PDA

View Full Version : Gitaar raar gestemd



Max92
30 augustus 2012, 20:55
Beste mensen,

vandaag heb ik een stem apparaatje binnen gekregen voor het stemmen van me gitaar. Ik dus aan de hand daarvan mijn gitaar stemmen. Daarna een stukje proberen te spelen, blijkt dat die compleet verkeerd gestemd is terwijl het apparaat aangeeft dat ie juist gestemd is. Als ik een paar akkoorden aan sla lijkt t wel alsof ik me vingers verkeerd heb staan zo raar klinkt t. Dit terwijl ik wel gewoon me vingers juist heb staan. Het vreemdste is nog wel dat ik ook een app heb gedownload op me telefoon. Om zo het nogmaals te controleren, en die geeft ook aan dat t klopt... Weet iemand wat ik verkeerd doe?

Groetjes Max

bass blom
30 augustus 2012, 21:34
kans dat hij op een open akkoord staat?
als je iets van 'mode' ofzo ziet, daarop drukken.
of RTFM :D

aaronstonebeat
30 augustus 2012, 21:37
Probeer het eens op het gehoor met een online guitar tuner (http://www.gieson.com/Library/projects/utilities/tuner/) en kijk wat je stemapparaat dan vindt.

Max92
30 augustus 2012, 21:49
Er staat inderdaad een mode knopje, maar daarmee kan ik alleen maar mee instellen welk instrument ik wil stemmen. Gitaar, Viool etc. Ik heb ook een knopje Pitch wat dat is precies weet ik niet, dan veranderen er nummertjes in me scherm van 430 T/M 450. Op gehoor stemmen vind ik wel heel erg lastig, speel pas net gitaar namenlijk:(

http://www.musicallin.nl/musicallin/shop/product/img/art/a53568.jpg

Dit is t apparaatje dat ik heb trouwens.

Groetjes Max

Rizz
30 augustus 2012, 21:52
staat de goede noot in beeld?

aaronstonebeat
30 augustus 2012, 21:57
...Op gehoor stemmen vind ik wel heel erg lastig, speel pas net gitaar namenlijk...

Kun je horen of de ene toon hoger of lager is dan de andere? Dat is het enige dat ervoor nodig is.

Max92
30 augustus 2012, 22:00
Als ik de snaren aan sla, dan geeft die gewoon de juiste noot aan.

Ik kan wel t verschil horen tussen hoge en lage tonen, maar om die tonen precies t zelfde te krijgen vind ik gewoon nog lastig. Heb het wel al geprobeerd.

aaronstonebeat
30 augustus 2012, 22:01
Ik kan wel t verschil horen tussen hoge en lage tonen, maar om die tonen precies t zelfde te krijgen vind ik gewoon nog lastig. Heb het wel al geprobeerd.

Dan kun je het stemapparaat gebruiken voor dat laatste beetje; je weet in ieder geval dat je dan al vlak in de buurt zit.

Max92
30 augustus 2012, 22:22
Denk dat ik t maar aan me gitaar docent ga vragen, snap der bar weinig van.

In ieder geval bedankt voor de hulp:)

DLDB
30 augustus 2012, 22:38
Hoi,

Misschien verwar je bijvoorbeeld de B met een B#? Er staat bij sommige tonen geen #-teken achter op je stemapparaat? Dit heb ik namelijk ook als beginner verward.

Jedeel
31 augustus 2012, 00:21
DLDB, ik zie dat dit je eerste posting is.
Ben erg benieuwd naar de betekenis van DLDB?

Ik ken n.l. wel een leuke uitspraak die daar 'in past kwa afkorting', maar of dit hier bedoeld is? :seriousf:

Muzieknono
31 augustus 2012, 11:10
RTFM, daar begin je mee.
Mvgr. Dirk Jan :B

Rizz
31 augustus 2012, 11:15
DLDB, ik zie dat dit je eerste posting is.
Ben erg benieuwd naar de betekenis van DLDB?

Ik ken n.l. wel een leuke uitspraak die daar 'in past kwa afkorting', maar of dit hier bedoeld is? :seriousf:

Moest even denken, maar dat zou wel kunnen kloppen ja! :seriousf:

HaroldA
31 augustus 2012, 11:16
Denk dat ik t maar aan me gitaar docent ga vragen, snap der bar weinig van.

Welke noten geeft hij aan? Laag naar hoog: E A D G B E? (dus zonder #'s)

En doe aub wat aan je spelling. :sssh:

Max92
1 september 2012, 16:19
Hij gaat gewoon van E,A,D,G,B,E. En er staat geen # achter OID. Kan dit ook niet selecteren.

