PDA

View Full Version : 2 4x12's, 1 dummy. Welke?



Keevinkos
2 september 2012, 18:12
Heren van het goede leven,

Ik heb na het bouwen van de vorige 4x12 kast nog genoeg hout over voor het maken van nog een 4x12 om gewoon als dummy te gebruiken omdat een full stack er gewoon retevet uitziet:cooler:

Alleen vraag ik me nu af ik welke van de twee de dummy moet worden? Ik kan me namelijk voorstellen dat een 4x12 die meteen contact maakt met de grond (en de dummy er dus bovenop staat) anders klinkt dan wanneer hij bovenop een lege 4x12 kast staat. Heeft iemand hier wel eens mee geëxperimenteerd en zoja waren er verschillen in geluid?

Cheers!

Plant
2 september 2012, 23:10
First of all: Als je toch de moeite neemt om nog zo'n hele kast te gaan bouwen dan hang je daar toch gewoon speakers in? Een dummy lijkt me nogal zonde van de moeite en het materiaal.

Verder lijkt het mij het meest logisch om in de bovenste cab (die op oorhoogte staat) de speakers te hebben, anders staat het geluid maar een beetje je broekspijpen heen en weer te wapperen.

Buzzel
3 september 2012, 09:06
Precies wat ik ook dacht. Maak de dummy dan ieder geval zo dat er speakers in kunnen, voor het geval dat.

Freeqi
3 september 2012, 11:59
zou een heel akoestische en technische verklaring kunnen bijvoegen maar zou lang kunnen worden ...

kort: is is nog zoiets als laagfrequent en directiviteit hé. Redeneringen onder kloppen voor spreiding hoog en mid frequent maar laagfrequent is het net omgekeerd. Hoe lager bij de grond hoe beter. Speakers die op oorhoogte staan hebben een dip hé laag of laag-mid afhankelijk van hoogte tot grond. omdat je een uit-faze golf hebt tss direct signaal en weerkaatst signaal speaker-vloer-oor.

Dus ideaal is op de grond zetten en kantelen maw. Probeer zelf maar eens met een combootje 1 x 12 of 1 x 12" kastje. Speel en laat collega muzikant kastje omhoog heffen van grond naar boven zijn hoofd en luister eens wat laagfrequent doet ... sowieso is een 4 x 12" eigenlijk al een verschrikking op dat gebied. technisch gezien dan: 4 speakers die op verschillende afstand zelfde bandbreedte rechtdoor spelen ;-) Maar dat terzijde.

interessander
3 september 2012, 12:06
Ik weet niet of je een slanted of een rechte kast hebt gemaakt? Anders zou je ook nog a la Mesa Boogie een rechte kast met een slanted baffle kunnen maken:
http://profile.ultimate-guitar.com/profile_mojo_data/1/4/9/4/1494749/pics/_c1052157_image_0.jpg

Ik ga sowieso mee met wat anderen zeggen, zorg er in ieder geval voor dat er speakers in kunnen. Zo kun je nog experimenteren met de tweede kast, bijvoorbeeld ook nog in het verschil met front- of rear loaded.

Freeqi
3 september 2012, 12:20
het verschil tss front en rearloaded is ook nog een lange discussie ... daar zou ik zo niet mee bezig zijn ;-)

wel mee bezig zijn > massa en materiaal backplate, stutten, materiaal baffleboard etc dat maakt 700 keer meer uit dan die halve db op xkHz verschil tss front en rearloaded :-) (gemeten) Ook bv handvaten etc.

Keevinkos
4 september 2012, 17:49
Het was zowiezo ook de bedoeling om em zo te maken dat er als het nodig is speakers in kunnen;)

Maar ik zie dat de meningen verspreid zijn, als hij op oorhoogte staat heb je inderdaad wel meer hoog en mid, maar ik denk dat in mijn situatie het beste is om in de onderste kast speakers te doen. Tis namelijk een JCM800 (die al genoeg hoog en mid heeft) en waar ik zeker geen laag van kwijt wil raken...

interessander
4 september 2012, 21:22
Met verschillende speakers in één slanted kast merk je het ook al eigenlijk qua laagweergave, ik hoor vooral de V30's, en voel vooral de EVM's :)

pueblo
5 september 2012, 12:12
je steekt in elke speakerkast gewoon 2 speakers als je er momenteel geen bij wilt kopen? :) (of is dat een slecht idee?)

interessander
5 september 2012, 12:24
Met twee open gaten in de baffle lijkt me dat geen goed idee, dan heb je een zeer vreemde ported kast. Of je moet elke 4x12 met een paneel splitsbaar maken naar twee 2x12's.

Keevinkos
7 september 2012, 10:18
Ik heb ook gehoord dat een 4x12 die meteen op de grond staat vetter klinkt dan wanneer hij via wieltjes op de grond staat. Klopt dit? En welk ander geluid krijg je dan, meer laag?

Rinze
7 september 2012, 12:06
Ik heb ook gehoord dat een 4x12 die meteen op de grond staat vetter klinkt dan wanneer hij via wieltjes op de grond staat. Klopt dit? En welk ander geluid krijg je dan, meer laag?

Er wordt meer resonantie doorgegeven aan het podium. Kan vetter klinken maar kan ook teveel worden. De resonantie en refelectie verschillen sowieso ontzettend per podium. In de ene zaal is het net iets te beschaafd en ergens anders heb je het gevoel dat er een kudde op hol geslagen buffels in je lage E-snaar zit.