PDA

View Full Version : Denk om je vingers.



Han S
29 augustus 2012, 17:40
Ik hoor net dat een vriendje van mijn zoon, briljante bassist en bouwer van gitaren en bassen, een stuk van zijn rechter middelvinger heeft afgezaagd. Daar baalt hij stevig van en terecht. De beste man is al vele jaren bezig met het bouwen van instrumenten, speakerkasten en alles wat uit zijn handen komt is prachtig, maar toch loop je het een keer op lijkt wel.

Ik maakte een keer mee dat een oudere timmerman met een grote stationaire zaagmachine halfweg in zijn hand zaagde. Jaren ervaring en altijd goed uitkijken, maar dat ene moment werd hem fataal.

Eigenlijk zijn die mooie machines best wel gevaarlijk, vandaar dat ik je er even aan herinner dat je goed moet uitkijken.

bass blom
29 augustus 2012, 17:42
http://www.youtube.com/watch?v=dyXFE_biEwc

Rizz
29 augustus 2012, 17:49
Wat een leipoog, man! :stop: Die mag blij zijn als hij er met een splinter in z'n voorhoofd vanaf komt..

Idd kut voor die vent, Han! Sterkte voor hem.. Helaas zie ik het op m'n werk te vaak bijna fout gaan en het is wachten op iets ernstigers dan een gebroken duim.

Remork1970
29 augustus 2012, 18:13
Had 'ie maar die zaagtafelmachine gehad die direct stopt als je vinger het blad raakt. (ander topic over, ergens...)

stijnkenens
29 augustus 2012, 18:23
Ik heb er ook een panische angst voor, dat er iets ergs zou gebeuren ...
Ik heb die angst al wel wat onder controle, nadat ik m'n hand bijna kwijt was in een verstek-snij-machine, ik heb nog steeds en altijd schrik van machines, en ik vind het goed zo. Mij moet je nooit vragen om nog even vlug iets te doen, maar dan nog, er kan altijd iets gebeuren. Met de auto rijden is ook gevaarlijk, net als van de trap af komen, enz...

Ik heb dit in het atelier hangen, lelijke vent, maar toch belangrijk:

http://www.woodworkingonline.com/wp-content/uploads/2007/12/TenBestTools_resized.jpg


Gecondoleerd (voor het vingerkootje...)



s.

Danieldg
29 augustus 2012, 18:41
Ik heb er ook een panische angst voor, dat er iets ergs zou gebeuren ...
Ik heb die angst al wel wat onder controle, nadat ik m'n hand bijna kwijt was in een verstek-snij-machine, ik heb nog steeds en altijd schrik van machines, en ik vind het goed zo. Mij moet je nooit vragen om nog even vlug iets te doen, maar dan nog, er kan altijd iets gebeuren. Met de auto rijden is ook gevaarlijk, net als van de trap af komen, enz...

Ik heb dit in het atelier hangen, lelijke vent, maar toch belangrijk:

http://www.woodworkingonline.com/wp-content/uploads/2007/12/TenBestTools_resized.jpg


Gecondoleerd (voor het vingerkootje...)



s.

Zelfde hier.. Ik kan me nog herinneren dat mijn grootvader vaak de mop "de mannen van de houtzagerij die pinten bestellen" vertelde..

barno
29 augustus 2012, 18:54
ja, ik heb vooral schrik van de bovenfrees en één keer veel chance gehad bij airborn bit...

ik denk dat iedere houtbewerker risico loopt: in het begin omdat je niet juist werkt met de machines, daarna ben je even safe, later met al je ervaring kan onbewuste zelfoverschatting leiden tot accidenten.

danielw
29 augustus 2012, 19:01
ik kan mij vorig jaar nog herinneren, dat ik ruimte in mijn gitaar aan het frezen was.
tijdens het frezen schoot er een stuk hout los die niet goed gelijmd was.de machine kwam met een rotvaart omhoog.
op dat moment stond ik er met mijn kop vrij dichtbij, ik zie niet zo best, en kreeg dus echt bijna die frees in mijn gezicht.
sindsdien heb ik erg veel respect voor dat soort machine's.
en niet te vergeten, gebroken vinger, gapend gat in mijn kop, in mijn vinger geslepen, op het werk.:)

gr daniel

Han S
29 augustus 2012, 19:22
Het is natuurlijk niet nodig om te zeggen dat je altijd een veiligheidsbril moet dragen. Dat weet iedereen. Ik was een keer aan het hakken in beton en ik was brildragend. Bril met kunststof glazen en er knalde een brokje beton tegen het glas. Aan puin en ik moet er niet aan denken wat er gebeurd zou zijn als ik geen bril had gedragen.

Een vriendje van mij heeft een installatiebedrijf, erg handige gozer en hij heeft zelf een zware zetbank gebouwd welke hydraulisch werkt. Kan vier meter breed plaatwerk zetten en dat werkt door op pedalen te trappen. Het ene pedaal klemt het werkstuk, het andere pedaal zet het om. De krachtstroom voeding komt van het plafond en die stekker kun je er zo uit halen. Maar die zit er dus permanent in en er lopen voortdurend kinderen in de werkplaats.

En wat doen kinderen? Die onderzoeken alles en draaien aan schakelaars en trappen op pedalen. Honderden keren heb ik die stekker er uit gehaald en honderden keren heb ik kinderen weggestuurd. Een werkplaats is geen plek voor kinderen.

Hij heeft ook een grote zolder waar hij antieke motorfietsen en antieke tractoren heeft staan. Die hijst hij omhoog met een zware looptakel aan een hijsbalk en ik weet niet hoe vaak ik hem heb gezegd dat hij dat met meer aandacht moet doen. Kom ik laatst bij zijn vrouw en die vertelt me dat er zo'n antieke tractor uit de takel is gevallen. Niks meer van over, allemaal brokstukken in een plas olie. Weltmeister uit de jaren 50 overleden.

'Een moment van onoplettenheid', zou mijn oude baas zeggen, maar je zal er maar onder staan.

