PDA

View Full Version : met 1 mic de hele band opnemen



thekid
30 augustus 2012, 22:55
Hello,

Ik heb een vraagje.

Omdat we tegenwoordig aardig wat "grave" riffs en jampartijen hebben willen we deze ook opnemen.
Nu gewoon met de ingebouwde mic van de macbook kraakt dit langs alle kanten en klinkt het echt niet vet.

Daarom had ik volgend plan: om in het midden van het repetitiehok een "goede" mic te hangen en deze via een interface naar de macbook te laten gaan en met garageband opnemen.

Mijn eerste vraag wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Tweede: wat heb ik juist nodig als ik het met een bescheiden budget wil aanpakken.

Let wel: het is zeker niet de bedoeling dat we studiokwaliteit gaan verkrijgen, dit zal ook nooit gaan met deze opstelling. we willen gewoon wat jampartijen opnemen om zo er later op voort te kunnen brouwen.
en dan eventueel na een paar songs de studio in te gaan.

Alvast dank

harrie-beton
30 augustus 2012, 23:03
De allereerste platen werden met 1 mic opgenomen maar ik weet niet of je het zo moet doen. Het is nogal kwetsbaar om een Mac steeds in de oefenruimte mee te slepen. Sigaretten, bier en laptops is niet altijd ideaal. Is een mini recorder niet iets voor jou?
BV een Zoom H2? Die klinken erg goed en zijn supermakkelijk. Een hele repetitie past makkelijk op een kaartje.
Je bent net te laat, ik hád 2 Boss BR recorders over.

thekid
31 augustus 2012, 00:01
Misschien is een mini recorder inderdaad wel beter dan maar kan deze meer aan dan de mic van de laptop?

En het is nu niet echt een probleem om de mac mee te nemen naar de repetitieruimte, omdat: deze in mijn tuin staat, en er een rookverbod geld ;), drank is dan voor op de patio naast het kot.

harrie-beton
31 augustus 2012, 17:02
als je dat doet zou ik investeren in 1 mic en een audio interface want de pre amp in laptops is heel zacht en van slechte kwaliteit.
De opname microfoon die ik zou aanraden voor dit soort opnames zijn grootmembramen en hebben phantoomvoeding nodig en hebben ook baat bij een goede pre amp.
Als je budget groter is moet je een 4 of meer sporen interface kopen plus 4 mics, dat geeft al lekkere mix mogelijkheden.

thekid
1 september 2012, 00:11
Bwa, ik denk dat 4 sporen al te "high tech" is voor wat we er voor ogen hebben, Inderdaad 1 micro met een interface of toch eens kijken naar zo een zoom. welke interface's raad je me aan, budget vriendelijk maar toch een best goed kwaliteit.

Little Jay
1 september 2012, 08:46
Mijn band doet 't met een Zoom en het gebruiksgemak ervan + de geluidskwaliteit overtreft denk ik laptop+interface+(goedkope) mic. Daarna ff de sim in de laptop en alle opnamen staan meteen in je compu. En dan heb je ook meteen een apparaatje om een keer een live-gig op te nemen. Just my €.02..... ;-)

harrie-beton
1 september 2012, 10:43
Deze zoom bedoel ik:
89 euro!

http://www.tonika.nl/shop/Product.asp?p=H1

bass blom
1 september 2012, 11:08
Deze zoom bedoel ik:
89 euro!

http://www.tonika.nl/shop/Product.asp?p=H1


ingebouwde normalizing en file splitting functies

ik neem de laatste tijd, gewoon omdat het kan :D in 96/24 op met mijn H4
met 2 x rode nt1a..
maar ik kreeg een nare verrassing.
speciaal een 8GB SD kaartje gekocht en wat zie je?
bestanden van 2GB.
en dus een knip.
en dus een stukje tijd foetsie :chicken: