PDA

View Full Version : XLR Splitter kwaliteitsverschil



Dribbel_
31 augustus 2012, 00:37
We hebben met de band uiteindelijk besloten dat we zelf onze monitor mix willen kunnen regelen en we gaan het systeem deze week afbouwen maar ik zit nog even met 1 vraagje.

We hebben een eigen 16 kanaals mixer die we hiervoor gaan gebruiken. De 16 kanalen gaan in een XLR splitter waarna alles door gaat naar de geluidsman voor het zaalgeluid en tevens naar onze eigen mixer die aangesloten staat op de monitoring.

In mijn ogen split een splitter het signaal gewoon en zal je niet snel last hebben van signaal verlies maar is dit ook zo. En zit er ook daadwerkelijk veel verschil tussen verschillende splitters?

Zo heb je bijvoorbeeld een 8 kanaals splitter voor 155 euro
http://www.thomann.de/nl/the_tracks_eight.htm

En een 16 kanaals splitter voor 533 euro.
http://www.thomann.de/nl/violet_audio_dx16i.htm

2x die 8 kanaals zou dus op beduidend minder geld uitkomen. Maar hoe werkt dit kwalitatief?

Alvast bedankt :)

Bates15
31 augustus 2012, 07:59
Jeetje... er is zoveel verschil in die dingen. Met trafo, zonder trafo, budget bekabeling, goede bekabeling, ff in elkaar gegooid, goed over nagedacht en dan pas in elkaar zetten.... Mijn ervaring is zoals zo vaak.. goedkoop is vaak duurkoop.

Mooi stukje van een gerespecteerde producent: http://whirlwindusa.com/support/tech-articles/microphone-splitters/

Ik zou proberen de verschillende versies even te mogen onderzoeken. Je ziet al snel of het meuk is. Of vraag je audiobedrijf om advies. Die zijn meestal niet zo happy met Thoman achtige budget oplossingen. Als je veel optreed en dus vaak moet steken gaan onderdelen ook sneller slijten.

showband
31 augustus 2012, 09:34
In de praktijk zijn de meeste stageboxen die PA bedrijven gebruiken gewoon doorgelust zonder iets. Hooguit een groundlift.

Bij aankoop van een mixer kan het zijn dat een mixer met ingebouwde splitter (zoals de mixwizzard monitor) amper duurder is dan een gewone mixer met een splitbox en kabels.

Dribbel_
31 augustus 2012, 14:19
We gebruiken een mixwizzard 16 hiervoor die we ook in de oefenruimte gebruiken als mixer. Deze zit al in een rack ingebouwd waar voldoende ruimte is voor de splitters dus dit moet een mooi geheel worden met gelijk de in ear zenders ingebouwd.

Ik ben al een hoop aan het inlezen wat betreft de splitters. Tot nu toe ben ik eigenlijk zover gekomen dat het met de optie die ik had gevonden bij Thomann het prima kan maar dat je het probleem hebt dat je misschien last krijgt van de aarding. Degene met 8 ingangen heeft een groundlift dus dat zou dat eventueel op kunnen heffen toch?

Dan is het nog een kwestie of dit ding er degelijk uitziet/gemaakt is dus misschien handig om hem ergens te kunnen bekijken ipv via internet te bestellen. En vervolgens ook nog wat alternatieven bekijken maar die kan ik niet zo heel veel vinden.

Hebbne jullie toevallig nog tips voor alternatieven.

Even bijkomende info, fantoom voeding is niet nodig en het blijft iets wat we alleen live gebruiken dus het hoeft ook geen studiokwaliteit te zijn.

harrie-beton
31 augustus 2012, 16:41
als je zelf wilt mixen kun je ook naar de digitale mengtafels kijken. Je hebt dan geen splitters nodig maar kan via een ipad of iphone een eigen mix maken.
Als ik nu spul zou kopen zou ik dat doen. En dan deze: http://www.presonus.com/products/StudioLive-16.0.2

muziekschuur
31 augustus 2012, 17:10
direct out van een tafel gebruiken... Je kan ook koud splitten (= zelf solderen). Maar ik denk dat je een galvalsch gescheiden splitter wil. En over de monitor heb je alleen kick en snare nodig en 1 overhead. Dat is dus 3 lijntjes en geen 8. Dus

kick, snare, oh, bas, gitaar, keys, zang 1, zang 2,= 8 lijntjes.

De kwaliteit zit hem in het galvalisch scheiden (=trafo per input en output). De Klark Teknik Square One is zo'n beetje de goedkoopste oplossing = 777 euro.

Dribbel_
31 augustus 2012, 17:33
Ik ga zo even de opties van jullie bekijken, wat betreft het aantal kanalen:

2x toetsen
2x gitaar
1x bas
4x zang
2/3x drums

Dus dan ga je sowieso al over de 8 heen

muziekschuur
31 augustus 2012, 17:42
Ik denk dat twee van deze de meest voordelige oplossing is:

http://www.fullcompass.com/product/239105.html

Maar met risico van import tax (zijn ze net zo duur als de Klark teknik (scheelt wel twee rack eenheden..). Zelf koud splitten met behulp van xlr chassisdelen en wat draad is de goedkoopste oplossing... Je hebt alleen een issue als er wat problemen zijn met een van de apparaten...