Rizz
29 augustus 2012, 19:22
ik kan mij vorig jaar nog herinneren, dat ik ruimte in mijn gitaar aan het frezen was.
tijdens het frezen schoot er een stuk hout los die niet goed gelijmd was.de machine kwam met een rotvaart omhoog.
op dat moment stond ik er met mijn kop vrij dichtbij, ik zie niet zo best, en kreeg dus echt bijna die frees in mijn gezicht.
sindsdien heb ik erg veel respect voor dat soort machine's.
en niet te vergeten, gebroken vinger, gapend gat in mijn kop, in mijn vinger geslepen, op het werk.:)

gr daniel

Is dat niet link dan? Heb je geen bril, of is het iets waar geen bril tegenop kan?

no 1 hops
29 augustus 2012, 20:05
vloer rond je machine of waar je werkt schoon houden, geen losliggende troep waarover je uit kan glijden.
nergens anders op reageren en je blijven concentreren op je werk.
je bewust blijven dat al het verspanend gereedschap iets van je wil hebben en daar ook bij machte bij is.

voor je doet denk!
dewijl je doet DENK!

Han S
29 augustus 2012, 20:21
Als je bang bent moet je er al helemaal niet mee gaan werken. Een handcirkelzaag van 1500 watt welke vastloopt hou je met gemak tegen, je bent er sterk genoeg voor. Maar ben je er bang voor dan vliegt hij door de werkplaats.

Wat no 1 hops zegt: concentratie en laat je door niets afleiden.

Tabula Rasa
29 augustus 2012, 20:31
Ik ben ook altijd een van die figuren die loopt te brullen: Denk na, wees voorzichtig, oordoppen en bril gebruiken, vingers bij de draaiende delen vandaan etc......

Ik heb al eens een beitel tot op het bot in mijn hand gehad, een soldeerbout opgevangen, S39 met een temperatuur van 600 graden in mijn oog gehad.... en zo kan ik nog wel ff doorgaan...... Ik heb steeds heel, heel erg veel geluk gehad en nu speel ik ALTIJD op safe.


Jongens, doe het, je hebt maar 10 vingers en ze groeien echt niet opnieuw aan.

oigun
29 augustus 2012, 21:35
Ongeluk zit in een klein hoekje...Er kan altijd wat gebeuren, concentratie en goede instructie van een ervaren iemand is onmisbaar.

pim raaijmakers
29 augustus 2012, 23:58
een goede les voor mij was dat een vriend van vroeger, meubelmaker van beroep, met een freestafel 'even iets moest frezen' veiligheidsbril niet bij de hand en toch.. even. De frees sprong en de stukjes hebben ze, ongelogen, uit zijn schedel kunnen halen. Per ongeluk hadden de doctoren niet allen verwijderd en hij heeft een jaar lang met een foei lelijk gezicht rondgelopen met al dat ijzer in zijn hoofd... Ik zal nooit iets 'even' doen. alles goed voorbereiden, werkbank schoon e.d. haren in een knot. (boormachines en freesmachines zijn lustige scalpeerders.....)

maar alle horrorverhalen bij elkaar... men leert als men in de naaste omgeving dergelijk ongeluk meemaakt... en dan hopen dat de persoon in kwestie er geen deel aan heeft....

no 1 hops
30 augustus 2012, 09:25
pim geeft een prachtig voorbeeld, dat 'even' iets doen.

ik snap dat als je al jaren met dit gereedschap werkt je denkt dat je alles al gezien hebt en niks je verrast.
maar juist ook gereedschap kan door slijtage je voor grote verrassingen zetten.
die veiligheidsmaatregelen zoals brillen, duwstokjes, zaagkappen etc zijn er niet voor niks.

jonge man tijdens de opleiding houtbewerking had zijn overal niet aan.
lekker met spijkerbroek en slobbertrui met wijde mouwen hout vlakken op de vlakbank.
totdat de mouw door de messen gegrepen werd en zijn arm erin getrokken werd.
gelukkig wist hij zich nog los te trekken en was alleen de trui was aan flarden en die hing daarna als waarschuwing aan de muur van het leslokaal.

oude man bouwde zijn eigen zaagtafeltje met handcirkelzaag.
geen beschermkap, was niet nodig, zat al jaren in het vak.
is lekker bezig, struikelt, zoekt steun en zet zijn hand op zijn zelfbouwtafel.
waar de cirkelzaag volop draait en hij zijn hand midden in zet.

iemand was zijn beitels aan het slijpen bij de slijpmachine die met hoge toeren de slijpsteen ronddraait.
ineens explodeert die steen (materiaalmoeheid)en schieten de brokstukken als kogels door de ruimte.
gelukkig had deze man een beschermmasker voor zijn gezicht en hield hij er wat blauwe plekken op zijn lichaam aan over.
maar zonder masker had het veel erger af kunnen lopen met zijn ogen etc.

Rizz
30 augustus 2012, 09:39
+1! Ik zaag al jaren m'n proefstukjes beton voor diverse proeven met een flinke cirkelzaag (60cm zaagblad) en ik ben nog steeds bang voor het apparaat, temeer hij al 40 jaar oud is.. 1 bonk gevaar en hij maakt een vreselijke bak herrie.. Dat maakt al dat ik heul heul voorzichtig ben met het apparaat.. 1x vergeten het water aan te zetten en binnen notime zat er een van de tanden in de muur achter de machine.. Er zit een roltafel op en na m'n stuk vast gezet te hebben duw ik die met een two by four vooruit, met een gelaatsmasker op, oordoppen in en handschoenen aan...

Ben nog niet goed en wel begonnen met de bouw van gitaren, maar heb gelukkig wel een gezond respect voor machines, nu maar hopen dat het goed zal gaan..

Ike57
30 augustus 2012, 10:44
Goed topic!

Ik ben niet bang voor mijn machines maar ik heb er wel een heilig respect voor.
Vergeet ook niet dat sommige machines nog "nadraaien" nadat je ze uit hebt gezet. Vooral de bovenfrees is hierom berucht. Ik heb de gewoonte (door schade en schande geleerd) om de frees pas van het werkstuk te halen als de machine volledig gestopt is. En dat is vaak later dan het moment dat de schakelaar op "uit" is gezet.

