PDA

View Full Version : Zang "kleuren""



zenabi
5 september 2012, 11:34
(weet niet of het hier moet anders maar even verplaatsen)
Wij (ik) zijn nu al meer dan 2 jaar op zoek naar een zanger en scheinbaar zijn die er niet in de Metal scene in drenthe.
Probeer zelf ook wel eens te zingen maar vindt (band trouwens ook)dat mijn zangstem niet echt alles is , ik zing wel zuiver op maat enz. maar vindt mijn zangstem gewoon niet prettig.
Weten jullie of hier ook een pedaal ofzo voor is ,die je ook live kunt gebruiken ?

Liefst niet te belachelijk duur want als het niet iets wordt zit ik er anders mee
(of een zanger uit de buurt van Meppel/Hoogeveen)

Rick trodat
5 september 2012, 12:06
(weet niet of het hier moet anders maar even verplaatsen)
Wij (ik) zijn nu al meer dan 2 jaar op zoek naar een zanger en scheinbaar zijn die er niet in de Metal scene in drenthe.
Probeer zelf ook wel eens te zingen maar vindt (band trouwens ook)dat mijn zangstem niet echt alles is , ik zing wel zuiver op maat enz. maar vindt mijn zangstem gewoon niet prettig.
Weten jullie of hier ook een pedaal ofzo voor is ,die je ook live kunt gebruiken ?

Liefst niet te belachelijk duur want als het niet iets wordt zit ik er anders mee
(of een zanger uit de buurt van Meppel/Hoogeveen)

Kleur is niet iets wat je kan veranderen. Juiste manier is om je microfoon techniek te verbeteren ( dichtbij de mic is een warmere vollere toon, verderaf komt wat meer precence door. Bij uithaal dien je verder van je mic te staan met je mond enz ) Verder kan je met een mixer je toon wat veranderen, hoewel dit meer bedoeld is om jezelf beter door de mix te laten prikken.

Verder zijn er wel wat effecten voor zang. Kijk eens naar de tc helicon series, wellicht staat er iets voor je bij...

Liquid_Metal
5 september 2012, 12:38
Ik denk ook dat het lastig is om de kleur van je stem te veranderen. Wat ik wel weet is dat het vaak al beter klinkt als er meerdere stemmen tegelijk zingen. Een harmonizer, zoals de TC Helicon waar Rick het over heeft, zou zoiets kunnen doen. Ik denk echter dat je dat in vlagen wilt toepassen.
Het is wellicht een betere optie om zangles te nemen. Door te weten hoe je je stem moet gebruiken, ademsteun, articulatie, etc, kun je veel beter overkomen.

the sure thing
5 september 2012, 12:51
Of een EQ pedaaltje ertussen: je kan dan wat spelen met het frequentiespectrum

onrust nv
5 september 2012, 13:18
Alesis PEQ 450 dan heb je kwa EQ heel veel kontrole.

zenabi
5 september 2012, 13:31
Zangles verandert denk ik toch niet zoveel aan de "kleur" van je stem ? of heb ik dat mis ?
Maar moet je dan eerst jaren op zangles zitten om er een beetje voordeel uit te kunnen halen ?
Die pedalen van Helcom had ik id al gezien maar lijken me toch echt dingen die je geen complete nummers gebruikt.
Heb ook wel eens iemand door zo'n bullet microfoon zien zingen maar wat is daar dan het voordeel van?

Rick trodat
5 september 2012, 13:57
Zangles verandert denk ik toch niet zoveel aan de "kleur" van je stem ? of heb ik dat mis ?
Maar moet je dan eerst jaren op zangles zitten om er een beetje voordeel uit te kunnen halen ?
Die pedalen van Helcom had ik id al gezien maar lijken me toch echt dingen die je geen complete nummers gebruikt.
Heb ook wel eens iemand door zo'n bullet microfoon zien zingen maar wat is daar dan het voordeel van?

Zangles, maar ik ben vooral van het opnemen van jezelf, veranderd wel degelijk de kleur. Het moeilijke van een stem is dat het terughoren het meest belangrijk is. In je hoofd ben je al jaren aan je stem gewend, maar daarbuiten niet. Prof Zangers inmiddels wel. Zingen over bijvoorbeeld een monitor helpt. Maar ook het later terugluisteren helpt enorm.

forceps
5 september 2012, 20:14
Een microfoon kiezen die bij je stem past is ook belangrijk. Ik heb destijds een Shure SM58 beta gekocht omdat die na een aantal testen mijn stem het beste weergaf. Als je nog nooit gezongen hebt, is het inderdaad even wennen aan je eigen stem. Je hoort je eigen stem via je oren buitenom, maar ook door de vibraties in je hoofd. Op een opname hoor je alleen de stem die andere mensen ook horen (alleen buitenom dus).

Bij zanglessen leer je je stem op een betere manier te gebruiken. Door een goede techniek zing je met meer gemak, maar kun je ook meer expressie in je zang meegeven, je bereik vergroten, enz.

En een beetje reverb op je zang doet ook wonderen, zolang je dit niet overdrijft!

showband
5 september 2012, 22:40
klankkarakter kun je tegenwoordig wel veranderen. Naturel klinkt het niet maar in de chaos van een metalband zal dat niet vreselijk opvallen.

genderbending, formantenhacken kan gewoon met TC-helicon voicelive bijvoorbeeld. Maar dat zijn dure pedaaltjes voor een halfbakken oplossing voor een gebrek aan een bandlid.

aaronstonebeat
6 september 2012, 00:31
Zangles verandert denk ik toch niet zoveel aan de "kleur" van je stem ? of heb ik dat mis ?
Maar moet je dan eerst jaren op zangles zitten om er een beetje voordeel uit te kunnen halen ?


Wat techniek maakt heel veel verschil; goede ademhaling, stand van het strottenhoofd. Ik weet niet of het jaren moet duren, misschien wel één of twee om iets onder de knie te krijgen waarvan je de rest van je leven plezier hebt.

Efficiënt gebruik van de stem is in onze cultuur niet zo ingebed, evenmin als een goede houding om te zitten of te staan bijvoorbeeld (en die zaken hebben ook nog met elkaar te maken).
Ik betwijfel of je met apparaatjes van een zwakke stem een sterke kunt maken; de meeste mensen die goed zingen (of goed gitaar spelen) kunnen dat zonder. Tegelijk zijn er wel zwakke zangers (en gitaristen) die voldoende creatief en muzikaal zijn om met hun beperkte riemen goed te kunnen roeien.

zenabi
6 september 2012, 11:17
ik ben het wel met jullie eens , maar toch he ... sommige zangers zingen live echt niet alles lekker , maar door de sfeer en de bepaalde stem komen ze er toch mee weg . zou iemand een voorbeeld weten van youtube ofzo waar iemand zingt met bv een distortion ed. ?

tidalwave_sideburns
6 september 2012, 12:53
http://www.youtube.com/watch?v=itAAIuMthc0

Distortion gaat live/in de oefenruimte supersnel rondzingen, echt geen pretje.

showband
6 september 2012, 13:17
er is heel weinig interessants op muzikaal gebied mee gedaan maar het kan gewoon wel

Ik merk ook een groot gebrek aan kennis hierover terwijl de technieken en doosjes al jaren in de winkel liggen


http://www.youtube.com/watch?v=nPAINeIGxMc


http://www.youtube.com/user/NativeInstruments?v=zzyr66QhrOw

doosje
http://www.soundonsound.com/sos/nov01/articles/voiceprismplus.asp