keenoncoolstuff
4 september 2012, 13:59
Ik denk dat twee van deze de meest voordelige oplossing is:

http://www.fullcompass.com/product/239105.html
Dit is de LINE-level-versie van dat apparaat, en dus in het geheel niet geschikt voor de toepassing van de vraagsteller. Verder is de uitgang van die dingen uitgevoerd op steekbare kroonstenen, waardoor je nog een patchpanel in elkaar moet solderen om door te kunnen linken naar de PA. Lijkt mij niet de meest handige oplossing.
http://whirlwindusa.com/catalog/snakes-splitters-and-multiwiring-systems/splitters/spc82-spc83-rack-mount-splitters

Mijn voorstel:
http://www.thomann.de/nl/art_s83way_mikrofon_splitter.htm. Hierbij maakt het niks uit of een PA-bedrijf eventueel microfoons zou gebruiken die fantoomvoeding nodig hebben. Deze wordt keurig doorgegeven van de direct out naar de mic in. Aan de achterkant zitten per kanaal nog 2 transformatorgescheiden uitgangen.

Groet, Rob.

Dribbel_
10 september 2012, 14:27
Bedankt voor alle reacties, tegen beter weten in eigenlijk hebben we toch gekozen voor de 2 8 kanaals splitters uit de openingspost. We hebben deze in ons rack met het mengpaneel ingebouwd en ze daar gesplit zodat het signaal zowel naar onze tafel gaat als naar de FOH tafel.

Dit weekend voor het eerst gebruikt en het werkt perfect we zijn er helemaal blij mee. Het is zo ideaal om je eigen mix te kunnen regelen :)

keenoncoolstuff
11 september 2012, 23:21
Super dat jullie tevreden zijn. Veel plezier ermee!

Rob.

showband
12 september 2012, 10:12
ik zei toch dat de meeste bedrijven gewoon koud doorlussen. Voor een gewone nederlandse band gaat dat echt prima werken.
;)

ACSlater
19 oktober 2013, 22:40
Bedankt voor alle reacties, tegen beter weten in eigenlijk hebben we toch gekozen voor de 2 8 kanaals splitters uit de openingspost. We hebben deze in ons rack met het mengpaneel ingebouwd en ze daar gesplit zodat het signaal zowel naar onze tafel gaat als naar de FOH tafel.

Dit weekend voor het eerst gebruikt en het werkt perfect we zijn er helemaal blij mee. Het is zo ideaal om je eigen mix te kunnen regelen :)

Even een subtiele kick.
Merk je ook signaalverlies als je de splitter gebruikt? Ik heb op gearslutz gelezen dat er nogal wat db-tjes van afgesnoept worden door de T-racks splitter. Ik wil er twee kopen met hetzelfde doel als jij.

Dribbel_
4 november 2013, 20:14
Even een subtiele kick.
Merk je ook signaalverlies als je de splitter gebruikt? Ik heb op gearslutz gelezen dat er nogal wat db-tjes van afgesnoept worden door de T-racks splitter. Ik wil er twee kopen met hetzelfde doel als jij.

Om eerlijk te zijn heb ik geen idee hoeveel het precies zal schelen omdat we het nooit 1 op 1 naast elkaar hebben getest. Ik vind alles goed klinken en merk geen rare vervorming of signaalverlies.

Ik vind het nog steeds een zwaar ideaal systeem. Je eigen monitor kunnen regelen op het podium is gewoon heel erg chill. Negen van de 10 optredens is het niet eens nodig om hem nog een keer af te stellen omdat het na verloop van tijd wel gewoon helemaal goed staat. Maar het is makkelijk dat je alles zelf bij kunt draaien :)

ACSlater
16 november 2013, 20:13
Het signaalverlies valt inderdaad heel erg mee. Misschien dat je het in de studio gaat merken maar zeker niet op het podium. M.a.w. we hebben de splitters al gekocht en uitgeprobeerd. Ons eigen in-ear systeem hadden we al een hele tijd maar konden we dus niet altijd gebruiken door gebrek aan een splitter. Dat is nu in ieder geval verleden tijd.
Wij gebruiken ook altijd een preset op de mixer en passen deze hier en daar aan maar je bent eigenlijk zo klaar en de soundcheck is puur voor de PA en niet voor de monitors.

Dribbel_
10 april 2014, 22:48
Wij zijn weer overgestapt op een nieuw systeem welke nog een stapje verder gaat. Ik heb nu dus nog twee van deze splinters over. Iemand hier toevallig interesse?

ACSlater
15 april 2014, 11:01
Overgestapt op een Behringer X32? Ik ben wel benieuwd wat jullie nu gaan gebruiken.

Dribbel_
19 april 2014, 15:08
Nouja niet heel anders dan het huidige systeem maar een stapje practischer. We hebben nu een grote splitter waar een multikabel uit komt zodat we niks hoeven door te prikken maar alles direct via die multikabel naar de digitale tafel van onze technicus kan. Tevens gaat er een multiblok in 1 klap richting de drummer waarin de aansluitingen zitten voor zijn mics en een output voor zijn moninitor kanaal. Zelfde voor de toetsenist.

Dit scheelt uiteindelijk een hoop tijd met alle kabels doorlussen :) Ik zal wel een foto posten als ons rack klaar is :)

harrie-beton
20 april 2014, 13:19
Multikabels zijn er ook digitaal

Dribbel_
20 april 2014, 14:21
Ik heb er verder niet veel verstand van. Onze technicus heeft het bedacht en uitgewerkt en volgens hem is het handig zoals hij het uitgelegd had haha. Dus ik ben benieuwd. Komende week alles testen voordat we weer het podium opgaan.