En dan heb je natuurlijk nog de langzaam optredende schade. Dus gehoorbescherming! Wablieft? GEHOORBESCHERMING :D

barno
30 augustus 2012, 11:06
ik heb de licht autistische maar in deze prima gewoonte gekweekt om mijn bovenfrees Altijd uit het stopcontact te trekken als ik ze even niet gebruik.

Han S
30 augustus 2012, 12:29
Niet alleen machines zijn gevaarlijk, wat denk je van een scherpe beitel of het beroemde Stanley mes? Je ziet mensen er mee werken op een manier dat als het 'uitschiet', dan steek je zo'n stuk gereedschap in je hand of in je buik. Dus altijd van je af duwen, het lijkt zo simpel.

Ik was een keer bij een klant en die zou even wat openhaardhout zagen met een kettingzaag. Dat ging niet helemaal goed en we konden per direct naar het ziekenhuis om zijn rechterwang weer aan elkaar te laten naaien.

Het is wat met die jongens.

johanb
30 augustus 2012, 17:03
V-snaren altijd met een tang erop zetten,de verleiding is zo groot ,geen tang in de buurt dan maar even snel met de hand erop zetten.
In de landbouw wordt elk jaar weer iemand gegrepen door een loofrol in de aardappelrooimachines.Twee rubberen rollen die het loof naar beneden trekken.En je arm ook tot aan je schouder.

Plant
30 augustus 2012, 18:08
Vergeet ook niet loshangend lang haar. En mocht je graag netjes met een stropdas om werken... ;)

bass blom
30 augustus 2012, 18:11
brr, haar en een kolomboor, ook eens van dichtbij gezien :hide:

piker
30 augustus 2012, 18:20
Een paar jaar terug bij ons op het werk iemand met zijn trouwring aan een aandrijf-tandwiel blijven hangen. Vinger kwijt! Ik werk op een chemisch bedrijf met zwavelzuur, koh, Naoh... Een veiligheids-bril is mijn eerste reflex. Ik heb zelfs thuis een volgelaats-scherm dat ik opzet bij het minste slijp-of boorwerk.

Mdcsusa
31 augustus 2012, 09:46
Ik werk bij een aannemer en daar gebeurt helaas ook wel eens wat. Gelukkig niks met zaag of frees, maar schiethamers zijn behoorlijk lelijke apparaten en er zijn al een aantal mensen naar het ziekenhuis geraakt om spijkers uit handen of benen te laten trekken (getordeerde nagels van 35 tot 130 mm). Daarnaast hebben we een dodelijk geval en geamputeerde been moeten betreuren met prefab beton elementen. veiligheid blijft altijd een issue en waar mensen werken worden fouten gemaakt......

crazycow
31 augustus 2012, 20:13
Helaas een paar maanden terug met m'n vinger in de frees terecht gekomen (freestafel) bij het frezen van een hielblok. Hele nagel eraf en een bloederige toestand. Gelukkig net m'n nagelbed gemist en m'n nagel is weer aangegroeid. Was ook een kwestie van 'eventjes' snel een gleufje frezen waarbij de frees in het blok hapte en het door de werkplaats smeet en daarbij m'n vinger in de frees trok.

Sindsdien doe ik niks 'eventjes' meer, zorg ik er in ieder geval voor dat ik een veiligheidsbril draag en kom ik niet meer met m'n handen heel dicht bij de frees (en cirkelzaag ook overigens): featherboard (hoe heet dat in het nederlands?), duwstokje etc werken daarbij prima.

Overigens ook ooit eens een cirkelzaag in m'n handpalm gehad toen ik iets van de zaagtafel wilde pakken en ie nog draaide, gelukkig redelijk oppervlakkig, maar ik haal nooit meer iets van de zaagtafel voordat ie helemaal uitgedraaid is.

no 1 hops
1 september 2012, 09:59
misschien een goede tip is een 'dry run' te maken als je bv een body rondom wilt frezen.
al is het maar om te controleren dat je snoer van de frees lang genoeg is en niet ineens tegen begint te werken of dat die lijmtang je toch net in de weg zit.
en ben je net begonnen met dit soort zaken, je gewoon goed in gaan lezen en met bv een frees eens een stuk hout gebruiken om te oefenen om te ervaren wat zo'n ding voor krachten los maakt.

verder bij al het electrisch gereedschap.
wil je er wat aan veranderen, boortje, flexschijf, freesbit etc verwisselen, stekker uit het stopcontact!!!

Rizz
1 september 2012, 12:34
Stekker eruit idd en laat de boel afkoelen! Het boortje/bitje enz. dan hè? Voorkomt ook nog eens verbrande vingers... Of pak het met een tangetje.

Kefding
2 september 2012, 18:05
Ik heb, op mijn werk, gezien hoe iemand een vinger in een (met 10.000 RPM) draaiende frees kwam. Ik was degene die het bloed van de binnenkant van de freesbank mocht wegpoetsen. Ik heb gezien hoe iemand met zijn vinger in een bovenfrees kwam, hoe iemand met een stanleymes in zijn hand heeft gesneden, tot het bot. Er is iemand met zijn nagel in een tafelzaag gekomen, gelukkig alleen een klein krasje, lucky bastard. Ik heb gezien hoe een lintzaag van het leidwiel afliep, knapte en rakelings in zijn geheel langs iemand langsschoot. Ik heb een draaibank zien wisselen van gereedschap, helaas kwam er een boor van 35mm in de draaiende klauwplaat. De boor brak af, schoot door de werkplaats en is ongeveer twintig meter verderop door een raam heen geklapt. Verder wilde iemand eens een plak oud grenen vlakken op een freesbank met een vacuumbed. Jammer genoeg zat er nog een spijker in, die hebben we nooit teruggevonden maar ik heb de vonken wel gezien. Even denken, nog meer? Oja, een blok aluminium van een kilo of vijf die door het ruitje van een draaibank kwam zetten. Vergeten goed vast te zetten, ofzo. Vergeten de juiste gereedschapslengte in een freesbank programmeren; ook leuk. Een hardmetalen frees van 20mm die met volle vaart in de stalen klem dondert; stukken metaal vast in het venster. Nu ik er over nadenk werk ik bij een spannend bedrijf.

