PDA

View Full Version : Taylor laten afstellen, omgeving Eindhoven



Cue Zephyr
3 september 2012, 23:12
Hallo mensen,

Ik sta op het punt mijn Taylor 110ce te laten afstellen.

Ik ben tot de conclusie gekomen dat er eerst een neck reset moet plaatsvinden. Hiervoor ga ik naar Amsterdam en laat 't door Taylor mensen daar doen.

Maar dat is niet alles, de frets hebben ook wat werk nodig en heel misschien de topkam (denk dat het wel opgelost wordt met die reset). Het zadel zou gewoon hetzelfde kunnen blijven, gezien de hals op het zadel wordt afgestemd.

Ik zit in Eindhoven en mijn idee was om naar Stegers in Goirle te gaan. Ben ik hier bij een goed adres of weten jullie een betere?

Bedankt!

CZ

HaroldA
3 september 2012, 23:48
Ik zit in Eindhoven en mijn idee was om naar Stegers in Goirle te gaan. Ben ik hier bij een goed adres of weten jullie een betere?

Doe Hans de groeten! :ok:

Plant
4 september 2012, 00:25
Misschien een domme suggestie hoor, maar waarom laat je die Taylor mensen in A'dam niet in 1 keer alles doen? Of kunnen die alleen maar necken resetten?

Cue Zephyr
4 september 2012, 01:13
Misschien een domme suggestie hoor, maar waarom laat je die Taylor mensen in A'dam niet in 1 keer alles doen? Of kunnen die alleen maar necken resetten?

Dat zou me bijna 25-40% van de prijs van m'n gitaar kosten. Dat is me net wat teveel. :P

LaurentB
5 september 2012, 11:02
Ik heb lang geleden eens andere elementen in mijn Ibanez laten zetten, en dat heeft-ie keurig gedaan. Destijds was hij wel vooral met elektrische gitaren bezig maar ik weet niet hoe dat nu is.

HaroldA
5 september 2012, 11:09
Destijds was hij wel vooral met elektrische gitaren bezig maar ik weet niet hoe dat nu is.

Volgens mij is Hans tegenwoordig 50/50 bezig: heel Volendam shopt bij hem en daar gebruiken ze graag akoestische gitaartjes.

stijnkenens
5 september 2012, 11:09
Dat zou me bijna 25-40% van de prijs van m'n gitaar kosten. Dat is me net wat teveel. :P

Een neck reset is duur, en waarom denk jij dat het nodig is? Volgens mij is dat een redelijk recente gitaar?

Als het echt moet gebeuren zou ik ook eerst de neck reset laten uitvoeren, alles moet toch opnieuw afgesteld worden (wat ze na de reset ook doen) dus dubbel werk: dubbel betalen.

Er is nietmand die enkel een reset zal uitvoeren, zonder erna de gitaar terug deftig af te stellen (actie, topkam, zadel, ...)

Dan is fret-dressen niet de grote kost meer, in het totaal plaatje.



s.

-Martijn-
5 september 2012, 11:17
Ze meten hoe je hals nu staat, draaien 3 boutjes los en dan gaat er en nieuwe afstandshouder tussen. Dat duurt een kwartier. Als het zo duur is lijkt het mij dat je een compleet afgestelde gitaar ervoor terugkrijgt. Of moeten er ook frets vervangen worden?

Mr.Fingers
5 september 2012, 11:17
En een voordeel van Taylor is dat ze bolt-on halzen gebruiken, met twee bouten vastgezet in het hielblok van de gitaar, dus voor een reset is dat snel en gemakkelijk werken.

stijnkenens
5 september 2012, 11:47
Ha, dat wist ik niet dat die taylors bold on hadden.

Het enigste wat ze dan nog moeten doen is de toets losweken van het klankblad, want die is daarop gelijmd.

Dan geloof ik ook niet dat het 25 tot 40 % van de aankoopprijs gaat kosten om dat te doen !



s.

-Martijn-
5 september 2012, 11:52
Zelfs de toets is vastgeschroefd in plaats van gelijmd. :p

Mr.Fingers
5 september 2012, 11:52
Ik denk dat zelfs de toets niet gelijmd is...

http://www.youtube.com/watch?v=wFVLRu9Np3w

stijnkenens
5 september 2012, 12:10
Haha, idd, ik ken dat systeem, iets waar een normale luthier niet aan begint.

Maar mij ga je niet vertellen dat je shims hebt die telkens de helft van een bladpapier dikker worden, in hout ...

Soit, het duurt inderdaad een kwartier, en ik snap dat je het bij Taylor wil laten doen, maar daar mogen zij normaal niet eens 30 euro voor vragen, want het duurt niet lang !
Anders is het afzetterij !

Dat filmpje laat wel zien dat ze nogal gehecht zijn aan hun instrumenten, waardoor ik denk dat de vernieuwingen die ze toevoegen ook bedacht zijn zodat een normale hersteller er niet mee overweg kan ...



s.

freddy
5 september 2012, 18:57
En een voordeel van Taylor is dat ze bolt-on halzen gebruiken, met twee bouten vastgezet in het hielblok van de gitaar, dus voor een reset is dat snel en gemakkelijk werken.

Helaas klopt daar niets van,Taylor gbruikt wel degelijk bolt-on halzen maar alleen vanaf de 3 serie en dus niet bij een 110CE waar hier sprake van is

-Martijn-
5 september 2012, 19:06
"Introduced in 1999 and a standard feature on Taylor guitars since 2001, the patented New Technology (NT) neck"
http://www.taylorguitars.com/guitars/acoustic/features/nt-neck

Cue Zephyr
6 september 2012, 03:16
Die pakketten bij Taylor zijn zo duur omdat ze alles compleet herzien, topkam (evt vervanging), halshoek, frets (evt vervanging tot op 10 frets ofzo), brug, zadel (evt vervanging), nieuwe snaren, grote schoonmaak, nakijken van electronics.

De neck reset gaat me niets kosten, valt onder garantie. Hoppa, service van Taylor. Geweldig!

Inderdaad is mijn gitaar vrij recent (2008). Deze gitaar heeft wel al de gehele levensduur medium snaren erop liggen (13-56) en is door behoorlijk wat verschillende temperaturen en luchtvochtigheden gegaan. Maar naar het schijnt is het dus best mogelijk om na 4 jaar op deze manier al een reset nodig te hebben.

Er moeten inderdaad wat frets vervangen worden, namelijk de laagste drie frets ongeveer. Dat is eigenlijk waarom ik naar Stegers wilde hiervoor, eventueel nog fijnafstelling. Anders ben ik bang dat het me veel teveel gaat kosten.

Voor de mensen die 't nog niet wisten - mijn Taylor heeft gewoon een NT neck.

Hier een video met Bob Taylor himself die 't uitlegt: http://www.youtube.com/watch?v=-2XnmKePcUE

Bob vertelt daar ook dat ook de 'minst dure' gitaren deze hebben. Dus ik vermoed dat dat met de 100 serie begint. Dit aangezien een Baby of Big Baby houtschroeven door de hals heeft zitten, en mijn 110ce niet. Beiden hebben ook het hielblok in de gitaar zitten, niet erbuiten zoals bij alle andere modellen (ook de mijne).

Ik vind 't een prachtig systeem.

En ik denk dat Stegers hier niet echt vanaf weet of iets, want anders zou hij immers geen sleuven in m'n brug willen maken om het brugzadel verder te kunnen verlagen en een goede hoek van de snaren over het zadel te behouden.