PDA

View Full Version : Pre-fab patchkabels: verschillen tussen redelijk duur en duur?



the sure thing
2 september 2012, 11:14
Hallo, ik was gisteren in een gitaarzaak en zag daar spectraflex patchkabels liggen. EUR 15,- per stuk! Wel levenslange garantie.... Er lagen ook Fender Custom shop patch-kabels voor de helft van de prijs. Daarna thuis op internet eens gekeken: er zijn in in de Kotz-range ook "goedkope" en dure patchkabels. Klotz varieerde van EUR 6,- per stuk tot EUR 25,- per stuk.

(Ik heb zelf zowel George L als LAVA cables, maar ik wil graag de mening over de pre-fab kabeltjes)

Mijn vraag is: zit er hoorbaar verschil tussen "wel OK patchkebels" en de duurdere versies? Of is alleen de constructie die de prijs verder bepaalt?

Mitch
2 september 2012, 11:20
Kabelkwaliteit moet goed zijn, pluggen en de constructie van die twee. Goede zijn in iedere prijscategorie te vinden wat mij betreft.

the sure thing
2 september 2012, 11:47
Kabelkwaliteit moet goed zijn, pluggen en de constructie van die twee. Goede zijn in iedere prijscategorie te vinden wat mij betreft.

Heb je ook ervaring met bepaalde merken?

Mitch
2 september 2012, 12:07
Vooral indirect via collega's. Ik heb zelf ooit eens patchkabels laten maken door een vroeger forumlid (gewoon goeie kabel en neutriks, gesoldeerd) en die werken op één na nog steeds perfect. Later ook eens een setje brouwsels van een andere particulier overgenomen hier hetzelfde verhaal, alleen die doen het allemaal nog steeds :) Als de kabel goed is en de pluggen normale kwaliteit kun je niet misgaan eigenlijk.
Die Klotzjes zijn prima, maar ik zou zeggen: kijk alleen naar specs en bepaal voor jezelf hoe je de kabel vindt (lengte en flexibiliteit) en de cosntructie naar de pluggen toe. In mijn ervaring is dat eigenlijk bij alle merken wel goed voor elkaar. Er is veel goeds te koop voor niet teveel geld.

DemolitionColorScheme
2 september 2012, 12:09
Ik heb een aantal patch kabels die in elkaar zijn gezet door medeforum-lid Bernarduur, maar ik heb in mijn rack rig voornamelijk Klotz kabels. Het is een beetje het gevoel dat ik erbij heb. Voor zo'n rig wil ik dan ook wel echt goede kabels. Of er echt verschil is in geluid? In alle eerlijkheid, ik denk weinig; het is een beetje een gevoelsmatig iets.

the sure thing
2 september 2012, 19:03
Ben ik met je eens. Maar: Vovox patchkabels gaan voor Eur 40 of meer. Waar ligt de grens van normaal naar "te"?

Mitch
2 september 2012, 20:00
Nou, bij Vovox bijvoorbeeld :D Alles boven de 20E per stuk wordt verdacht in mijn boek.

Mr. Dynamite
2 september 2012, 21:44
Ik denk dat je er niet te moeilijk over moet doen, ik speel zelf over goedkope kabels van thomann.
Werken prima, zijn lekker stevig en nog nooit problemen mee gehad. Het is ook maar een klein eindje, en koper is koper..

SBe
3 september 2012, 17:00
Ik gebruik sinds een jaartje de patch-kabel setjes van Planet waves, kosten iets van een 50€/setje, met één setje maak je 5 kabeltjes. Zeer simpel, gewoon in elkaar schroeven. Nog nooit problemen mee gehad.

the sure thing
3 september 2012, 19:31
Mijn vraag gaat over kant-en-klare kabeltjes...

Buzzel
3 september 2012, 20:19
Ik gebruik deze http://www.thomann.de/nl/cordial_cfi_015_rr.htm

Niks mis mee, behalve dat jacks sowieso kak zijn. Waarom hebben we niet gewoon xlr kabels zoals alle andere dingen.

