PDA

View Full Version : 18 watt tmb geen geluid, help!



bgkomdeur
4 september 2012, 21:10
hallo beste mensen die het kunnen weten.

heb een 18 watt tmb gemaakt maar na alles aangesloten te hebben, geen geluid.

heb zojuist de voorversterker buizen eruit gehaald en met geisoleerde schoeven draaier op de 2 pin van de EL84 getikt of er iets van getik of gebrom te horen was maar helaas. (tipje van iemand)

wie weet waar het aan kan liggen.
help!

Psychomantis
4 september 2012, 21:15
Foto's, schema, ...
Heb je een (lichte) brom door de luidspreker?

bgkomdeur
4 september 2012, 21:21
ja wel licht brom in de speaker. net zoals mijn andere versterker
lapjes kleuren mooi oranje
schema, uhh hoe kan ik die erin plakken?

http://www.flickr.com/photos/11539718@N03/7931867474/in/photostream/

http://www.flickr.com/photos/11539718@N03/7931866996/

http://www.flickr.com/photos/11539718@N03/7931867474/in/photostream

http://www.flickr.com/photos/11539718@N03/7931866996/

cluseau
4 september 2012, 21:50
heb zojuist de voorversterker buizen eruit gehaald en met geisoleerde schoeven draaier op de 2 pin van de EL84 getikt of er iets van getik of gebrom te horen was maar helaas. (tipje van iemand)


Geisoleerde schroevendraaier zal niet veel effect hebben. Neem een lang meetsnoer of pak de steel van de schroevedraaier met je vingers vast. Je hoeft niet bang te zijn want het rooster voert geen spanning mits je zeker weet dat je de juiste aansluiting voor je hebt. Eventueel kun je eerst testen met je meter of daar spanning op staat. Doe die test ook met één hand op je rug dat is relatief veilig. Je zal toch een beetje brom moeten horen. Gaat dat niet lukken maak dan even een spanningstabel van de EL84.


Ennehhhh..... eigen risico heh :chicken:

bgkomdeur
4 september 2012, 22:11
nu aangetikt met de pennetjes van de meter.
nu hoor ik wel getik.

hoe maak ik een tabel?
anders
hoe meet ik dat?

meter op ac

zwarte pen op aarde
rode per pin opschrijven wat de meter zegt?

?

cluseau
4 september 2012, 22:24
We hebben nog geen schema gezien maar het gaat om een EL84 eindtrap toch? Dan zijn de volgende pennen van belang.

2 = ....V
3 = ....V
7 = ....V
9 = ....V

De meter moet daarbij op stand DC. Heb je een autorange meter hoef je nergens op te letten maar heb je een oud bakkie zorg dan voor een toerijkend meetbereik. Verwacht je bv 400V zet je meter dan niet op het 300V bereik want dan moet je het aantal krullen aan de wijzer gaan tellen. Je kiest dan bv voor het 600V bereik.

bgkomdeur
4 september 2012, 22:37
schema heb ik er neer gezet
maar komt niet over
rechter muisknop en open afbeelding in nieuw venster

el84 v4

pin2 - 39 volt
pin2 - 38 volt
pin7 - 253 volt
pin9 - 218 volt

el84 v5

pin2 - 39v
pin3 - 38v
pin7 - 250v
pin9 - 217v


fyi
hoorde net een hardere brrr
en toen fuse eruit (1,6A)

bgkomdeur
4 september 2012, 22:49
http://www.flickr.com/photos/1153971...in/photostream

http://www.flickr.com/photos/11539718@N03/7931866996/

cluseau
4 september 2012, 22:52
el84 v4

pin2 - 39 volt
pin2 - 38 volt
pin7 - 253 volt
pin9 - 218 volt

el84 v5

pin2 - 39v
pin3 - 38v
pin7 - 250v
pin9 - 217v

Zo komen we niet verder, de spanningen op pin 7 en 9 zijn oke maar 3 en 3 niet. Zit pin 3 aan massa of zit daar een flinke vermogensweerstand aan?

Het volgende is nu mogelijk:

Je hebt geen kathode weerstand dus pin 3 ligt aan massa. De verwachte spanning is dan pin 3 = 0V pin 2 = ca -15V, negatief dus.

Heb je wel een kathode weerstand dan zal daar een spanning over moeten vallen van zeg maar 10 a 15 volt positief. Het rooster pin 2 moet dan 0 Volt zijn.


Edit
Net je laatste post gezien en daaruit bijkt dat je een kathode weerstand hebt. Hierover zal een zekere spanning vallen wat oke is maar het rooster pin 2 moet dan 0V zijn. Is dat niet het geval zal je de buizen opblazen. Ze staan dan knalrood en zullen uiteindelijk hun petje lichten.

edit2
Als ik de spanning mag geloven is de instelling van de eindtrap goed mis. Als de kathodeweerstand idd 125 ohm is en jij meet daar 38V dan betekent dat een anodestroom van 38/125 = 300mA. Per buis is dat 150mA, drie maal zo hoog als het maximum. Ik denk dat dit een beetje teveel van het goede is.

bgkomdeur
4 september 2012, 23:12
ok
en dat betekend... dat ik een verkeerde weerstand heb gebruikt?
maw, de kleurtjes niet goed heb bekeken?
neem aan dat de kit wel juist is
enige zwakke schakel ben ik

fotoos
http://www.flickr.com/photos/11539718@N03/7932544110/in/photostream
http://www.flickr.com/photos/11539718@N03/7932546900/in/photostream/

cluseau
4 september 2012, 23:20
Lees ook ff de edit 2 hierboven. Als je de amp uitzet kun je op pen 3 de weerstand meten van de kathode weerstand. Deze zou 125 ohm moeten zijn. Uiteindelijk hoor je daar een goeie 10V te meten. Het lijkt erop dat je een aardpunt ben vergeten van de roosterlek weerstanden. Deze zorgen ervoor dat de roosters op aardpotentiaal gedefinieerd zijn.

