PDA

View Full Version : Build your own guitar (in 18 uur, 8 minuten)



zeppo
1 september 2012, 17:03
Kwam via de blog op een filmpje van Mark Bailey.
Hier is te zien hoe hij in 18 uur een gitaar maakt (als donatie) voor het park fest.

Goed kijken, dan zie je precies hoe het moet ;)


http://youtu.be/tLEKXlHKtVA

Elke stap die ik ook gedaan heb bij het bouwen van mijn eigen gitaar (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?149079-1e-zelfbouw-verslag-gitaarbouw-bij-Bailey-Guitars-(CBOY)-in-Schotland) zie ik hierin terugkomen. (hij heeft dus niet gesmokkeld)

bass blom
1 september 2012, 17:13
leuk!
18 uur..
wat mag een gitaar dan kosten? :D

zeppo
1 september 2012, 17:18
leuk!
18 uur..
wat mag een gitaar dan kosten? :D
De ervaring is onbetaalbaar ....
Maar ik geloof dat je lootjes kon kopen voor deze gitaar, dus wattie uiteindelijk opgebracht heeft?

bass blom
1 september 2012, 17:32
ik bedoel meer, als iemand dat in 18 uur kan.. wat mag een gitaar dan kosten? :D

Rizz
1 september 2012, 17:40
Da's wel snel, ja! Lijkt wel of hij dat vaker doet... :D

Alleen de finish, hoe krijg je dat zo snel voor elkaar?

Rizz
1 september 2012, 17:41
ik bedoel meer, als iemand dat in 18 uur kan.. wat mag een gitaar dan kosten? :D

Gewoon 2 1/2 rug, er staat natuurlijk wel Bailey op... Leuk uurloontje wel.. :D

bass blom
1 september 2012, 17:45
uurloon maal 40.. 720.. dan blijft er heel wat over voor materiaal en ervaring :D

Rizz
1 september 2012, 17:48
En maar blijven roepen dat gitaarbouwen een moeilijk vak is om wat in te verdienen! :seriousf:

zeppo
1 september 2012, 19:12
Da's wel snel, ja! Lijkt wel of hij dat vaker doet... :D

Alleen de finish, hoe krijg je dat zo snel voor elkaar?
Hij heeft sinds een paar maanden een UV installatie in huis. Daarmee wordt spuiten (zeker een effen kleur) een fluitje van een cent.
Paar minuten na het spuiten is de verf al droog.

Hij heeft vroeger (> 20 jaar geleden) bij Patrick Eggle, dus ervaring heeft hij wel.

Gitaarbouwer
1 september 2012, 19:35
Wel een beetje overdreven dat hij een stofkapje op had tijdens het intikken van de frets (op 3:05). Maar ja, als je zo'n haast hebt vergeet je dat ding natuurlijk af te doen.

stijnkenens
2 september 2012, 20:22
Filmpje is geweldig !

Mijn vriendin had net te snel door dat ik naar haar yoga mat aan het lonken was ...
Super idee, geen geklooi met klemmen, gewoon met dubbelzijdige tape de mal op de body klemmen en frezen maar ...



s.

zeppo
2 september 2012, 21:37
Filmpje is geweldig !

Mijn vriendin had net te snel door dat ik naar haar yoga mat aan het lonken was ...
Super idee, geen geklooi met klemmen, gewoon met dubbelzijdige tape de mal op de body klemmen en frezen maar ...



s.

Hij heeft daar speciale dubbelzijdige tape voor. Het staat ook wel bekend als 'Exhibition tape'. Dit is een dubbelzijdige tape die wordt gebruikt in de evenementenwereld. Om vloerbedekking etc snel en goed vast te kunnen zetten, maar die je ook relatief gemakkelijk zonder de ondergrond te beschadigen weer kunt verwijderen. Het werkt echt heerlijk: een paar stukjes van die tape op je mal, even met een klem aandrukken en vervolgens aan de slag. Wanneer je klaar bent kun je met een draaiende beweging de diverse delen zo weer van elkaar losmaken. Ideaal wanneer je moet frezen, er zit dan niets in de weg.

