PDA

View Full Version : Oud geleerd is ... ? :)



jozilla
1 september 2012, 18:03
Hoi,

Ik ben Jo, ben 29 jaar en kom uit Diepenbeek (BE). Ik ben pas weer beginnen gitaar te spelen.

Ik heb een jaar of zeven geleden mijn eerste gitaar gekocht (Ltd M-100 FM en Fender 15W versterkertje), vooral met het idee om metal/punk te gaan spelen. Uiteindelijk is het enige wat er toen is uitgekomen het spelen van powerchords, en wat korte stukjes van (rock)liedjes. Ik heb nooit lessen genomen, maar merkte wel vlug dat ik niet veel verder raakte om licks te spelen (gebruikte ik vaak slechts één vinger voor), en het spelen van ritmische stukjes ging ook vrij moeilijk. Metal spelen ben ik nooit aan toe geraakt :)

Die gitaar in de jaren daarna af en toe weer eens opgepikt, om daarna weer enkele maanden aan de kant laten liggen :) Ik heb het wel altijd leuk gevonden om te doen, maar soms was het wel frustrerend dat er weinig verbetering in zat..

Vorige week heb ik me een akoestische gitaar aangeschaft (Fender CD-60), en ben ik van plan om nu de basis echt eens goed onder de knie te krijgen (open akkoorden, strumming patterns, ...). Ik probeer me nu vooral te baseren op tutorials/howtos van Mahalo, Guitar Jamz en Justin Guitar. Het voordeel van akoestisch/open akkoorden is dat je al vlugger hele liedjes kan spelen (de typische vraag van mensen in mijn omgeving) :)

Met hernieuwde moed eraan begonnen, en ik merk toch al wat vooruitgang. Ik ben van plan de beginnerscursus van Justin Guitar te volgen en heb ook enkele mensen gevonden waarmee ik samen kan spelen, en die me wat dingetjes kunnen uitleggen..

Zoals Jimi Hendrix ooit zei:

“Sometimes you want to give up the guitar, you'll hate the guitar. But if you stick with it, you're gonna be rewarded.”

Harry
3 september 2012, 13:37
hallo Jo, welkom! Volgens mij pak je het serieus aan, moet helemaal goed komen met jou!

dr1ez
3 september 2012, 16:07
Welkom streekgenoot!

jozilla
7 september 2012, 13:20
Thanks Harry en dr1ez!

@dr1ez: nog meer Belgen op dit forum dan blijkbaar :)

Patrick84
8 september 2012, 12:07
Dat moet helemaal goed gaan komen.
Zelf ook vrij laat begonnen met spelen en ik gun mezelf er de tijd ook niet altijd voor.
Maar het gaat er om dat je het leuk vind!.

Zelf nu maar eens druk bezig gaan met toonladders.
Vind normaal spelen leuker maar heb soms wat moeite met de vingerzetting op de hals.

Ga je ook nog les nemen?
Bij mij zelf kan ik merken dat het leren daar toch vele stukken sneller door gaat.
En dat je daardoor de gitaar elke week een aantal uur in de handen hebt.

jozilla
8 september 2012, 13:26
Thanks voor de bemoedigende woorden! :) Klopt, zolang je er maar plezier in hebt, da's het belangrijkste!

Ik kom nu elke week met iemand samen om wat dingetjes bij te leren en te oefenen, dus je zou kunnen zeggen dat het officieus les nemen is ja :)

Wat ik nu reeds gemerkt heb, is dat ik vroeger eigenlijk vooral maar wat speelde, en niet echt aan het oefenen was. Ik probeerde een lied te spelen, en ging dan weer naar het volgende lied. Eigenlijk had ik meer tijd moeten steken in de technieken zodat ik die beter onder de knie kreeg (bijv. tussen akkoorden wisselen, toonladders en vingerzetting). Omdat ik bijv. ook geen toonladders kende, speelde ik bepaalde stukjes wel tot ze uiteindelijk redelijk goed klonken, maar dat was dan vaak met een verkeerde techniek. Zo speelde ik La Bamba van Ritchie Valens met slechts één vinger :)

Op dat vlak merk ik nu wel al een verbetering door het geregeld oefenen samen met die persoon, en door de cursus van Justin Sandercoe te bekijken.

Anti
8 september 2012, 20:54
Hoi Jo,

welkom op gitaarnet!. Ik ben zelf niet zo actief hier en om eerlijk te zijn is dit de eerste keer in maanden dat ik hier nog eens kom. Grappig om u hier tegen te komen! Veel speelplezier!

Steven-

dabber
8 september 2012, 21:32
Dag jo,ben zelf van zutendaal,dus niet zover van thuis.
Ben zelf ook weer terug aan het oefenen.
De aanhouder wint zeggen ze hé.
Ben zelf ook op zoek naar goede online lessen,wegens heel onregelmatige werkuren is het moeilijk voor mij om naar de muziekschool te gaan of om afspraken te maken voor privélessen.
veel sucses met de oefeningen.

Mvg geert

Duhsjaak
9 september 2012, 12:03
............
De aanhouder wint zeggen ze hé.
.............

Mvg geert

Hi
De aandeelhouder wint. Geldt voor NL en B in gelijke mate.

En Jozilla hartelijke welkom!
Vriendelijke groet, Gus

Rara
9 september 2012, 16:00
hoi Welkom hier,

Ik ben nu ook al 2 maanden bezig met de gratis online lessen van Justin.
En ik moet zeggen dat ik best wel voorder.
Ik ben nu bij de G en de C en gaat steeds beter.

volhouden en elkedag een half uurtje oeffenen werk bij mij goed

jozilla
10 september 2012, 15:38
Ah, Steven! Inderdaad grappig dat we elkaar hier tegenkomen :)

Merci!

jozilla
10 september 2012, 15:40
Bedankt allemaal!

@Rara: inderdaad, JustinGuitar's lessen vind ik zelf ook best goed. @dabber, misschien ook iets voor jou?