Aan het rooster zit een weerstand van 8k2 (grijs rood rood). De andere zijde is via een 470k (geel paars geel) aan massa gelegd. Check of het knooppunt van deze twee 470k weerstanden idd aan massa ligt.

edit
Inmiddels ook op de foto gezien dat het kleine zwarte stukje draad voor de massa verbinding zorgt. Toch is de spanning op de roosters niet juist. Deze MOET 0V zijn anders blaas je de buizen op. De kathode weerstand is 150 Ohm en voldoet daarmee prima. Wel kun je hem even checken maar ik denk dat deze goed is. Heb je soms bij een van de eindbuizen pin 2 en 3 omgedraaid?

bgkomdeur
4 september 2012, 23:37
meter op ohm 2k
zwart op aarde
rood op 3de pin
dan meet ik .163

knooppunt licht aan massa

pin 3 zijn bij mij met elkaar verbonden en gaan daarna naar de 10w 150ohmJ en de 100uF 50v
pin 2 gaan naar turretboard waar een grijs/rood/zwart/bruin/bruin zit die gaan naar een groen/paars/zwart/oranje/bruin
deze komen samen uit op een knooppunt wat aan aarde zit.

bgkomdeur
4 september 2012, 23:39
http://www.flickr.com/photos/11539718@N03/7932544110/

edit 2

pin 2 gaan beide naar het rooster (8k2 1w)
pin 3 zijn met elkaar verbonden en gaan dan van v5 naar de kathode weerstand die 162 ohm meet.

maakt het voor de weerstanden nog uit hoe ze / welke richting ze gemonteerd zijn?
bij elco's wel

cluseau
5 september 2012, 06:58
maakt het voor de weerstanden nog uit hoe ze / welke richting ze gemonteerd zijn?

Weerstanden niet, elko's wel. Volgens de foto zit alles goed voor zover ik dat kan zien. De weerstand van 162 ohm is buiten de tolerantie maar is beslist niet de oorzaak. Het probleem zit in de spanning op het rooster, die hoort daar niet te zijn. Lijkt wel of je sluiting hebt tussen rooster en kathode. Misschien kun je even meten wat voor weerstand je meet op het rooster tov massa.

Wat voor meter gebruik je merk/type ?

Midwolda
5 september 2012, 07:14
Sluiting tussen rooster en kathode kan toch ook een kapotte buis zijn? :chicken:

cluseau
5 september 2012, 07:24
Sluiting tussen rooster en kathode kan toch ook een kapotte buis zijn? :chicken:


Zou kunnen maar is niet erg waarschijnlijk. Aan de andere kant zeg zeg nooit "nooit" :sssh: De spanning op het rooster is iig niet goed.

cluseau
5 september 2012, 07:33
lampjes kleuren mooi oranje

Kun je dit iets beter omschrijven? Het is namelijk zo dat uitsluitend de kern van de buis orange mag worden maar dat is alleen zichtbaar aan het topje en de bodem. In de kern zit een buisje (de kathode) van zo'n 3mm doorsnede met daarin de gloeidraad, dat spul mag (moet zelfs) heet worden maar de grijze buitenmantel absoluut niet. Als ik zo het topic nalees zou dat best wel eens het geval kunnen zijn. Volgens jouw hebben de buizen ook gesproken (brrr) dat zou dan wel eens hun laatste teken van leven geweest kunnen zijn.

Buzzel
5 september 2012, 11:53
Ik hen net een 18watt tmb af. Heb je een kit gekocht van tonefactory? in die kit handleiding zitten aardig wat foutjes.

Hendriks
5 september 2012, 12:29
Ik hen net een 18watt tmb af. Heb je een kit gekocht van tonefactory? in die kit handleiding zitten aardig wat foutjes.

Ik heb die kit gebouwd , met gebruik van de layout van Ceriatone , werkte prima.

Buzzel
5 september 2012, 12:37
Ik heb die kit gebouwd , met gebruik van de layout van Ceriatone , werkte prima.

dat klopt. maar er zit handleiding bij waar fouten in zitten. ceriatone layout is wel goed om te gebruiken ter controle

bgkomdeur
5 september 2012, 16:39
kit gekocht bij ItAmps
goede handleiding. volgens mij ceriatone
zie mijn schema en layout op pagina 1 van dit draadje

bgkomdeur
5 september 2012, 16:44
soundex dm55 volgens mij
"Misschien kun je even meten wat voor weerstand je meet op het rooster tov massa."
hoe bedoel je dat?

bgkomdeur
5 september 2012, 16:47
Kun je dit iets beter omschrijven? Het is namelijk zo dat uitsluitend de kern van de buis orange mag worden maar dat is alleen zichtbaar aan het topje en de bodem. In de kern zit een buisje (de kathode) van zo'n 3mm doorsnede met daarin de gloeidraad, dat spul mag (moet zelfs) heet worden maar de grijze buitenmantel absoluut niet. Als ik zo het topic nalees zou dat best wel eens het geval kunnen zijn. Volgens jouw hebben de buizen ook gesproken (brrr) dat zou dan wel eens hun laatste teken van leven geweest kunnen zijn.

ze zijn/waren oranje in het midden.
heb ze na de brrr niet meer opgestart.
mijn zekering van 1.6A was wel zum schrot.