Mij is nog nooit iets overkomen, ik ben letterlijk tientallen keren uitgemaakt voor homo, sissy, mietje en wat al niet, omdat ik steevast gehoor- en gezichtsbescherming draag, vaste patronen heb, niet reageer op vragen of opmerkingen zolang ik bezig ben en uiterst netjes werk. Lekker boeiend...

spirit
2 september 2012, 18:51
Nu ik er over nadenk werk ik bij een spannend bedrijf.

Óf een heel erg dom bedrijf. Uit je verhaal maak ik op dat je met CNC machines werkt. So do I, zit al 22 jaar onafgebroken in de metaal en het ergste wat ik zelf ooit meegmaakt heb is een gloeiende lasdraad dwars door het topje van mijn middelvinger. Heb ook wel wat ongelukjes zien gebeuren, maar zo erg als hierboven beschreven heb ik in de 22 jaar nog niet mee gemaakt. Misschien moet je de ARBO eens langs laten komen.

Natuurlijk kennen we allemaal wel iemand die "iets" meegemaakt heeft, of hebben we zelf inderdaad wel eens een ongelukje (of gelukje) gehad.
Maar als je je gezond verstand gebruikt valt het allemaal wel mee. Die machines zijn ontworpen om mee te werken, ze zijn echt niet ontworpen om tegen je te werken.

Han S
2 september 2012, 19:09
Maar jullie zijn de professionals die er dagelijks mee werken. Ik zie dat je in de bouwmarkt best wel gevaarlijke machines kunt kopen en in de handen van een amateur is dat geheel andere koek.

danielw
2 september 2012, 19:14
ik heb ook nog s een een lijmtang van 60 cm lang op mijn kop gehad.
die had ik zo vast gezet dat ik er bijna aan hing, ik stap opzij om een 2de t pakken en bam... toen schoot ide 1ste los.
net boven mijn wenkbrouw, bloeden als een rund! bril kapot, stuk tand eraf.
ik heb er toen 4 hechtingen en 2 jaar hoofdpijn aan over gehouden.
ik ben wel uit het ziekenhuis gelijk trug gegaan om mijn laswerk af te maken..dat dan weer wel

Kefding
2 september 2012, 19:36
Óf een heel erg dom bedrijf. Uit je verhaal maak ik op dat je met CNC machines werkt. So do I, zit al 22 jaar onafgebroken in de metaal en het ergste wat ik zelf ooit meegmaakt heb is een gloeiende lasdraad dwars door het topje van mijn middelvinger. Heb ook wel wat ongelukjes zien gebeuren, maar zo erg als hierboven beschreven heb ik in de 22 jaar nog niet mee gemaakt. Misschien moet je de ARBO eens langs laten komen.

Natuurlijk kennen we allemaal wel iemand die "iets" meegemaakt heeft, of hebben we zelf inderdaad wel eens een ongelukje (of gelukje) gehad.
Maar als je je gezond verstand gebruikt valt het allemaal wel mee. Die machines zijn ontworpen om mee te werken, ze zijn echt niet ontworpen om tegen je te werken.

Hmm, dom is wellicht ook van toepassing. Het punt is dat we niet met metaal werken, slechts af en toe aluminium. Het is vooral kunststof. Dat verspaant kut, dus vaak met de luchtslang erbij, etc. De ARBO is meerdere malen langs geweest, ze staan het omzeilen van beveiligingen van de machine zelfs toe.

Mijn punt is eigenlijk dat je prima veilig kunt werken, als je maar discipline hebt.

stijnkenens
2 september 2012, 20:08
Een topic zonder foto's ... hm, normaal begint iedereen direct te zeuren om foto's ...

5 jaar geleden, tijdens het afstellen van een verstek-snijmachine (puur mechanisch) valt het 3 kg zware blok met 2 vlijmscherpe messen uit de geleiders, ik had nochtans goed bestudeerd hoe de machine in elkaar zat.

Resultaat: 1 pees door (duim) 2 pezen geraakt: duim en wijsvinger, de bundel die de pezen bij elkaar houdt in de pols was ook zwaar gehavend, zenuwen door, stuk van het bot ... Gelukkig allemaal gesneden, en niet gezaagd (dan is alles 3 mm tekort, en helemaal uitgerafeld)

2 maanden kiné revalidatie, en dit spel aan mijn hand:

http://i475.photobucket.com/albums/rr111/stijnkenens/vanalles/229739_11447632157_2955_n.jpg


Gelukkig is alles +/- goed gekomen, ik kan enkel m'n pols niet meer zo diep bewegen, ik geraak +/- 75° in beide richtingen, niet meer 90 procent (dus in een klankkast tasten door het klankgat is niet gemakkelijk)

Maar ik ben blij dat ik het nog heb, dat ik al m'n vingers kan bewegen, en in alle vingertoppen ook nog gevoel heb ...



s.

grizzly
2 september 2012, 20:31
Zoals altijd Stijn,
BEELDEN ZEGGEN MEER DAN WOORDEN. Gatsie wat beroerd om mee te maken, maar toch weer blij dat het goed afliep.

Bij mij is het tot heden altijd redelijk goed afgelopen, maar ik ben vrij hardleers.
Ik zelf leid aan het "even snel" syndroom.
1 x ziekenhuis met mijn middelvinger top eraf op de vlakbank (even snel een latje vlakken) gelukkig er weer aangezet.
1 x ziekenhuis met een lang stuk staaldraad in mijn oog (even snel iets op de elektrisch staalborstel zonder bril, en ik begreep even later niet waarom mijn rechter oog niet meer dicht wilde? )
1 x ziekenhuis omdat ik met een punttang een splitpen eruit wilde trekken :???: die los schoot en de punttang 1 mm boven mijn oog in het bot van mijn oogkas ramde)
en vele, vele malen mazzel gehad met kleine, middelmatige en flinke vleeswonden die eenvoudig geplakt en gehecht konden worden.

