PDA

View Full Version : Zweterige handen



Salvador
31 augustus 2012, 00:11
Hallo,
Ik ben hier nieuw op dit forum en weet dus nog niet echt waar ik dit onderwerp moet plaatsen.
Misschien dat hier wat mensen mij kunnen helpen.

Ik zit met een probleem.
Vanaf volgende week neem ik gitaarlessen, waar ik zeker naar uitkijk, maar ik maak me zorgen om mijn handen.
Als ik thuis speel, waar niemand me hoort, heb ik totaal geen last van zweet,
Maar wanneer ik dan een stuk aan mijn ouders laat horen, zweten mijn handen bijna zo hard dat het onmogelijk wordt te spelen.
Ik ben bang dat ik hier ook last van zal hebben tijdens de lessen,
Heeft iemand dit ook? En hiervoor een oplossing?

Alvast bedankt,
Salvador

aaronstonebeat
31 augustus 2012, 00:58
Welkom!

Dat zijn de zenuwen. Meestal wordt het vanzelf minder bij groeiende ervaring. De oplossing is gewoon voor de bijl te gaan en spelen terwijl anderen luisteren en toekijken. Als je volhoudt, ga je het zweten nog waarderen ook, maar dan niet van de zenuwen maar van de inspanning (en vroeger van de podiumverlichting).
:D

dr1ez
31 augustus 2012, 09:54
Know the feeling. Toen ik de eerste keer naar de gitaarles ging, had ik er ook last van. Maar de keer erop was het voorbij. Ik was gewoon nerveus, maar dat was nergens voor nodig :-) .

RogerRabbit
31 augustus 2012, 10:12
Yep, heel herkenbaar! Zweet uit mijn vingertoppen?! Had ik nog nooit gehad en dan zit je daar op je eerste gitaarles en glijden je vingers letterlijk van de snaren af. En dan nog maar te zwijgen van de trillende vingers en de vingerzetting die normaal probleemloos gaat in ineens worden snaren gesmoord of barré's die niet klinken. Was een reden voor mij om een tijdje terug mijn lessen te staken want ik ging met één brok zenuwen er naar toe. Onlangs toch maar opnieuw gestart bij een leraar waar ik me wat meer bij op mijn gemak voel. Nu pas 2 lessen gehad. Gaat nog zeker niet zoals het thuis gaat maar ben wel al een stuk rustiger. Dus denk dat je het gewoon wat tijd moet geven en hopelijk stelt je leraar je ook een beetje op je gemak dat het heel normaal is dat het niet gaat zoals thuis.

Salvador
31 augustus 2012, 17:14
ik ben blij dat er al op gereageerd is!
ik ga volgende week echt afzien, maar ik ga proberen zo weinig mogelijk stress te hebben, ook al kan je dat niet tegenhouden.
en ik hoop dat de tweede les dan een stuk beter zal gaan dan de eerste :)

Rizz
31 augustus 2012, 17:43
Tuurlijk gaat t beter.. Je zit er voor je eigen plezier. Ga nou niet al van tevoren denken dat je gaat afzien, daar wordt het niet beter van! Je leraar vind het echt niet erg.

Toch is het wel herkenbaar.. Als ik moet spelen voor onbekenden, krijg ik het altijd vreselijk warm, maar dat gaat ook snel weer over..

Succes en een droge toekomst voor je handen toegewenst! :D

LaurentB
31 augustus 2012, 18:46
Dat gaat grotendeels wel weg als je aan je leraar gewend bent, maar: enige spanning zul je blijven houden en dat is preces wat je zal motiveren hard genoeg te oefenen om flink vooruit te gaan :)

LGK
31 augustus 2012, 19:25
Jep.. Ook last van..
Ik heb sowieso al zweethandjes, maar toen ik de eerste keer ging was het helemaal erg.. Word vanzelf wel minder.

Het is wel verschrikkelijk kut omdat je om de paar weken je snaren moet vervangen (Niet dat ik dat erg vind, maar het geld groeit niet op me rug) :makeup:

Zjef
31 augustus 2012, 23:50
Ik heb altijd zweetvingers. Stress of niet. Zelfs als ik gewoon een uurtje of twee thuis oefen. Dat vreet niet alleen snaren, maar ook vingertoppen.
Voor optredens heb ik wel eens mijn vingertoppen onder een ijskoude kraag gehouden. Wat een beetje hielp maar niet zo veel.
Wat wel zeker werkt is vlak voor een optreden eens goed met een spuitbus deo over mijn vingers spuiten. Niet de meest elegante oplossing, maar het werkt meestal wel. Ik gebruik het enkel in noodgevallen.

MRH
1 september 2012, 00:19
Ik heb altijd zweetvingers. Stress of niet. Zelfs als ik gewoon een uurtje of twee thuis oefen. Dat vreet niet alleen snaren, maar ook vingertoppen.
Voor optredens heb ik wel eens mijn vingertoppen onder een ijskoude kraag gehouden. Wat een beetje hielp maar niet zo veel.
Wat wel zeker werkt is vlak voor een optreden eens goed met een spuitbus deo over mijn vingers spuiten. Niet de meest elegante oplossing, maar het werkt meestal wel. Ik gebruik het enkel in noodgevallen.

dat is best wel een goeie tip die ik nog niet geprobeerd heb, hoe zat dat ook weer; deo brengt een alluminium laagje of zo aan waardoor je idd minder zweet

Rizz
1 september 2012, 00:26
dat is best wel een goeie tip die ik nog niet geprobeerd heb, hoe zat dat ook weer; deo brengt een alluminium laagje of zo aan waardoor je idd minder zweet

En.. Niet geheel onbelangrijk: Je gitaar gaat er ook nog lekker van ruiken! :D

aaronstonebeat
1 september 2012, 00:26
dat is best wel een goeie tip die ik nog niet geprobeerd heb, hoe zat dat ook weer; deo brengt een alluminium laagje of zo aan waardoor je idd minder zweet

Een beter idee dan laagjes aluminium op te spuiten lijkt me om gaandeweg wat cooler te worden. Ga gewoon naar die les en de volgende, en de volgend etcetera. Al die middeltjes zijn net als alcohol om de zenuwen te bedwingen; voor je het weet, ben je een alcoholist.

