PDA

View Full Version : Ibanez Les Pauls uit de jaren 80 vs tegenwoordige Gibson LP Studio's



DemolitionColorScheme
4 september 2012, 15:44
Dus ... ik zie soms wel eens van die Ibanez LP Customs uit de 80ies online staan en dan wordt daar tussen de €300,- en €550,- voor gevraagd.

Nu is mijn vraag, zijn die gitaren degelijk genoeg om zoiets te overwegen? Want tegenwoordig kun je eigenlijk makkelijk een Gibson LP Studio scoren voor rond de €400,- / €500,-

HaroldA
4 september 2012, 17:10
Dus ... ik zie soms wel eens van die Ibanez LP Customs uit de 80ies online staan en dan wordt daar tussen de €300,- en €550,- voor gevraagd.

Nu is mijn vraag, zijn die gitaren degelijk genoeg om zoiets te overwegen? Want tegenwoordig kun je eigenlijk makkelijk een Gibson LP Studio scoren voor rond de €400,- / €500,-

Ik zou voor de Gibson gaan, al zijn die Ibanezjes ook wel erg leuk, maar niet meer dan dat.

DemolitionColorScheme
4 september 2012, 17:14
Precies. Dat is ook mijn eerste ingeving.

vulvasonic
4 september 2012, 17:15
Geen idee, maar je moet ook rekening houden met de marktwaarde van Japanse kopietjes t.o.v. een Gibson. Prijzen zeggen niet alles. In dat licht zou je bijna kunnen stellen dat een ouwe Japanse kopie per definitie bang for the buck is, maar dat is zeker niet altijd het geval. Er zit een hoop rotzooi tussen. En de hedendaagse Gibsons zijn lang zo slecht niet als boze tongen vaak durven beweren.

Ik ben merkengeil, dus voor mij zou de keus niet moeilijk zijn.

O en trap er niet in. Ouder is zeer zeker niet altijd beter!!! :)

Luke-wannabe
4 september 2012, 18:45
Gibson Studio zonder overwegen. Mijn LP 50's tribute is gewoon best wel een lekker gitaartje :)

YannickH
4 september 2012, 18:46
en de meeste van die ibanez les pauls zijn ook nog eens bolt on...

guitarkid
4 september 2012, 19:10
en de meeste van die ibanez les pauls zijn ook nog eens bolt on...

Zo'n beetje elke Fender is dat ook..........

YannickH
4 september 2012, 19:16
het zal wel aan mij liggen maar ik vind dat een les paul geen bolt on mag hebben... dat ziet er gewoon niet uit bij een LP.
dat is een ferrari met wielen van een golf...

Hendriks
4 september 2012, 19:24
het zal wel aan mij liggen maar ik vind dat een les paul geen bolt on mag hebben... dat ziet er gewoon niet uit bij een LP.
dat is een ferrari met wielen van een golf...

Dan moet je eens met Orpheo gaan praten.

OT , een Ibanez weet ik zo niet ,maar als de keuze tussen een Jap Tokai/Greco/Orville of een Gibson studio zou gaan , dan wist ik het wel.


De Jap dus.

DemolitionColorScheme
4 september 2012, 19:24
Als ze nou redelijk goedkoop waren, dan had k er wel eentje opgepikt. Maar die verkoper waarmee ik aan het onderhandelen ben wilt er €550,- voor en dat vind ik ècht overdreven.

DemolitionColorScheme
4 september 2012, 19:24
OT , een Ibanez weet ik zo niet ,maar als de keuze tussen een Jap Tokai/Greco/Orville of een Gibson studio zou gaan , dan wist ik het wel.


De Jap dus.
Waarom dan exact? (of je was sarcastisch, kan ook)

YannickH
4 september 2012, 19:35
ik beweer niet dat het slecht is! ik vind het er niet uitzien;)

Hendriks
4 september 2012, 19:37
Waarom dan exact? (of je was sarcastisch, kan ook)

Was niet sarcastisch , probeer het maar gewoon , objectief , even niet in merken denken . Ik ga niet uiteenzetten waarom ik veel jappen beter/slechter vind dan de realdeal , komen er bakken shit los en daar overtuig ik niemand mee. Gewoon proberen.
Ik zeg ook niet dat ik Gibsons slecht vind , maar jappaners komen aardig in de buurt en zijn toch een stukkie goedkoper.

guitarkid
4 september 2012, 19:49
het zal wel aan mij liggen maar ik vind dat een les paul geen bolt on mag hebben... dat ziet er gewoon niet uit bij een LP.
dat is een ferrari met wielen van een golf...

Daar heb je op zich wel een punt. Ik ben ook wel traditioneel, maar op zich kan een LP met geschroefde hals wel erg goed klinken. Ik heb o.a. een Kasuga en een 1977 Ibanez gehad die me erg goed bevielen. Gingen beiden overigens weg toen ik Gibson LP's kocht... ;)

Mitch
4 september 2012, 20:16
LP Customs maakte Ibanez toch al niet meer in de 80s? Dat was toch al het tijdperk van de Artsist etc?

