PDA

View Full Version : Fineer lijmen vraag



RS-Rik
4 september 2012, 15:34
Een tijdje terug heb ik fineer gelijmd op de zijkanten van een gitaar. De zijkanten waren niet helemaal mooi uit de freesmachine gekomen (zacht hout, misschien iets te rap de frees gehanteerd).

Het fineer (palissander) heb ik boven de waterkoker verwarmd en om de body gebogen en daarna met flink wat titebond gelijmd en geklemd met een hele berg lijmklemmen met stukjes stevig spons ertussen om het gelijkmatig aan te drukken.

Bij het lakken kreeg ik echter het probleem dat er allerlei lichte en donkere vlekken ontstonden.
Hoe is dit gekomen? Is dit inherent aan palissander of zat er nog teveel vocht in het hout? Het fineer is zeker 3 weken ongelakt gebleven alvorens ik ging lakken. Is er een bepaalde "veilige" methode voor het aanbrengen van fineer op een relatief oneffen oppervlak? De volgende keer misschien epoxy gebruiken?



Bedankt!

barno
4 september 2012, 15:46
ik schat dat de titebond de oorzaak is. wrsch beter eerst het fineer sealen.

stijnkenens
4 september 2012, 19:06
Het kan inderdaad zijn dat de titebond door de fineer is gesijpeld, nog eens goed schuren, en misschien inderdaad eerst sealen voor je lakt.

Lak op waterbasis?



s.

Menk
5 september 2012, 00:29
Ik heb nog nooit fineer gelijmd, maar de kerel van wie ik laatst een paar flappen kreeg zei dat het zowaar 'de bedoeling' was dat de lijm er door pachterde als je hem aandrukt met een brede-hamer-like-tool.

At Barno: bedoel je nu alsnog sealen na het lijmen? Of eerst sealen voordat je de fineer lijmt om het doordringen te voorkomen?

K

stijnkenens
5 september 2012, 01:01
Inderdaad, de lijm moet (en komt er zowiezo) erdoor.

Maar witte houtlijm, of titbond kan raar reageren als het terug in contact komt met water = wit worden.

Dus daarom mijn vraag: welke lak?



s.

RS-Rik
5 september 2012, 13:40
Ik ben 90% zeker dat ik er Avis Aqua PU lak op heb gesmeerd. Waterbasis dus.

Als ik nog een keer zo'n geintje met fineer uithaal lijm ik met epoxy denk ik. Of ik zet 't vast met Cyaanacrylaat secondelijm, maar dat is best prijzig spul en als het hout aan je vingers plakt heb je kans dat je het fineer kapot trekt.