Rizz
1 september 2012, 00:32
Een beter idee dan laagjes aluminium op te spuiten lijkt me om gaandeweg wat cooler te worden. Ga gewoon naar die les en de volgende, en de volgend etcetera. Al die middeltjes zijn net als alcohol om de zenuwen te bedwingen; voor je het weet, ben je een alcoholist.

+1 Dat zou idd werken als het alleen van het gitaarspelen kwam, maar wat als je er gewoonweg niets aan kan doen? 1 van mijn beide leerlingen, zweet zo overmatig en altijd, dat ze er helemaal gek van wordt.. Alles al geprobeerd, maar alleen spray om haar handen droog te houden helpt (tijdelijk).. Wat er aan ten grondslag ligt kan ik alleen maar naar raden en het gaat me uiteraard niets aan, maar het lijkt me erg vervelend!

aaronstonebeat
1 september 2012, 00:53
Als leraar zou ik toch proberen erachter te komen wat het probleem is; ik zou zeggen dat het je wel aangaat. Je bent de leraar, the man, de goeroe.

Als ik optreed, zweet ik als een paard, over mijn hele lijf; maar dat komt door het zingen, niet door het gitaar spelen en ook niet door de zenuwen. Mijn hele gitaar glibbert regelmatig van mijn lichaamsvocht maar het is op het moment van spelen geen enkel probleem; ik heb al gitaren uit elkaar moeten halen om ze na afloop helemaal droog te krijgen.

Aluminium is tof spul om topkammen, bruggen en cover plates van te maken maar niet om jezelf mee te bedekken, denk ik. Beter lijkt het me om een zeker Zen te vinden om dat soort dingen het hoofd te bieden.

LGK
1 september 2012, 10:50
Wat trouwens ook wel helpt is om "fast-fret" van ghs op je snaren te doen. Niet dat je dan minder gaat zweten maar ik heb het idee dat je snaren dan minder snel slijten. Als ik dat er niet op doe dan worden ze al na een halfuurtje spelen vies en stroef.. (word er soms helemaal gek van, vind het soms bijna zonde om te oefenen)

Harald
1 september 2012, 16:37
Sowieso hebben veel mensen er last van dat ze op les ineens toch weer wat minder spelen dan thuis. Weet uit ervaring dat je ook net anders naar jezelf luistert als er iemand anders bij zit. Het is nog maar de vraag of het verschil echt zo groot is als je denkt. Het is er vaak echter wel degelijk. Op zich niet zo'n probleem, je leraar hoort dat echt wel vaker, net als foutjes in het spel ;) Als je leraar er niet tegen kan om dingen te horen die niet helemaal kloppen heeft hij het zwaar bij veel lessen, ben ik bang ;) Het is zijn job jou te helpen vandaag weer wat beter te spelen dan gisteren. Speel je alleen die dingen die ja al feilloos kunt, dan wordt dat best lastig.

gitaargek1
2 september 2012, 14:51
Beste
Ik weet niet of dit een oplossing voor je zweethandjes is, maar in het Biljatten gebruiken ze van dit zeer dun van korrel poeder tegen het zweet en zodat de handen goed over de biljartstok of hoe ze dit ding ook noemen schuiven. Het beschadigd de biljartkeu niet hoewel deze ook van een vernis laag is voorzien. Misschien kan je dit gebruiken, en aan je snaren kan het ook geen kwaad.
Groetjes.

Tabula Rasa
2 september 2012, 14:56
Beste
Ik weet niet of dit een oplossing voor je zweethandjes is, maar in het Biljatten gebruiken ze van dit zeer dun van korrel poeder tegen het zweet en zodat de handen goed over de biljartstok of hoe ze dit ding ook noemen schuiven. Het beschadigd de biljartkeu niet hoewel deze ook van een vernis laag is voorzien. Misschien kan je dit gebruiken, en aan je snaren kan het ook geen kwaad.
Groetjes.

Ja, of hang een zakje met magnesium zoals klimmers gebruiken aan je riem. Of een grote emmer naast je net als turners.... alles wordt een grote stoffiege bende, maar je handen zijn droog.



Mijn advies: gewoon lekker spelen en een zakdoek of handdoekje in je buurt houden. Het wordt echt wel minder als de spanning eraf gaa.

gitaargek1
2 september 2012, 15:06
Ja, of hang een zakje met magnesium zoals klimmers gebruiken aan je riem. Of een grote emmer naast je net als turners.... alles wordt een grote stoffiege bende, maar je handen zijn droog.



Mijn advies: gewoon lekker spelen en een zakdoek of handdoekje in je buurt houden. Het wordt echt wel minder als de spanning eraf gaa.

Beste

Die is goed :-)

Kijk was maar een voorstel als een ander :crazyhappy:

Voor 1 euro heb ik er nog wel zoeen voor je grapje.

Groeten.

Salvador
9 september 2012, 00:00
Ik had deze week les en heb het overleefd!
Ik had wel erg last van zweethanden, maar de leeraar ergerde zich daar niet aan..
Hij had zelf ook wat zweethanden :) dat was een enorme opluchting voor mij :)