PDA

View Full Version : TonePros onderdelen - is 't de prijs waard?



DemolitionColorScheme
30 augustus 2012, 23:58
Ik zit rond te kijken naar wat nieuwe tuners en een TOM bridge en TonePros is wel een beetje de high end wat betreft onderdelen. Nu vraag ik me af; is 't het waard of is het gewoon dikke onzin?

Ik bedoel ... €100,- voor een TOM bridge. Als het goede dingen zijn wil ik het eventueel overwegen, maar anders ...

barno
31 augustus 2012, 00:13
TonePros is echt goed, heb zo'n Tom brug al enkele keren gebruikt en zeer over te spreken. Of het het waard is, tja, da's persoonlijk. hoe hoger je richting top of the line gaat qua onderdelen, hoe duurder terwijl de verschillen relatief kleiner worden.

Hotpepper01
31 augustus 2012, 00:20
Ik ken wel iemand die dat beweert, ja. Maar die vond ik niet objectief genoeg. Ik ben ook wel benieuwd naar dat antwoord. Zelf heb ik wel eens zo'n locking kit overwogen van Faber Tokai.

http://www.tokaiguitar.de/produktdetail.php?id=15

Pepe
31 augustus 2012, 00:58
Op mijn junior zitten tonepros tuners en stoptail en dat had voor mij niet gehoeven maar het hoeft er voor mij ook niet af.

Nou, dat helpt he.

DemolitionColorScheme
31 augustus 2012, 07:57
TonePros is echt goed, heb zo'n Tom brug al enkele keren gebruikt en zeer over te spreken. Of het het waard is, tja, da's persoonlijk. hoe hoger je richting top of the line gaat qua onderdelen, hoe duurder terwijl de verschillen relatief kleiner worden.
Dat laatste klopt zeer zeker. Maar ... dan dus de vraag aan jou: had je je gitaar getest vóór de Tonepros en ná?


Op mijn junior zitten tonepros tuners en stoptail en dat had voor mij niet gehoeven maar het hoeft er voor mij ook niet af.

Nou, dat helpt he.
Nou ja, eigenlijk wel. M.a.w. zeg je dat je gewoon geen verschil hoort en 't een beetje weggegooid geld is. Correct?

barno
31 augustus 2012, 08:50
voor en na weet ik niet, ik kan alleen zeggen dat de tp brug zeer degelijk gemaakt is, aanvoelt, is afgewerkt en qua constructie (de studs) zeker theoretisch beter is dan andere merken. maar zoals pepe zegt, ik heb ook heel goede gitaren met gotoh hardware. gotoh is prima prijs kwaliteit

Rinze
31 augustus 2012, 09:36
Voordeel van de TonePros is in ieder geval dat je na het wisselen van de snaren niet opnieuw je afstelling van de brug hoeft na te kijken en te corrigeren. Je kunt natuurlijk snaar voor snaar wisselen maar ik doe het liefste alles in één keer en maak dan de toets schoon en wrijf er wat olie in. Bij standaard TOMs verandert de snaarhoogte dan toch altijd een beetje. En dan flikkeren TOM en tailpiece er weer af, altijd even langs de lak natuurlijk :sneaky:

Eigenlijk vind ik het verbazend dat niemand ooit de moeite heeft genomen om de standaard-constructie te verbeteren van al die gitaren waar Gibson-achtige bruggen op zitten. Kleine moeite lijkt mij. Ibanez deed dat eind jaren 70 al op de Artists, het kan dus wel. Nu ben je afhankelijk van een behoorlijk overpriced produkt zoals de TonePros locking studs. Idioot.

Ik denk dat het klankmatig wel verschil zal maken, maar of je dat - zeker in bandverband - echt merkt?

Venlonaer
31 augustus 2012, 09:36
Ik zou zeggen, vraag het Keessss maar eens. :D

DemolitionColorScheme
31 augustus 2012, 09:42
Ik zou zeggen, vraag het Keessss maar eens. :D
haha! :D Nice!

@Rinze: Ja, precies. Geheel mee eens!

Pepe
31 augustus 2012, 10:13
De Tonepros brug is een degelijk stuk metaal, waarschijnlijk te duur voor wat het is maar goed, zo'n marketing is ook niet goedkoop.
De originele Gibson stopbar is een superlicht dun gevalletje. Ik zou zeggen dat het verschil precies is wat je verwacht. TP meer sustain en solider toon, wat meer hoog en strakker laag.
De Gibson klinkt daarentegen gewoon geiler.