Buzzel
5 september 2012, 16:52
Sorry linkje had ik even gemist op de mobiel.


Jij mist een draadje geloof ik. V2 pin 8 en 3 daar moet een draad naar 820ohm weerstand (zie ceriatone schema) op jou foto kan ik die niet zien zitten. Kan zijn dat hij er wel is, maar op de foto kan ik hem net niet zien.

http://i1208.photobucket.com/albums/cc369/Buzzel/Naamloos-2.png


Layout voor iedereen:

http://www.ceriatone.com/images/layoutPic/marshallLayout/18wattTMBceriatone.jpg


EDIT: ohja, heb je de bedrading grondig nagelopen? Nagemeten of alles goed verbonden zit en alle weerstanden gecontroleerd? Had ik eerst gedaan voordat ik de spanning er op heb gezet. Bleek wel dat ik wat foutjes had gemaakt.

bgkomdeur
5 september 2012, 17:02
Sorry linkje had ik even gemist op de mobiel.


Jij mist een draadje geloof ik. V2 pin 8 en 3 daar moet een draad naar 820ohm weerstand (zie ceriatone schema) op jou foto kan ik die niet zien zitten. Kan zijn dat hij er wel is, maar op de foto kan ik hem net niet zien.

http://i1208.photobucket.com/albums/cc369/Buzzel/Naamloos-2.png


Layout voor iedereen:

http://www.ceriatone.com/images/layoutPic/marshallLayout/18wattTMBceriatone.jpg

idd, goed gezien!

de pin 3 en 8 zijn wel verbonden maar niet naar de 820 toe!

Gerrit van ItAmps melde dat ook al.
maar toen begreep ik de 820 niet, nu wel
gaan we verbinden.

Buzzel
5 september 2012, 17:03
:ok:

top!

EDIT: als je gaat meten hoort het trouwens dat je wat geplop hoort (eerste keer schrok ik er nogal van) Het is niet goed dat de zekering er dan uit schiet, pas wel goed op dat je geen kortsluiting tussen 2 punten maakt met de meetpennen tijdens het meten. Als het aansluiten van V2 naar de 820ohm weerstand geen resultaat geeft zal ik alle buizen opnieuw meten.
V1
1=...volt
2=..volt
V2
1=..volt

Enz.

EDITEDIT: de stap van het aansluiten van V2 aan die weerstand miste trouwens in mijn handleiding, daarom viel het me op :P

cluseau
5 september 2012, 21:53
soundex dm55 volgens mij
"Misschien kun je even meten wat voor weerstand je meet op het rooster tov massa."
hoe bedoel je dat?

Meter is nix is mee, alleen niet auto ranging als ik het goed zie dus je begint altijd met het hoogste spanningsbereik als je onbekende spanning gaat meten.

De lekweerstand op de roosters kun je gewoon meten als de amp uit staat. Zwarte meetpen aan het chassis en de rode op pin 2. Met de meter op het Ohm bereik zal je dan rond de 500k moeten meten. Meet je veel minder heb je ergens een sluiting. Meet je oneindig hoog dan heb je ergens een onderbreking of een vergeten verbinding.

De verbinding welke Buzzel noemt is natuurlijk een killer voor de werking, zo zal er nooit geluid uitkomen dus eerst maar die verbinding maken. Dit heeft echter geen enkele invloed op de roosterspanning van de eindbuizen dus daar moet ook een fout zitten.

Om te testen mag je de pinnen twee van de eindbuizen gewoon met massa verbinden. De kathodespanning moet dan zakken naar een ruime 10V maar maximaal 20V. Meet je meer dan overschrijd je de maximaal toelaatbare buisstroom.

Misschien kan Buzzel even voor je meten wat hij voor kathodespanning heeft.

bgkomdeur
6 september 2012, 00:11
Meter is nix is mee, alleen niet auto ranging als ik het goed zie dus je begint altijd met het hoogste spanningsbereik als je onbekende spanning gaat meten.

De lekweerstand op de roosters kun je gewoon meten als de amp uit staat. Zwarte meetpen aan het chassis en de rode op pin 2. Met de meter op het Ohm bereik zal je dan rond de 500k moeten meten. Meet je veel minder heb je ergens een sluiting. Meet je oneindig hoog dan heb je ergens een onderbreking of een vergeten verbinding.

De verbinding welke Buzzel noemt is natuurlijk een killer voor de werking, zo zal er nooit geluid uitkomen dus eerst maar die verbinding maken. Dit heeft echter geen enkele invloed op de roosterspanning van de eindbuizen dus daar moet ook een fout zitten.

Om te testen mag je de pinnen twee van de eindbuizen gewoon met massa verbinden. De kathodespanning moet dan zakken naar een ruime 10V maar maximaal 20V. Meet je meer dan overschrijd je de maximaal toelaatbare buisstroom.

Misschien kan Buzzel even voor je meten wat hij voor kathodespanning heeft.


pin2 V4 106 ohm
pin2 V5 213 ohm

verbinding pin8 V2 naar 820 gemaakt

ik denk rectifier kapot
begint te gloeien, dan onweer boven in de buis en dan vliegt de zekering eruit
dus waardes geven de V4 en V5 niet meer af

cluseau
6 september 2012, 00:19
pin2 V4 106 ohm
pin2 V5 213 ohm


Hier klopt h e l e m a a l niets van. Je maakt een meetfout of hebt ergens iets verkeerd gedaan. De pinnen 2 zijn al met 8200 Ohm aangesloten dus dat moet je minimaal meten. Lijkt wel of je een harde link met de kathode hebt. Meet je dit ook zonder buizen? Kan me niet voorstellen dat de buizen sluiting maken.

bgkomdeur
6 september 2012, 00:36
meter op dc 200k

pin2 V4 75
pin2 V5 150
buizen el84 erin of eruit maakt geen verschil

edit1

zijn het wel 8k2 ohm's
grijs/rood/zwart/bruin/bruin

edit2
zijn die niet 82 ohm?

heb ik ergens anders dan de 8k2 gestopt?
;-)

cluseau
6 september 2012, 00:42
meter op dc 200k

pin2 V4 75
pin2 V5 150
buizen el84 erin of eruit maakt geen verschil

edit1

zijn het wel 8k2 ohm's
grijs/rood/zwart/bruin/bruin

Kleurcode is goed. Ik twijfel aan je meetmethode of meter. De waarde die jij opgeeft is zo goed als onmogelijk.

