PDA

View Full Version : finger picks



fideelski
30 augustus 2012, 09:46
Hallo,

Ik ben voor het eerst finger picks gaan gebruiken. Ik vermoed dat het even wennen is, want vooralsnog lukt het fingerpicken beter zonder de picks, maar aangezien het voor mij geen optie is om mijn vingernagels lang te laten groeien lijkt mij dat de beste optie. Momenteel heb ik plastic finger picks van dunlop. Ik vraag me enerzijds af als het niet beter is om alleen voor de duim het op plastic te houden en voor de andere vingers over te schakelen op metalen picks. Anderzijds vraag ik me af of ik er wel juist mee speel (ik steek ze 100 procent zeker juist op mijn fingers). Bestaat er een videootje waarin iemand met fingerpicks speelt en waarin alleen wordt ingezoomd op de man/vrouw zijn/haar vingers?

Anderzijds heb ik ook finger picks gezien van het merk alaska (alaskapik). Die lijken me op het eerste gezicht heel praktisch, aangezien het volgens ietwat natuurlijk spelen moet zijn met die picks? Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik weet het, het zijn een pak vragen in een keer...

Alvast bedankt!

Harald
30 augustus 2012, 10:11
Op zich is een prima sound te krijgen zonder nagels, iig op steelstring. En voor klassiek gitaar zou ik fingerpicks al helemaal geen optie vinden. Als je steelstring speelt zou ik gewoon eelt kweken op de vingers. Duim evt. een thumbpick. Genoeg fingerstyle gitaristen die zonder nagels spelen. En de profs die met nagels spelen hebben allemaal hun huismiddeltjes... van acrylnagels tot pingpongballetjes. Fingerpicks zijn hoe dan ook wennen, erger nog dan alleen een duimplectrum.

Riny
30 augustus 2012, 10:19
Zelf gebruik ik alleen een thumbpick.
De vingernagels van mijn rechterhand heb ik net een fractie voorbij mijn vingertoppen laten groeien dus niet extreem "lang".
Hiermee worden dan ook lichtjes de vingertoppen gebruikt en dit bevalt mij persoonlijk zeer goed.
Op de vingertoppen komt ook vanzelf na enige tijd eeltvorming.

Wel gebruik ik 1 thumbpick en 3 metalen fingerpicks voor het spelen van pedalsteelguitar.
Zoals het met alles is, het is een kwestie van wennen en heeft even tijd nodig.

Rizz
30 augustus 2012, 10:24
De Alaska piks.. Sungha Jung speelt ermee.. Het bootst echt nagels na.. Ga ze zelf ook nog proberen, omdat het idd een bitch is om m'n nagels goed te houden met mijn werk.. Schijnt idd geweldig te zijn, maar alles kost tijd om te integreren.. Daarnaast is mijn spel nu zodanig ingericht dat het zonder nagels niet meer klinkt, al zal dat uiteraard ook weer een kwestie van wennen zijn.

barno
30 augustus 2012, 10:30
Ik fingerpick zonder picks en nagels, dus met de vingertoppen. gaat prima, ideaal zou zijn om wel een thumbpick te gebruiken voor dat ietsje meer basvolume, maar overschakelen zou me veel oefenen vergen, heb ik al gemerkt. Vind het ook wel fijn dat je nooit picks op zak hoeft te hebben.

-Martijn-
30 augustus 2012, 11:08
Ik zou zonder plectrums proberen te spelen, en afhankelijk van het nummer kan je eventueel een duimplectrum gebruiken.
Alaskapiks zien er leuk uit, maar op stalen snaren klinken ze voor geen meter. Maar het klinkt eigenlijk altijd beter dan die van Dunlop, dus je kan het proberen. ;)

Riny
30 augustus 2012, 11:11
Veel oefenen met een thumbpick valt in mijn persoonlijke ervaring wel mee.
Was ruim 10 jaar gestopt met gitaar spelen en na het opnieuw oppakken van gitaar spelen heeft het mijn ongeveer een maand geduurd voordat het redelijk goed soepel verliep.
De tijd die ik er ingestoken heb was ongeveer 30 min p/dag de technieken terug zien te krijgen en voor de overige tijd ging ik ontspannen los.
Ben van mening, wanneer men consequent en met wat discipline, dagelijks er even mee bezig is dit vlugger goed aanvoelt dan men zou verwachten.
Let wel dit is mijn persoonlijke ervaring en wil hier niet mee aangeven dat dit voor iedereen geldt, we zijn immers allemaal anders.:makeup:

Rizz
30 augustus 2012, 11:15
Veel oefenen met een thumbpick valt in mijn persoonlijke ervaring wel mee.


Welja, had er nooit mee gespeeld tot een 2 jaar geleden, heb een week moeten wennen, daarna ging het goed.. Dan weer zonder spelen is erger, sla steeds mis! :D

fideelski
30 augustus 2012, 11:21
[QUOTE]Alaskapiks zien er leuk uit, maar op stalen snaren klinken ze voor geen meter.[QUOTE]

Geldt dat ook voor metalen Alaskapiks?

Rizz
30 augustus 2012, 11:33
[QUOTE]Alaskapiks zien er leuk uit, maar op stalen snaren klinken ze voor geen meter.[QUOTE]

Geldt dat ook voor metalen Alaskapiks?

Wet niet of je dat moet willen, zal erg metalig klinken en de sound om zeep helpen, schat ik zo

Plant
30 augustus 2012, 12:46
Hallo,

Ik ben voor het eerst finger picks gaan gebruiken. Ik vermoed dat het even wennen is, want vooralsnog lukt het fingerpicken beter zonder de picks, maar aangezien het voor mij geen optie is om mijn vingernagels lang te laten groeien lijkt mij dat de beste optie. Momenteel heb ik plastic finger picks van dunlop. Ik vraag me enerzijds af als het niet beter is om alleen voor de duim het op plastic te houden en voor de andere vingers over te schakelen op metalen picks. Anderzijds vraag ik me af of ik er wel juist mee speel (ik steek ze 100 procent zeker juist op mijn fingers).

Ik zou geen mix van metaal en kunststof gebruiken. Ik heb weleens geexperimenteerd met een complete set metalen picks en een complete set kunststof picks en de klank is echt heel anders.

Je hebt dus de fingerpicks naar de binnenkant (dus niet de nagelkant) van de vinger? Anders haakt het alleen maar vreselijk. Zeker die metalen, want die geven helemaal niet mee.

In het begin voelt het heel vreemd en je moet er aan wennen. Iets wat mij eigenlijk nooit echt gelukt is, dus ik heb ze niet meer. Als je (net als ik) ook bas speelt zijn hele lange vaste nagels geen optie, dus ook dat heb ik niet meer. Maar ook met wat kortere nagels kun je nog wel fingerpicken.

Pingpongballetjes :???: Da's nieuw voor mij. Ik neem aan dat je daar stukjes uitsnijd en die gebruikt.

fideelski
30 augustus 2012, 13:06
pingpongballetjes?

Plant
30 augustus 2012, 13:33
Ja sorry, dat kwam uit de post van Harald :soinnocent:


... En de profs die met nagels spelen hebben allemaal hun huismiddeltjes... van acrylnagels tot pingpongballetjes...

edit: persoonlijk lijkt mij dit niet zo prettig spelen ;)

http://www.gentblogt.be/wp-content/uploads/2007/07/20070717_aaaa1.jpg

chris c
30 augustus 2012, 15:42
Hallo,

Ik ben voor het eerst finger picks gaan gebruiken. Ik vermoed dat het even wennen is, want vooralsnog lukt het fingerpicken beter zonder de picks, maar aangezien het voor mij geen optie is om mijn vingernagels lang te laten groeien lijkt mij dat de beste optie. Momenteel heb ik plastic finger picks van dunlop. Ik vraag me enerzijds af als het niet beter is om alleen voor de duim het op plastic te houden en voor de andere vingers over te schakelen op metalen picks. Anderzijds vraag ik me af of ik er wel juist mee speel (ik steek ze 100 procent zeker juist op mijn fingers). Bestaat er een videootje waarin iemand met fingerpicks speelt en waarin alleen wordt ingezoomd op de man/vrouw zijn/haar vingers?

Anderzijds heb ik ook finger picks gezien van het merk alaska (alaskapik). Die lijken me op het eerste gezicht heel praktisch, aangezien het volgens ietwat natuurlijk spelen moet zijn met die picks? Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik weet het, het zijn een pak vragen in een keer...

Alvast bedankt!