Ik ben nu een beetje bang voor schaafbanken en freesmachines ;)
En dat "even snel" syndroom blijft beperkt tot het toch maar even opzetten van brillen/gehoor en andere bescherming.
Ik had waarschijnlijk beter kunnen olieverven als hobby.

loose-fur
3 september 2012, 18:54
Net zoals er geen gevaarlijke motorfietsen of gevaarlijke bochten bestaan, is de term 'gevaarlijke machine' een flauwe dekmantel die gebruikt wordt om je eigen stommiteiten een beetje te verdoezelen.
Als er iets of iemand gevaarlijk is, dan is het eigenlijk altijd de eikel die bovenaan de ladder net iets te ver wil reiken..



Tee.

Han S
3 september 2012, 19:59
Oei Tee, dat is een gevaarlijke aanname. Je koopt in de bouwmarkt zonder een probleem een kettingzaag, heggeschaar, handcirkelzaag, bovenfrees en meer van dat soort lekkere dingen. En in de handen van een amateur zijn dat behoorlijk gevaarlijke speeltjes.

Je kunt zeggen dat geweren geen mensen doden, maar het helpt wel.

loose-fur
3 september 2012, 20:15
Een bovenfreesmachine in handen van een klungelende amateur of (verstrooide) vakman blijft gewoon dezelfde bovenfreesmachine, dergelijke machines gaan heus vanzelf geen stomme dingen gaan doen..




Tee.

Han S
3 september 2012, 20:24
Het is de combinatie van mens en machine die het doet. Een jongen die nog nooit op een motor heeft gereden moet niet op een Suzuki Hayabusa stappen. De kans dat hij een ongeluk krijgt is groot.

Je kunt wel zeggen dat een Hayabusa ongevaarlijk is, maar dat is mij iets te gemakkelijk.

spirit
3 september 2012, 21:18
Het is de combinatie van mens en machine die het doet. Een jongen die nog nooit op een motor heeft gereden moet niet op een Suzuki Hayabusa stappen. De kans dat hij een ongeluk krijgt is groot.

Je kunt wel zeggen dat een Hayabusa ongevaarlijk is, maar dat is mij iets te gemakkelijk.

Op zich is die Hayabusa niet gevaarlijk, zelfs niet voor die jongen die nog nooit motor heeft gereden. Mits diezelfde jongen zijn gezonde verstand gebruikt en de eerste jaren rustig aan doet. Als hij als een dwaas op die motor stapt en het gas vol open trekt zonder na te denken over de mogelijke gevolgen, dan wordt het pas gevaarlijk. En ik weet wel dat het als jonge gast moeilijk is je in te houden, ik ken mezelf, als iets 320km/h kan, dan moet het ook 320km/h gaan. Maar als je het op kan brengen je netjes aan de snelheid en regels te houden, zal het allemaal wel los lopen.

stijnkenens
3 september 2012, 21:41
Mits diezelfde jongen zijn gezonde verstand gebruikt en de eerste jaren rustig aan doet. Als hij als een dwaas op die motor stapt en het gas vol open trekt zonder na te denken over de mogelijke gevolgen, dan wordt het pas gevaarlijk.

Dat is net het probleem met al het machinaal geweld dat je in de bouwhandel kan kopen: mensen weten niet hoe er mee om te gaan, er zit geen handleiding bij, ze hebben nooit les gevolgd om de gevaren / gebruik van die machines te kennen / leren.

En dan wordt het gevaarlijk, daar gaat het om !


s.

aaronstonebeat
3 september 2012, 23:32
Foto's :eek:

Dit is mijn linker duim. Een paar jaar geleden was ik met een geslepen en heet gestookt plamuurmes de brug van een klassieke gitaar aan het verwijderen. Het ging best heel lekker alleen het allerlaatste hoekje wilde niet loslaten. In een moment van verstandsverbijstering pakte ik de gitaar anders vast zodat ik meer kracht kon zetten met mijn rechter hand, maakte dat laatste stukje los en hakte in één vloeiende beweging dat scherpe plamuurmes vol in mijn onfortuinlijke duim.

Het deed niet echt pijn maar het bloed spoot overal heen (en de aanblik van helemaal doorgesneden huid bracht me wat van mijn stuk); keuken, gang en een deel van de huiskamervloer goeddeels rood geverfd voordat ik bij de telefoon was om naar eventuele hulp te informeren.

Uiteindelijk viel de schade mee; in het ziekenhuis (ik kon er pas twee uur later terecht) is alleen de buitenkant wat schoongeveegd en de zaak tegen elkaar getapet (er hoefde intern niets gehecht te worden ondanks het aanvankelijke bloedbad; alles was eigenlijk weer opgedroogd toen ik ten langen leste bij de EHBO arriveerde). Ik denk dat het in zekere zin een mazzel was dat ik het plamuurmes zo scherp had gemaakt. Maar het heeft één a twee jaar geduurd voor ik alle gevoel links van de nagel van die duim weer terug had.

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-37DS46I6.jpg

De foto heb ik een week na dato genomen, op het moment dat ik de moed had verzameld om het verband te verwijderen en de toestand op te nemen.

Het was ontiegelijk stom, het was ook een wijze les. De ongelukken zitten in de kleinste hoekjes, zelfs met gereedschappen waarvan je ze niet direct verwacht.

loose-fur
4 september 2012, 00:15
Conclusie? Is een plamuurmes gevaarlijk? Nee. Het is net zo onschuldig als een balpen, een Ducati motorfiets of een bovenfreesmachine. Als er iets is dat als gevaarlijk kan aangeduid worden, dan is het ALTIJD de GEBRUIKER.




Tee.

Han S
4 september 2012, 00:18
Ja hoor, jij je zin. Machines en motorfietsen met 300 pk zijn ongevaarlijk.

oigun
4 september 2012, 00:29
Een topic zonder foto's ... hm, normaal begint iedereen direct te zeuren om foto's ...

s.



Foto's :eek:



http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-NPNHCB7O.jpg
dus..

aaronstonebeat
4 september 2012, 00:30
Conclusie? Is een plamuurmes gevaarlijk? Nee. Het is net zo onschuldig als een balpen, een Ducati motorfiets of een bovenfreesmachine. Als er iets is dat als gevaarlijk kan aangeduid worden, dan is het ALTIJD de GEBRUIKER.