Als je die 8k2 direct meet, (dus meetpennen direct op de weerstanden) meet je dan wel 8k2?

bgkomdeur
6 september 2012, 00:47
direct meten, ja 8,2 k

nu weer zwart op de kast en rood op pin2
geen reactie
geen meeting op DC 20k

edit1

geen verbinding

edit2
ook met buizen erin geen verbinding

edit 3
buizen erin
meter op DC 200k
pin2 V4 70
pin 2 V5 170

cluseau
6 september 2012, 00:51
Dus je meet nu heel andere waarden?

Meter moet zeker op 1 Meg staan, je meet namelijk 470k met 8k2 in serie.

bgkomdeur
6 september 2012, 00:56
nee

weerstand zelf
08,2
V4 75
V5 175

maar lopen wel op naarmate ik ze langer vast hou

cluseau
6 september 2012, 01:02
nee

weerstand zelf
08,2
V4 75
V5 175

maar lopen wel op naarmate ik ze langer vast hou

Is zeker niet goed, we kunnen proberen te achterhalen wat er fout gaat maar t gaat ff duren. Ik ben benieuwd naar de kleurcode van de 470k weerstanden. Deze zitten na de 8k2 aan het zwarte draadbrugje. Je kan ze even meten maar geef ook even de kleuren.

Als je een meetwaarde langzaam ziet oplopen meet je door een condensator, Dat zou de koppelcondensator van de voorgaande buis kunnen zijn.

bgkomdeur
6 september 2012, 01:09
470k
heeft bij mij de kleuren
geel/violet/zwart/oranje/bruin

cluseau
6 september 2012, 01:12
is oke, heb je de waarde ook gechecked met je meter? Ik heb namelijk geen idee hoe je meter reageerd

bgkomdeur
6 september 2012, 01:18
uhhh

81,3 onder de V4
151,2 onder de V5

meter op
DC 200k

cluseau
6 september 2012, 01:27
uhhh

81,3 onder de V4
151,2 onder de V5

meter op
DC 200k

Ik denk dat je door de condensatoren heen meet. Ik ga ff slapen maar jij kan de condensatoren even losmaken en dan kijken of je wel die 470k kan meten.

Wat de gelijkrichter betreft kun je het volgende even doen: Het zou kunnen dat er een EL is gekilled. Trek ze er allebei even uit en zet de amp dan aan. Let daarbij goed op de gelijkrichter. Gaat het goed meet dan de DC op Pin 3 van de EZ81.

Morgen verderzzzzzzz

bgkomdeur
6 september 2012, 01:29
slaap lekker

Midwolda
6 september 2012, 05:48
Ik lees steeds "meter op DC 200k"
:???: wordt hier nu gelijkstroom in Volts of weerstand in Ohms gemeten?
(het zal wel goed zijn maar even zeker weten)

Buzzel
6 september 2012, 09:04
Als jij denkt dat de rectifier niet in orde is moet je even een stapje terug doen. Alle buizen er uit behalve de rectifier tube, en dan maar eens kijken of daar wel een goede spanning uit komt.

Volg anders deze handleiding: http://www.paulrubyamps.com/info.html#FirstPowerUp misschien kan je op die manier al fouten vinden. Ik heb dit aangehouden voor het opstarten van mijn amp.


En controleer dat hele turretboard goed, als je die voltages zo ziet dan heb je vast ergens wat weerstanden omgedraaid!

cluseau
6 september 2012, 11:15
Ik lees steeds "meter op DC 200k"
:???: wordt hier nu gelijkstroom in Volts of weerstand in Ohms gemeten?
(het zal wel goed zijn maar even zeker weten)

Dat viel mij dus ook al op (post33) maar denk dat hij door de koppelcondensatoren meet. Het gekke is dat zijn roosterspanning gelijk is aan de kathodespanning en dat is nou net niet de bedoeling. Het rooster moet op 0 niveau blijven en daarvoor zorgen de rooster lekweerstanden van 470k. Ik vermoed dat deze niet aan massa hangen maar meen wel een draadje te zien tussen het knooppunt en de groundbus. Beter is om dat ff te meten maar het meten gaat niet zo lekker.

@bgkomdeur, ik denk dat je even de volgende stappen moet doen:

1 koppelcaps eenb zijde losmaken.
2 massapunt van de 470k checken, is dat werkelijk massa? Meten laspunt <> het chassis.
3 Checken van de 470k, meten tov massa <> laspunt 470k - 8k2 (meter op 1Meg of hoger)

4 is dat allemaal in orde dan de eindbuizen er uit en de voeding checken op pin 3 EZ81. Is ook al eerder aangegeven!
5 Zover alles in orde dan pin 2 van de eindbuizen tijdelijk met massa verbinden en amp aanzetten. Daarbij let je op de kathodespanning pin 3. Deze mag de 20V niet overschrijden.

gertjepeet
6 september 2012, 12:41
Hallo beste mensen,
Ik heb vernomen dat bgkomdeur op dit fourm post, prima!

