PDA

View Full Version : Over Danish oil verf spuiten, kan dat?



KoenB
31 augustus 2012, 14:09
Ik heb mijn zelfbouw telehalsje met danish oil behandeld. Ziet er prachtig uit, maar ik wil het gootje waar de trussrod in verdwijnt eigenlijk nog even zwart maken met een spuitbus (gewoon zo'n gamma ding, heb ik nog staan, hoeft niet te fancy). Kun je gewoon over danish oil spuiten, of geeft dit narigheid?

bass blom
31 augustus 2012, 14:22
bij zo ongeveer elke verf zeggen ze: ontvetten..

barno
31 augustus 2012, 15:26
blanke lak over olie gaat zonder problemen, dus kleur zal ook wel gaan. snap alleen niet waarom, wil je de skunkstripe zwart lakken?

no 1 hops
31 augustus 2012, 16:17
denk dat het niet kan, zeker niet met een lak op waterbasis (acryl)
zit namelijk paraffine of andere wax in danish oil.
dus als je het wilt proberen zeker ontvetten met het oplosmiddel die genoemd wordt op de danish oil om gereedschap schoon te maken.
evt het stuk hout schuren of iets schrapen.
de olie dringt diep in.
anders gewoon even op een stukje resthout het uitproberen.

muziekschuur
31 augustus 2012, 16:56
ontvetten, licht schuren, primer gebruiken, aflak...

KoenB
31 augustus 2012, 17:22
blanke lak over olie gaat zonder problemen, dus kleur zal ook wel gaan. snap alleen niet waarom, wil je de skunkstripe zwart lakken?

Nee, dat kleine gaatje/gleufje wat toegang geeft tot de trussrod, net achter de nut.




Okee, dus vooral ontvetten en schuren. Ik denk dat ik er wel uit kom zo, bedankt!

crazycow
1 september 2012, 09:59
Ik heb verschillende keren blanke lak over danish oil gespoten en dat houdt prima. Ik laat de danish oil wel een week of twee drogen. Ik zou het niet doen met lak op waterbasis.