PDA

View Full Version : Optreden met gitaar, drums en zang



Chapzz
3 september 2012, 22:59
Heey,

Ik ga volgende maand met mijn band voor het eerst in een jaar weer eens het podium betreden. De laatste keer speelde ik basgitaar en hadden we er nog een gitarist bij. De gitarist is nu gestopt en ik heb de rol van gitarist op me genomen. Mijn gitaar gaat nu via een micro-pog naar een gitaar versterker en de effect out van de pog, een octaaf lager, naar een basversterker. Nu heb ik het probleem dat het geluid uit mijn basversterker nogal schommelt in volume. Als ik akkoorden speel is het veel harder dan wanneer ik losse noten speel. In onze oefenruimte moet ik dus voor stukken met alleen 'bas' mijn gitaar keten onderbreken en mijn basgitaar boosten. Dit gaat vaak mis omdat de equalizer die ik hiervoor gebruik een brakke schakelaar heeft die soms wel en soms niet schakelt. Zou een geluidsman hier live met een strakke compressor een redelijk vast volume uit kunnen krijgen? Of zou het beter zijn om zelf een goeie bas compressor aan te schaffen?

Ik hoop dat jullie er wat mee kunnen.

Greetz,

Chapzz

Fucko
27 september 2012, 00:18
Hey Chapzz,

Jammer van je gitarist, heel repetoire naar de klote lijkt me.
Ik speel zelf in een 2mans band en wat ik heb geleerd met de micro-pog is het dingetje niet te veel gebruiken, ik vind 'm als hij te veel wordt gebruik er lelijk klinken en niet passen bij het 2mansgeluid.
Daarom heb ik mijn gitaarstukken binnen de band in een cliché "hard-zacht" manier ingesteld. Voor meer rustige stukken geen pog, harde stukken wel pog. Als je een stukje hebt waar alleen de baslijn moest gelden, doen single-notes van de gitaar 't ook best leuk, het is een 2mans-band dus mensen hebben al andere verwachtingen.

Over het compresseren van geluid door geluidsmensen: Als de geluidsman jullie muziek niet kent kan het erg verkeerd uitpakken als je dit soort opdrachten geeft, dus ik betwijfel of een geluidman het kan. Of je moet toevallig een eigen geluidsman hebben, dan moet je gewoon die pijn-punten extra bestuderen en samen oefenen om het geluid goed te krijgen.

hopelijk heeft dit verhaal wat geholpen en succes!

Groeten,
Fucko