PDA

View Full Version : Een vraagje aan de bass bespelers hierzo!!



ThePainMachine
14 juni 2003, 16:33
De bassist van mijn band wil een nieuwe bas kast kopen (hij speelt nu over een Ampeg top of zoiets). Nou weet hij wel hoe hij moeten bassen... maar hij heeft de fuck verstand van zijn apparatuur... Nou wil hij dus een nieuwe bas kast kopen en geld is geen probleem. Nou weet ik zelf dat gitaar kasten van Mesa Boogie echt super vet zijn maar hoe zit dat eigenlijk met de bass kasten van mesa?.
Wat raaaaden jullie hem aan.... we spelen muziek in de stijl van Machine-Head, Crowbar etc. etc.
Brand maar los.............................

AntY
14 juni 2003, 16:56
hangt puur af van wat je wilt

gig je veel, is gewicht belangrijker bijvoorbeeld

wat voor kast gebruikt hij nu en waarom wil hij een andere? hoeveel vermogen is de top?

Semafoor
14 juni 2003, 17:57
Waarom geen ampeg kast bij een ampeg top?
Mesa is ook voor bassisten een uitstekend merk.

bassopotmus
14 juni 2003, 20:13
mischien moet je bassist toch een wat meer into zn gear gaan, bedoel als arties moet je weten wat je kan hebben, net als een slager geen messen weet te kopen.
Maar goed, ik vind zozo dat ik geen adviers kan geven op deze beperkte informatie.

tip ga naar een winkel probeer alles eens uit stel dan een gerichtere vraag

ThePainMachine
14 juni 2003, 21:53
Bassopotmus>Maar goed, ik vind zozo dat ik geen adviers kan geven op deze beperkte informatie.

Wat wil je dan nog meer weten? het moet gewoon een goeie kast zijn die veel vermogen aan kan en die keihard kan beuken. En het lijkt mij duidelijk dat ie goed moet klinken zuiver etc. etc.
Van gitaren weet ik zelf alles af maar ik ben geen bassist dus ik dacht laat ik het eens aan de kenners vragen hier op het message-board.
Als jij aan mij zou vragen wat een goeie gitaar kast zou zijn... dan zou ik als eerste Mesa-Boogie noemen..... aangezien het geld er niet toe doet!
Dus de vraag lijkt mij erg duidelijk... welke bas kast is helemaal de shit.

AllodoX
15 juni 2003, 00:18
Peavey 810TVX en een Peavey Nitrobass er boven.

zonder twijfel, helemaal de shit.. kost je ongeveer 2000 euro, maar dan heb je ook 700w en 8x10" die heel veel kan hebben.

AntY
15 juni 2003, 02:53
er is heus wel iets beters dan peavey :)

(maar niet voor € 600)

basswasp
15 juni 2003, 10:31
Peavey 810TVX en een Peavey Nitrobass er boven.

zonder twijfel, helemaal de shit.. kost je ongeveer 2000 euro, maar dan heb je ook 700w en 8x10" die heel veel kan hebben.
Dat is inderdaad de oplossing als je alleen voor 't volume gaat en dus voorlopig 't antwoord op je vraag.

Maar wat nu als je bassist ook nog iets wil hebben als een mooi geluid? Peavey staat er niet om bekend een mooi geluid te hebben. Wat gerichte vragen aan jou dan maar:


1) Wat voor Ampeg-top heeft hij precies?
2) Wat voor baskast heeft hij nu?
3) Waarom wil hij die kwijt?
4) Welke grootte speakers hebben zijn voorkeur (10", 12", 15" etc.)
5) Wat wil hij er maximaal aan besteden? ("geld is geen probleem" is onzinnig, dan koop je een gigantisch rack met de duurste Ampegs pre- en poweramps en daarbij alle mogelijke speakerkasten)
6) Hoe moet het vervoerd worden?
7) Waarom komt hij hier zelf niet langs om wat te vragen?

Wanneer jouw bassist geen idee heeft welke grootte speakers nu goed klinken dan is de oplossing om een winkel binnen te stappen en te vragen je een 15", een 2x12", een 4x10" en eventueel combinaties hiervan mag proberen.

JoVe
15 juni 2003, 15:58
Als je bassist de ballen verstand heeft van z'n spullen zal het waarschijnlijk ook geen mierenneuker zijn tussen het verschil van de 4x10 het ene A-merk en die van het andere.

SWR, Mesa Boogie, Eden en EBS zijn een paar merken die eigenlijk alleen maar hele goeie spullen maken, en ook wel geschikt zijn hardere muziek. Dus laat hem daar eens naar kijken en dan een beetje uitproberen.

Laus
15 juni 2003, 16:23
als ie tevreden is over zn ampeg top. koop er dan een ampeg kast bij.

gewoon een lekkere dikke jongen. 8x10 of 2x15 van ampeg. kost wat, maar kan wat.

Bates15
15 juni 2003, 16:38
Als je bassist de ballen verstand heeft van z'n spullen zal het waarschijnlijk ook geen mierenneuker zijn tussen het verschil van de 4x10 het ene A-merk en die van het andere.

SWR, Mesa Boogie, Eden en EBS zijn een paar merken die eigenlijk alleen maar hele goeie spullen maken, en ook wel geschikt zijn hardere muziek. Dus laat hem daar eens naar kijken en dan een beetje uitproberen.

Glockenklank (zoiets) Trace Elliot, Hartke (jaja) zijn ook een paar goede amp bouwers. Ik denk dat hierboven een paar hele goede vragen staan vermeld die je eerst zal moeten beantwoorden. Ik ga ook geen auto kopen met als eis dat ie wielen heeft en dat ie hard gaat....

bassopotmus
16 juni 2003, 10:19
Bassopotmus>Maar goed, ik vind zozo dat ik geen adviers kan geven op deze beperkte informatie.