Onze man heeft een Soundex dm65 meter en deze is uitgerust met een AC en een DC stand (knopje op de meter)
Hij heeft het over "meter op DC 200k" dus de schakelaar op DC en meetberijk op 200k ohm.
Kijk goed op de foto van het binnenwerk, daar is nog net de meter te zien ;-)

Metingen die hij doorgeeft zoals;
pin2 V4 106 ohm
pin2 V5 213 ohm

zijn dus k Ohm metingen. Misschien schept dit enige verduidelijking.

Maar dan nog kloppen ze niet...



Groet,
Gerrit

cluseau
6 september 2012, 12:50
Metingen die hij doorgeeft zoals;
pin2 V4 106 ohm
pin2 V5 213 ohm

zijn dus k Ohm metingen. Misschien schept dit enige verduidelijking.

Maar dan nog kloppen ze niet...



Groet,
Gerrit
Tnx voor de opheldering. Die conclusie had ik ook al getrokken maar idd klopt het dan nog niet. Vandaar ff koppelcaps losgooien want daar meet hij doorheen.

bgkomdeur
6 september 2012, 23:46
Ik denk dat je door de condensatoren heen meet. Ik ga ff slapen maar jij kan de condensatoren even losmaken en dan kijken of je wel die 470k kan meten.

Wat de gelijkrichter betreft kun je het volgende even doen: Het zou kunnen dat er een EL is gekilled. Trek ze er allebei even uit en zet de amp dan aan. Let daarbij goed op de gelijkrichter. Gaat het goed meet dan de DC op Pin 3 van de EZ81.

Morgen verderzzzzzzz

de 470 weerstanden zijn beide 450k

el's eruit
amp aan
zekering slaat eruit (1,6A)

6CA4 eruit
amp blijft aan


edit 1

pin2 V4
door 8k2 = 8,2 bij stand 200k
en door 470k = ,350 bij stand 2M (waarde schommelt)

pin2 V5
door 8k2 = 8,2 bij stand 200k
en door 470k = ,350 bij stand 2M (waarde schommelt)

zowel gemeten bij kruispunt waar 470's bij elkaar komen
als op het chasis

edit2

ps ben opzoek naar ander metertje, wellicht dat het scheelt!
deze doet een beetje raar heb ik het gevoel
schommelt de hele tijd.

cluseau
7 september 2012, 07:47
el's eruit
amp aan
zekering slaat eruit (1,6A)

6CA4 eruit
amp blijft aan
eerst maar een nieuwe 6CA4 proberen dan.




zowel gemeten bij kruispunt waar 470's bij elkaar komen
als op het chasis
Je meter vertrouw ik voor geen meter :soinnocent:

Op het knooppunt van de 470k moet je t.o.v. het chassis minder dan 1 ohm meten ofwel een verbinding. Is dat niet zo zit daar een probleem. Waarschijnlijk is het daar allemaal mee begonnen.

edit
Jij hebt toch twee extra diodes op de buisvoet? Dan is de 6CA4 niet de oorzaak van de zekering!

bgkomdeur
7 september 2012, 07:54
Die diodes, uhh ja die zaten er nog niet. Gisteren geleerd wat die doen. Youtube ;)
Maar dan moet er ook nog een cap tussen de twee pinnen toch?

bgkomdeur
7 september 2012, 07:55
6ca4 toch?
Ez81

cluseau
7 september 2012, 07:57
Ehhhh das voor ontstoring, niet druk over maken. Gaat de zekering er ook uit in standby? Als dat niet zo is even aanzetten en DC meten op pin 3. Maar.... ik denk dat je zekering wel weer zijn petje licht. De 6CA4 zal wel stuk zijn als je de diodes niet had. Persoonlijk vind ik de diode's overbodig hoor maar mag je natuurlijk zelf weten.

cluseau
7 september 2012, 07:58
6ca4 toch?
Ez81Excuus....macht der gewoonte

bgkomdeur
7 september 2012, 08:04
Zolang ik de buis laat zitten gaat de fuse stuk. Met buis eruit meet ik niks.

Haha, nu snap ik het! Je bent niet overdreven fan van... Maar de inspector! Hahaha, duurde even ;)

cluseau
7 september 2012, 08:07
CHIEF inspector....

Dus toch eerst maar een nieuwe 6CA4 of als je ze hebt twee losse diodes.

bgkomdeur
7 september 2012, 08:12
Excuse chief!
Hoe bedoel u met "of" het is toch en buis en diodes voor de zekerheid? Of maken die doides het mogelijk om met een kapotte buis te werken?

cluseau
7 september 2012, 08:22
De diodes zijn extra beveiliging voor als de buis defect raakt. Maar wie beschermt de diodes dan? In mijn visie allemaal onzin.

Als je losse diodes hebt kun je die met de kathode aan pin 3 solderen en de anodekant op pin 1 en pin 7. Dus niet zoals op de bouwplaat maar een stapje verder.

bgkomdeur
7 september 2012, 09:38
Vanmiddag nieuwe meter halen!
Fluke 77 iii ding, is dat wat?

cluseau
7 september 2012, 11:32
Fluke 77 iii ding, is dat wat?

Onverwoestbaar en nauwkeurig.

Buzzel
7 september 2012, 13:31
Vanmiddag nieuwe meter halen!
Fluke 77 iii ding, is dat wat?