Harald
1 september 2012, 16:27
Dat lees je ook van de lage tonen naar de hoge tonen toe, neem ik aan? (al denk ik dat het niet eens lukt het om te draaien zonder snaren te breken )

Vaak zit er nog een mogelijkheid op om je stemapparaat een aantal halve noten omhoog of omlaag te calibreren trouwens. Maar dan zouden de grepen op zich nog steeds moeten klinken. Meeste ellende met leerlingen en stemapparaten zijn # en b die niet gezien worden, en het gebruiken van de verkeerde mode. Alles behalve chromatisch zou er gewoon standaard niet op moeten zitten... voegt hoe dan ook niets toe, de instellingen voor viool, bas etc. Gewoon onthouden hoe je instrument gestemd moet zijn. Zo moeilijk is dat nu ook weer niet.

Grove check op gehoor, 5e fret induwen zou redeljk gelijk moeten zijn aan de volgende hogere snaar open. Uitzondering de G en B snaar. Bij de G snaar moet je de 4e fret induwen, die moet gelijk zijn aan de B snaar. Als je dat op gehoor nu al eens een beetje in de buurt zet, en dan fijn stemmen met het stemapparaat. Je hebt wel één snaar nodig die goed staat om te beginnen.

Max92
1 september 2012, 16:44
Heb het ondertussen voor elkaar gekregen om me E snaar te breken -.-' .

Ben benieuwd wat me dit gaat kosten, ik ga het niet zelf proberen. Stop wel met kloten eraan. Iemand hier op het forum die in de buurt van Hoofddorp toevallig woont en die snaren kan vervangen?

mountainman
1 september 2012, 16:59
Probeer eens om alleen de snaar die je aan het stemmen bent te laten klinken en dus alle andere te dempen. Als andere snaren mee gaan resoneren dan willen sommige stemapparaten nog wel eens de verkeerde toon oppakken.

Han S
1 september 2012, 19:28
De snaar vervangen kun je ook zelf, je zult wel moeten want elke gitarist breekt snaren. De hoge E neem ik aan, kijk hoe de andere vijf snaren zitten en zet er een nieuwe op, eitje. En volg de methode van Harald, vijfde fret en een keer de vierde. De lage E klinkt als je hem indrukt op de vijfde fret als de open/losse A.

Git Aar
2 september 2012, 19:06
Als je dikste snaar gebroken is, denk ik dat je ondersteboven gestemd heb.

Max92
3 september 2012, 19:31
Me hoge snaar indd, loop alleen te kloten. Want de snaar zit vast met een bolletje op me brug. En weet niet hoe ik dit bolletje los kan krijgen. Iemand die dit weet?

spirit
3 september 2012, 19:48
Check even of je stemapparaat wel op 440Hz staat.

Max92
3 september 2012, 19:49
Ja daar staat ie op;), wat betreft die snaar die heb ik verwijderd. Nu ff nieuwe bestellen.

Max92
3 september 2012, 19:55
Heeft iemand enig idee, wat voor snaar ik nodig heb? Ik heb een Gregg Bennet GD 100s akoestische gitaar. Echter op de site van baxshop zie ik wel 1000 snaren voorbij komen.

spirit
3 september 2012, 20:45
Zit er geen winkel bij je in de buurt? Als dat wel zo is, zou ik daar even langs gaan. Koop gelijk wat snaren op voorraad, ze gaan zeker vaker breken (evt. alleen een paar losse b en e snaren), maar zelf heb ik meestal 2 of 3 complete setjes op voorraad. Als je dan toch in een winkel bent, vraag of ze de snaar er voor je opleggen en de gitaar stemmen, zodat je weet hoe je dat de volgende keer zelf moet doen. Op dit forum staat ook een goede uitleg over snaren vervangen.

Max92
3 september 2012, 20:47
Zal dat zeker even doen. bedankt voor de tip:)

Dippides
3 september 2012, 22:35
.... ze gaan zeker vaker breken ... Echt? Waarom?

Han S
3 september 2012, 23:22
Me hoge snaar indd, loop alleen te kloten. Want de snaar zit vast met een bolletje op me brug. En weet niet hoe ik dit bolletje los kan krijgen. Iemand die dit weet?

Ik heb een strookje dun rubber, dat doe ik om het bolletje om het niet te beschadigen en met een tangetje trek ik het bolletje uit het gat.

aaronstonebeat
3 september 2012, 23:43
Ik heb een strookje dun rubber, dat doe ik om het bolletje om het niet te beschadigen en met een tangetje trek ik het bolletje uit het gat.

