PDA

View Full Version : Ibanez EDR serie niet zo populair?



e_lukather
14 juni 2003, 16:08
Ik vind de specs opzich wel koel en tis wel iets wat ik zoek. Maar ik merk dat er weinig mensen er ervaring mee hebben. Is daar een reden voor die ik moet weten voordat ik me erin ga leven? Ik las dat de Trem. stand op het begin bijgesteld moest worden. Kan je dat zelf doen?

Ik heb best veel info op internet gezocht en óók de zoekmachines gebruikt. Toch graag uw mening.

Ik heb het dan over de Ibanez EDR470EX

Bedankt voor de moeite...

Jeee
14 juni 2003, 19:27
Ik vind de specs opzich wel koel en tis wel iets wat ik zoek. Maar ik merk dat er weinig mensen er ervaring mee hebben. Is daar een reden voor die ik moet weten voordat ik me erin ga leven? Ik las dat de Trem. stand op het begin bijgesteld moest worden. Kan je dat zelf doen?

Ik heb best veel info op internet gezocht en óók de zoekmachines gebruikt. Toch graag uw mening.

Ik heb het dan over de Ibanez EDR470EX

Bedankt voor de moeite...

Ik heb een EDR470 gehad.

De reden waarom de meesten hem niet leuk vinden, zal wel de trem zijn. Die trem is een Lo TRS II, maar ik vond hem zeker niet slecht. De gitaar bleef goed gestemd, maar ik ben niet echt zo'n "dive bomber", dus ik weet niet wat het dan geeft.

Koele gitaar!

e_lukather
14 juni 2003, 19:54
Dus hij valt niet in de rede om dat de Trem. overbodig is. KLopt dat? Ik gebruik de trem. ala Luke Dus wel een goede keus dusz?

Funkblaster
14 juni 2003, 21:19
dat is toch uit die ergodyne serie?die zijn dan toch van kunststof gemaakt?

e_lukather
14 juni 2003, 21:33
Ja uit die serie... maar KUNSTSTOF?!?!?!? Dan heb ik waarschijnlijk verkeerd gekeken...

Funkblaster
14 juni 2003, 21:34
ff in het ibanez boekje kijken

e_lukather
14 juni 2003, 21:36
Luthite body en EDR neck...

Funkblaster
14 juni 2003, 21:37
jah idd, luthite is toch geen houtsoort? ik dacht een keer in een andere thread te hebben gelezen dat het kunststof was. sommige mensen houden van het geluid en sommige niet

e_lukather
14 juni 2003, 21:43
whahahaha kunststof als basis voor je gitaar.... dat heb ik nog nooit gehoord. Is dat zwaar?

Funkblaster
14 juni 2003, 21:44
haha volgens mij is het echt zo, en het schijnt ook zwaar te zijn ja

e_lukather
14 juni 2003, 21:51
Maar is kunststof nou goed...? Vervormt de klank niet daardoor niet. Of is dat de bedoeling?

http://www.machinehead.co.uk/images/edr470silverlg.jpg

Mooi plaatje

iam
14 juni 2003, 21:54
http://static.marktplaats.nl/fotos/muziek/elektrgitaren/11943.jpg

hier nog eentje van kunststof, plexi...

staat te koop op marktplaats voor 425€
is een samick... is dat dan niet wat veel?

nuja, zou dit een goeie gitaar zijn dan?

ben???
14 juni 2003, 21:59
doet me denken aan de wavecaster van kirk hammet

e_lukather
14 juni 2003, 22:05
Is dat in pricipe het zelfde als die EDR behalve dat er een kleur op zit?

Anders Destium
14 juni 2003, 22:30
Nee, het is een ander soort kunststof (als je eens wist hoeveel verschillende soorten er zijn, maar daar zal ik jullie niet mee vervelen). De EDR-serie zijn ontzettend licht. De enige reden om voor een dergelijke gitaar te kiezen is de handelbaarheid, hij klinkt namelijk niet echt super, reden gewicht -> tone.... Combineer dat met de stock pups die niet echt je dat zijn en een kut-tremolo en je hebt gelijk de reden waarom de meeste mensen er niet over te speken zijn :)

e_lukather
14 juni 2003, 22:41
Kijk dat is erg handig om te weten. Waarom is het een kut tremolo? En zou het beter gaan als ik er ander setje elementen in gooi?

Ik wil je niet pesten ofzo maar dan snap ik ook waarom. En ik leer er weer wat van :) Als het makkelijker is mag je het ook mailen...