Tee.

Het is inderdaad meestal de gebruiker; in zoverre ben ik het wel met je eens.

Maar een plamuurmes is alleen gevaarlijk als je ermee met volle kracht op jezelf inhakt, zoals ik deed. Een cirkelzaag hoef je maar zachtjes te aaien om schade vele malen groter te veroorzaken; bovendien kunnen snel draaiende machines haperen en exploderen, vanwege het hoge toerental, ze zijn op een energiebron aangesloten. Bij mijn plamuurmes was ik de enige energiebron.

Hetzelfde verschil, in zekere zin, als tussen een brommer en een Hayabusa: met brommers reed ik altijd met het gas tot aan de stuit; zodra ik mijn eerste motor had, wist ik dat een terughoudendere benadering absoluut noodzakelijk was.

no 1 hops
4 september 2012, 07:22
vond laatst de ware uitspraak van de wet van Murphy

"if there's more than one way to do a job and one of those ways will end in disaster, then somebody will do it that way."

met de hayabusa heb ik dan nog zoiets van dat je met jouw 'disaster' meestal iemand anders mee slachtoffer maakt.
maar op een of andere manier is het blijkbaar 'not cool' als je je aan veiligheidsmaatregel houd.
misschien omdat je dan in plaats van ervaren als een soort van watje lijkt?

mensen hebben gewoon moeite met zich aan regels te houden denk ik wel eens.

crazycow
4 september 2012, 08:46
ok, foto, zonder verband ziet het er spectaculairder uit.
en de Heer zei nog wel: "frees niet.....", maar toch eigenwijs he....

https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/324291_10150422913673856_1381260224_o.jpg

EDV
4 september 2012, 09:38
Ja hoor, jij je zin. Machines en motorfietsen met 300 pk zijn ongevaarlijk.

klopt, pas als je ermee gaat rijden, worden ze mogelijk gevaarlijk. En uit ervaring weet ik dat 35pk ook al gevaarlijk kan zijn.

EDV
4 september 2012, 09:46
mensen hebben gewoon moeite met zich aan regels te houden denk ik wel eens.

de een wat meer dan de ander....regels zijn ook niet flexibel, mensen wel.

Bij mijn weten zijn er ook geen *regels* voor het gebruik van elektrisch gereedschap. Wel veiligheidsaanwijzingen, soms een heel boekwerk vol. En volgens mij zou ik niet heel arm worden als ik iedereen, die ALLE aanwijzingen bij het gebruik van elektrisch gereedschap exact opvolgt, 10 euro zou betalen.

grizzly
4 september 2012, 19:01
En uit ervaring weet ik dat 35pk ook al gevaarlijk kan zijn.
Als die 35PK aan een kettingzaag hangen, denk ik dat je groot gelijk hebt. En gekoppeld aan 2 wielen bij sommigen ook :(
Maar geef mij maar 135PK op 2 wielen, daar heb ik weinig pijn van :soinnocent:

EDV
4 september 2012, 23:35
totdat er iemand voor gaat staan...

Remork1970
4 september 2012, 23:43
Nu is er weer zo'n vent van een ladder afgedonderd bij schilderen en daardoor dood.
Stond in de internetkrant.
Gevaarlijke dingen ook, ladders...

Han S
4 september 2012, 23:58
Laten we de boel nou niet bagatelliseren. Het vriendje waar dit topic mee begon bouwt al meer dan 20 jaar prachtige gitaren en bassen, speelt erg goed bas en is wel zijn vingertop kwijt. En het is geen wilde jongen, integendeel, hij is heel serieus met die dingen.

EDV
5 september 2012, 07:39
En het is geen wilde jongen, integendeel, hij is heel serieus met die dingen.

dan heeft al dat waarschuwen en bangmaken dus net zo weinig zin als de boel bagatelliseren....

of zoals Sheldon al zei: If I were not being careful, your telling me to be careful would not make me careful

Rizz
5 september 2012, 07:44
dan heeft al dat waarschuwen en bangmaken dus net zo weinig zin als de boel bagatelliseren....

of zoals Sheldon al zei: If I were not being careful, your telling me to be careful would not make me careful

Niet helemaal mee eens! Af en toe moet je mensen weer even bewust maken van het feit dat de apparaten waar ze mee werken, toch echt gevaarlijk zijn.. Heel wat ongelukken in het bedrijfsleven wordt veroorzaakt door bedrijfsblindheid.. "Het gaat altijd goed, dus waarom nu niet?" En dan verslapt de aandacht... En terrorverhalen kunnen daarbij wel helpen..

En de logica van een autist in een tv-serie is, hoe briljant bedacht ook, niet echt maatgevend, wel? :D

EDV
5 september 2012, 08:31
En de logica van een autist in een tv-serie is, hoe briljant bedacht ook, niet echt maatgevend, wel? :D

zou 't wel moeten zijn :D

maar ik ben 't ten dele wel met je eens hoor....alleen moet 't dan wel gericht zijn, op 't moment zelf. Achteraf of zomaar een keer (zoals hier) heeft niet zoveel zin.

EDV
5 september 2012, 08:34
kan je beter de scholieren (of docenten??) waarschuwen:

https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/526282_4545424117957_867824241_n.jpg

Rizz
5 september 2012, 08:40
kan je beter de scholieren (of docenten??) waarschuwen:

https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/526282_4545424117957_867824241_n.jpg

:seriousf:

+10tekens

Rizz
5 september 2012, 08:45
zou 't wel moeten zijn :D

maar ik ben 't ten dele wel met je eens hoor....alleen moet 't dan wel gericht zijn, op 't moment zelf. Achteraf of zomaar een keer (zoals hier) heeft niet zoveel zin.

Dus als iemand z'n vinger eraf hakt, gelijk ff in de groep gooien? :seriousf:

Bij ons worden er periodiek toolboxmeetings gegeven die wijzen op de gevaren en daarbij worden de ongelukken binnen de groep (wereldwijd) ook besproken.. Sinds de invoering van het veiligheidsbeleid zijn er beduidend minder (dodelijke) ongelukken gebeurd, dus het zal wel enig nut hebben, denk ik..