Rooker
3 september 2012, 20:27
Ik heb ze laatst allemaal vervangen voor Klotz. Ze zijn 15cm en 15 Euro per 2 verpakt. Ik vind ze prima. Hier voor had ik van die goedkope gegoten zwarte dingetjes. Ja....... ik hoor echt geen verschil hoor :-/ Misschien op een groot podium dat je minder ruis zult hebben omdat de kabeltjes wat beter geïssoleert zijn maar in je slaapkamer is het verschil volgens mij alleen dat er Klotz op staat.

SBe
3 september 2012, 20:56
Mijn vraag gaat over kant-en-klare kabeltjes...

My bad, had dit niet gelezen.

driftkop
4 september 2012, 22:10
Ik heb van die gekleurde, vind ik wel zo handig, dan weet ik welk pedaal waar moet. :ok:

the sure thing
5 september 2012, 07:04
Die gekleurde (4 stuks voor eur 5 ?) gingen bij mij wel kapot

dml
5 september 2012, 07:36
Ik heb van die gekleurde, vind ik wel zo handig, dan weet ik welk pedaal waar moet. :ok:

Dus de kleur van je kabel bepaalt de volgorde....... Handig :???:

Zo heb ik ooit gewerkt met een "geluidsverhuurbedrijf" die zijn kabels nummerde, dan wisten ze op welk kanaal de kabels aangesloten moesten worden.

Liquid_Metal
5 september 2012, 14:05
Tussen de gekleurde, gegoten patchkabels van DAP en mijn eigen gesoldeerde Neutrik-cordial kabels hoor ik een duidelijk verschil. Verschil tussen degelijke kabels van 10 euro en 100 euro hoor ik persoonlijk niet. In dat geval ga ik voor degelijkheid, dus stevige pluggen en dikke, enigzins stugge, kabel. Dat hoeft niet duur te zijn; zorgen dat je kabel hebt met genoeg koper (= minder weerstand) en dat je zeker weet dat de pluggen goed gesoldeerd zijn.

onrust nv
5 september 2012, 15:40
Ik heb pas al mijn gekleurde vervangen door dikkere gekleurde(50 stuks 15cm, 20 stuks 30cm en 12 stuks 60cm gegoten), en de reden was dat het geluid van die nieuwe veel beter was. Dus zelfs in de categorie plastic fantastic zitten behoorlijke verschillen.

Rick trodat
5 september 2012, 16:46
Belangrijkste is dat ze niet kapot gaan. Ik heb wel eens een keer een kleine test gedaan tussen sommer spirit ?? xl en klotz. Dat verschil is te verwaarlozen.

humbucker
5 september 2012, 16:54
Ik heb al een jaar of 3 Klotz patchkabeltjes á 7-8euro/2 kabeltjes. Doen hun werk nog steeds als op dag 1!

flo123
5 september 2012, 16:59
Ik gebruik deze http://www.thomann.de/nl/cordial_cfi_015_rr.htm
Ik ook. Prima patch-kabels wat mij betreft. Nooit problemen mee gehad en klinkt goed.

Mitch
5 september 2012, 22:27
Dat zijn geloof ik de kabels waarvan ik er ook een paar had. Prima, maar ik moest wel een tapeje op de plastic achterkant van de pluggen doen, die bleef eraf vallen. Maar sowieso vind ik Cordial een onderschat merk. Gewoon prima, maar blijkbaar niet sexy of zo door het te lage prijskaartje.

Mr. Dynamite
5 september 2012, 23:19
Dat zijn geloof ik de kabels waarvan ik er ook een paar had. Prima, maar ik moest wel een tapeje op de plastic achterkant van de pluggen doen, die bleef eraf vallen. Maar sowieso vind ik Cordial een onderschat merk. Gewoon prima, maar blijkbaar niet sexy of zo door het te lage prijskaartje.

Gebruikte ik ook voor in mijn kabelslang, 4x 6m. Dat werkte altijd en nooit problemen mee gehad, plus dat het nog een keer te betalen is. :ok:

zoon van Piet
6 september 2012, 11:09
Ik heb van alles in gebruik of in gebruik gehad. Planet waves, Cordial, Klotz....
De verschillen zijn vaak niet merkbaar. Alleen de goedkope rotzooi in mooie kleurtjes gebruik ik liever niet ( maar soms toch.. :) )
Sommige duurdere merken zijn wel meer hufterproof. Dat kan van belang zijn als je geen pedalenbak hebt, omdat je er dan wel eens tegenaan trapt, op gaat staan, steeds in en uit plugt etc. In een pedalenbak blijft een kabeltje soms jarenlang zitten, zonder te lijden. Dan voldoet iets als Cordial prima.
Het kan ook nog schelen of je hele bak tbp is of gebufferd. Een gebufferd signaal lijkt me minder kieskeurig. Maar ik kan me vergissen, ik ben geen technicus.

