PDA

View Full Version : V1 buis vervangen Kustom The Defender



nusti
29 augustus 2012, 15:50
Bij de aanschaf van mijn versterker, een tweedehands Kunstom defender 112, heb ik alle buizen vervangen voor tungsol buizen. voor de pre-amp Tung Sol 12AX7 / ECC83 buizen en de eindbuizen zijn Tung Sol EL34B Matched. Dit heb ik toen gedaan omdat ik dan in ieder geval een uitgangspunt heb qua geluid.
Nu vind ik de versterker op allebei mijn gitaren te scherp, te koel, te hard. Vooral als het volume omhoog gaat.
Ik wil dus wat gaan experimenteren met de buizen. Ik heb op internet informatie gezocht over de verschillende merken en type buizen en wat ik ervan heb begrepen is dat de eindbuizen die ik nu gebruik in principe al een wat voller en warmer geluid hebben dan 6L6 buizen die ik ook kan plaatsen in de versterker.
De meeste invloed op het geluid heeft, volgens de info die ik heb gevonden, de V1 buis, klopt dat?
Hiermee wil ik dus mee experimenteren met verschillende merken en eventueel types.

Ik heb de handleiding van de versterker erbij gepakt en de eerste vraag is welke van de drie is de V1 buis?
Hieronder heb ik de pagina's uit de handleiding met de plaatsing van de buizen en beschrijving van de functie, ik twijfel zelf tussen buis D en E. Daarnaast de flowchart van de versterker.

De tweede vraag is welk buizen adviseren jullie en is het echt nodig om buizen te nemen die speciaal zijn ontwikkeld voor de V1 positie? Ik heb gelezen dat JJ buizen wat warmer geluid geven.

En als laatste, moeten het persé 12ax7 buizen zijn of kun je ook zonder problemen andere type buizen plaatsen?

http://img.photobucket.com/albums/v455/nusti/gitaar/tubeposition.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v455/nusti/gitaar/defenderflow.jpg

HaroldA
29 augustus 2012, 16:01
1) V1 = Preamp tube 1
2) Nee, je kunt lekker expirementeren met andere buizen. V1 is wel het meest bepalend voor je geluid, dus "slechte" buizen hebben veel invloed.
3) Er zijn een hele hoop buizen compatible met de 12AX7. Google is je vriend.

Heb je trouwens de ruststroom(=bias) wel opnieuw ingesteld na het plaatsen van de eindbuizen?

nusti
29 augustus 2012, 16:43
Heb je trouwens de ruststroom(=bias) wel opnieuw ingesteld na het plaatsen van de eindbuizen?

bedankt voor je antwoord, ik zal eens gaan uitzoeken welke buizen allemaal zijn te plaatsen als de 12ax7 buizen.
Ik heb de bias niet opnieuw ingesteld. De versterker heeft een autobias. Ik heb voordat ik de einbuizen ging vervangen hierover geïnformeerd bij kustom zelf en zij gaven ook aan dat het niet hoeft.

pasqual
29 augustus 2012, 21:59
Heb je de mogelijkheid om andere speakers/cabs uit te proberen voordat je alle mogelijke buizen gaat uitwisselen. Misschien heeft dit veel meer effect.

nusti
29 augustus 2012, 22:08
Nee, helaas. Ik heb niet ergens een losse 12" speaker liggen of een kabinet. Ook niet bij kenissen of vrienden.
Lijkt me ook een meer kostbare manier van experimenteren dan een buisje of 3 à €20 euro per stuk.


Heb je de mogelijkheid om andere speakers/cabs uit te proberen voordat je alle mogelijke buizen gaat uitwisselen. Misschien heeft dit veel meer effect.

pasqual
30 augustus 2012, 09:42
Kostbaar wordt het natuurlijk alleen als je een speaker of cab moet aanschaffen maar dat had je natuurlijk ook al begrepen. is volgens mij een veel effectievere manier om je geluid te veranderen. Maar als je niet de mogelijkheid hebt, houdt het natuurlijk op. Maar €20,- per stuk?

muziekschuur
30 augustus 2012, 09:55
Die buizen moet je zien als leergeld. Heb ik ook gedaan in een Peavey Windsor studio... Het is onwijs leuk om de subtiele verschillen te horen en de niet zo subtiele verschillen wanneer je de versterker overstuurt. Ik vermoed dat een ECC81 in V1 voor jou veel verschil zal maken... Dat betekent minder gain... Ik vermoed dat je een soft crunch zoekt...

Het kan ook heel goed dat je 12 inch speaker gewoon nog niet los is... Heel veel mensen kopen mooie spullen om "goed te starten" en verkopen dan na een paar jaar vanwege veranderde interesses... Dan koop je een nieuwe versterker met een klein beetje stof... Doekje erover en je hebt een nieuwe versterker voor minder....

nusti
19 september 2012, 11:29
even een update(je). Via een vriend heb ik wat buizen kunen lenen om te testen. Zat ook een JJ bij en een EH en wat merkloze oude dingen.
Om niet een lang verhaal op te gaan hangen....ik merkte weinig van de veranderingen en heb de tungsol er terug ingezet.
TOTDAT, en nu komt de clou, ik tijdens de repetitie de adapter van mijn ME-70 was vergeten. Ik heb mijn gitaar direct in de versterker geplugt en tussens de nummers door met de gain en volume het klankgeluid veranderd.
De versterker klonk heerlijk, van mooi vol en helder tot het vieze scheurgeluid van pre-amp buizen die flink op hun donder krijgen....
Het stomme is dat ik het thuis ook zonder ME-70 heb gedaan, maar ik kan daar het volume niet heel hoog zetten.
Mijn conclusie, de ME-70 zou zomaar eens het probleem kunnen zijn. Om helemaal zonder effecten te spelen is geen optie en om tijdens een optreden handmatig de versterker te gaan ofstellen is ook gegarandeert ruzie met de geluidsman...
Ik ga maar eens stompboxen proberen...

nico verduin
19 september 2012, 12:22
Altijd zo fijn als ze een vraag stellen en halve informatie geven..............

Little Jay
19 september 2012, 13:31
Nou ja, hij wist het zelf eigenlijk ook nog niet hè Nico! Proefondervindelijk ondervonden, door schade en schande wordt je wijs... zoiets toch?

Maar inderdaad, beter zo volledig mogelijke info geven, ook al lijkt het je zelf niet relevant.

nusti
19 september 2012, 15:25
Laten we het maar op een leermoment houden.
Ik wist dat een pedaal ook zonder dat er iets aanstaat iets met je tone kon doen, maar ik had dit niet verwacht.
Maar je hebt gelijk over de onvolledige info..,,mea culpa.
Aan de andere kant heb ik wel degelijk iets gehad aan de antwoorden. Ik weet nu welke buis de v1 is en heb me behoorlijk verdiept in de verschillende buizen en speakers. Daarvoor iig dank.

muziekschuur
18 december 2012, 10:20
Als je alleen een reverb gebruikt van je BOSS. Heb je dan nog steeds tonesuck?

HaroldA
18 december 2012, 11:01
Ja. .