Jeee
14 juni 2003, 22:57
De EDR-serie zijn ontzettend licht. De enige reden om voor een dergelijke gitaar te kiezen is de handelbaarheid, hij klinkt namelijk niet echt super, reden gewicht -> tone...


Absolute nonsens. :evil: Een EDR is zwaarder dan een strat of een sg. En ja, ze zijn van kunststof (luthite) gemaakt, maar daardoor klinken ze niet per sé minder. Toen ik de mijne ging kopen, heb ik vanalles getest, o.a. ook een js-100 (heeft dezelfde elementen en trem, maar een basswood body). Wel, de EDR klonk gewoon véél beter.

Adere pu's kunnen wel een uitkomst bieden. Ik had een Di Marzio Evo in de brug van mijn EDR steken, en dat ding scheurde geweldig. Maar de stock pu's zijn anders ook niet slecht ...

Weet je wat, probeer 'm gewoon uit ... :)

Anders Destium
14 juni 2003, 23:10
De JS-100 is ook niet echt een top-gitaar te noemen, mensen denken bij de naam Satriani gelijk aan een supergitaar, daarom is de JS-100 er ook. De naam Satriani is verantwoordelijk voor de helft van de prijs. Het verbaast me niets dat hij slechter klonk dan een EDR...

Een strat is van alder en dat is niet echt een zware houtsoort te noemen, een SG is een relatief dunne gitaar (hoewel van mahonie). Als een EDR tegen de 5 kilo weegt (grofweg het gewicht van die 2)is het misschien geen extreem lichte gitaar, maar ook absoluut geen zware. De meeste basswood RG's wegen tussen de 4,5 en 5 kilo en worden als licht versleten. Als je een les paul bent gewend is een EDR een verademing!

Misschien is de beoordeling van de pups peroonsgebonden, het kan ook aan de versterker bij Rock Palace gelegen hebben natuurlijk :wink: Het probleem van een EDR is wel de verkrijgbaarheid, je kunt meestal beter achter een 2e hands RG aangaan met hetzelfde budget: Ze zijn goed verkrijgbaar, en de brug is VEEL beter, de elementen zijn ook net iets beter...

Maar, wat Jeee ook al zegt: Probeer er eens 1 uit!

Soulflyhigh
15 juni 2003, 13:36
Ik heb me laten vertellen dat door de kunstof body de EDR gitaren onderling ook niet zo veel (kunnen) verschillen in sound. Ik heb bijvoorbeeld een stel RG's getest (allemaal 270's) en die varieerden heel erg in sound. Bij een EDR is dit volgens mij minder. Verder ben ik er niet zo over te spreken een gitaar moet gewoon van hout zijn.

Ic3gl0vE
15 juni 2003, 15:09
ik heb wel eens op zo'n kunststof ibanez gespeeld en dat viel me niet tegen hoor. Paste alleen niet echt bij me.

Bates15
15 juni 2003, 15:16
whahahaha kunststof als basis voor je gitaar.... dat heb ik nog nooit gehoord. Is dat zwaar?

Tjemig, dit is al weer de zoveelste plastic gitaar hoor. Jan Akerman heb er ook eentje, de Jakkerman geloof ik. FF kwijt welk merk, iets Frans geloof ik.....

Ic3gl0vE
15 juni 2003, 16:31
iets nederlands. Catalyst.

urezna
16 juni 2003, 14:25
jee wat een vooroordelen over kunststof zeg... Vraag me af of je het wel hoort, als je niet weet dat-ie van kunststof is....
het lijkt mij wel een interessante gitaar hoor, de omschrijving zegt dat het een composietmaterial moet zijn die de eigenschappen qua klank van mahonie zou benaderen, nix mis mee dus :-)

en de duurdere modellen hebben geloof ik ook een goede tremolo....

tis dat ik net een S2120 gekocht heb...... maar anders had ik zeker daar eens naar gekeken !

Bates15
16 juni 2003, 15:32
iets nederlands. Catalyst.

Ja, dat is um. Thnx

MegaDrive
16 juni 2003, 20:59
Ik zal eens even wat tekst en uitleg geven want er wordt weer flink geleuterd in dit topic.

Alvorens ik mijn EDR 260 kocht ben ik flink op onderzoek uitgegaan omdat ik wel wilde weten wat het nou was en OF het wat was. Nou, Luthite is een metaalerts. Dit metaalerts hebben ze verwerkt in een kunststofsoort die vrijwel dezelfde eigenschappen heeft als de zwaardere houtsoorten. Ze hebben dit in losse deeltjes en in draden in het kunststof verwerkt. Dit is dus wat anders dan transaparante gitaren, want da's acryl.

