PDA

View Full Version : Ibanez elementjes upgraden... Blackouts??



Exile
3 september 2012, 21:49
Goeienavond allen!

Sinds drie jaar met mijn plankje vanalle heads, pedalen, combo's en god-weet-wat-nog-meer te hebben getest en te hebben ben ik tot de conclusie gekomen dat mijn gear nog zo veel mag kosten als ie wil, met humbuckers in een gitaar van €300 klinkt het voor geen meter meer...

Dus, tijd om er nieuwe in te gooien! Momenteel zit er in mijn RGR321 een INF1 en INF2 humbucker, Ibanez spelers zullen wel weten dat ze niet slecht zijn, maar op high-gain bakken niet veel meer waard. Feedback tegen de sterren op en zelfs met een ISP op half en de gain van mijn Lead op 5150 head op 4,5 lijkt het alsof ik morse zend.

Typisch in de 'scene' zijn de EMG 81/85 sets. Hoewel ik er bij mijn vaste shop 'slechts' €150 voor betaal (inc. plaatsing) ben ik toch niet helemaal overtuigd, mede door een aantal slechte ervaringen die ik las.

Momenteel ligt mijn gevoel bij SD Blackouts, de actieve uiteraard. Kosten een €100 meer maar lijken mij die ook écht wel waard te zijn.

Wat zijn de ervaringen met deze elementjes en zijn er misschien goeie alternatieven?

Mvg,
Christophe

DarknessAwaits
3 september 2012, 22:02
Ik kan je helaas niets vertellen over de Blackouts, behalve dan wat ik er zelf over heb gelezen: veel beter dan EMG.

Zelf ben ik wel tevreden EMG gebruiker, maar het zijn wel echt one trick pony's. Ze doen een ding en dat doen ze (naar mijn mening) goed: knallen. Tuurlijk kun je er ook wel iets anders uithalen maar dat is toch echt waar ze in uitblinken en de rest doen ze maar zo-zo.

De Blackouts zouden dynamischer moeten zijn, maar kan me ook voorstellen dat je ze niet hoeft te nemen om blues wilt spelen.

interessander
3 september 2012, 22:05
Ik vond persoonlijk een EMG 81 over een 510mk1 een beetje te veel van het goede en heb juist betere ervaringen met ofwel een 85 in de burgpositie of een hotte passieve humbucker als een Dimarzio Superdistortion of een Evolution. Ik heb de blackouts nog nooit getest dus ik kan daar helaas niks over zeggen.

Terminus
3 september 2012, 22:15
EMG 81's zijn heel strak, heel duidelijk en daardoor ook heel schreeuwerig. Blackouts zijn losser en voller, en prikken iets minder. Op YouTube kun je vergelijkingen vinden. De 85 in de brug komt vrij dicht bij de normale Blackouts. Let op: de Blackouts Metal en Mick Thompson zijn echt andere elementen, die kun je ook overwegen.

Mr Orange
4 september 2012, 07:53
het verschil tussen blackouts en emg's zijn er wel , maar het is ook weer niet ZOOOO enorm. Als je in een band speelt met 2 gitaristen , de een met blackouts en de ander met emg´s dan hoor je amper verschil. idd de blackouts iets losser , sompiger en voller. de emg´s iets duidelijker en hoger maar in detail , basis is behoorlijk gelijk
emgs en blackouts zijn niet te , je kan beter op je amp de gain terugdraaien als je het te vindt. gewoon allebei heerlijke pickups en een verademing na je eigen pickups kan ik je verzekeren

Exile
4 september 2012, 21:01
Vandaag en gisteren eens wat rondgekeken om vergelijkingen te horen. Ik moet zeggen dat zolang je clean blijft (en wat matige crunch) de verschillen praktisch nihil zijn, enkel op high gain tops kan je er inderdaad verschil op horen, zoals Mr Orange dus al zei.

Persoonlijk heb ik een voorkeur voor SD's, maar ik denk dat het toch de EMG's gaan worden. Om de eenvoudige reden dat ze zeker goed genoeg zullen zijn en ik dan beter €150 in mijn plank van €300 steek aan elementen.

Er zal er nog wel eentje volgen met de SD's, ooit ^^

Merci voor de reacties!

Mvg

interessander
4 september 2012, 22:18
Check anders Marktplaats of een andere tweedehands site, setjes EMG's, komen vaak voorbij, mochten ze echt niet bevallen dan kun je ze altijd nog voor eenzelfde bedrag weer kwijt.