DemolitionColorScheme
31 augustus 2012, 10:48
De originele Gibson stopbar is een superlicht dun gevalletje. Ik zou zeggen dat het verschil precies is wat je verwacht. TP meer sustain en solider toon, wat meer hoog en strakker laag.
De Gibson klinkt daarentegen gewoon geiler.
Really? Ik verwacht dat nu netjuist niet, dat is mijn punt. Ik kan me echt niet voorstellen dat dat zoveel verschil zou leveren dat je kunt gaan spreken over 'meer sustain, strakkere tone' - etc.

Vandaar mijn vraag: simpelweg marketing of daadwerkelijk effect.

Pepe zegt dus: daadwerkelijk verschil.
Anderen die er ervaring mee hebben?

HaroldA
31 augustus 2012, 11:21
Pepe zegt dus: daadwerkelijk verschil.
Anderen die er ervaring mee hebben?

Ik heb een dikke wraparound van TonePros op mijn SG Jr. Goed spul! :ok: Maar daar zat dan ook zo'n waardeloze en valse brug op.

Ik heb nooit de moeite genomen om mijn andere Gibby's van andere bruggen te voorzien. "Neuken in de marge".

DemolitionColorScheme
31 augustus 2012, 11:25
Ik heb een dikke wraparound van TonePros op mijn SG Jr. Goed spul! :ok: Maar daar zat dan ook zo'n waardeloze en valse brug op.

Ik heb nooit de moeite genomen om mijn andere Gibby's van andere bruggen te voorzien. "Neuken in de marge".
Met dat laatste ben ik het wel eens, maar dit is voor m'n Sekova (Matsumoku), die kan wel wat upgrades gebruiken. M'n Gibson is gewoon prima. Ik zit er toch aan te denken om gewoon voor Gotoh te gaan. Vertrouwd en, inderdaad, bang for the buck.

HaroldA
31 augustus 2012, 11:28
Ik zit er toch aan te denken om gewoon voor Gotoh te gaan. Vertrouwd en, inderdaad, bang for the buck.

Lijkt mij ook. Wel even opletten of de stud-spacing klopt! Er is zoiets als metrisch -vs- imperial.

DemolitionColorScheme
31 augustus 2012, 11:29
Lijkt mij ook. Wel even opletten of de stud-spacing klopt! Er is zoiets als metrisch -vs- imperial.
Oh! haha, en hoe weet ik welke ik moet pakken?

HaroldA
31 augustus 2012, 11:31
Oh! haha, en hoe weet ik welke ik moet pakken?

Heb je een liniaal? ;)

DemolitionColorScheme
31 augustus 2012, 11:32
Heb je een liniaal? ;)
Neuh, maar wel een rolmaat. :D Komt wel goed dan!

HaroldA
31 augustus 2012, 11:36
Neuh, maar wel een rolmaat. :D Komt wel goed dan!

Laat ff weten als je gaat bestellen: ik heb misschien ook nog wat tuners of een brug nodig ... Zeker als je de boel bij Stewmac gaat halen!

-> PM?

DemolitionColorScheme
31 augustus 2012, 11:38
PM! (yoyoyo)

movo.
31 augustus 2012, 12:03
Ik zat ook al te kijken naar andere tailpiece en brug en kwam ook op TonePros uit maar zo te horen valt het verschil allemaal wel mee. Tuners moet ook sowieso nog veranderen.

Pepe
31 augustus 2012, 12:21
Er is verschil maar mar mar mar ginaal. Op zich wel logisch dat je toon iets verandert als je je brug verandert.
Zoals ik in mijn eerste post zei, voor tone connoisseurs of voor zeikerds in de marge, wat min of meer op hetzelfde neerkomt.

zeppo
31 augustus 2012, 12:34
Toen ik mijn gitaar ging bouwen bij Bailey, wilde ik aanvankelijk ook TonePros op mijn gitaar. Hij had de onderdelen nog niet besteld omdat hij het daar nog even met mij over wilde hebben. Zijn opvatting: goed spul, maar veel te duur. Zelf ben ik aangenaam blanco op dit vlak.

Matthijs24
31 augustus 2012, 12:49
Nieuwe bridge heeft niet veel minder verschil als het vervangen van pick-ups naar mijn mening.

Tristan
31 augustus 2012, 12:56
Naar wat ik begrepen heb wordt de Tonepros hardware bij Gotoh/Wilkinson gefabriceerd en is het afgezien van het locking mechanisme gewoon hetzelfde.
Over het locking mechanisme zijn de meningen zeer verdeeld, bij Schaller zeggen ze dat het het geluid / de sustain nadelig beinvloedt, wat Tonepros ervan zegt begrijpen we allemaal wel, de gebruikerservaringen lopen ook zeer uiteen.

