PDA

View Full Version : Dikkere snaren



xSophie
31 augustus 2012, 11:29
Op mijn nieuwe telecaster deluxe zitten nog de snaren die uit de fabriek komen (.009 geloof ik, ik weet niet waar Squiers standaard mee worden geleverd) Naar mijn idee iets te dunne snaren want ik gebruik normaal gesproken .010. Bij veel nummers die ik speel merk ik dat dit toch te dun is. En ik denk zeker met de muziek die ik wil gaan spelen. Ik wil namelijk richting Blood Red Shoes, Franz Ferdinand en dat soort bandjes.

Ik heb op internet gelezen dat Laura-Mary Carter van Blood Red Shoes Ernie Ball Skinny Top/Heavy Bottom snaren gebruikt. En de gasten van Franz Ferdinand snaren in .011

Waar ligt de gulden middenweg tussen 2 type snaren zodat als ik een van deze 2 wil spelen het niet heel raar klinkt?

barno
31 augustus 2012, 11:43
niet focussen op wat anderen doen. snaardikte maakt bijna niks uit in sound. Voor tele's gebruik ik zelf graag 011 maar het is voor iedereen persoonlijk.

denis.hermans
31 augustus 2012, 11:47
Je weet dat natuurlijk maar zelf als je het eens probeert.

Maar waarom begin je niet met 010. Als je je toon goed vindt kan je die dikte aanhouden, indien niet kan je dikker gaan.

011 lijkt me wel wat zwaar als je echt veel wil gaan benden maar da's enkel mijn (louter hobby-slaapkamer-prutsgitaristje:seriousf:) mening...

Mvg,

Denis

Mr.Fingers
31 augustus 2012, 11:53
Ik speel met 0.012 op Fender-achtigen, en speel regelmatig bends. Ik vind dikkere snaren beter werken, omdat ik met mijn extreme lompe techniek (ik ben bassist) dunnere snaren kapot speel.

xSophie
31 augustus 2012, 12:01
http://www.youtube.com/watch?v=WQRrx1tAmD0&feature=related Nou ja, richting dit wil dus een beetje, in mijn oren klinkt het niet alsof ze op onwijs dunne snaren spelen.
http://www.youtube.com/watch?v=I7m_hhp-fcc Aan de andere kant vind ik dit ook heel vet. In die filmpje zie je zelfs aan het begin dat de snaren die zij gebruikt gewoon dikker zijn. (okee zij heeft een normale tele, en klinkt daardoor ook heel anders)
Persoonlijk neig ik nu naar die skinny top/heavy bottom omdat ik gewend ben om op .010 te spelen en dit mij best wel bevalt maar op sommige momenten wil ik juist dat dikkere geluid a la franz.

Mr.Fingers
31 augustus 2012, 12:26
"tone zit in de vingers". Ik heb eens op de setup van Anne Soldaat gespeeld (LP Custom, dikke Marshall), dus je zou denken: "ik klink als Anne Soldaat", maar niets was minder waar, ik klonk gewoon als MrFingers.

Je kunt altijd eens proberen met een setje 0.011 van D'Addario. Dat kost misschien 5€ en een kwartiertje hersnaarwerk, da's de moeite/kost nu niet hé.

Plant
31 augustus 2012, 12:51
Op mijn nieuwe telecaster deluxe zitten nog de snaren die uit de fabriek komen (.009 geloof ik, ik weet niet waar Squiers standaard mee worden geleverd) Naar mijn idee iets te dunne snaren want ik gebruik normaal gesproken .010. Bij veel nummers die ik speel merk ik dat dit toch te dun is. En ik denk zeker met de muziek die ik wil gaan spelen. Ik wil namelijk richting Blood Red Shoes, Franz Ferdinand en dat soort bandjes.

Ik heb op internet gelezen dat Laura-Mary Carter van Blood Red Shoes Ernie Ball Skinny Top/Heavy Bottom snaren gebruikt. En de gasten van Franz Ferdinand snaren in .011

Waar ligt de gulden middenweg tussen 2 type snaren zodat als ik een van deze 2 wil spelen het niet heel raar klinkt?

Bij skinny bottom is de hoge E .010 en de lage E .052. Ik zou dat gewoon eens proberen. Een normaal setje .010 heeft als lage E .046 en een setje .011 heeft als lage E .048. Skinny bottom gaat aan de laagkant dus nog wat verder. Maar als het voor jou gevoelsmatig werkt lijkt me dat een goede optie.


niet focussen op wat anderen doen.