Ik gebruik al zolang als ik me kan herinneren een mechaniekslinger ('string winder', als ik het Nederlandse woord google, vind ik niets zinvols), niet alleen om snel snaren aan te kunnen draaien bij een wissel maar ook om de pinnen uit bruggen van akoestische gitaren te halen; de meeste exemplaren hebben een speciale uitsparing die je onder de bolletjes kunt schuiven om ze vervolgens los te wrikken.

Ace 1.15.19
3 september 2012, 23:49
Wou het net zeggen inderdaad.

Deze dus:

http://www.pluckandplayguitar.com/image-files/guitarstringwinder.jpg

Rizz
4 september 2012, 06:43
Wou het net zeggen inderdaad.

Deze dus:

http://www.pluckandplayguitar.com/image-files/guitarstringwinder.jpg

:hide: Ik heb heeeeeel lang niet geweten dat die uitsparing daarvoor was.. :hide:

Intussen heb ik een luxere versie gekocht en die past heel precies om de pins, gaat prima!

Deze:

http://bernunzio.com/media/images/productimage-picture-planet-waves-pro-winder-string-winder-cutter-43978_jpg_800x600_upscale-_q85.jpg

Je kan het ook met een hol nagelschaartje doen, daarbij de holling als hefboom gebruiken..

-Martijn-
4 september 2012, 09:15
Ik gebruik altijd een tangetje als een soort hefboom. Die pinnetjes kunnen soms best vast zitten; in het wildeweg aan je bovenblad gaan staan trekken is niet goed voor je gitaar.

Rizz
4 september 2012, 09:32
klopt, maar de stringwinder die ik heb iig hoef je niet te trekken, die kan ook als hefboom dienen, alleen ff uitkijken dat het tangetje niet tegen je bovenblad klettert..

Mirthe
6 september 2012, 12:53
Hoi hoi,

ik had ook altijd problemen met stemmen van mijn spaanse gitaar! heb nu een chromatisch(?) stemapparaat gekocht bij muziekwinkel in de buurt, daar hebben ze ook voorgedaan hoe het moest... heel handig, aangezien ik er ook niks van snapte ;)
Ze hebben ook tips op hun website staan: http://www.infomusic.nl/gitaar-stemmen.html
Heeft iemand ook nog tips voor het opzetten van nieuwe snaren? Heb nieuw setje gekocht bij die winkel en ook dat stringwinderding van het plaatje uit de vorige post, maar het is voor mij nog abracadabra.. ;)
Misschien moeten ze dat ook maar even voordoen, haha!
groetjes

Rizz
6 september 2012, 13:10
Hoi hoi,

ik had ook altijd problemen met stemmen van mijn spaanse gitaar! heb nu een chromatisch(?) stemapparaat gekocht bij muziekwinkel in de buurt, daar hebben ze ook voorgedaan hoe het moest... heel handig, aangezien ik er ook niks van snapte ;)
Ze hebben ook tips op hun website staan: http://www.infomusic.nl/gitaar-stemmen.html
Heeft iemand ook nog tips voor het opzetten van nieuwe snaren? Heb nieuw setje gekocht bij die winkel en ook dat stringwinderding van het plaatje uit de vorige post, maar het is voor mij nog abracadabra.. ;)
Misschien moeten ze dat ook maar even voordoen, haha!
groetjes

Ik zeg: de dikste boven en de dunste onder.. Dan kom je er wel! :seriousf:

Ff serieus.. Welkom! Nylon snaren opleggen is een kunstje wat je een keer gezien moet hebben en vooral een paar keer moet hebben gedaan. Het kan dus echt geen kwaad om dit een keer voor te laten doen.. neem foto's, film het.. Bijna iedereen heeft een slimme telefoon tegenwoordig, dus dat moet niet zo'n probleem zijn...

Succes!

Max92
9 september 2012, 21:19
Beetje late reactie:$, maar bedankt allen voor de reacties. Pinnetje is eruit heb het met me vingers voor elkaar gekregen. :)

Rizz
9 september 2012, 21:22
Beetje late reactie:$, maar bedankt allen voor de reacties. Pinnetje is eruit heb het met me vingers voor elkaar gekregen. :)

Mooi! Heb je het stemmen nu al voor elkaar?

gitaargek1
9 september 2012, 22:31
Of misschien deze even kijken :B


http://youtu.be/7rU-yGu94ds

Groetjes.