PDA

View Full Version : Hoelang wachten met Standby op VOX-AC30 C2?



Didaa
30 augustus 2012, 21:32
Hallo allemaal :)

Ik heb een VOX-AC30 C2 waar ik echt extreem blij mee ben!! Alleen vraag ik me al een hele lang tijd af hoe je nu het beste met de stand-by switch moet omgaan. Mijn vraag is eigenlijk, wanneer ik de versterker aanzet, hoe lang moet ik dan wachten om de stand-by ook in te schakelen? Zelfde geld voor het uitzetten; nadat ik de stand-by heb uitgeschakeld, hoe lang moet ik dan wachten dat ik de versterker helemaal uit zet?

Sommigen zeggen dat je maar zo'n 30 sec moet wachten, anderen een paar minuten. Ook heb ik weer gelezen dat het juist slecht is om een versterker lang aan te laten staan, zonder de stand-by in te schakelen. Misschien hebben jullie het antwoord voor mij, wat ongeveer de juiste tijd is, zodat mijn buisjes langer meegaan :)

Groetjes Didaa!

aaronstonebeat
30 augustus 2012, 21:41
Volgens de handleiding (http://www.voxshowroom.com/ct/manuals/AC30C2-AC15C1_Manual.pdf) van je versterker:

"Turn on the POWER switch first and then wait 2–3 minutes before turning on the STANDBY switch."

Didaa
30 augustus 2012, 21:44
Ja dat heb ik inderdaad ook meteen gelezen toen ik de versterker had gekocht. Maar omdat ik op het internet zoveel verschillende dingen lees, dacht ik laat ik eens hier rond vragen ;) Die 2-3 min. lijken me ook dan voor het uitschakelen toch? Of kun je dan beter wachten tot je voelt dat de buizen weer helemaal zijn afgekoeld?

aaronstonebeat
30 augustus 2012, 21:54
Voor zover ik weet, kun je de versterker in één keer helemaal uitzetten. Maar noem mij zeker geen expert op het gebied van buizenversterkers.

guitarnijboer
30 augustus 2012, 21:55
Het beste is om de stand-by switch helemaal niet te gebruiken. Nooit dus of anders gezegd: gewoon altijd in de stand aan te laten staan.

lespaulnmarshall
30 augustus 2012, 23:10
Heeft ie een gelijkrichterbuis? In dat geval, hoef je de stand by idd niet te gebruiken.
Afkoelen in de standby stand is onzin, de buizen worden dan niet kouder of zo iets, de gloeidraad is die buizen volop aan het verwarmen in de standby stand, alleen de stroom (niet de stroom van de gloeidrrad, die staat er namelijk al op, logisch) komt pas op de eindversterker buizen als je de standby over haalt.(naar de stand waarin de versterker werkt, niet de opwarm stand dus)
Gewoon beide schakelaars in een keer overhalen als je de versterker uit zet, voordeel daarvan is dat je dan niet perongeluk de amp de volgende keer aan zet terwijl de standby schakelaar nog stroom doorlaat.
Wel moet de versterker voor transport (als hij helemaal uit staat, de power dus ook) afkoelen, zo beschadig je de buizen niet bij stoten.

Wil je de standby sowisow niet gebruiken zullen je buizen korter mee gaan wordt er gezegd, maar dat heb ik persoonlijk nooit ervaren, ik gebruik de stanby eigenlijk altijd.

cluseau
31 augustus 2012, 00:00
Sluit me volledig aan bij guitarnijboer. Standby is zinloos als je een kwartiertje pauze hebt. Is de pauze langer kun je hem net zo goed uitzetten, die ene minuut opwarmtijd kan er dan ook nog wel bij.

Er zijn een aantal heftige discussie's (zoekfunctie) geweest over dit onderwerp waarin de meningen varieeren van goed onderbouwde argumenten tot loze indianenverhalen. Er mensen die wel eens wat gehoort of gelezen hebben en dat dan op het forum plaatsen waardoor de grootste misverstanden ontstaan. Soms zijn er ook verkopers die wel eens wat gehoort hebben maar nog geen schroevedraaier vast kunnen houden die de meest hardnekkige instructie's kunnen verspreiden. Als iemand je iets uitlegd vraag dan een verklaring van zijn uitleg. Je leert er dan wat van of komt er snel achter of hij onzin staat te braken.

Lennert
31 augustus 2012, 09:40
Wat ik meestal doe: Power knop aan, gitaar omhangen, stemming gitaar checken, standby knop aan, spelen... Na het spelen in een keer alles klats, boem, uit. Eigenlijk gewoon wat logisch is en wat hier in dit soort discussies meestal als beste boven komt drijven.

Fireburst
31 augustus 2012, 09:53
Wat ik meestal doe: Power knop aan, gitaar omhangen, stemming gitaar checken, standby knop aan, spelen... Na het spelen in een keer alles klats, boem, uit. Eigenlijk gewoon wat logisch is en wat hier in dit soort discussies meestal als beste boven komt drijven.

+1

Niks aan toe te voegen eigenlijk...