Braindead
12 september 2012, 13:52
Ik heb sinds kort ook een paar spectraflex kabeltjes in gebruik, maar kan over de levensduur dus nog weinig zeggen. Geluid is goed (zonder 1 op 1 te hebben vergeleken) maar prijs stevig (+-18 euro per kabeltje). Kabels koop je denk ik ook gewoon als een stukje zekerheid. Als een soort autogordel, je wilt dat ze altijd in topvorm zijn en geen defecten vertonen.

Buzzel
12 september 2012, 15:27
Ik heb sinds kort ook een paar spectraflex kabeltjes in gebruik, maar kan over de levensduur dus nog weinig zeggen. Geluid is goed (zonder 1 op 1 te hebben vergeleken) maar prijs stevig (+-18 euro per kabeltje). Kabels koop je denk ik ook gewoon als een stukje zekerheid. Als een soort autogordel, je wilt dat ze altijd in topvorm zijn en geen defecten vertonen.

Dat wil je bij je versterker ook niet.

Braindead
12 september 2012, 16:31
Uiteraard ook niet bij je versterker of gitaar maar bij kabeltjes kan het defect nogal eens sluipend optreden waardoor je niet meteen doorhebt dat het je kabel is. Je kabel is het aan het begeven maar snoept eerst alleen wat van het hoog of je hebt last van af en toe een storingetje etc.

Buzzel
12 september 2012, 16:33
Uiteraard ook niet bij je versterker of gitaar maar bij kabeltjes kan het defect nogal eens sluipend optreden waardoor je niet meteen doorhebt dat het je kabel is. Je kabel is het aan het begeven maar snoept eerst alleen wat van het hoog of je hebt last van af en toe een storingetje etc.

Punt. Wat mij stoort is dat ik een kabel beweeg dat het kraakt omdat er stof in de plug zit of zo, na wat wiebelen is dat voorbij.

Braindead
12 september 2012, 16:40
Ik kan me vergissen maar ik denk dat het eerder een beginnend zwak verbindingetje is. Als je hem open kan maken zou ik hem even opnieuw doorsolderen. Soms zit het echter ook in de kabel zelf. Eigenlijk is dat precies wat ik bedoel. Van die kleine dingetjes en omdat er vaak meerdere patchabeltjes zijn kan ik daar soms paranoia van worden :D Helemaal voorkomen kan het misschien nooit maar met een goede patchkabel heb ik er wel iets meer vertrouwen in.

Buzzel
12 september 2012, 16:44
Vast niet met alle 10 kabels tegelijk. Ik kijk er wel eens na, maar ze zijn puik gesoldeerd.

LordRiffenstein
13 september 2012, 09:01
Ik kan me vergissen maar ik denk dat het eerder een beginnend zwak verbindingetje is. Als je hem open kan maken zou ik hem even opnieuw doorsolderen. Soms zit het echter ook in de kabel zelf. Eigenlijk is dat precies wat ik bedoel. Van die kleine dingetjes en omdat er vaak meerdere patchabeltjes zijn kan ik daar soms paranoia van worden :D Helemaal voorkomen kan het misschien nooit maar met een goede patchkabel heb ik er wel iets meer vertrouwen in.

Nee dat wil zeggen dat er ergens een (begin van een) breuk is in de kabel OF dat je kabel hebt die slecht afgeschermt is. Bij sommige kabels hoor je het door je amp als je de kabel op de grond laat vallen, dat is een slecht afgeschermde kabel. Als hij kraakt wanneer je met de kabel 'schudt' dan is dat het begin van het einde en heb je ergens een breuk of bijna-breuk. Een breuk kan verschillende oorzaken hebben, bv slecht oprollen, er met cases of iets dergelijks over rijden etc.