PDA

View Full Version : Sorry, maareh...help!! ;)



Bins
14 juni 2003, 14:26
Hey bas-guys,
De bassist uit mijn band is nogal een leek op gitaar gebied (ik heb hem pas laten zien hoe je snaren moet vervangen, zaten er al 2 jaar op, helemaal dof en oud :) ) en hij is op zoek naar een nieuwe amp. Nou denkt ie, omdat ik wel interesse heb in versterkers enzo, dat ik een of andere bas amp goeroe ben ofzo.
Ik wil hem wel helpen, want zijn versterker nu is echt een drama (mayhill, 20 watt ofzo 1x10). Maar ik weet er dus zeer weinig van vanaf.
Kunnen jullie mij helpen/ uitleg geven over een paar dingetjes?

- 4x10 of 1x15? Wat is het tonale verschil?
- Hoeveel watt? (2 gitaristen met 120 en 100 watt ss. Moet in een kleine zaal zonder pa kunnen)
- Welk merk voor welke sound?
- Wat zie ik over het hoofd?

Hij is wel te porren voor top + box of een combo, hoewel ik zelf voor een combo zou kiezen (handiger?) met mogelijkheid voor extra box. Het moet 2e hands wel redelijk geprijsd zijn, ik gok rond de 600 eur ofzo.

Thanks

AntY
14 juni 2003, 14:37
bassnaren 2 jaar kan best, als je van reggea houdt of zo ;)

1x15 geeft een vrij log geluid. het is een grote speaker, dat betekent dat je veel vermogen nodig hebt om die snel heen en weer te kunnen bewegen. Voordeel is wel dat je een groot speakeroppervlak hebt, en dat geeft weer mooi laag geluid :)

10" zijn kleiner, klinken een stuk strakker, maar geven minder laag. als je er 4 in 1 cabinet zet heb je wel weer oppervlak, en dus ook weer laag.

wat het vermogen betreft: een basversterker moet 5x zoveel watt hebben als de gitaren. dat zou betekenen dat je op een amp van 500W komt, en ik denk niet dat dat voor 600 euro te krijgen is, en ik denk ook niet dat je het in combo-vorm zal kunnen vinden. in fact, een stack van 600 euro is heeeeeel moeilijk.

als je punk-rock wilt spelen ligt ampeg erg voior de hand... maar ja de prijs. Voor 600 euro heb je misschien een klein ampeg combootje!

je kan denken aan peavey. weinig klank, wel veel geluid :)

Bins
14 juni 2003, 14:53
5x zoveel...damn. Maar die versterkers staan natuurlijk nooit op 10, dus het zal wel meevallen. Als je de gitaren even buiten beschouwing laat, hoeveel heb je nodig om boven de drums uit te komen (hij slaat wel heel hard) in een klein zaaltje?

Als ik zo een beetje rondkijk, dan zijn die peaveys wel aantrekkelijk geprijsd. 1x15 combo 300 watt, nieuw 800 eur. En zo'n swr workingman combo ziet er qua prijs ook wel ok uit. Maar dat klinkt zeker allemaal nergens naar?

Badankt voor je reactie iig. Ik ga ook even juliie "nieuwkomers, lees dit eerst" ding lezen :D

AntY
14 juni 2003, 15:01
hehe

SWR is een van de beste merken die er zijn

nadeel: ze hebben een heel steriele klank, en dat is niet fijn als je punk speelt :)

Clunk
14 juni 2003, 15:09
ik hoor iedereen zeggen: minimaal 4 x zoveel watt als gitarist.. :P

dike lul!... dat gitarist gedoe.. uh, ken je beter horen door bandwijdt ofzo..
naja, wtf... gitaristen uit onze band hebben beide een 65 1*12 in de oefenruimte staan, zijn ze samen dus 130 watt.. hmmz, ik kom aan met me kustom 1*15 60 a 80 watt combo.. ik hou ze makkelijk bij..
zolang ze niet helemaal volit gaan.. :P marreh, dat gaat gewoon goed.. en btw, dat is al een hoop geluid hoor!.. dat moet je niet proberen zonder oordoppen, want dan ben je in no-time doof...
voor de kroeg is dit genoeg..

en tja, al ga je een stack kopen, lijkt het mij overdreven eentje van 500w te kopen, aan 300!!!!!! dat is ff tyfus veel.. heb je egt cker genoeg..
ennuh, anders speel je toch over de pa met dat ding???

naja.. zelf weten, maar voor 600 euro koop je niet egt een super stack.. ik ga binnenkort ook een kopen, kheb wel gehoord dat basso voor de +/-zelfde prijs een half-stack heeft kunnen bemachtigen.. dus 4*10 met top.. dat is mooi :D///

maar ok. veel succes nog, en tja, ik zal voor een 4*10 gaan, 1*15 is erug mooi, maar word snel boomerig.. :D ofwel: je hoort em niet, maar voelt em :D

en het mooiste is gewoon een stack met 4*10 en 1*15 :) maar dan meot je wel ff doorsparen :D ghehe...