Resultaat is dus dat er een geheel is ontstaan dat harder, zwaarder en constanter van kwaliteit is dan hout. Hout heeft altijd nerf, is niet overal even droog en hard, is op sommige plaatsten (al dan niet microscopisch) poreus, enz. Ze hebben de sustaintest gedaan met een 1,20m lange balk mahonie, elzenhout en luthite en de luthitebalk kwam er veruit als beste uit, puur omdat het het enige materiaal is waar intern geen absorptie van geluid of trilling plaatsvindt. Zo'n ding resoneert dus ook niet.

Ik vind het nog steeds de fijnste gitaar die ik tot nu heb gehad, niet de beste, wel de fijnste. De hals is sneller dan de Wizard II en medium frets maken superlage actie mogelijk, hoewel ik daar geen voorstander van ben. Ik heb er een EMG81 in gehad waardoor hij ook zo klonk (:)) maar met een SD SH-10 Full Shred klonk hij echt meesterlijk. Ik ga hier geen uitspraken doen over tone want da's smaakgebonden maar ik heb bijzonder veel positieve reacties gekregen over het geluid dat er uit dat ding kwam. En dan zeggen dat hij van plastic is, HAHAHA, geweldig!

Anyway, ik vind het echt een aanrader en gaat hem allen zeker uitproberen. Ik ben nog steeds aan het wachten op een EDR met een vaste (bv. Gibraltar III) brug, zoals op mijn onlangs verworven SZ320, maar die 260 heeft een vrij stemvaste vintage tremolo en daar kon ik ook wel aardig mee overweg.

MegaDrive
16 juni 2003, 21:04
Ik had overigens bijna de EDR470EX gekocht in de kleur SG/Smoked Green. Supervet ding, heel mooi afgewerkt, zelfde snelle hals, minder zwaar dan de EDR260 want slankere body, maar ik wilde graag iets met vaste brug i.p.v. Floyd, hence de SZ.

urezna
17 juni 2003, 08:11
kijk, aan zo'n verhaal hebben we wat :-)

heb je dat verhaal over Luthite op internet gevonden? zo ja, heb je daar een linkje voor?
je zegt trouwens, dat het niet de beste, wel de fijnste gitaar voor je is, wat is voor jou het verschil tussen de beste en de fijnste?

e_lukather
17 juni 2003, 10:22
WAY THE GO MEGADRIVE !!!! Ik had trouwens ergens gelezen dat de volume knop gelijk als een Element-swithcher (ofzo) dient. Is dat wat?

MegaDrive
17 juni 2003, 18:27
kijk, aan zo'n verhaal hebben we wat :-)

heb je dat verhaal over Luthite op internet gevonden? zo ja, heb je daar een linkje voor?
je zegt trouwens, dat het niet de beste, wel de fijnste gitaar voor je is, wat is voor jou het verschil tussen de beste en de fijnste?

Nee geen link, deze informatie komt rechtstreeks uit de Ibanez fabriek, waar een vriend van mij werkt. Ik zal eens vragen of hij foto's heeft van het bouwproces, da's wel leuk. Wat betreft bovenstaande vraag: Een fijne gitaar hoeft nog geen goede gitaar te zijn. Voorbeeld: Een vriend van mij heeft een Fender Squier Bullit. WTF? Ja nepding dus maar die speelt fantastisch. Heerlijke hals, perfecte balans, voelt lekker aan enzovoorts, maar face it, het is gewoon een kutgitaar, kwalitatief. Hij heeft er een ToneZone in gezet en een Duncan '59 en nu klinkt hij ook nog geweldig. Heerlijk gitaartje. Speelt wat mij betreft veel lekkerder dan welke RG dan ook.

Een goede gitaar is een gitaar waar gewoon alles aan klopt. Mooie look, goede kwaliteit hout (of ander materiaal), goede brug, strakke hals, geen lijmresten, mooie vorm, goede afwerking, goede pickups die bij het type gitaar passen enzovoorts. Dan heb je een goede gitaar, maar dat zegt nog niks over de bespeelbaarheid, de tone, de 'feel'. Ik zou echt nimmer een PRS kopen. Die zijn kwalitatief wel helemaal het einde, maar ik vind het geen fijne gitaren, los van de prijs. Ik heb er een paar in mijn handen gehad en ze hadden niet de feel die ik zocht. Persoonlijk natuurlijk.

Die SZ320 heeft dat wel, dat vind ik echt een fijne gitaar en het is ook kwalitatief een goed ding, voldoet aan alle bovengenoemde kenmerken. De EDR260 is kwalitatief duidelijk minder, maar is wel de fijnste gitaar die ik ooit heb bespeeld. De EDR470 vind ik ook erg fijn en die is ook weer wat beter afgewerkt, maar ik wou geen Floyd.