En haal dan meteen een nieuwe gelijkrichter buis. Weet je zeker of het aan die buis ligt of niet.

guitarnijboer
7 september 2012, 13:59
Ik heb de foto's bekeken en wil je vooraf alvast als tip meegeven om bij een volgend project voor de bedrading met kleurcodes te werken. Bijvoorbeeld: alle anode draden bruin, alle kathode draden blauw, alle roosterdraden wit, alle massa aansluitingen zwart, alle hoogspannings draden rood etc. Je hebt dan veel meer overzicht.

Sluiting in de gelijkrichter kun je gewoon even nameten. Als dit het probleem is meet je een lage weerstand tussen pin 4 of 5 en pin 3.

Als je de versterker goed gebouwd hebt, heb je in jouw geval geen gelijkrichtbuis nodig om te testen. Omdat je twee diodes voor de gelijkrichter hebt gesoldeerd kun je eenvoudig de buis weglaten en een draadbrug maken van pin 1 naar pin 3 en van pin 7 naar pin 3. Je hoogspanning wordt dan verzorgd door de twee diodes die je toch al geinstalleerd had.

Zorg dat de twee diodes wel goed aangesloten zitten. De kant met het streepje /witte band ( = kathode ) moet bij beide diodes op pin 3 aangesloten zijn. Het andersom installeren van de diodes zal je elco's beschadigen.

Controleer voordat je gaat testen of er geen stukjes tin of andere rommel op de buisvoetjes ligt en er geen sluiting kan ontstaan tussen de pinnen. Soms gebeurt dit pas bij het inprikken van de buis. Buig dan de pinnen iets naar buiten.

Controleer ook of je niet toevallig ergens de isolatie van een draad hebt beschadigd met solderen.

Deel de versterker op in stukjes als je gaat testen. Zeker nu je voeding niet eens werkt zou ik de rest van de voeding (alle elco's) eerst even loshalen en eerst zorgen dat er een POSITIEVE spanning op pen 3 van de gelijkrichter buisvoet staat. Als je dit voor elkaar hebt kun je de rest aansluiten: Eerst de eindversterker (eerste deel van de voeding) en als dat ook klopt de rest.

Belangrijk om te weten: zonder aangesloten elco's zal de positieve spanning op pen 3 lager zijn dan normaal. Dit is normaal.

cluseau
7 september 2012, 18:08
Sluiting in de gelijkrichter kun je gewoon even nameten. Als dit het probleem is meet je een lage weerstand tussen pin 4 of 5 en pin 3

Kan me vaak in jouw mening vinden maar hier heb ik een beetje moeite mee. Sluiting in de gelijkrichter vindt in 99% van de gevallen plaats in bedrijf. Dus met spanning erop en verhitte gloeidraad. Zelden (iets (verkeerds) kunnen meten aan een koude gelijkrichter.

bgkomdeur
8 september 2012, 01:32
beste mensen,

raadseltje en wijze les voor zij die na mij komen;
vanavond even bij ItAmps geweest, les gehad van Gerrit in het doormeten van een amp nou ja even, ben net terug :)
was gezellig, bakkie koffie erbij, hele leuke versterkers gehoord.

maar het euvel is gevonden!

http://www.flickr.com/photos/11539718@N03/7952267170/in/photostream/
(nog steeds geen idee hoe ik dit plaatje hier kan laten zien!)

hoe komt dit?
wie het weet mag het zeggen!

ohja, nieuw metertje was erbij, deed het goed.

bgkomdeur
8 september 2012, 07:48
ohja, bij het weggetje, het is een voetje waar een el84 in gaat

Midwolda
8 september 2012, 09:16
De URL van de foto tussen en zetten, of de Insert Image knop in je Quick Reply balk gebruiken:

http://farm9.staticflickr.com/8457/7952267170_f3a4415a3e_b.jpg

En gefeliciteerd met het oplossen van de puzzel! :cheerup: Doet-ie het nou goed?

cluseau
8 september 2012, 10:52
maar het euvel is gevonden!

Mooi metertje man.....

Nu de foute buisvoet. Op de foto zie ik dat je ruim 7Meg lek meet tussen pin 1 en 2. Dat zou dan de verklaring moeten zijn waarom je die 38V ipv 0V op het rooster meette. Wel vreemd omdat pin 1 leeg is bij een EL84 dus daar zou geen lekspanning vandaan kunnen komen. Mogelijk is er ook lek naar andere pinnen en zit daar je probleem. De buisvoet verdient iig een enkele reis kliko. Een aantal post terug had ik je het advies gegeven de roosters aan massa te leggen. Als je dat gedaan had hadden we dit probleem al enkele dagen terug kunnen aantonen. Feit blijft wel dat je dan niet zoveel geleerd had en nog steeds met een goedkope meter zat te werken ;). Om je kennis verder te verrijken kun je nu eens de huidige spanningen gaan meten en dit vergelijken met antwoorden uit dit topic, je gaat dan de reden inzien waarom we bepaalde dingen aan je vragen en juist daar steek je veel van op. Gefeliciteerd met het resultaat.

edit
De lekkage in de buisvoet kan vele oorzaken hebben zoals vonkoverslag waardoor zich een microscopisch klein koolspoor heeft gevormd, vervuiling tijdens fabrikage of opslag, vocht, een barst in het porselein....who cares, het is opgelost.

bgkomdeur
8 september 2012, 11:08
Het euvel zit hem in het feit dat ik met S39 heb zitten solderen!
Het is dus niet allen pin1 en 2 maar het hele voetje staat met elkaar in verbinding. Herstel, bij alle voetjes is dat in meer of mindere maten het geval.
Dus de wijze les voor zij die dat nog niet wisten. Geen S39 gebruiken! Mij was vroeger anders geleerd.
Dus nu 5 nieuwe voetjes besteld.
De rest van mijn bouwerk was verder allemaal in orde. Puur de S39. Daar heb ik deze ochtend toedeledoki tegen gezegd.

bgkomdeur
8 september 2012, 11:11
Mooi metertje man.....

