PDA

View Full Version : Graag advies over sound?



johantipker
31 augustus 2012, 10:31
Goedendag,

Zoals iedere gitarist ben ik al vele jaren op zoek naar mijn signature sound en identiteit als gitarist.
Ik heb een aantal jaren een akoestische gitaar bevlieging, maar ik speel toch weer steeds meer elektriek.

Ik luister graag naar blazers als M. Brecker, Davis, Coltrane en probeer dergelijke invloeden en harmonien in mijn spel te verwerken. Qua gitaarsound vind ik Robert Cray te gek klinken, maar ook iemand als Jeff Beck en nu ik wat ouder ben, durf ik wel te stellen dat ik fan ben van Hank B. Marvin.
Alleen vind ik voorgenoemde heren harmonisch vaak wat te vlak. Ik ben best wel een jazzer, ik heb jaren lang op een dikke archtop gespeeld, maar ik ben nooit happy geworden van zo'n dikke doffe sound. Ik vind Wes, George en Pat geweldig klinken op zo'n ding maar mezelf dus niet... :makeup:

Maar boeie, bij deze sound uit het volgende vidoclipje (ik ben geen filmmaker) voel ik me happy..
Deze opname registreert rechtstreeks zonder nabewerking wat er uit mijn amp komt.
Ik heb een simple rig, spulletjes die je bij de meeste gitaarsupermarkt wel kunt kopen.

http://www.gitaaropschool.nl/JFTipkerXpirement.wmv

Dus, wat vinden jullie ervan?

Rinze
31 augustus 2012, 10:33
Ik mag het filmpje niet zien, melding dat ie niet gevonden kan worden..

johantipker
31 augustus 2012, 10:45
Ik mag het filmpje niet zien, melding dat ie niet gevonden kan worden..

ik had eerst de link fout.. sorry, staat nu goed bij mij doet ie t wel.. ff op F5 drukken..?

Rinze
31 augustus 2012, 10:55
Klinkt in mijn oren (die niet zo best zijn ;)) een beetje dun. Wat meer laag en laag-mid zou het wat vetter, dikker maken. En er zit een steeds terugkerend kraak/ruisgeluid in wat samen lijkt te vallen met het even niet aanraken van de snaren, een aardeprobleem denk ik?

Een Fender HR is nogal fel in mijn beleving (die ik gehoord heb tenminste), dat zou je misschien met de Boss kunnen compenseren?

bass blom
31 augustus 2012, 10:57
kraakt je snoer zo?
verder wel ok sound, stoer zo clean :D

B~Rock
31 augustus 2012, 11:07
Ik hoor ook redelijk veel hoog maar dat komt waarschijnlijk ook omdat je de mic recht op de speaker hebt geplaatst. Verder niet verkeerd hoor.

johantipker
31 augustus 2012, 20:35
@Rinze: nix mis met jou oren.. :D Mic stond recht voor de cone van de speaker, is icepicky.. laat zich goed verhelpen met een beetje eq op de mengtafel of in de recording software, beetje hoog af, en midlaag erbij, heb t express droog gepost... als je voor de amp staat klinkt t wat genuanceerder..

@Bass: die crackles zijn mijn hoorbaar slechte soldeerkunsten in de elektronica van de gtr...
Stoer? :metal: Thx!!!

@B-rock: bedankt voor je reaktie.

johantipker
1 september 2012, 16:20
even wat huiswerk gedaan:

- audio van video ge-extracted, naar .wav
- vervolgens in Cooledit boven op de backingtrack gemixt, beetje eq pietsie reverb toegevoegd
- en de nieuwe mix in movie maker op de bestaande videoclip geplakt.

' t is nu wat minder harsh imo :soul:

www.gitaaropschool.nl/JFTipkerXperiment2.wmv

Duhsjaak
3 september 2012, 01:20
Hi
Komt het door de sturende werking van je vraag?
Je spel komt nauwelijks aan de orde.
Vreselijk goed inzicht in hoe de melodie kan zingen.
En of je gitaar of dat je snoer een beetje bijgeluiden produceert, zal me toch jeuken?

Geniaal!
Vreindelijke groet, Gus

johantipker
3 september 2012, 13:55
Hi
Komt het door de sturende werking van je vraag?
Je spel komt nauwelijks aan de orde.
Vreselijk goed inzicht in hoe de melodie kan zingen.
En of je gitaar of dat je snoer een beetje bijgeluiden produceert, zal me toch jeuken?

Geniaal!
Vreindelijke groet, Gus

Bedankt Gus, dit betekent veel voor me :)