Ik speel al jaren bijna altijd met fingerpicks. Ik gebruik dunlops voor de vingers en fred kelly voor de duim. Metalen fingerpicks heb ik ook geprobeerd, maar dat gaf teveel bijgeluiden van metaal op metaal. Een metalen thumbpick vond ik in dat opzicht helemaal niet te doen. Alaska picks bevielen mij niet, ze vlogen eraf bij het strummen.
Nieuwe fingerpicks vervorm ik eerst altijd wat in heet water tot ze goed om mijn vingers passen en ze de snaren netjes aanslaan (niet alleen met de zijkant bv.).
Het is sowieso wennen, en er zijn er weinig gitaristen die ze gebruiken, maar zo klink je eens een beetje anders dan anderen, luider ook.
En hier is een filmpje waar vrij veel wordt ingezoemd op de rechterhand met fingerpicks: http://www.youtube.com/watch?v=mecdFGOqclM

-Martijn-
30 augustus 2012, 16:23
De twee hoogste snaren in dat filmpje vind ik erg mager klinken, alsof het een goedkope beginnersgitaar is eigenlijk... Ik heb nog nooit iemand gehoord die fingerpicks gebruikt waarbij de hoogste snaren wel goed klinken.

RB-1
30 augustus 2012, 16:41
Voor banjo en gitaar gebruik ik deze combinatie:

Dunlop Heavies Calico (http://www.jimdunlop.com/product/heavies-thumbpicks) & 2x Showcase 1941 (http://www.billstokesshowcase.com/Picks.html#Showcase41s)

Dit klinkt gebalanceerd, de 1941's halen de Dunlops, Alaska's, Grovers en hoe die ellende meer mag heten buitenom in voor wat betreft klank.
Het zijn heel goed gelukte replica's van de vooroorlogse Nationals. En dat hoor en voel je......

Voor de Dobro heb ik een andere thumbpick,

Dunlop Clear "D" (http://www.jimdunlop.com/product/clear-d-plastic-thumbpicks) (op banjo en gitaar klinkt deze veel te scherp, bij de dobro levert dat juist -vraag me niet hoe- weer een betere balans)

Dit is dus een van die zeldzame keren (http://www.hangoutstorage.com/jukebox.asp?site=Banjo+Hangout&URL=http%3A%2F%2Fwww.banjohangout.org%2Fmyhangout% 2Fmedia-player%2Faudio_player.asp%3Fisjukebox%3Dno%26music ID%3D26212) dat ik Scruggsstyle gitaar speel. Met eerstgenoemde combinatie.

Harald
30 augustus 2012, 17:08
pingpongballetjes, door sommigen in het verleden gebruikt om stukjes uit te knippen als een nagel brak. Het pingpongballetjesfragment (mag dat voor scrabble?) werd dan onder/aan de nagel geplakt. Een andere methode was je linkerduimnagel lang te laten groeien. Brak je dan een nagel, dan kon je die duimnagel afknippen en gebruiken om de gebroken nagel op te lappen. Methodes die niet geschikt zijn voor mensen die erom geven hoe hun hand er uit ziet ;) Maar als je je brood verdient met spelen moet je toch wat.

Acryl werkt aardig, James Taylor heeft ergens een filmpje staan hoe hij zijn nagels oplapt. Met een soort zijdepapier waar hij nagellijm overheen smeert, en dat dan in laagjes. Dat moet ik nog eens uitzoeken. Sinds mijn ongeluk ervoor zorgde dat ik een paar maanden niet kon fietsen en autorijden zijn mijn nagels weer acrylloos. De boel zelf kunnen fixen is toch wel heel fijn. Zou ik niet af en toe ook klassiek en 12 snarig spelen zouden de nagels er acuut afgaan overigens.

Plant
30 augustus 2012, 18:03
De twee hoogste snaren in dat filmpje vind ik erg mager klinken, alsof het een goedkope beginnersgitaar is eigenlijk... Ik heb nog nooit iemand gehoord die fingerpicks gebruikt waarbij de hoogste snaren wel goed klinken.

De onomwonden snaren B en E? Dat zou dan toch met een gewoon plectrum ook zo moeten zijn?

chris c
30 augustus 2012, 18:22
Deze video geeft nuttige uitleg over hoe en waarom je de tip van fingerpicks wat moet ombuigen. Hij speelt wel banjo met metalen fingerpicks, maar hetzelfde geldt voor gitaar en kunststof picks.
http://www.youtube.com/watch?v=4PVhwDYu3XY

-Martijn-
30 augustus 2012, 19:16
De onomwonden snaren B en E? Dat zou dan toch met een gewoon plectrum ook zo moeten zijn?

