PDA

View Full Version : Waar haalden bekende gitaristen het vandaan?



barno
4 september 2012, 15:42
Hoe ouder ik word, hoe ouder de muziek die ik beluister. Logisch ook als je steeds nieuwsgierig bent waar bepaalde gitaristen hun stijl vandaan haalden. Voor je het weet zit je in de pre war blues...

Soms zijn verbanden heel duidelijk, vooral als de bron een bekend gitarist is. Zo roept men al vlug dat SRV alles leerde van Hendrix, terwijl hij natuurlijk veel meer haalde bij Lonnie Mack, Albert King, Lightnin Hopkins enz...

De geweldig invloedrijke riffs van Chuck Berry: die heeft ie gewoon gepikt van zijn pianist... en die had ze waarschijnlijk weer van iemand anders.

Ik hoorde onlangs een onwaarschijnlijk vette dancebeat. goed verstopt in de groove zat gewoon de blauwdruk van Bo Diddley.

Opvallende of goed gecamoufleerde invloeden ? posten maar...

Harry
4 september 2012, 16:52
ik denk dat de gitaristen van de afgelopen 30 jaar door van alles en nog wat beinvloed zijn. Bij de pioniers is dat wat simpeler te duiden, zoals Link Wray heeft gitaar leren spelen van een oude zwarte zwerver die vaak bij zijn huis in de buurt was. Verder pikte hij op wat hij zag en hoorde en maakte daar met zijn eigen beperkingen z'n stijl van.

terrasbeest
4 september 2012, 21:42
(Nonkel Bob .....)