Mijn idee is dat het tailpiece zelf en het materiaal waarvan het is gemaakt het meeste verschil maakt.
De vintage gitaren hebben aluminium tailpieces die duidelijk een stuk lichter zijn dan de tailpieces die men nu monteert, de algemene opvatting daarover is dat het de klank wat opener en helderder maakt, perfect dus voor een wat nasaal / gesloten / muf klinkende gitaar, aan de andere kant zou het kunnen dat je iets sustain en laag erop verliest.

Dan heb je nog de kwestie of het aluminium in een blok gegoten is of uit twee stukken bestaat en er zijn ook (goedkopere) varianten op de markt die niet massief zijn, ook daarover lopen de meningen zeer uiteen, waarbij meestal wel uitkomt dat massief over het algemeen beter is qua klank.
Dan willen ze je ook nog doen geloven dat het uitmaakt als het ding helemaal uit een stuk gegoten is (de duurste varianten), maar persoonlijk wil ik daar nog niet helemaal aan, ik denk dat dat verschil echt heel marginaal is.

Ik ben zelf wel van mening dat de akoestische klank van een gitaar op de elektrische klank wordt overgedragen, dus dat als een gitaar akoestisch in balans is het een groot verschil maakt in de elektrische klank en feel van de gitaar, dus mijns inziens zijn deze upgrades echt geen onzin, mits je weet wat je moet hebben natuurlijk.

Brum
31 augustus 2012, 13:04
Ik zal niet teveel inbreken in het topic, maar het maakt echt verschil bij een, op zich, akoestisch goed klinkende gitaar? In dat geval zit ik echt ook 's aan upgrade te denken van de brug van m'n SG, naast dat ik potmeters en elementen ga vervangen. Mijn SG klinkt akoestisch echt in balans, vrij luid ook en toch heb ik versterkt een vrij doffe toon. Als het een aardig verschil kan opleveren, dan wordt de brug ook vervangen.

Tristan
31 augustus 2012, 13:17
Hoor je akoestisch het meeste dat je wil horen ook echt terug in de gitaar?
In dat geval zou ik eerst aan het wisselen van elementen denken.
Vaak is het sowieso beter om aanpassingen stap voor stap aan te brengen, dat geeft een veel beter beeld van wat die specifieke aanpassing eigenlijk met je gitaar doet.

HaroldA
31 augustus 2012, 13:19
In dat geval zou ik eerst aan het wisselen van elementen denken.

Ik aan de potmeters. 500K ipv 300K merk je wel.

Brum
31 augustus 2012, 13:25
Pin me er niet op vast, maar ik dacht dat er sowieso 500k potmeters in zitten. Elementenwissel moet sowieso, ik heb het setje uit deze gitaar inmiddels gebruikt voor een andere gitaar en de originele zijn zo microfonisch als de neten.

De brugzadels lijken op een graphtech-achtig iets en naar aanleiding van wat ik hier lees kan dat dus verschil maken.

HaroldA
31 augustus 2012, 13:27
Pin me er niet op vast, maar ik dacht dat er sowieso 500k potmeters in zitten.

Gibson gebruikt 300K (vreemd genoeg?).

Brum
31 augustus 2012, 13:35
Oké, dan is dat zeker iets om naar te kijken inderdaad.

barno
31 augustus 2012, 14:11
dat locking gedoe op de brug van TP vind ik niet eens een echte upgrade. toen ik een brug en tailpiece installeerde had ik vooral het gevoel dat het een pak steviger, solider was dan standaard hardware. met name de stud constructie die anders is dan bij gotoh.

HaroldA
31 augustus 2012, 14:31
dat locking gedoe op de brug van TP vind ik niet eens een echte upgrade.

Ik wel: een standaard stoptail hangt altijd schuin tussen de "ringen" van de studs in. De oppervlakte waar de bar de studs raakt is dan echt zeer minimaal.

Niet dat ik verschil kan horen, maar toch.

barno
31 augustus 2012, 15:23
Ik wel: een standaard stoptail hangt altijd schuin tussen de "ringen" van de studs in. De oppervlakte waar de bar de studs raakt is dan echt zeer minimaal.

Niet dat ik verschil kan horen, maar toch.

dat wel, ik bedoelde dat ik niks heb aan dat zogenaamde voordeel bij herbesnaren

kassie
31 augustus 2012, 16:12
Gibson gebruikt 300K (vreemd genoeg?).