Volgens mij is dit dergelijke tape: linkje (http://www.sellco.nl/Webshop/191984/399350/216913/exhibitiontape-50-mm-x-25-m.aspx)

Cocobolo
2 september 2012, 22:00
...Volgens mij is dit dergelijke tape: linkje (http://www.sellco.nl/Webshop/191984/399350/216913/exhibitiontape-50-mm-x-25-m.aspx)

Ik schrik wel van het woordje "permanent" bij die tape-beschrijving:
" Zwakke zijde onder, permanent klevend boven"

In hun omschrijving zeggen ze " waarbij de bestaande vloer tijdelijk moet worden afgedekt om vervuiling en beschadiging te voorkomen" . Dat klinkt als renovatiewerk waarbij de zwakke zijde van het tape dus op de te beschermen ondervloer komt, en de permanent klevende komt op het loopkarton/tijdelijke vloerbedekking. Dus deze tape zou wellicht niet makkelijk van je mal af komen. En die mallen wil je wel vaker kunnen gebruiken.

barno
2 september 2012, 22:13
mallen bevestigen doe ik al altijd met dubbelkleef, met gewone gaat prima, met die stevigere voor tapijt heb ik ook wel es gebruikt maar dat is niet eens nodig, die is idd moeilijker te verwijderen en beschadigt het mdf wel eens

stijnkenens
3 september 2012, 14:24
idd.

Ik gebruik ook telkens meerdere kleine stukjes (5 a 6) ipv 1 of 2 grote stroken, dan krijg je de mal vaak zeer moeilijk van het werkstuk...



s.

no 1 hops
3 september 2012, 17:21
zaagt hij de frets sleuven zo met losse hand?
het leek mij altijd het moeilijkste, aftekenen en zagen.

stijnkenens
3 september 2012, 17:45
Helemaal in het begin zie je dat hij de toets op een getande lat lijmt, en er mee wegloopt (naar de fretsleuf zaagmachine, denk ik dan). Dus het in zagen met de hand is enkel om de gleufjes terug op de juiste diepte te brengen na het radiussen.



s.

Marcel2
4 september 2012, 07:46
ik bedoel meer, als iemand dat in 18 uur kan.. wat mag een gitaar dan kosten? :D

Deze gitaar kost normaal £ 1.299, wat met de huidige wisselkoers ongeveer € 1.600 is.

stijnkenens
4 september 2012, 14:28
En de transporteur moet eraan verdienen, en de winkel en de Marc z'n atelier moet betaald worden, z'n werkvolk, afbetalingen van machines, vooruitbetalingen voor grote partijen hout enz, enz ...

1600 voor een handgemaakte gitaar met arch vind ik niet duur.

Ik denk wel niet dat ze altijd zo werken, eerder in batches van enkele instrumenten tegelijk (dan gaat het nog rapper natuurlijk)

Maar inderdaad, als je al het gereedschap bij de hand hebt, de juiste, volleerde skills, dan gaat het rap vooruit.

Een telecaster is daartegen helemaal niet veel werk meer, volgens mij kan je op 1 drukke dag (+/- 10 uur) een tele in elkaar flansen, van ruw hout tot niet afgelakt, bespeelbaar instrument ! Het enigste probleem zijn droogtijden (body helften en toets + hals) maar daar kan je weer een mouw aan passen.



s.

barno
4 september 2012, 15:52
Een telecaster is daartegen helemaal niet veel werk meer, volgens mij kan je op 1 drukke dag (+/- 10 uur) een tele in elkaar flansen, van ruw hout tot niet afgelakt, bespeelbaar instrument ! Het enigste probleem zijn droogtijden (body helften en toets + hals) maar daar kan je weer een mouw aan passen.



s.


mss is dat mogelijk idd, als je alle mallen hebt en een volledig uitgerust atelier, maar toch maar even melden voor de leken dat het dan pas begint: een gitaar goed finishen, fillen, lakken, afwerken, daar kruipt veeel tijd in. Beetje zoals met een huis bouwen: ruwbouw kan snel, maar eer je de plinten aan het lakken bent...

bass blom
4 september 2012, 16:32
Deze gitaar kost normaal £ 1.299, wat met de huidige wisselkoers ongeveer € 1.600 is.

dat is precies wat ik in gedachten had ja.

Hoogie
4 september 2012, 16:49
Die man van crimson guitars heeft geprobeerd om een les paul te bouwen in 24 uur ( 24 uur werk, Niet achter elkaar) en heeft een uitgebreid verslag er van op youtube gezet. Een zeer interessante reeks filmpjes. HIER (http://www.youtube.com/watch?v=WkYYOAXW9Mk) heb je deel 1 van de reeks. Ik vond het iig zeer leuk om te zien.:)