Wouter J
4 september 2012, 20:29
LP Customs maakte Ibanez toch al niet meer in de 80s? Dat was toch al het tijdperk van de Artsist etc?

Yup Ibanez maakte Les Paul Kopietjes van 1972 tot en met 1977 toen ze dankij de Lawsuit van Gibson ermee moesten stoppen.

Ik heb er twee gehad, een uit 1976 en een uit 1974 alletwee hadden ze issues: de gefabelde Super 70 pickups zoemden en bromden en gaven feedback bij het kleinste beetje oversturing, de stemmechaniken slipten en de halzen shoven in de pockets. Toen ik die 1976'er verkocht had ik de hals erin gelijmd en die gene die hem kocht liet me nog even weten dat ik dat nooit had moeten doen, ik had de Mona Lisa van een snor voorzien.

Nee ze zijn echt niet beter dan Gibsons, verre van zelfs.

HaroldA
4 september 2012, 20:35
Yup Ibanez maakte Les Paul Kopietjes van 1972 tot en met 1977 toen ze dankij de Lawsuit van Gibson ermee moesten stoppen.

Er is nooit een lawsuit geweest en Ibanez was alleen gevraagd om een andere headstock er op te zetten.

Ik heb een Gerrinez en een Maya LP < '75 en dat zijn echt enorm fijne gitaartjes! Hardware is wel vervangen, maar dat halsje :lovelove:

Wouter J
4 september 2012, 20:53
Er is nooit een lawsuit geweest en Ibanez was alleen gevraagd om een andere headstock er op te zetten.

Ik heb een Gerrinez en een Maya LP < '75 en dat zijn echt enorm fijne gitaartjes! Hardware is wel vervangen, maar dat halsje :lovelove:

Volgens mijn Ibanez Book was die cease and desist lawsuit er wel degelijk, Ibanez veranderde de koppen maar waren derhalve geschrokken dat ze hun complete range veranderden.

De Les Paul Kopietjes werden vervangen door de Performer series.
http://guitar-letter.de/Knowledge/Images/PF_Serie_2.jpg

De Fender Kopietjes werden vervangen door de Roadster en Blazer series.
http://www.sheltonsguitars.com/images/2009/8-19-09/ibanez%20roadstar%20ii/ibanez%20roadstar%20IIDSCN9446.jpg

En de Destroyer (Explorer) en Rocket Roll (Flying V) kregen een geheel nieuwe vorm.
http://www.guitars.ru/01/ib/087.jpg

Er was wel degelijk een reden waarom deze veranderingen plaatsvonden en dat was echt niet alleen omdat Ibanez een eigen identiteit wilde hebben. Ze mochten niet meer kopieëren en om toch in business te blijven moesten ze compromisen maken, de Performer series is geen Klakkeloze Les Paul kopie maar heeft wel alles wat een Les Paul heeft dus vrij duidelijk waarvoor deze serie bedoeld was.

F*R*E*A*K
4 september 2012, 21:04
Ik ben zelf in het bezit van een Ibanez les paul custom uit 77'

De mijne heeft een paar eigenaardigheidjes:
-De standaard super 70' pickups zijn vrij microfonisch. (is op te lossen d.m.v. waxpotten)
-De body bestaat uit meerdere lagen opelkaar(pannenkoek).
-Tussen de top en de laag daaronder zitten op sommige plekken holtes

Of deze gitaren het geld waard zijn moet je zelf beslissen, maar als je voor de les paul feel gaat, zou ik toch een Gibson lp studio kopen.

Midwolda
4 september 2012, 21:11
Er hangt hier een 1999 Gibson LP Studio, een 1978 Gibson LP Custom en een 1977 Ibanez LP Custom.
Vergelijkingsmateriaal genoeg dus.

De Ibanez moet nog gerestaureerd worden, maar dat zal met evenveel TLC gebeuren als de Gibbies krijgen. En als die klaar is weet ik nog niet waar ik het meest op zal spelen... maar ik geef toe, ik heb een zwak voor en een band met oude Ibbies.
Kwalitatief steken de Gibsons beter in elkaar, maar deze Ibanez is inderdaad een bolt-on neck, dat is de zwakkere serie. Er zijn Ibanez LP's die echt niet onderdoen voor de Gibsons, maar die heb je niet voor 300 euro, die gaan al voor 750 en soms meer weg. Eèn nadeel: er staat geen Gibson op de kop... tsja.

Maar als ik nu een Les Paul zou moeten kopen zonder gedoe dan zou het ook een nieuwe Gibson worden.

mesaman
4 september 2012, 23:32
ooit in de hype een stuk of 3 ibanezjes in de lp vorm gehad. Dik door verkocht en mijn oude gibson studio staat er nog steeds. Een oud golfje gti is best pittig,maar is nog geen bmw 6serie ;) Die kopietjes zijn niet slecht maar lang niet zo goed als de gibsons.
Oja, ik ben ibanez verslaafd en ben enigszins bevooroordeeld

2350
5 september 2012, 00:42
Over welk model Ibanez Les paul hebben we het hier? Ibanez heeft 42 verschillende modellen gemaakt en die zijn binnen één model ook nog een behoorlijk geëvolueerd gedurende de productiejaren. Ze variëren zoals al eerder benoemd van goedkope brol tot gitaren die echt niet voor Gibsons onderdoen.