Damn, ik moet geen gewoonte gaan maken van dit soort replies :D

MegaDrive
17 juni 2003, 18:30
WAY THE GO MEGADRIVE !!!! Ik had trouwens ergens gelezen dat de volume knop gelijk als een Element-swithcher (ofzo) dient. Is dat wat?

Je hebt bij de SZ320 (had je het daarover???) inderdaad een extra knop waarmee je als het ware het geluid van beide humbuckers kunt mixen. Hoe dat bij die EDR470 zit weet ik niet. Kijk even op de site, daar staat het vast wel op.

e_lukather
17 juni 2003, 20:39
Ik weet niet meer waar ik het las maar de humbucker bij de neck kan je veranderen in een single... Zo iets had 1 van de JS series geloof ik ook. Althans dat las ik ergens...

e_lukather
17 juni 2003, 20:40
Check deze site...dies koel http://www.machinehead.co.uk/ibanez.html

niels5150
17 juni 2003, 23:05
deze gitaren zijn toch gemaakt van geperste koeienstront? :-D

Jeee
18 juni 2003, 00:28
deze gitaren zijn toch gemaakt van geperste koeienstront? :-D


:roll:

urezna
18 juni 2003, 08:38
Nou en? als ie goed klinkt en niet stinkt :-)

urezna
18 juni 2003, 09:38
Damn, ik moet geen gewoonte gaan maken van dit soort replies :D

Nou Megadrive, beter een goed en lang antwoord waar we wat aan hebben, dan een korte waar je nix mee kunt ;-)

enne, als je foto's hebt, zo ik erg interessant vinden :-)

e_lukather
18 juni 2003, 11:23
ja me2...

Moonchild
18 juni 2003, 13:31
Ik weet niet of het verder wat uitmaakt, maar op www.talkbass.com (dacht ik) was een van die ergodyne bassen verkozen tot beste bas...
Boven alle musicmans en andere leuke (en dure) dingen

Moonchild
18 juni 2003, 13:33
En die tremolo die er nu op zit, de Edge Pro II, is een HEEL stuk beter dan de Lo-Trs II die er eerst op zat, dus dat vormt ook weer een probleem minder...

MegaDrive
18 juni 2003, 19:57
Ja ik heb wel een zooi foto's ervan, maar geen webspace :(. Gegadigden kan ik ze mailen. Laat maar weten als je ze moet hebben.

e_lukather
18 juni 2003, 21:58
Kheb al meeltje naar gestuurd.....

e_lukather
18 juni 2003, 22:00
En die tremolo die er nu op zit, de Edge Pro II, is een HEEL stuk beter dan de Lo-Trs II die er eerst op zat, dus dat vormt ook weer een probleem minder...

Zit er nu dan een Edge op?? Overal staat dat er een Lo Trs II opzit...

Anders Destium
18 juni 2003, 22:30
Een edge pro is een andere brug dan THE EDGE :) In 2003 is de floyd license van Ibanez afgelopen en er worden dus geen lo-trsen, edges en lo-pro's op nieuwe gitaren meer gezet. Ibanez heeft zelf een paar nieuwe bruggen ontwikkeld, waarvan de edge pro en de zero rocker de interessantste zijn.
De eerst is de vervanger van de edge/lo pro, al zal de Edge Pro II net wat minder zijn (waarschijnlijk geen gehard staal oid). De zero rocker zit volgens mijn weten alleen op de S-serie en heeft een ingeneus kogellager systeem ipv de bekende knife-edges die kunnen slijten.

Er zijn trouwens wel meer gitaren de moeite waard geworden door de nieuwe bruggen, het beste andere voorbeeld is volgens mij de Paul Gilbert PGM30. Vorig jaar had hij nog lo-trs, nu is hij prestige en heeft hij een edge pro :o Alleen moet je de infinity elementen wel nog vervangen...

e_lukather
18 juni 2003, 22:38
..dus de Edge Pro II is wel een verbetering?

Anders Destium
18 juni 2003, 22:43
Check anders www.jemsite.com even en dan het forum (alles wat je wel en niet wil weten over Ibanez wordt daar behandeld), echte aanrader...zelfs als je vragen hebt over andere merken wordt je serieus behandeld, de moeite waard dus!

e_lukather
18 juni 2003, 22:43
OKeej bedankt men!

e_lukather
18 juni 2003, 22:46
http://www.jemsite.com/news/edge2003/ USEFULL!!!