PDA

View Full Version : Nieuwe Snaren op mijn Fender Stratocaster Am special.



muziekfreak
29 augustus 2012, 19:24
Hallo,
Ik wil binnen kort nieuwe snaren op mijn Fender gitaar zetten omdat ik niet echt mee tevreden ben op het geluid!.
Maar nu is mijn vraag ik wil iets dikker snaren erop hebben voor een wat vollere sound ,wat zijn dan de beste keuze hiervoor? en waar moet ik op letten bij het opzetten omdat je met een tremelo systeem zit?.
Ik heb hier nog een setje (helaas zonder de hoge E snaar) van ghs Boomers 10-46.
En van D'addario XL pure nickel 010-45.
Wat zou het mooist klinken,ja eigelijk hoor je dat als je ze er op heb zitten he?.
William.

DemolitionColorScheme
29 augustus 2012, 19:46
Okay, misschien ligt het aan de snaren, maar misschien vindt je je Strat gewoon niet mooi. Ik neem aan dat je normaliter .009's gebruikt? Een stapje dikker gaat niet zovéél verschil leveren, dus ik waarschuw je alvast. Straks ben je 50 setjes verder voordat je tot de realisatie komt dat je Strat je gewoon niet ligt.

muziekfreak
29 augustus 2012, 19:57
Ik heb hier ook nog een Gibson Les Paul staan (origineel)geen copie maar die vindt ik veel mooier klinken daar zit aardig wat verschil in?.
Ik vindt van de Strat de G snaar niet zo mooi klinken, ik weet dat die wel vaker voor problemen kan zorgen,maar als ik de elementen bekijk dan staat die van de G snaar wel het hoogst.
William.

DarknessAwaits
29 augustus 2012, 20:44
Ik zou me niet te veel aantrekken van de negatieve woorden van DemolitionColorScheme (volgens mij is hij gewoon uit op een nieuwe strat). Een setje nieuwe en wat dikkere snaren kan wonderen doen. Als eerste zou ik er gewoon een standaard setje 010 op zetten, om een beetje een idee te krijgen van welke kant je daarna op wilt gaan.

Ook kun je even kijken hoe je elementen zijn afsteld, iets hoger schroeven kan wat meer punch geven. Mocht dit allemaal niet helpen kun je ook nog kijken naar bijvoorbeeld een setje andere elementen, maar zo ver is 't allemaal nog lang niet heb ik het idee.

DemolitionColorScheme
29 augustus 2012, 21:03
Ik zou me niet te veel aantrekken van de negatieve woorden van DemolitionColorScheme (volgens mij is hij gewoon uit op een nieuwe strat).
... wat een onzin. Ik heb al 3 jaar dezelfde Fender USA Strat waar ik heel erg tevreden mee ben. Ik zag mijn woorden niet als negatief, netjuist niet en al helemaal niet als ik zijn volgende post lees:

Ik heb hier ook nog een Gibson Les Paul staan (origineel)geen copie maar die vindt ik veel mooier klinken daar zit aardig wat verschil in?.
Ik vindt van de Strat de G snaar niet zo mooi klinken, ik weet dat die wel vaker voor problemen kan zorgen,maar als ik de elementen bekijk dan staat die van de G snaar wel het hoogst.
William.
Een Gibson Les Paul en een Fender Strat zijn een wereld van verschil. Het kan goed zijn dat je simpelweg iemand bent die Gibson LPs mooier vindt. Niks mis mee. Ik gebruik o.a. een Fender USA Strat en een Gibson LP Custom Classic Ltd. Beiden zijn geheel verschillend en gebruik ik ook voor verschillende doeleinden.

Ik denk dat je eerst moet vragen aan jezelf of je misschien wel gewoon jezelf niet kan binden met een Strat. Ik ben bijv. een lange tijd bezig geweest met Telecasters om erachter te komen dat ik gewoon, helaas, geen Tele man ben - daarom gingen ze uiteindelijk ook altijd de deur uit. Ook daar is niks mis mee. Iedereen heeft zijn eigen voorkeuren.

Als je bij jezelf denkt dat je de Strat wilt houden, misschien is het dan een idee om hem professioneel te laten afstellen. Dit, naar mijn mening, zal meer goeds doen dan zelf simpelweg een setje snaren verwisselen, want bij elke andere soort set (door bijv. de dikte) moet je eigenlijk je gitaar weer opnieuw intoneren. Sowieso ben ik van mening dat elke gitaar die je binnenkrijgt en die niet professioneel afgesteld is even een beurtje moet krijgen. Voor €35,- (inclusief snaren, vaak nog) kun je je gitaar geheel zuiver laten afstellen. Fretjes kunnen licht gevlakt worden, topkam kan nagekeken worden, de brug wordt goed afgesteld. Dat verschil kan groot zijn, dus ik zou zeggen; als je besluit dat je je Strat gewoon nog een kans wilt geven: overweeg dan een klein beurtje.

DarknessAwaits
29 augustus 2012, 21:40
... wat een onzin. Ik heb al 3 jaar dezelfde Fender USA Strat waar ik heel erg tevreden mee ben. Ik zag mijn woorden niet als negatief, netjuist niet en al helemaal niet als ik zijn volgende post lees:

Het was bedoeld met een knipoog, dat is altijd lastig via het interwebs.

Verder zie ik goed advies staan, maar ik zou sowieso eerst gewoon een setje nieuwe snaren erop leggen. Minder dan 10 euro en een half uurtje werk en je weet direct een stuk beter waar je aan toe bent.

muziekfreak
30 augustus 2012, 18:59
Ja ik ga er eerst wel nieuwe snaren op zetten en horen of er ook verschil in zit.
William.

Oranjeaap
30 augustus 2012, 21:54
Vertel eerst eens wat je niet mooi vind klinken.

De V
30 augustus 2012, 22:21
Okay, misschien ligt het aan de snaren, maar misschien vindt je je Strat gewoon niet mooi. Ik neem aan dat je normaliter .009's gebruikt? Een stapje dikker gaat niet zovéél verschil leveren, dus ik waarschuw je alvast. Straks ben je 50 setjes verder voordat je tot de realisatie komt dat je Strat je gewoon niet ligt.

Nou dit vind ik wel een beetje ver gaan hoor.
Hij vraagt gewoon welke snaren hij erop moet gooien en of een dikker setje een goede optie zou zijn voor hem.
Suggereren dat zijn strat hem misschien niet ligt vind ik (nu in ieder geval) niet op zijn plaats.

@muziekfreak: Een dikker setje geeft inderdaad een voller geluid en lijkt me dus het proberen waard.
Houd er wel rekening mee dat je de gitaar waarschijnlijk moet (laten) afstellen op de dikkere snaren (kam uitvijlen, truss rod verstellen, intoneren en de veren van je tremolo verstellen.
Verder speelt hij dan wat zwaarder, maar dat spreekt voor zich.
Wat betreft de merken: er is verschil tussen de klank maar ook hoe lang de snaren goed blijven en hoe ze spelen.
Het is een kwestie van uitproberen om te kijken welke jij het beste vind.
Succes ermee!