Jazeker, maar als je fingerstyle speelt dan neem je meestal een dikkere plectrum. Dunlop 207 of Wegen M200 vind ik prettig spelen/klinken bijvoorbeeld. Fingerpicks zijn nooit zo dik, en ze hebben veel meer speling ten opzichte van een normale plectrum die vastklemt tussen je vingers.

jplm
30 augustus 2012, 19:58
Hallo.

Voor wat betreft het type of merk fingerpicks; ik ben begonnen met witte kunststof Dunlops, daarna alles geprobeerd wat er maar is uitgevonden, en vervolgens weer met witte Dunops geëindigd. Voor mij hebben ze het hardste (indien gewenst) en mooiste geluid. Voor wat betreft het ontwikkelen van je voorkeur zit er volgens mij weinig anders op dan setjes kopen en uitproberen, en dat kost nogal wat als je het na verloop van tijd bij elkaar optelt. Wat mij trouwens verbaasde was dat de kunststof picks een stuk luider klinken dan de metalen. Trouwens, het is allemaal maar mijn persoonlijke ervaring en mening, dat moet je (in het algemeen) steeds in gedachten houden, als mensen bijvoorbeeld schrijven dat een fingerpick van merk x een vreselijk geluid geeft dan bedoelen ze meestal dat zijzelf met merk x een vreselijk geluid produceren :-).

Persoonlijk gaat het spelen met fingerpicks mij ook niet zo soepel af, maar ik heb wel een (klein) truukje gevonden; aanvankelijk probeerde ik fingerstyle-nummers die ik al kon spelen met nagels, dus zonder picks, te spelen met fingerpicks, en dan kwam ik hopeloos in de knoop. Wat bij mij werkte was als ik een nieuw fingerstyle nummer ging leren, ik dat nummer dan vanaf het begin met fingerpicks deed, dan wisten m'n hersens niet beter en ging het probleemloos. Hetzelfde nummer dan later zonder picks spelen ging dan weer lastiger :-).

Voor wat betreft je vraag naar voorbeelden; ik heb Bob Brozman live aan het werk gezien, die slaat met zijn fingerpicks de snaren van onder naar boven, van links naar rechts, en alles wat daartussen zit, en weer terug, aan, zonder een pick te verliezen. Zijn gitaren hebben (over het algemeen) geen element, gewoon via de microfoon.

Het volgende filmpje wordt leuk bij 1:15, je ziet niet speciaal zijn fingerpicks, maar ze komen wel regelmatig in beeld, al zit soms de gitaarmicrofoon precies voor het beeld. Als je het hele filmpje afkijkt zie je wat hij er zoal mee doet, bijv. vanaf 2:10 (je ziet dan ook dat er weinig is wat je niét kunt met fingerpicks).

http://www.youtube.com/watch?v=FuzfgagmrBk

Voor meer moet je gewoon op youtube even zoeken op Bob Brozman.



Groet, Jan.

gerritje tralalalala
30 augustus 2012, 23:06
Ik speel meestal met alleen een duimplectrum, ik speel voornamelijk electrisch en kan nooit echt wennen aan de stand van je hand, terwijl ik met zo'n duimplectrum een hele fijne (voor mij natuurlijke) houding voor mijn hand heb. Puur persoonlijk.
Fingerpicks daarentegen vind ik echt waardeloos. Ik krijg ze nooit "goed" op de snaar.

Mijn vingers hebben het altijd zonder lange nagels gedaan (zelfde lengte als mijn linkerhand) niks mis mee, al merk ik de laatste tijd dat ik vooral bij wat sneller en harder spel weleens een snaar "doorsla" zegmaar. Ik ben nu dus ook mijn nagels aan het laten groeien, eens kijken hoe dat werkt.

Duimplectrums bewerk ik wel altijd even met een föhn want anders zitten die echt niet lekker, ik heb geen extreem dikke vingers ofzo maar op de ene of andere manier wordt m'n duim altijd helemaal blauw als ik hem zo uit de winkel om doe (maat L) zijn er meer mensen die hier last van hebben?