Nu de foute buisvoet. Op de foto zie ik dat je ruim 7Meg lek meet tussen pin 1 en 2. Dat zou dan de verklaring moeten zijn waarom je die 38V ipv 0V op het rooster meette. Wel vreemd omdat pin 1 leeg is bij een EL84 dus daar zou geen lekspanning vandaan kunnen komen. Mogelijk is er ook lek naar andere pinnen en zit daar je probleem. De buisvoet verdient iig een enkele reis kliko. Een aantal post terug had ik je het advies gegeven de roosters aan massa te leggen. Als je dat gedaan had hadden we dit probleem al enkele dagen terug kunnen aantonen. Feit blijft wel dat je dan niet zoveel geleerd had en nog steeds met een goedkope meter zat te werken ;). Om je kennis verder te verrijken kun je nu eens de huidige spanningen gaan meten en dit vergelijken met antwoorden uit dit topic, je gaat dan de reden inzien waarom we bepaalde dingen aan je vragen en juist daar steek je veel van op. Gefeliciteerd met het resultaat.

edit
De lekkage in de buisvoet kan vele oorzaken hebben zoals vonkoverslag waardoor zich een microscopisch klein koolspoor heeft gevormd, vervuiling tijdens fabrikage of opslag, vocht, een barst in het porselein....who cares, het is opgelost.

Uhh roosters aan massa? Het turet plankje met de bus?

Midwolda
8 september 2012, 11:15
http://www.dogstar.dantimax.dk/tubestuf/graphics/cctriode.gif

Nederlands "rooster" = Engels "grid".

bgkomdeur
8 september 2012, 11:28
http://www.dogstar.dantimax.dk/tubestuf/graphics/cctriode.gif

Nederlands "rooster" = Engels "grid".

Ah kiek es aan, nou wordt dudelijk. Al dei roare ploatjes mit dat dat buutlands. Niks weerd.

nico verduin
8 september 2012, 11:31
Het euvel zit hem in het feit dat ik met S39 heb zitten solderen!
Het is dus niet allen pin1 en 2 maar het hele voetje staat met elkaar in verbinding. Herstel, bij alle voetjes is dat in meer of mindere maten het geval.
Dus de wijze les voor zij die dat nog niet wisten. Geen S39 gebruiken! Mij was vroeger anders geleerd.
Dus nu 5 nieuwe voetjes besteld.
De rest van mijn bouwerk was verder allemaal in orde. Puur de S39. Daar heb ik deze ochtend toedeledoki tegen gezegd.loodgieters en electronici....... :seriousf:

bgkomdeur
8 september 2012, 11:34
Idd nico!
Heb jij nog voetjes?
3 voor 12xx7 en 2 voor el84

guitarnijboer
8 september 2012, 12:55
Dus toch rommel op de buisvoetjes... Alleen was er niemand gekomen op S39!!

Waar je wel even over na zou moeten denken wanneer je ook de rest van de versterker hebt gesoldeerd met S39, is dat dit zuur langzaam maar zeker je koper en solderingen kapotvreet als je het niet voldoende afspoeld. Bij bedrading zuigt het spul tot ver onder de isolatie waar niet is gesoldeerd. Dit is niet meer af te spoelen.

Als je de hele versterker met S39 hebt gesoldeerd zou ik alle bedrading loshalen en weggooien, in ieder geval het turretboard goed afspoelen en laten drogen, alles waar verder S39 op kan zitten schoonmaken met water en daarna de versterker weer netjes in elkaar solderen met nieuwe bedrading. Doe je het nu niet, dan kun je het over een paar jaar gaan doen wanneer er allerlei vage storingen optreden...

cluseau
8 september 2012, 15:10
Heb jij nog voetjes?

En de rest.....

Sorry hoor maar binnen een jaar is je hele bouwwerk weggevreten. Zoals gezegd S39 en electronica is ten strengste verboden. S39 mag trouwens ook voor waterleidingen niet meer gebruikt worden dacht ik. Ben geen loodgieter dus heb alleen de kok horen fluiten maar waar rook is is vuur .....toch?......

bgkomdeur
8 september 2012, 16:00
Ok. Thanx jongens!

Lekker z'n hobby!
Ach het houdt je van de straat!

Nog bepaalde eisen betreffende bedrading? Types, waar moet ik letten? Nijboer had het al over het gebruik van kleurtjes voor verschillende zaken. Goede tip

cluseau
8 september 2012, 17:45
Nog bepaalde eisen betreffende bedrading? Types, waar moet ik letten? Nijboer had het al over het gebruik van kleurtjes voor verschillende zaken. Goede tip


Zonder een heftige discussie op te starten.....soepel draad!

bgkomdeur
19 oktober 2012, 22:58
hallo beste mensen,

we zijn weer begonnen.
gertjepeet had snel nieuwe voetje en draadjes voor me!
helaas had ik niet eerder tijd.

nu, alles weer erin gesoldeerd.
beginnen we met meten!

bgkomdeur
19 oktober 2012, 23:55
ok
eerste test

normale kanaal
low gain
alles inpluggen
doodstil!
snaartje aanslaan
ohhhhhhh wat mooi!!!!
hi gain
Beter!!!!

tmb kanaal
rrrrrrrrrrrrrrrrrrrrhmm kraak kraak
niks geen geluid anders dan herrie!
oeps!!
even zoeken!

bgkomdeur
20 oktober 2012, 00:19
tada!!

moet ik natuurlijk wel de aarde van de input jack met de ring aarde verbinden op het turret bord!

helaas is het nu te laat om even de boel even lekker de sporen te geven.
Deerntje kwam al omhoog met de melding dat het nu echt niet meer kan!!
en ik had hem nog wel op heel zacht staan.

maar het randje wat ik hoorde was mooooooooooooi

ben blij!!

bedankt allemaal die mij geholpen hebben!!!!!


nu de kast maken en de speaker kast!!
2x12 verticaal met 2 aparte kamers, onder dicht met veel volume en boven WIDE SPREAD sound
zeg maar een hybride kast!
dat wordt smullen!