Helaas is het zo dat mensen toch slecht luisteren naar waarschuwingen en dat daardoor nog steeds domme ongelukken gebeuren, net als in bijv. het verkeer.. Maar als de waarschuwingen een procentje minder ongelukken veroorzaken, heeft het toch nut gehad...

EDV
5 september 2012, 10:11
Ik sprak laatst iemand uit de wereld van de arbo. Die vertelde dat veel van dat soort ongelukken gebeuren uit een reflex, mensen die hun evenwicht verliezen of struikelen en dan naar houvast grijpen in een draaiende zaag of andere machine. Of even snel wat pakken/doen zonder de machines uit te zetten. En die moedwillig beveiligingsmaatregelen omzeilen omdat stilzetten teveel tijd kost of lastig is.

De pure ongelukken, afgebroken beitel, zaagbladen, etc. waren volgens hem maar een minderheid.

Tegen dit soort dingen kun je zo lastig waarschuwen....behalve dan qua opgeruimde werkomgeving zodat je niet zo snel struikelt

Rizz
5 september 2012, 10:25
Ik sprak laatst iemand uit de wereld van de arbo. Die vertelde dat veel van dat soort ongelukken gebeuren uit een reflex, mensen die hun evenwicht verliezen of struikelen en dan naar houvast grijpen in een draaiende zaag of andere machine. Of even snel wat pakken/doen zonder de machines uit te zetten. En die moedwillig beveiligingsmaatregelen omzeilen omdat stilzetten teveel tijd kost of lastig is.

De pure ongelukken, afgebroken beitel, zaagbladen, etc. waren volgens hem maar een minderheid.

Tegen dit soort dingen kun je zo lastig waarschuwen....behalve dan qua opgeruimde werkomgeving zodat je niet zo snel struikelt

Klopt helemaal, hier staat dan ook de doodstraf op het omzeilen van de beveiliging.. Zo is er iemand 'n onderbeen kwijtgeraakt 4 maanden voor z'n VUT, omdat hij de beveiliging omzeilde en iemand anders per ongeluk een knop indrukte..

En meer recent stak iemand z'n duim tussen tegen elkaar aan kletsende tegels die rechtop worden gezet om verpakt te worden.. Met z'n verbrijzelde duim nog in een spalk wilde hij niet veel later ergens een tegel onder vandaan trekken die vastgelopen was. Het was maar goed dat ik er toevallig bij stond en 'm aan z'n nekvel terug heb getrokken, anders had hij nu een elleboog de andere kant op gehad! Eerst sleutel omdraaien en hoofdschakelaar uit.. Idd, sommigen leren het nooit! Hij hoeft nu nog maar 1 waarschuwing en dan mag hij aan de bedelstaf..

Ike57
5 september 2012, 10:55
Ik sprak laatst iemand uit de wereld van de arbo. Die vertelde dat veel van dat soort ongelukken gebeuren uit een reflex, mensen die hun evenwicht verliezen of struikelen en dan naar houvast grijpen in een draaiende zaag of andere machine. Of even snel wat pakken/doen zonder de machines uit te zetten. En die moedwillig beveiligingsmaatregelen omzeilen omdat stilzetten teveel tijd kost of lastig is.

Dat lijkt me een juiste weergave. Zolang de machine, en het materiaal, doen wat je ervan verwacht heb je weinig problemen. Het is ook vaak de schrikreactie op het moment dat het fout gaat: een frees die gaat happen bijv.

En natuurlijk: eventuele mensen om je heen. Ik werk altijd alleen en wil niet hebben dat er anderen omheen staan te kijken. Door lawaai en gehoorbescherming hoor je ook niet wat er om je heen gebeurt. Ik heb mijn gezinsleden ook verboden om mij bijv. even op de schouder te tikken als ze me iets willen vertellen/vragen terwijl ik bezig ben. Ze moeten me met rust laten als ik met machines bezig ben.

stijnkenens
5 september 2012, 11:00
Voila, tegen zo'n mensen kan je niks beginnen, die kan je blijven uitschelden en bedreigen, maar als ze het niet willen leren, dan stopt het daar ook.

Al die horror verhalen hier gaan zowiezo een paar mensen beter doen nadenken, en daar gaat het om !

Al het gedoe over het al dan niet gevaarlijk zijn van machines: mensen moeten er leren mee omgaan, en weten dat er iets kan gebeuren als je het niet fatsoenlijk gebruikt, of nog rap iets wil doen, voor je naar huis gaat, e.d.


Maar het blijft moeilijk:
Ik herinner mij hier een verhaal van een beginnend gitaarbouwer, die maar niet wou weten van allerlei waarschuwingen. En dus, naast het eigenwijs blijven doorbouwen aan een experimentele gitaar (hij had nog nooit een 'normale' akoestische gitaar gebouwd), lijmde hij schuurpapier tegen een sneldraaiende slijpsteen om zo z'n balkjes te kunnen shapen, was geaffronteerd dat iedereen hem onbezonnen en gevaarlijk noemde, tot die steen brak ...

Zo'n dingen horen niet thuis op een forum waar ook jongeren meekijken, die misschien niet beseffen dat iets gevaarlijk kan zijn.



s.

stijnkenens
5 september 2012, 11:02
En natuurlijk: eventuele mensen om je heen. Ik werk altijd alleen en wil niet hebben dat er anderen omheen staan te kijken. Door lawaai en gehoorbescherming hoor je ook niet wat er om je heen gebeurt. Ik heb mijn gezinsleden ook verboden om mij bijv. even op de schouder te tikken als ze me iets willen vertellen/vragen terwijl ik bezig ben. Ze moeten me met rust laten als ik met machines bezig ben.


Ik wacht ook altijd om iets te vragen tot de machines uit staan.

Als het dringend is ga ik in het zichtveld staan, en dan kiest de gebruiker zelf wanneer hij opkijkt. (na een plank door de paneelzaag te hebben gestoken, en niet tijdens !)



s.