Wat wil je dan nog meer weten? het moet gewoon een goeie kast zijn die veel vermogen aan kan en die keihard kan beuken. En het lijkt mij duidelijk dat ie goed moet klinken zuiver etc. etc.
Van gitaren weet ik zelf alles af maar ik ben geen bassist dus ik dacht laat ik het eens aan de kenners vragen hier op het message-board.
Als jij aan mij zou vragen wat een goeie gitaar kast zou zijn... dan zou ik als eerste Mesa-Boogie noemen..... aangezien het geld er niet toe doet!
Dus de vraag lijkt mij erg duidelijk... welke bas kast is helemaal de shit.

En je meent dat er 1 ultieme kast is? Man denk eens na, als ik je dat vraag indd zeg je meesa, maar als ik nou een kast wil dat ook warme toon geeft en niet alleen maar scheur, dan zou een twin reverb gewoon het ultieme voor mij zijn..Maar ja, je denkt meesa is god en dat is de beste voor iedereen.
Waarom wil ik meer weten? Omdat je een beste kast uitzoekt op JOU wensen en voorkeuren. Mischien kan je bassist zelf eens het forum bezoeken(neem aan dat hij daartoe wel in staat is?) en dan zijn persoonlijke voorkeuren kan geven.

Easy Rider
16 juni 2003, 12:36
Sorry dat ik het zo moet zeggen PainMachine maar denk je nou echt met zo'n vraag een eenduidig antwoord te krijgen? :o
En die bassist van jullie band moet is ff wakker worden en beseffen waar die nou eigenlijk mee bezig is. Als ie de ballen verstand heeft van z'n apparatuur kan ie beter daar eens wat aan doen voordat hij z'n geld wegpist.
Het beste advies wat ik jou en die bassist kan geven is dit:
1) kijk in vredesnaam eens verder dan wat je op MTV ziet of wat advertenties e.d. je willen doen geloven.
2) besef dat je versterking een groot deel van je sound bepaalt en zoek je versterking ook daarop uit.

EZ

ThePainMachine
16 juni 2003, 23:10
Tja.....

AntY
17 juni 2003, 13:51
dat is inderdaad al wat extra info, daar kunnen we wat mee :)

ThePainMachine
19 juni 2003, 14:43
Dat was meer een reactie op> 1) kijk in vredesnaam eens verder dan wat je op MTV ziet of wat advertenties e.d. je willen doen geloven.
Begrijp echt niet wat hij hier nou mee wilt zeggen.
Hij doet net of ie mij kent..... of zou hij echt dingen over mij weten die zelfs ik niet weet... hmmmm moeilijk.

AntY
19 juni 2003, 14:46
ja maar luister we kunnen je best helpen, maar niet als we niets van je bassist weten!

Easy Rider
19 juni 2003, 17:53
Wat ik daar mee bedoel is dat je denkt dat een bepaald merk helemaal de shit is en daar mee de kous af is, dat wat je ook doet zolang je dat merk maar hebt alles ok is, hetgeen mij nogal treft als het niet echt hebben van een brede en open instelling. Ik vind de manier waarop je het probleem benadert nogal verkeerd. Leuk voor jou (en Mesa engineering) dat je hun producten zo mooi vind en dat is jou goed recht, maar het is ook mijn goed recht om te vinden en te zeggen dat dat heel stom is en je dat nogal beperkt. Leer eerst wat je wensen zijn en hang daar later pas een merkje aan.

EZ

Ruud
19 juni 2003, 18:36
Ik vraag me eigenlijk af hoeveel verstand je van gitaren en gitaarspelen hebt als je ten eerste niks over basgitaren en versterkers weet, klinkt mij zo in de oren dat je alleen maar aan groot en hard denkt.. maarja, alst anders is moejt zeggen..
als je goeie raad wilt.. loop dan gewoon eens bij een muziekzaak naar binnen.. en ja, die zullen je dezelfde vraag stellen... dus neem der effe de tijd voor en koop niet het eerste grote monster dat je tegenkomt..maarja, in jullie geval lijkt mij peavey wel wat.. heel erg veel lawaai voor een goede prijs..

ThePainMachine
20 juni 2003, 10:00
Over gitaren en gitaar verterkers hoeft niemand mij wat te vertelen..
Dat zit wel goed.... heb gisteren trouwens echt een vette bass versterker gehoord... de bassman 300???buizentop....? pfff supervet.

Onze bassist speelt over een hartke 360 top, op dit moment.
Maar huh!! Easy Rider ken ik jou niet toevallig? aangezien je ook uit Hoofddorp komt? Als je nou een keertje niks te doen heb... mischien dat jij mij een keertje uit kan leggen hoe ik het bass geluid kan afstellen.
Of waar ik op moet letten...

Ruud
20 juni 2003, 10:12
Ik heb destijds een fender Studio Bass Amp gehad 300w volledig buizen, en heb hem verkocht aan iemand die basgitaar speelde in een band, de gitarist bij hun in de band speelde over een bassman en vertelde dat die bassmans.. eigenlijk een beetje mislukt schenen te zijn als basversterkers maar deden het als gitaarversterkers erg goed, nouja ze waren allebei nog enthousiaster over die studio bass.. dus als je er daar een van kunt vinden (ze zijn nogal zeldzaam).. regel dat.. krjig je nooit spijt van, behalve als je hem verkoopt, net als mij.... :cry:
..Volgens mij zijn die ook niet volledig buizen hoor die bassman versterkers... madaweekookniezekerz