Mee eens.


snaardikte maakt bijna niks uit in sound.

HUH :???: nou, bijna niks... die dikkere bassnaren ga je echt wel horen.

Rizz
31 augustus 2012, 17:55
Nou ben ik bepaald geen expert op het gebied van electrische gitaren, maar zullen de pickups ook niet anders zijn? Tone wordt bepaald door je vingers, snaren èn je pickups/versterker.. Of zeg ik nou wat geks? Er is maar zoveel wat je kan winnen door dikkere snaren te gebruiken..

Ik neem aan dat de heren en dames van de grote bands met kwalitatief betere (en dus anders klinkende) spullen spelen.. No offence..

rufus
1 september 2012, 13:59
Een tele heeft een .010 setje nodig minimum, zal al een gans verschil geven in klank en feel. Probeer dat voor je naar .011 gaat want op een fender mensuur vind ik dit toch redelijk pitig.

Robin...
2 september 2012, 00:23
Ik adviseer al mijn leerlingen 0.10 of 0.11 omdat je zoveel toon voor terug krijgt. Ik gebruik zelf 0.11 en ben daar heel tevreden mee ,omdat je gewoon echt een dikke toon er voor terug krijgt. Mensen die 0.09 spelen vind ik een zwakke sound hebben vooral in hun solo´s. gitaristen kopen vaak de duurste gear en andere troep maar vergeten het belangrijkste namelijk hun snaren waar je op speelt.

barno
2 september 2012, 01:23
Ik adviseer al mijn leerlingen 0.10 of 0.11 omdat je zoveel toon voor terug krijgt. Ik gebruik zelf 0.11 en ben daar heel tevreden mee ,omdat je gewoon echt een dikke toon er voor terug krijgt. Mensen die 0.09 spelen vind ik een zwakke sound hebben vooral in hun solo´s. gitaristen kopen vaak de duurste gear en andere troep maar vergeten het belangrijkste namelijk hun snaren waar je op speelt.

Kan je wat voorbeelden geven van gitaristen met een zwakke sound vanwege hun dunne snaren?

FYI: Billy Gibbons speelt 007...

Snaardikte maakt weinig uit qua sound op zich. wel is het zo dat je met dikkere snaren een strakkere attack hebt.

Robin...
8 september 2012, 17:28
Kan je wat voorbeelden geven van gitaristen met een zwakke sound vanwege hun dunne snaren?

FYI: Billy Gibbons speelt 007...

Snaardikte maakt weinig uit qua sound op zich. wel is het zo dat je met dikkere snaren een strakkere attack hebt.

SRV: 0.13 halve toon omlaag maar heeft heel veel power in zijn sound.
Clapton:0.10
Jeff beck:0.10
Robert Cray:0,11
BB king:0.11
Buddy guy:0.10
John mayer: 0.10/0.11
Slash: 0.11 wel halve toon omlaag gestemd.

Kan wel iedereen gaan opnoemen maar ik zie de verbinding niet met waarom de sound beter is.

Laat ik met dit komen: Als je metaal dikker is boven je pickups krijg je toch meer output daarom dus een dikkere sound. Ook verschillende metalen hebben invloed op het magneet veld daarom gebruik ik nikkel voor me E A en D.

Braindead
10 september 2012, 16:45
Dat "tone zit in de vingers" verhaal kom ik zo vaak tegen en daar kan ik me echt aan ergeren. Niet dat er geen kern van waarheid in zit maar het klopt toch niet. Ik zou het eerder nuanceren en zeggen "tone begint in de vingers". Het hele proces wat daarna komt mag je absoluut niet verwaarlozen maar als je niet kan spelen kan je ook aan het eind van de keten geen goede uitkomst (geluid) hebben.

Dus nogmaals ""Tone begint in de vingers"! :)

En wat betreft de vraag over snaren en snaardiktes. Gewoon uitproberen maar verwacht er geen grote geluidsverschillen door. Let er overigens wel op dat je niet ineens meerdere diktes veranderd (van 0.09 naar 0.12 o.i.d.) omdat je dan mogelijk blessures op kan lopen.




"tone zit in de vingers". Ik heb eens op de setup van Anne Soldaat gespeeld (LP Custom, dikke Marshall), dus je zou denken: "ik klink als Anne Soldaat", maar niets was minder waar, ik klonk gewoon als MrFingers.

Je kunt altijd eens proberen met een setje 0.011 van D'Addario. Dat kost misschien 5€ en een kwartiertje hersnaarwerk, da's de moeite/kost nu niet hé.