Heb ik nog een vraag, ik vind persoonlijk die duimplectrums vrij dik en stug, weet iemand of er merken en types zijn die wat zachter (lees normaal plectrum maatje .73 ofzo) zijn?

mvg. Krijn

RB-1
31 augustus 2012, 02:28
Deze video geeft nuttige uitleg over hoe en waarom je de tip van fingerpicks wat moet ombuigen. Hij speelt wel banjo met metalen fingerpicks, maar hetzelfde geldt voor gitaar en kunststof picks.
http://www.youtube.com/watch?v=4PVhwDYu3XY
Mmm...:roll:
Bij de eerste noten werd ik al wantrouwig. Niks strakke rolls, hij hakkelt en hapert er flink op los. Zo speel je geen banjo.
Toen ik zijn banjo zag, was dat een soort bevestiging van wat ik al dacht: deze gast is nog een beginner, compleet met beginnersinstrument (een Deering Good Time).

Dan de picks zelf:
Banjo speel je met fingerpicks van .025 dik, dat is het eerste wat een goede leraar je bij zou brengen (altijd meteen goed beginnen).
Dunner -de hier gebruikte .018- speelt wel makkelijker, maar klinkt voor geen meter.
Hetgeen hij daarna overtuigend demonstreert en met 'you put your pick at an angle, giving you more definition in the sound' maakt hij het nog erger.
Deze banjo heeft van zichzelf al niet zo'n best geluid, maar met die vergissing blijft er helemaal niets van over.

Oordeel over de video: leuk geprobeerd, maar de eerste de beste valkuil tuimelt hij meteen in, een 3-.

Heel belangrijk is de hoek van het blad ten opzichte van de bewegingsrichting waarin de pick de snaar treft. Gezien langs de snaren, met de voorkant van het instrument naar boven gericht.

Zou het blad helemaal niet gebogen zijn, dan is die hoek ten opzichte van het laatste vingerkootje 0 graden.
Het blad moet zover worden gebogen, dat de hoek ongeveer 30 graden wordt.
Op deze manier schuift het blad (het uiterste puntje) omhoog, over de snaar heen. Hoek pick/snaar is dan ongeveer 10 graden.
Dit elimineert - tenminste bij picks uit de goede legering- een hoop bijgeluiden. Bij de slechtere maakt het niet uit wat je doet.
Belangrijk is het daarom ook om voornamelijk uit het tweede vingergewricht te bewegen, dat houdt de hoek stabieler. De hoek die je eerste gewricht -dat bij de nagel- dan maakt, is bepalend voor hoever je de pick moet buigen. Zolang je maar ongeveer op die 10 graden uitkomt.
Over de duim kunnen we makkelijk een A4tje volschrijven, dus nu maar even niet.

Rizz
31 augustus 2012, 07:16
Duimplectrums bewerk ik wel altijd even met een föhn want anders zitten die echt niet lekker, ik heb geen extreem dikke vingers ofzo maar op de ene of andere manier wordt m'n duim altijd helemaal blauw als ik hem zo uit de winkel om doe (maat L) zijn er meer mensen die hier last van hebben?


mvg. Krijn

Klinkt bekend.. Mijn duim is net te klein voor een L, maar te groot voor een M.. Dus evn onder de hete kraan, daarna vormen om m'n duim en dan nog even de koude kraan erover. Piest precas!

jazzie1
1 september 2012, 20:28
Tjeesus RB-1, dit is bijna hoge school..;)... ik hou het voorlopig maar bij het "gewone pielen"op mien gitaar hahaha..

RB-1
1 september 2012, 22:40
Tjeesus RB-1, dit is bijna hoge school..;)... Nou, daar weten ze anders echt niks over fingerpicks, hoor. ;)
Overigens, waar ben ik je kwijtgeraakt?
Ik kan het nooit uitstaan als ik iets niet snap en blijf dus altijd doorvragen tot ik het wel begrijp.
Logisch dus, dat ik dat van anderen dan ook verwacht.

jazzie1
2 september 2012, 14:45
Nee het gaat er niet om of ik jou kwijt ben geraakt..ik heb juist donders veel respect voor gitaristen zoals jij welke er zo'n uiteenzetting over kunnen geven waar en waarom het niet klinkt zoals het zou moeten klinken.:makeup:. Kijk een leek zoals ik denkt helemaal niet over al deze dingen na, al zou dat wel moeten om het gitaarspel op een bepaald niveau te willen beheersen.Maar ik heb nu (en ik denk met mij wel meerdere) eenmaal mijn beperkingen(zeg maar gerust heeel veeel beperkingen..) in mijn gitaarspel en een van die beperkingen is dat ik vooral niet moet gaan na denken over in welke hoek bv pick/snaar moet staan. Als ik dat nl ga doen ( en dat is ook weer een van mijn gebreken) en het wil dan in mijn optiek niet lukken, dan wordt ik alleen maar chagrijnig...Ok, ik weet veel oefenen baart kunst dat zeg ik ook regelmatig, echter zodra je merkt dat het een last gaat worden moet je je af gaan vragen of je je grens al niet hebt bereikt in deze..