Gearjunkie
20 oktober 2012, 00:46
Gefeliciteerd!

bgkomdeur
20 oktober 2012, 00:48
bedankt!

morgen hout laten zagen!

gertjepeet
22 oktober 2012, 11:52
hallo beste mensen,

we zijn weer begonnen.
gertjepeet had snel nieuwe voetje en draadjes voor me!
helaas had ik niet eerder tijd.

nu, alles weer erin gesoldeerd.
beginnen we met meten!

S39 al verbannen naar de eeuwige jachtvelden ?? :soinnocent:

muziekschuur
22 oktober 2012, 12:38
Ik mis toch die foto fix hoor...

bgkomdeur
6 november 2012, 15:49
hallo heren,

daar zijn we weer!

ben ik lekker aan het spelen over mijn tmb valt opeens het volume weg en komt niet meer terug!

cleane kanaal, half gas, tik/pop
volume stuk minder en clean is niet clean meer!

heb ik hem uitgezet, half uur later weer eens proberen.
Helemaal niks meer!
ja vol uit, ergens heel ver weg hoor ik nog iets van gekraak gieter soundje.

rarara
wat kan dat zijn?
hij deed het zo leuk
vanavond zouden we voor het eerst testen in de kroeg!

help

Gearjunkie
6 november 2012, 17:08
Heb je soldeerpunten en bedrading gecheckt?
Versterker aanzetten op normaal volume en met een houten spatel oid de verbindingen aantikken, dan merk je vast waar het probleem zit. Succes!

cluseau
6 november 2012, 17:40
Versterker aanzetten op normaal volume en met een houten spatel oid de verbindingen aantikken


Klopt, zo doe ik het al jaren :seriousf:

cluseau
6 november 2012, 17:41
rarara
wat kan dat zijn?

Veel.

Maar zou eerst eens een paar buisjes en zekeringen checken.

Gearjunkie
6 november 2012, 17:42
Als ik me niet vergis heb ik het van jou zo geleerd... Een stukje afgeknipt draad van een weerstand in de buisvoet vergeet ik niet meer. ;)

cluseau
6 november 2012, 17:49
Als ik me niet vergis heb ik het van jou zo geleerd... Een stukje afgeknipt draad van een weerstand in de buisvoet vergeet ik niet meer. ;)


Hahaha, idd weet ik nog. It's a start.

Inmiddels heb ik er ook een houten vork bij, soms wel makkelijk op krappe plekken.

bgkomdeur
6 november 2012, 23:58
hallo beste mensen

nou, het lek is boven water.

ik had het punt waar van de eindbuizen pin 2 op uitkomt niet op de massa gezet.
daardoor is er een weerstand 150ohm, 10w en een condensator kapot gegaan!

Gertjepeet was zo vriendelijk om mij te helpen en te voorzien van een paar nieuwe onderdeeltjes zodat we vanavond konden spelen.

Spelen ging lekker op mijn nieuwe amp en nieuwe kast
Het aparaat gaat wel hard!!!

leuk man, spelen op je zelf geknutselde dingen. zelf gemaakt gieter thuis gelaten. de Maryland Devil ging mee!

gertjepeet
7 november 2012, 11:21
hallo beste mensen
nou, het lek is boven water.


Misschien is een kleine uitleg op plaats:

Klacht was inderdaad na een tik/plof geen geluid meer. Na meten bleek de spanning op de kathodes pen 3 rond de 290Vdc te zitten. (voedingspanning zit rond de 400Vdc)
Kathode weerstand er uit gesoldeerd en de condensator, deze doorgemeten en weerstand (moet 150Ohm zijn) was oneindig, de condensator bleef op 156kOhm steken, Ohms doorgemeten.
De Kathode weerstand vervangen door een van 220 Ohm (had niets anders liggen). Deze eenmaal erin gesoldeerd, gaf pen 3 een waarde van ongeveer 60Vdc aan. Niet goed nog.
amp speelde wel (en best goed), maar de kathode weerstand werd veel te heet, vind je het gek; pen 2 gaf een waarde aan van 15Vdc +, helemaal niet goed! Schema nagekeken en vergeleken met de bedrading, bleek een draad van beide roosterlek weerstanden 470kOhm (welke overigens wel aan elkaar zaten) naar massa te ontbreken.
Onze vriend heeft dus een tijd gespeeld zonder deze massa draad en na verloop van tijd heeft de K-weerstand de geest gegeven. Eigenlijk zouden de eindbuizen er uit gefikt moeten zijn, maar de 150Ohm heeft de boel beperkt. De kathode-condensator is stuk gegaan vanwege de te hoge spanning(290Vdc) die ontstaat op het moment dat de weerstand er uit gaat (condensator was 25uF en 50Vdc max).

cluseau
7 november 2012, 16:35
Misschien is een kleine uitleg op plaats:

Kijk, zo hoor je een topic af te maken :ok:

Wel een klassieker, dat dan weer wel.