koen_V
14 juni 2003, 15:26
ik was het perfecte voor je tegengekomen :)
De ashodown combo heeft 4*10" en 500W in huis
dus alles wat je wilt :)
alleen moet je bijna 4 keer zoveel geld neertellen ahahah
sorry voor deze onnuttige bijdrage..
kijk eens 2de hands, hartke kom je wel eens tegen voor rond de 650;€ dan heb je een half stack met 4*10" en 300W ofoz, is heus genoeg.

De Teng
14 juni 2003, 18:40
Voor 400 euro heb je een tweedehands T-max van Peavey. 't Is echt profi spul, 550 W bij 2 ohm. Het is wel te krijgen dus... twee kanalen, buizen en transistor, waarbij je de buizen volledig in de overdrive kunt hangen.

Waarbij je dus nog wat geld overhoudt voor een speaker, maarj a... 2 ohM? In ieder geval hoef je over het vermogen niet in te zitten.

Factor vijf en nog hoger klopt goed hoor, ik heb nu 350 W (4 ohm met de T-max) maar de gitarist met zijn DSL 401 komt daar goed bovenuit. Basversterkers gaan idd nooit op tien, headroom heet dat. Bassen hebben enorme vermogenspieken, vandaar dat het vaak op standje vijf staat...

bassopotmus
14 juni 2003, 20:05
toch eens een amp faq?

want dit is echt zo standaard werk..15" ,10" vermogens, headroom

Bins
14 juni 2003, 20:19
Ja, ik was toch een beetje teleurgesteld toen de faq geen versterker-gedeelte bleek te hebben ;)

Overigens zijn de reacties wel leerzaam, thx

basswasp
15 juni 2003, 10:44
5x zoveel...damn. Maar die versterkers staan natuurlijk nooit op 10, dus het zal wel meevallen. Als je de gitaren even buiten beschouwing laat, hoeveel heb je nodig om boven de drums uit te komen (hij slaat wel heel hard) in een klein zaaltje?

Als ik zo een beetje rondkijk, dan zijn die peaveys wel aantrekkelijk geprijsd. 1x15 combo 300 watt, nieuw 800 eur. En zo'n swr workingman combo ziet er qua prijs ook wel ok uit. Maar dat klinkt zeker allemaal nergens naar?

Badankt voor je reactie iig. Ik ga ook even juliie "nieuwkomers, lees dit eerst" ding lezen :D
Het maakt niet zoveel uit dat jullie je versterkers niet voluit zetten, dat doet niemand. Wel kan de bassist met iets minder vermogen toe dan 500 watt aangezien jullie op transistorversterkers spelen. Mijn ervaring daarmee is dat ze wat meer hoog en wat minder minder laag geven en geen vol geluid hebben. Zo rond de 300 watt zou het voor jullie bassist moeten doen.

Of iets klinkt kan hier eindeloos over gediscussierd worden, de oplossing is om gewoon zelf te testen en je mening te vormen.

basswasp
15 juni 2003, 11:00
ik hoor iedereen zeggen: minimaal 4 x zoveel watt als gitarist.. :P

dike lul!... dat gitarist gedoe.. uh, ken je beter horen door bandwijdt ofzo..
naja, wtf... gitaristen uit onze band hebben beide een 65 1*12 in de oefenruimte staan, zijn ze samen dus 130 watt.. hmmz, ik kom aan met me kustom 1*15 60 a 80 watt combo.. ik hou ze makkelijk bij..
zolang ze niet helemaal volit gaan.. :P marreh, dat gaat gewoon goed.. en btw, dat is al een hoop geluid hoor!.. dat moet je niet proberen zonder oordoppen, want dan ben je in no-time doof...
voor de kroeg is dit genoeg..

en tja, al ga je een stack kopen, lijkt het mij overdreven eentje van 500w te kopen, aan 300!!!!!! dat is ff tyfus veel.. heb je egt cker genoeg..
ennuh, anders speel je toch over de pa met dat ding???

naja.. zelf weten, maar voor 600 euro koop je niet egt een super stack.. ik ga binnenkort ook een kopen, kheb wel gehoord dat basso voor de +/-zelfde prijs een half-stack heeft kunnen bemachtigen.. dus 4*10 met top.. dat is mooi :D///

maar ok. veel succes nog, en tja, ik zal voor een 4*10 gaan, 1*15 is erug mooi, maar word snel boomerig.. :D ofwel: je hoort em niet, maar voelt em :D

en het mooiste is gewoon een stack met 4*10 en 1*15 :) maar dan meot je wel ff doorsparen :D ghehe...
Sorry, maar ik moet even kwijt dat ik betwijfel hoeveel jij van basversterkers afweet en of je een goed antwoord wil geven op vragen...