chris c
2 september 2012, 19:41
Mmm...:roll:
Bij de eerste noten werd ik al wantrouwig. Niks strakke rolls, hij hakkelt en hapert er flink op los. Zo speel je geen banjo.
Toen ik zijn banjo zag, was dat een soort bevestiging van wat ik al dacht: deze gast is nog een beginner, compleet met beginnersinstrument (een Deering Good Time).

Dan de picks zelf:
Banjo speel je met fingerpicks van .025 dik, dat is het eerste wat een goede leraar je bij zou brengen (altijd meteen goed beginnen).
Dunner -de hier gebruikte .018- speelt wel makkelijker, maar klinkt voor geen meter.
Hetgeen hij daarna overtuigend demonstreert en met 'you put your pick at an angle, giving you more definition in the sound' maakt hij het nog erger.
Deze banjo heeft van zichzelf al niet zo'n best geluid, maar met die vergissing blijft er helemaal niets van over.

Oordeel over de video: leuk geprobeerd, maar de eerste de beste valkuil tuimelt hij meteen in, een 3-.

Heel belangrijk is de hoek van het blad ten opzichte van de bewegingsrichting waarin de pick de snaar treft. Gezien langs de snaren, met de voorkant van het instrument naar boven gericht.

Zou het blad helemaal niet gebogen zijn, dan is die hoek ten opzichte van het laatste vingerkootje 0 graden.
Het blad moet zover worden gebogen, dat de hoek ongeveer 30 graden wordt.
Op deze manier schuift het blad (het uiterste puntje) omhoog, over de snaar heen. Hoek pick/snaar is dan ongeveer 10 graden.
Dit elimineert - tenminste bij picks uit de goede legering- een hoop bijgeluiden. Bij de slechtere maakt het niet uit wat je doet.
Belangrijk is het daarom ook om voornamelijk uit het tweede vingergewricht te bewegen, dat houdt de hoek stabieler. De hoek die je eerste gewricht -dat bij de nagel- dan maakt, is bepalend voor hoever je de pick moet buigen. Zolang je maar ongeveer op die 10 graden uitkomt.
Over de duim kunnen we makkelijk een A4tje volschrijven, dus nu maar even niet.

Ben het ermee eens dat hij niet goed klinkt. Filmpje heb ik alleen maar vlug opgezocht om te laten zien dat je die picks wat moet bewerken voor je begint te spelen. Was een van de vragen van TS. Ik vermoed dat veel gitaristen meteen afhaken omdat ze dat niet weten. Van dat aantal graden weet ik niks, ik buig ze om tot ze lekker klinken :-)

Mr.Fingers
2 september 2012, 20:12
De keizers van de metalen fingerpick op gitaar zijn Roger Mcguinn (the Byrds) & Robbie Robertson (The Band). Beiden spelen een soort hybride, met een gewoon plectrum (flatpick) tussen duim & wijsvinger, en dan twee fingerpicks aan middel- en ringvinger. Ik heb er zelf ook, maar het vraagt heel wat (voor mij een beetje "teveel") oefening om er echt vlot mee te werken.


http://www.youtube.com/watch?v=i4Yn-3_bypk


http://www.youtube.com/watch?v=b0z0ajcDgns

chris c
3 september 2012, 09:46
Nog twee meesters van de metalen fingerpicks zijn Peter Finger voor fingerstyle (metalen thumbpick en drie fingerpicks) en Freddie King op elektrische gitaar (plastic thumbpick en één fingerpick):

http://www.youtube.com/watch?v=uHhfBnbdv6A

http://www.youtube.com/watch?v=rBWID1ygQbo

RB-1
3 september 2012, 18:49
Mijn favoriete (gitaar)fingerpicker : Earl Scruggs (http://www.youtube.com/watch?v=vcMByEbXXkM) (gek he? ;))
Op 6:35 , na de reclamespot.