PDA

View Full Version : Vreemd bijgeluid (toon) bij aanslaan D snaar, na modificeren brug en kam



robasim
3 september 2012, 21:56
Beste gitaarvrienden, heb dringend hulp nodig.


Ik heb een nieuwe yamaha C40 en wil namelijk de snaarhoogte verlagen, omdat ik de hoogte van de snaren een beetje te groot vond na aankoop van de gitaar. Ik kon moeilijk barre akkoorden spelen.

Ik heb de kam en de brug afgeschuurd met schuurpapier. Dat is aardig gelukt, en de snaren komen ook niet tegen de frets aan als ik ze aansla. Het probleem is echter, dat als ik de D snaar aansla op de 2e en de 3e fret, ik een bijgeluid, een soort storend zoemend geluid, krijg. Als ik de De snaar aansla op de overige frets, krijg ik dat geluid niet te horen. Ik heb ook ontdekt, dat als ik op de 3e fret de lage E snaar ingedrukt hou en ik sla de hoge E snaar aan, dan krijg ik hetzelfde storend geluid.

Ik heb ontdekt dat het geluid ontstaat bij de kam. Vraag is wat ik hieraan kan doen, want ik erger mij dodelijk aan het bijgeluid. Ik heb ook andere kammen geprobeerd, maar het helpt niet.

Bij voorbaat dank

aaronstonebeat
3 september 2012, 22:40
Kijk eens of er geen uiteinde van een snaar achter de brug tegen het voorblad ligt. Ik heb al vaker meegemaakt dat zo'n uitsteeksel van een 'knoop' bij bepaalde tonen meetrilt.

-Martijn-
4 september 2012, 01:35
Ja en nu wordt het dus een rommel hier met door elkaar lopende discussies. Hou het gewoon bij één topic.

stijnkenens
4 september 2012, 15:13
Dat is omdat de TS het eerst in een ander subforum had geplaatst, en door de moderatoren naar hier is verplaatst.

(stond te lezen in het andere topic !)

Misschien kan je eerder de moderatoren erop attent maken, ipv hoog van de toren te blazen.


s.

-Martijn-
4 september 2012, 15:29
Dan zijn het nog steeds twee discussies die door elkaar lopen. Gebeurt de laatste tijd wel vaker dat nieuwkomers de tip krijgen om twee topics te openen, ik zie het nut er niet van.

robasim
5 september 2012, 04:03
Beste Martijn, kan dat dischussie door elkaar lopen maar dat is niet zo'n ramp denk ik. Weet jij misschien wat er fout is ??

Bedankt aaronstonebeat, ik ga dat morgen even nagaan. Had het vandaag een beetje druk.

robasim
7 september 2012, 04:17
Mensen bedankt, de kam op de achterzijde van het klankbord heb ik een beetje te scherp gevijld. De metalen windingen van de D snaar zijn daar een beetje uit elkaar gegaan en dat geeft het bijgeluid. Goed dan weten we dat ook alweer.

Jedeel
7 september 2012, 16:59
Mooi dat is dan opgelost!!!

Misschien moet je nu in het andere (2e) topic ook dit resultaat plaatsen,
zodat die lezers/schrijvers/meedenkers er ook van op de hoogte zijn?