PDA

View Full Version : Ideale opstelling studio monitoren + 5.1 set?



Wilson101
3 september 2012, 18:38
Hi,

Ik ben erg onervaren op het gebied van hardware, dus hoor graag jullie advies over het volgende.
Heb nu KRK-monitoren, aangesloten met 2 jack-pluggen op een Jamvox (USB-interface).
Dit geeft af en toe latency en iedere keer als ik muziek af wil spelen, moet ik eerst de USB-interface inschakelen. Dat moet makkelijker kunnen. Wat is een aan te raden opstelling met de volgende apparatuur:

- KRK monitoren
- 5.1 setje
- eventueel nieuwe USB-interface

Neem aan dat er dan een mengpaneel ofzo bij moet, waar ik 0 verstand van heb.
Zijn er uberhaupt aansluitmogelijkheden van de KRK monitoren te combineren met een 5.1 setje?
Of moet ik daarvoor een aparte 5.1 geluidskaart hebben? Zo ja, wat zou dan de opstelling moeten zijn?

Ik gok dat er er ongeveer zo uit moet zien:
http://img580.imageshack.us/img580/3282/opstelling.jpg
Kan dit?

Alvast hartelijk bedankt!

Arvoitus
3 september 2012, 20:31
Ik vraag me nu voornamelijk af wat het nut is van die 5.1 set. Zo'n surround set is alleen handig voor films, maar tegelijkertijd ben je je pc aan het inrichten voor muziek?

Hoe moet die 5.1 set aangesloten worden, ik neem aan dat het aparte 3.5MM kabels zijn?
Heeft jouw pc nu ook de mogelijkheid om 5.1 surround uit te sturen via je moederbord?

Ik zou het idee van een mixer/mengpaneel weglaten, dat wordt helemaal een hel als je je 5.1 set daarmee wil aansluiten.

Wilson101
3 september 2012, 21:06
Ik vraag me nu voornamelijk af wat het nut is van die 5.1 set. Zo'n surround set is alleen handig voor films, maar tegelijkertijd ben je je pc aan het inrichten voor muziek?

Hoe moet die 5.1 set aangesloten worden, ik neem aan dat het aparte 3.5MM kabels zijn?
Heeft jouw pc nu ook de mogelijkheid om 5.1 surround uit te sturen via je moederbord?

Ik zou het idee van een mixer/mengpaneel weglaten, dat wordt helemaal een hel als je je 5.1 set daarmee wil aansluiten.

Het nut van die set is puur voor films e.d. Het zijn 3 aparte 3.5mm kabels inderdaad. Mijn pc heeft niet de mogelijkheid om 5.1 aan te sturen, vandaar de vraag of dat kan via een mixer of mengpaneel of iets dergelijks.

Wordt gewoon een 5.1 geluidskaart aanschaffen dus? Is dat eventueel te combineren met een USB-interface waaraan ik mijn gitaar kan aansluiten?

Dank!

muziekschuur
3 september 2012, 21:38
Je hebt een ASIO kaart nodig. En een geluidskaart met 8 uitgangen. 6 voor je 5.1 en 2 voor stereo.

Liquid_Metal
4 september 2012, 15:35
Ik heb zelf een M-Audio Fast Track Pro voor opnames. Monitoring doe ik meestal via headset omdat ik de mixes niet maak. Anders zou ik hier een setje monitors aan koppelen.
Muziek en films luister ik via een Creative 5.1 setje dat aangesloten is op m'n interne geluidskaart.
De geluidskaart gaat met optical audio out naar m'n hifi set (stereo) voor muziek op de bank, en als ik m'n pc op de bank wil gebruiken (pc is gekoppeld aan m'n tv-scherm).
USB-controlled headset (Razer Megalodon) voor games met microfoon (vervelend als andere mensen je horen).

Via windows geluidsmenu schakel ik tussen deze vier opties al naar gelang wat nodig is.