PDA

View Full Version : De ene gitaar speelt véél makkelijker/sneller dan de andere



davidof
2 september 2012, 22:18
Beste

Ik heb 2 Epiphones, een 'G400' & een 'Prophecy SG EX', het valt mij op dat deze gitaren veel makkelijker spelen dan mijn andere gitaar: Schecter PT (tele model). Waaraan ligt dit meestal? Halsdikte? Frets? Soort hout?


Grts
David

beruk
2 september 2012, 22:33
https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/293466_10152079208525327_1189701443_n.jpg
Deze?
Makkelijk... is lastig hoor, heeft veel met voorkeur te maken. Als die shecter net zo'n hals je heeft als fenders tele's soms hebben zal het met het hals profiel te maken hebben:
http://www.joelguitars.com/acoustic-guitar-pictures/joel-guitar-necks.jpg
Afwerking van de hals (de lak) zal ook van invloed zijn.

Terminus
2 september 2012, 23:24
Ik zou het eerder bij de actie zoeken. Staan de snaren toevallig verder van de frets af dan bij de Epiphones? De snaren zijn op Fender-stijl gitaren ook wat strakker, maar zo veel scheelt het niet.

davidof
2 september 2012, 23:48
wat mij opvalt is dat de Schecter een dunnere hals heeft, wat normaalgezien 'makkelijker' zou moeten spelen?

beruk
3 september 2012, 00:04
Nou, dat is niet zo. Dat is persoonlijk, heeft ook nog met je handen te maken. Ondanks dat ik met veel plezier een strat met C-vorm hals bespeel, demk ik af en toe met weemoed aan de hals van de Epiphone Joe pass die ik had. Voorzover ik me herinner u vormig, dwong me om de gitaar te bespelen net als op een klassieke gitaar, lekker ontspannen naar mijn beleving.

Rinze
3 september 2012, 08:03
Zitten op alledrie de gitaren snaren met de zelfde dikte? Zo ja, dan kan het verschil aan een aantal faktoren liggen. Allereerst is de Schecter een Tele met waarschijnlijk een langere mensuur (snaarlengte) dan de beide SG's, dat speelt wat stijver. Daarnaast kan de hals verschillend aanvoelen en zou het heel goed kunnen dat de afstelling van de gitaren verschilt wat een behoorlijk verschil in speelgenot kan opleveren. Zo, drie keer "verschil" in één zin :supercool:

Hotpepper01
3 september 2012, 14:44
Ik kan nog wel een paar dingen bedenken :

versheid van de snaren
frethoogte
slijtage van de frets
het "ingespeeld" zijn van de hals
schoon en ingeolied zijn van de toets
gebruik van fastfret of niet

maar ook je eigen voorkeur. Soms denk ik wel eens dat de ene gitaar makkelijker speelt omdat ik die meer mag dan een andere. En of ik dan nog wel helemaal objectief ben, weet ik niet. Zo heb ik nog steeds een Tokai ES60 waarvan ik nog steeds vind dat die nog niet lekker ingespeeld is. Maar of dat ook zo is ?? Misschien ben ik wel verwend.

Tabula Rasa
3 september 2012, 20:28
Vergeet ook de toetsradius niet. Dat kan ook heel verschillend aanvoelen. (edit: Die schecter ziet er wel uit als een snel gitaartje met ook ene platte, mogelijk compound radius, even afgaand op de looks van het instrument)

En de mensuur:Gibsonachtige gitaren meestal 24.75 inch en fenderachtige gitaren meestal 25.5 inch (dus meer spanning met dezelfde snaren)

rjm
31 oktober 2012, 20:23
Beste

Ik heb 2 Epiphones, een 'G400' & een 'Prophecy SG EX', het valt mij op dat deze gitaren veel makkelijker spelen dan mijn andere gitaar: Schecter PT (tele model). Waaraan ligt dit meestal? Halsdikte? Frets? Soort hout?


Grts
David

Hoi David,

Elke gitaar is een uniek instrument met een eigen karakter en eigenschappen.
Daarom zijn er zoveel verschillende modellen en merken, en worden er zoveel verschillende materialen gebruikt.
Daarnaast heb je nog de gesigneerde modellen van bekende gitaristen als Eric Clapton, Kirk Hammett, Steve Vai: te veel om op te noemen.
Elke gitaar is voor deze heren uitgerust met hun persoonlijke wensen. (En: wat voor hun lekker speelt, hoeft voor jou nog niet zo te zijn!).
De truc voor jou is het vinden van een gitaar die bij je past, wat betreft model (voelt hij fijn aan, speelt hij niet te zwaar, ligt de hals lekker, juiste mensuurlengte) en natuurlijk de sound.
Het heeft weinig zin om een heftig Eddie van Halenmodelletje van Charvel aan te schaffen als je alleen maar gezellige top 40muziek speelt.
De heavy rock eigenschappen van zo’n gitaar komen dan nooit echt uit de verf.
Dan kun je beter een Stratocaster model nemen of b.v. een Les Paul model.
Deze modellen zijn echte werkpaarden en kun je gebruiken van Nederlandstalige muziek tot Hardrock.

Groetjes, Robert

barno
31 oktober 2012, 20:54
waarschijnlijk is je tele de enige string through gitaar... met name de hoek die de snaren maken na de brug èn na de topkam speelt een belangrijke rol in feel - relatieve snaarspanning.

en at rjm: dè truuk is juist om je aan te passen aan zoveel mogelijk verschillende gitaren, klank is nl belangrijker dan comfort. Elke gitaar doet je bovendien anders spelen en da's interessant.

marter544
3 november 2012, 13:36
Die schecter heeft ook een hals die een stuk dikker is dan van de g400, ik denk dat je gewoon van smalle en dunne halsjes houdt..

davidof
4 november 2012, 19:35
Bedankt heren!