Han S
5 september 2012, 11:14
Zo moet ik vanmiddag onder een auto liggen van 1100 kg. Die staat met het rechter voorwiel op een oprijbrug, er staat een zware garagekrik onder en twee assteunen. Regelmatig lees je dat er weer eens iemand is verpletterd door zijn auto en soms zijn het mensen van in de vijftig. Een beetje off topic, maar ook in garages gebeuren veel ongelukken omdat het ff gauw moet.

EDV
5 september 2012, 13:46
Ik wacht ook altijd om iets te vragen tot de machines uit staan.

Als het dringend is ga ik in het zichtveld staan, en dan kiest de gebruiker zelf wanneer hij opkijkt. (na een plank door de paneelzaag te hebben gestoken, en niet tijdens !)
nooit over nagedacht, maar zo doe ik 't ook......zeker van m'n pa geleerd toen ik al heel jong mocht meekijken wat ie deed met al z'n gereedschap

Ike57
5 september 2012, 16:12
nooit over nagedacht, maar zo doe ik 't ook......zeker van m'n pa geleerd toen ik al heel jong mocht meekijken wat ie deed met al z'n gereedschap

Allemaal zaken die meespelen in de (veilige) omgang met machines: Heb je het van huis uit meegekregen; ben je ervoor opgeleid etc. etc.

Ik neem aan dat een groot aantal van ons wat dat betreft autodidact is en in veel gevallen door schade en schande wijs is geworden. Ik ben er niet voor opgeleid en van huis uit heb ik het ook niet meegekregen. Mijn vader had, bij wijze van spreken, een hamer en een nijptang en dat was het dan wel.
Oh ja, er was ook nog een zaag die dan wel, om roest te voorkomen, af en toe door de varkenspik werd gehaald maar verder zo bot was dat je er gerust in je blote reet op kon gaan zitten. :D

RS-Rik
5 september 2012, 17:32
Voor n studieproject zit ik de laatste tijd met enige regelmaat aan frees en draaibanken (metaal). Kan echt gevaarlijk zijn als je niet uitkijkt. Vooral een draaibank, die stopt echt niet zomaar effe.

Altijd ontzag hebben voor de machine, of het nu een bovenfreesje of een grote draaibank betreft. Met gitaarbouw heb ik altijd oog en oorbescherming op. Stekker uit de frees alvorens het afstellen. Frappante is dat ik alleen een litteken heb van een beitel (wel een vlijmscherpe)

barno
5 september 2012, 17:42
beitels, ja, da's iets wat je moet leren heb ik gemerkt. ik had de eerste twee jaar van mijn bouwcarriere altijd wel ergens een sneetje in vingers, handen. vervelend voor gitarist. zo heb ik 's een optreden django gewijs moeten afhaspelen: leuk, maar voor één keer dan...

laatste drie jaar nooit meer iets gehad aan mijn vingers, dus ik zal het blijkbaar wat in de vingers hebben nu ...

stijnkenens
5 september 2012, 21:23
Barno grapjas !

Langs de andere kant: nog 1 x iets posten hen je zit aan 10.000 berichten ...

Dat kan tellen op +/- 6 jaar !



s.

RS-Rik
6 september 2012, 09:37
MJwoaah ik typ vaak met 2 of 4 vingers... niet met allemaal, daarmee kun je een respectabele postcount opbouwen hoor.

Kim Wilson
6 september 2012, 10:07
Niet helemaal mee eens! Af en toe moet je mensen weer even bewust maken van het feit dat de apparaten waar ze mee werken, toch echt gevaarlijk zijn.. Heel wat ongelukken in het bedrijfsleven wordt veroorzaakt door bedrijfsblindheid.. "Het gaat altijd goed, dus waarom nu niet?" En dan verslapt de aandacht... En terrorverhalen kunnen daarbij wel helpen..

En de logica van een autist in een tv-serie is, hoe briljant bedacht ook, niet echt maatgevend, wel? :D
Ik denk ook dat mensen al snel denken: "Dat overkomt mij niet, want ik weet wel wat ik doe". Vooral ervaren mensen.

pueblo
6 september 2012, 10:34
ik sneed al dingen in hout met een zakmes toen ik nog in de kleuterklas zat, doorheen de jaren die volgden heb ik toch heel wat littekens gekregen op mijn rechterwijsvinger (ik ben links), nuja, liever een mooie snijwonde dan een zaagwonde..

Rizz
6 september 2012, 10:36
Ik denk ook dat mensen al snel denken: "Dat overkomt mij niet, want ik weet wel wat ik doe". Vooral ervaren mensen.

Juist die! Hoor net dat een leidinggevende hier, die er niet was vandaag, naar huis is gestuurd en voorlopig op non-actief is gesteld omdat hij een machine aan heeft gezet terwijl er mensen binnen de veiligheidszone waren.. Zou me niets verbazen als hij een hele dikke douw krijgt of misschien nog wel wat zwaarders.. Ik hoop het niet voor hem, maar als leidinggevende heb je het goede voorbeeld te geven en ben je dus overduidelijk niet immuun!

Woml
6 september 2012, 21:27
Ik ben sinds de start van dit topic nog voorzichtiger geworden dan ik al was met van die stoere apparaten, maar toch gaat het soms nog steeds mis... Ik wilde vanavond een lagertje om de schacht van een freesbitje schuiven, maar kennelijk paste de 8 mm. van de binnenmaat van het lagertje net niet lekker om de 8 mm. buitenmaat van de schacht. En toen zat-ie dus vast. En als je dan probeert om het ding weer los te trekken, loop je het risico dat je niet het lagertje van de schacht trekt, maar het freesbitje in je vingers.
Een ongelukje van dezelfde grootte-orde als het onvoorzichtig omspringen met een beitel, maar vervelend is het wel. Ik voorzie de komende dagen even geen geknutsel of gitaargespeel.

EDV
6 september 2012, 21:36
. En toen zat-ie dus vast. En als je dan probeert om het ding weer los te trekken, loop je het risico dat je niet het lagertje van de schacht trekt, maar het freesbitje in je vingers.

doekje vóór 't bloeden...maar dan letterlijk (om 't bit wikkelen dus ;))

wel een damhik-tip overigens....sommige fouten moeten blijkbaar telkens opnieuw gemaakt worden :D