"ik hoor iedereen zeggen: minimaal 4 x zoveel watt als gitarist.. :P
dike lul!..."

Tenzij die gitaristen op volumestand 1 spelen met solid state-combootjes, horen ze jou volledig weg te spelen. Vrijwel de hele baswereld is het erover eens dat bassisten ongeveer 4 keer zoveel vermogen als gitaristen nodig hebben. Techici die het geluid in concertzalen verzorgen hebben het soms zelf over ongeveer 8 keer zoveel vermogen.

"btw, dat is al een hoop geluid hoor!.. dat moet je niet proberen zonder oordoppen, want dan ben je in no-time doof..."

Draai een 30 watt bascombootje een beetje open en je bent ook zo doof. Vermogen is niet voldoende wanneer je er doof van wordt, vermogen is voldoende wanneer je je band goed uit de verf wilt laten komen tijdens een optreden.

"anders speel je toch over de pa met dat ding???

Nog een keer lezen... Bins' schrijft juist dat hij zonder P.A. wil kunnen optreden.

"en het mooiste is gewoon een stack met 4*10 en 1*15 :)"

Dat geldt niet echt in het algemeen. De ideale stack lijkt op dit moment een Ampeg-top met een Ampeg 8x10" te zijn, maar natuurlijk bepaald iedereen zelf zijn ideale stack.

Phyrexian
15 juni 2003, 11:04
Voor €600 koop je best een Hartke 3500 head. Die zijn héél makkelijk te vinden op de tweedehandsmarkt. Ze zijn luid en klinken behoorlijk goed (mits goeie bass en speaker). Je zal nog veel geld over hebben en dat kan je dan spenderen aan een speakercab... liefst een 4x10, maar dat zal het budget niet toelaten, I guess?

De Teng
15 juni 2003, 11:44
Kan jij slappen en dynamisch spelen? Vast niet.

Lees even mijn vorige berichtje: een bas heeft heel veel vermogenspieken, waarbij je een normale amp gewoon kapot ragt.
't Is dus nodig om die pieken aan te kunnen, die je met gitaarspelen niet hebt. Gemiddelde vermogen is misschien maar 150 wat je nodig hebt, maar door die pieken moet je al gauw het driedubbele rekenen. Komt nog bij dat bassamps bijna altijd transistoren zijn en gitaaramps buizen. Buizenamps klinken veel luider, waar je tegenop moet boksen.

Dus vandaar wijsneus...

De Teng
17 juni 2003, 12:02
Zullen we weer eens on topic gaan dan dit ge-emmer volhouden? Misschien dat mensen alleen mogen reageren die er verstand van hebben? ;)

*leest even terug wat het ook alweer was*

bassopotmus
17 juni 2003, 12:51
Sorry dat ik er ff niet als moderator aanwezig was maar ik had nog wat last van "post metallica mosh-pit stress". ik kom in deze topic en zie dat er VOLLEDIG van de topic word afgegaan, niet altijd heel erg. Maar deze keer wel! Iemand steld een gerichte vraag en raad. Hij krijgt goede replies, maar ook een heleboel fout info en andere ongerelateerde bullshit. Ik houd gebruiker Clunk hiervoor aansprakelijk. Clunk, ik geef je echt hierbij je laatste waarschuwing, reply serieus in dit soort topics, of reply niet. Ik weet zeker dat meerderen met mij zich aan je storen, laat staan de starter van deze topic die gewoonweg foute informatie krijgt. Ik houd je iig ff in de gaten, anders ban ik je gewoon.

Easy Rider
17 juni 2003, 13:29
Ik zal de '5 x zoveel vermogen' stelling ook maar even onderbouwen. In het 'jazzadelic groove' trio waar ik eerst speelde had de gitarist een 100W combo en dat ging goed met mijn 500W rig (toen zelfs nog met alleen m'n 4x10" cab wat zo'n 300W opleverde).
In de metalband waarin ik laatst heb gespeeld met twee gitaristen met beide ongeveer 150W aan stereo :o geweld verdrink ik met 300W in een 4x10" volledig. Ze moesten echt een stuk zachter spelen (moeten ze nog steeds overigens...) anders was het gewoon jammer. Daarna mijn 18" plan maar versneld doorgevoerd om het volume op te voeren en het blijft echt ploeteren. 500W op stand 8/9 om het een beetje bij te benen! Goeie test voor m'n Trace... die heeft een week lang flink warm gedraaid, dat kan ik je zeggen. Maar hij is heel gebleven! De fans (die ik toen voor het eerst aan hoorde slaan) zijn echt heel mooi stil overigens.
Wil ik jullie dit toch ff vragen:
Jullie hebben m'n rig gezien, right? Vinden jullie het nou normaal dat ik zo'n stack als dat ver voorbij stand 5 moet draaien om mee te komen tijdens band oefeningen? Ik heb wel zo'n idee van het antwoord maar ik denk ik vraag het toch ff. :)

