliteit ongeëvenaard.

Ik heb zelf ook redelijk wat rugproblemen, en de tips van Duhsjaak zijn zeker goed.
Ik heb zelf recent wat sessies bij de kinesist (ik weet niet of jullie dat in Nederland ook zo noemen) achter de rug, en de spierversterkende oefeningen maken echt wel verschil.
Nog een bijkomende tip: als je zittend speelt (wat bij mij meestal het geval is): zorg dan dat de riem je gitaar ondersteunt. Op de meeste riemen heb je een extra gaatje speciaal daarvoor aan de zijde die aan de 'onderkant' van de gitaar zit waardoor de riem net de juiste lengte krijgt. Wel oppassen als je straplocks gebruikt dat de sluiting die dan los hangt je gitaar niet beschadigd.
Die steun van de riem zorgt (bij mij) voor een veel meer relaxte houding en minder rugklachten.

Wat het eigenlijke gewicht betreft: de mijne weegt 3,41 kg, maar doordat de gitaar geen belly cut heeft kan ze inderdaad wat zwaarder aanvoelen afhankelijk van de hoogte waarop je ze hangt.

Voor wie het mocht interesseren, de gewichten van mijn gitaren als vergelijkingsbasis (ik wou het eens objectief weten, dus gingen ze op de babyweegschaal ;) ):
Strat (fender am. Std. 1994) 3,48
Godin LG 3,56
Fame forum IV 4,45
Gibson les paul studio 60's tribute 3,28
Ibanez S470 3,24
Hudson telecaster (TL-HS Electric) 2,95
PRS SE Custom Semi-Hollow 2,41
Fender telecaster baja 3,41
PRS 513 4,12

Dus de baja valt best wel mee (mijn exemplaar alleszins). Van het bovenstaande lijstje is enkel de fame écht te zwaar voor mij.

Veel plezier ermee!

jahallozeg
7 september 2012, 08:32
Ben op zoek naar de Desert Sand versie die helaas niet meer gemaakt worden, iemand enig idee waar deze nog te krijgen zijn?

willy
7 september 2012, 09:07
Ik heb er een paar uitgeprobeerd en de zwaarste klonk het best, toeval ??
Ik heb een desert sand, maar die gaat nooit meer weg, fijnste hals ooit ( voor mij dan he).
Ik roei drie keer per week, crosstrain, gewichten en doe ongeveer 120 situps per keer, je moet er wat voor over hebben...
Veel plezier ermee !!

denis.hermans
7 september 2012, 11:41
Helaas zijn situps nu net die oefeningen die je ABSOLUUT niet moet doen om je rug te sparen !

ON topic : gefeliciteerd met je aankoop !

rocker_71
7 september 2012, 15:36
Helaas zijn situps nu net die oefeningen die je ABSOLUUT niet moet doen om je rug te sparen !

Daar zijn de meningen over verdeelt: sterke buikspieren zijn zeker van belang voor je rug.

On topic: misschien is dit iets voor je:

http://www.darestrap.com/wt.html

(http://www.darestrap.com/wt.html)

denis.hermans
7 september 2012, 15:40
Goede spieren ok. Overigens is een "evenwicht" tussen de diverse spieren veel belangrijker dan alleen maar goede buikspieren. Als je alleen maar sterke buikspieren zou hebben en de rest is "slappe elastiek" trek je je onderrug bol en da's ook een one way ticket naar ernstige problemen.

Maar situps zijn zeker niet de manier om die te verkrijgen, wel de beste manier om je rug naar de "knoppen" te helpen omdat je je rug telkens hol trekt en daardoor zwaar belast. Daar zijn medici het nu over eens. DAT SITUPS GOED ZIJN IS DUS EEN HARDNEKKIG MISVERSTAND (en je hebt maar 1 rug).

Betere oefeningen bestaat in zijdelingse ligging waarbij je dan je bekken optilt. (van mijn kinesist geleerd na hernia en ik heb vroeger wel wat situps gedaan (helaas)....)

Maar misschien dalen we hier af en ben ik aan't doordrammen...