DemolitionColorScheme
5 september 2012, 02:07
In dit geval is het dus deze:
- http://link.marktplaats.nl/590048826

Maar als het ik het zo hoor, dan kan ik beter voor nog 'n Gibson gaan. Ik zoek nog een leuk LPtje voor erbij en voor andere stemmingen (heb al een Custom). Deze was optisch gezien erg leuk door de aging, maar als het qualitatief onderdoet aan Studio's, dan ga ik natuurlijk niet meer betalen voor een Ibby.

Wouter J
5 september 2012, 03:34
In dit geval is het dus deze:
- http://link.marktplaats.nl/590048826

Maar als het ik het zo hoor, dan kan ik beter voor nog 'n Gibson gaan. Ik zoek nog een leuk LPtje voor erbij en voor andere stemmingen (heb al een Custom). Deze was optisch gezien erg leuk door de aging, maar als het qualitatief onderdoet en Studio's, dan ga ik natuurlijk niet meer betalen voor een Ibby.

Zo wat ik er van kan zien is dat een gitaar uit 1976-1977, die kop was hun Post-lawsuit kop.
http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSiCM2WJNd7asjUCTpMHPEoxufWTsDbF WTHQnCDJ7UYLJzEYLRk9w&t=1http://www.guitarattack.com/destroyer/non%20lawsuit%20headstock.jpg
Leuk voor de collectors maar naar mijn ervaring geen bruikbare gitaar.

2350
5 september 2012, 05:28
Ibanez 2350 uit 1976 - 1978 dus. Zo te zien origineel en in nette staat. Ik ga er zo mee een podium op maar verwacht geen Les Paul geluid.

R.J
5 september 2012, 05:29
Heb 'n 1975ertje waar e.e.a. aan is gedaan.
-grafieten topkam
-andere stemmers
-verse electronica, pots + pickups (zijn nu dimarzio anniversary paf)

Heeft me het totaal van 550 euro gekost, en nu is dit echt een bang for buck rag en zingplankje.
Is trouwens ook een bolt-on. Hoe het er uit ziet boeit me niet, en hoger op de nek zit het zeker in de weg, maar ik heb ook nog een Ibanez RG staan voor het jankwerk van fretjes 16 en hoger.

Wel moet je kunnen leven met het feit dat de "archtop" een gebogen (ja, gebogen) stukje hout is, met dus een fikse holte daaronder.

En sja, voordat ik deze kocht heb ik ook een jaren 90 gibson in m'n handen gehad.
Zeker na deze mods is dit meer mijn gitaartje. En dan is ie nog steeds 400 euro goedkoper dan die jaren 90

DemolitionColorScheme
5 september 2012, 09:34
Mja, ik denk wel dat ik m'n keuze heb gemaakt. Als het merendeel zegt dat ze gewoon qualitatief niet boeiend genoeg zijn, dan ga ik daar geen geld in stoppen.

HaroldA
5 september 2012, 10:56
Mja, ik denk wel dat ik m'n keuze heb gemaakt. Als het merendeel zegt dat ze gewoon qualitatief niet boeiend genoeg zijn, dan ga ik daar geen geld in stoppen.

Misschien dat ik nog ooit afscheid kan nemen van de mijne: ik heb er 2 die ik niet gebruik...

interessander
5 september 2012, 14:10
Ik ben bijzonder tevreden met mijn bolt-on holle top Kasuga LP Custom, maar niet voor 550 euro, dan zou ik toch ook eerder mijn zinnen zetten op een Gibson Studio of een meer correcte kopie a la de Fernandes, Greco's en Burny's.

E-J
5 september 2012, 14:19
Over welk model Ibanez Les paul hebben we het hier? Ibanez heeft 42 verschillende modellen gemaakt en die zijn binnen één model ook nog een behoorlijk geëvolueerd gedurende de productiejaren. Ze variëren zoals al eerder benoemd van goedkope brol tot gitaren die echt niet voor Gibsons onderdoen.

+1

Voordat je een oordeel kunt vellen over de gitaar, is het handig het typenummer op te zoeken. Zoals het gros van de Japanse bouwers maakte Ibanez Les Paul-achtige gitaren in alle prijsklassen met onderling grote verschillen waardoor je niet kunt spreken van een 'Ibanez Les Paul'. Een vergelijk met een Gibson Les Paul Studio o.i.d. gaat daardoor al snel mank.

DemolitionColorScheme
5 september 2012, 14:20
+1

Voordat je een oordeel kunt vellen over de gitaar, is het handig het typenummer op te zoeken. Zoals het gros van de Japanse bouwers maakte Ibanez Les Paul-achtige gitaren in alle prijsklassen met onderling grote verschillen waardoor je niet kunt spreken van een 'Ibanez Les Paul'. Een vergelijk met een Gibson Les Paul Studio o.i.d. gaat daardoor al snel mank.
De specifieke gitaar is in deze thread benoemd.