EZ

De Teng
17 juni 2003, 13:41
Thanks basso... beter laat dan nooit ;)

bassopotmus
17 juni 2003, 14:15
uhm easy...volgens mij is het een oorlogszone bij die band repetities.
Ik ben ook voor een pre-amp/pa power amp stereo set-up als je profi gaat spelen.

Trouwens ik had vrijdag ook een repetietie, moch ik ff op een ibi 30 watt spelen tegen over een H&K 60 watt tour reverb..je blijft NERGENS.

Ik neem volgende keer de 4x10" mee, zijn hun nergens, hahahaha

De Teng
17 juni 2003, 15:04
Die gitaristen moeten dat ding gewoon niet zo hoog zetten! Als jij met je 500W al giga veel vermogen moet afgeven is niet echt normaal meer. Ik kan het met 350W goed af, staat dang elijk met de drums. En dan is het standje vijf met de preamp nog niet eens maximaal zodat ik veel headroom ook daarop op heb.

Cabinet is een 2.10 Bag End. Overigens afgelopen vrijdagavond mee gespeeld en het klonk heerlijk! Ook veel drukverplaatsing, snap wel waarom de profs er ook mee spelen. Pfff.....Luid, netjes, transparant noem maar op.. ik heb het al eerder gezegd, maar ik moet weer ff kwijt. :D

Bins
17 juni 2003, 20:43
Ik vind indererdaad dat het geen "oorlogszone" moet worden, maar de drummer moet wel gewoon op zijn normale volume spelen. Als je drummer dus heel hard slaat, dan heb je pech.

Ik sprak dus net nog met de bassist (repetitie) en nou heeft hij dus in zijn hoofd dat hij "wel Ampeg moet hebben". Toen ik zei dat dat best wel doekoes zou kosten, keek hij me echt zo aan van "life sucks heh?" :D

Nou heb ik niet echt een idee hoe basversterkers horen te klinken, zeg maar. Heb je bij bas-amps ongeveer hetzelfde als bij gitaar-amps? Zo van: een Marshall klinkt ongeveer zo, das weer heel anders dan een Fender, want die klinkt zo.. enz enz..

Ik doe hier goeie zaken trouwens, dat verhaal van minder speaker oppervlak enzo ging er goed in ;)

basswasp
17 juni 2003, 21:45
Kopt, 't klinkt allemaal weer anders. Het grootste verschil valt op te merken in de mate van een clean-geluid.
SWR en Eden klinken vrijwel het cleanst, terwijl Ampeg juist het minst clean klinkt. Hiertussen zitten de andere merken.

Phyrexian
18 juni 2003, 09:45
Zelf heb ik een Ampeg SVT-3 Pro. Puur ampeg geluid; rauw en héél onglad, veel korrel. Ideaal voor rock, ik hou enorm van dit geluid, alhoewel ik ook voor héél clean ben, ala SWR.

Ik speelde ooit op een SWR 350X, die heeft een warm geluid dat je in je buik voelt, maar toch klinkt het allemaal héél erg clean.

Kies voor wat je zelf het beste vindt klinken.

bassopotmus
18 juni 2003, 15:03
precies de mate van distosion kan je wel een amp op radenw el merk het is. Heel clean is SWR,EDEN, mischien hartke met SS aan.
Dan heb je buizen amps als Aguilar die niet distorten, maar wel heel warm en vol klinken. En dan heb je de Ampeg die gewoon een bak rauwkost zijn.

Erg gegeneraliseerd, maar ok.

Phyrexian
18 juni 2003, 15:40
precies de mate van distosion kan je wel een amp op radenw el merk het is. Heel clean is SWR,EDEN, mischien hartke met SS aan.
Dan heb je buizen amps als Aguilar die niet distorten, maar wel heel warm en vol klinken. En dan heb je de Ampeg die gewoon een bak rauwkost zijn.

Erg gegeneraliseerd, maar ok.

Gegeneraliseerd is dit correct ja... met andere woorden, er is keus genoeg op de markt; voor ieder wat wils. Mijn keuze gaat naar A M P E G :D

basswasp
18 juni 2003, 16:00
Doe mij maar S W R :D

bassopotmus
18 juni 2003, 17:01
Maar geeft een soort van uiterste aan, er is zoveel te verkrijgen, ik weet het af en toe ook niet meer..proberen, proberen en nog een proberen