Nog steeds? Ik heb het wel gezien op een jaren 70 les paul. En ik bedacht een mogelijke reden; de drie delige gelijmde esdoornhals zou mogelijk resulteren in een fellere sound t.o.v. de mahonie hals, En nu kunnen alnico5 pafs al flink fel zijn; 300K zou een dan wat betere balans 'kunnen' opleveren. Just my 2cents.

Mitch
31 augustus 2012, 16:13
Brug is absoluut een onderschat onderdeel voor de klank. Materiaal hiervan en de constructie heeft wel wat impact op de klank en de sustain. De Jazzmaster die ik uitrustte met een Mastery brug had een achterlijk goede sustain, maar die was ook al niet slecht met mustang brug. Maar goed, dat verschil is groter dan de ene TOM voor de andere. Tuurlijk maakt het soort materiaal wel uit, maar ik zou zeggen: als het 'gewoon goed' is en geen wegwerp plastic dan zou ik me er geen zorgen over maken.

Pepe
31 augustus 2012, 18:27
Precies. De vorige eigenaar had die tonepros in de junior geďnstalleerd. Nou wil ik niet zeggen dat alles wat Gibson CS maakt zo geweldig is maar ik heb nog nooit iemand horen bitchen over de junior brug.
Misschien de intonatie van de G snaar dan.. maar dat heeft tonepros dan weer niet aangepakt.
Ik had dan gezegd, while you're at it...

kassie
1 september 2012, 16:39
Precies. De vorige eigenaar had die tonepros in de junior geďnstalleerd. Nou wil ik niet zeggen dat alles wat Gibson CS maakt zo geweldig is maar ik heb nog nooit iemand horen bitchen over de junior brug.
Misschien de intonatie van de G snaar dan.. maar dat heeft tonepros dan weer niet aangepakt.
Ik had dan gezegd, while you're at it...

Die G intonatie heeft toch vooral te maken met de topkam en de lange lengte van de topkam tot en met de tuner? Ik heb de groef een beetje bij gevijld en ik heb nooit problemen met mijn G-snaar op mijn Les Paul.

Pepe
1 september 2012, 21:03
Lengte van topkam tot tuner heeft niks te maken met intonatie. Sommige wraparounds zijn compensated voor een betere intonatie.

Mattia
5 september 2012, 11:07
dat locking gedoe op de brug van TP vind ik niet eens een echte upgrade. toen ik een brug en tailpiece installeerde had ik vooral het gevoel dat het een pak steviger, solider was dan standaard hardware. met name de stud constructie die anders is dan bij gotoh.

De 'standard' Gotoh hardware is echt heel prima spul, degelijk, simpel, weinig spannend. Equivalent (minstens) aan de standardspullen die op Gibsons zitten. TonePro's zit in dezelfde kwaliteitscategorie als Gotoh's 510 serie, waarbij ik zelf liever een 510 wraparound brug heb dan een TonePro, maar dat heeft meer met esthetiek te maken dan functie.

Olvert
5 september 2012, 21:13
Ik heb heb mijn brug en tailpiece van mijn Gibson Les Paul vervangen door een Faber brug en tailpiece en vond dat iets meer sustain geven. Verder is t bij Faber net iets mooier afgewerkt dan bij de originele hardware en lopen de zadeltjes iets mooier. Dit zal bij TonePros ook wel zo zijn, maar denk dat t vooral t gevoel en de looks is.

Gr, Ollie

E-J
5 september 2012, 21:52
Ik heb heb mijn brug en tailpiece van mijn Gibson Les Paul vervangen door een Faber brug en tailpiece en vond dat iets meer sustain geven. Verder is t bij Faber net iets mooier afgewerkt dan bij de originele hardware en lopen de zadeltjes iets mooier. Dit zal bij TonePros ook wel zo zijn, maar denk dat t vooral t gevoel en de looks is.

Gr, Ollie

Ik heb naast een brug en staartstuk ook de brug 'posts' en de staartstuk 'studs' van Faber. Deze leveren het grootste verschil op. De gitaar werkt er akoestisch een stuk luider van en elektrisch klinkt het een stuk opener en gebalanceerder. Moeilijk uit te leggen maar het verschil is aanmerkelijk.

frekie
6 september 2012, 11:44
Je ziet nog wel eens Koreaanse Corts langskomen op MP met Tonepros hardware. Is dit het echte spul of goedkopere licentie productie?