PDA

View Full Version : blues en lekker clean aub. 3 keuzes



rugzak
28 augustus 2012, 20:54
hoi

ik heb een mega boogie 22 met eq op het ook zon 500 ballen.
ook een fender tweed deluxe 15 watt kloon.
en een koch classictone. 40 w
en nog een musicman rp65

allen 500 euro.

iemand een aanbeveling/tip? ik moet ze nog testen maarja dat duurt ff.

Tabula Rasa
28 augustus 2012, 21:05
hoi

ik heb een mega boogie 22 met eq op het ook zon 500 ballen.
ook een fender tweed deluxe 15 watt kloon.
en een koch classictone. 40 w
en nog een musicman rp65

allen 500 euro.

iemand een aanbeveling/tip? ik moet ze nog testen maarja dat duurt ff.

ja, neem degene waar wieltjes onder zitten. Dat is altijd fijn.

Tabula Rasa
28 augustus 2012, 21:07
Sorry, ik bedoel: wat vind je lekker clean en wat vind je een blues geluid? Waar speel je verder op?

rugzak
28 augustus 2012, 21:14
op een strat. de srv sound. knopfler sound zoiets,

speelde op een jcm800.

lespaulnmarshall
28 augustus 2012, 22:04
Een studio 22 is niet zo popular voor blues en clean, maar geloof me dat kan hij als geen ander. Srv lukt daar wel mee knopfler ook.
Als je de kans ziet een mark iii of een andere mark te kopen, nog beter. Maar die 22 is een soort mini mark iic+/ mark iii. Wel raad ik aan een 12at7 oid in v3 (of welke buis dan ook bij het lead kanaal, hoort op die studio 22, zie manual) te zetten oor een tikkie minder gain.
Heeft die studio 22 de graphic eq of niet? Zo niet, kun je misschien beter oor de 15w fender kloon gaan, als de studio 22 wel de geq heeft, zeker weten die mesa boogie dan.

Pepe
28 augustus 2012, 22:10
Voor clean valt de Fender af, daar heeft een tweed niet zoveel van.
De boogie wel maar je moet van het clean houden. Op zich zelf klinkt het prima, in vergelijk met een deluxe of twin klinkt het wat geknepen middy en boxy. Er zit wel een mooie overgang van clean naar randje in.
De Koch ken ik niet zo goed, genoeg clean maar een modern clean, beetje steriel staat me bij.

Mitch
28 augustus 2012, 22:15
hoi

ik heb een mega boogie 22 met eq op het ook zon 500 ballen.
ook een fender tweed deluxe 15 watt kloon.
en een koch classictone. 40 w
en nog een musicman rp65

allen 500 euro.

iemand een aanbeveling/tip? ik moet ze nog testen maarja dat duurt ff.

Van die eerste zin snap ik geen zak, maar ik begrijp wel dat je op zoek bent naar een versterker?
MB 22+: kan, maar heeft wel een erg saai en vlak clean. Lead kanaal kán leuk zijn, maar dan moet je een low gain pre amp buisje in V2 zetten, daar knapt dat kanaal ontzettend van op.
Tweed kloontje: kan perfect zijn met de juiste kast eronder. Clean met rand.
Classictone: twee kanalen, maar ondanks dat het een benadering van een vintage amp zou moeten zijn is en blijft het ontzettend Koch. Netjes, beetje koud clean, beetje weerbarstige drive, strak. Te strak om lekker te bluesen denk ik.
Geen ervaring met een Musicman.

lespaulnmarshall
28 augustus 2012, 22:23
Als je echt een goede clean en scheur wilt hebben zul je moeten a/b'en tussen een marshall of boogie Oid en een fender of zo.

Rinze
28 augustus 2012, 22:23
De Music Man is dan weer de enige van dit rijtje waar ik ervaring mee heb (ben een oude lul).

De RP65 is de versie met een ingebouwde phaser. Er is ook een RD serie met een scheurkanaal. Omdat Music Mans een transistor voorversterker hebben is dat kanaal echter niet zo geweldig. Er zijn ook Music Mans met de gewone Fender Twin-layout qua bediening, maar altijd met SS preamp. Clean doen ze geweldig, randje ook wel, scheur vind ik persoonlijk minder. Eindbuizen vervangen schijnt nog wel eens tricky te zijn vanwege erg hoge voltages waar niet elke moderne buis tegen kan. Over het algemeen gebouwd als een tank, deze bakken doen vaak na ruim dertig jaar nog ontzettend hun best. Clean is Fenderachtig (BF?SF?). Oh ja, ze gaan HARD.

fastfolkert
28 augustus 2012, 22:30
Over het algemeen gebouwd als een tank, deze bakken doen vaak na ruim dertig jaar nog ontzettend hun best.

En ze branden nog lekker ook; http://youtu.be/AXi0o5RiZg8

lespaulnmarshall
28 augustus 2012, 22:41
En ze branden nog lekker ook; http://youtu.be/AXi0o5RiZg8

Tsja, dat soort dingen gebeuren...

the sure thing
28 augustus 2012, 22:50
Van je genoemde rijtje zou ik voor de Koch classic tone gaan. Ik vind de classic tone van Koch de enige amp die ik lekker vind klinken en voor jouw doeleinden prima geschikt. Is het de 2x10 of de 4x10 versie?

Hendriks
28 augustus 2012, 23:20
Een Tweed blijft tot volume op 7-8 clean (mooi clean), draai het volume hoger ,dan gaat hij niet harder ,maar lekker oversturen. Mijn Koch kan ook clean , maar blijft toch wat sexloos.
De MM heeft ook een goed clean en blijft clean tot je oren bloeden , het OD kanaal vond ik ruk.

whoosh
28 augustus 2012, 23:51
Wel raad ik aan een 12at7 oid in v3 (of welke buis dan ook bij het lead kanaal, hoort op die studio 22, zie manual) te zetten oor een tikkie minder gain.

Da's V1 bij een Studio 22. De manual maakt je daar niet veel wijzer over ;) Ik heb er ook een 12at7 in zitten. V1 lead, V2 clean, V3 fx, V4 reverb, V5 PI.

lespaulnmarshall
28 augustus 2012, 23:59
Da's V1 bij een Studio 22. De manual maakt je daar niet veel wijzer over ;) Ik heb er ook een 12at7 in zitten. V1 lead, V2 clean, V3 fx, V4 reverb, V5 PI.

Oke, ik dacht dat dat wel bij het kopje onderhoud zou staan in de manual, zoals bij de mark iii. Bijkbaar niet dus.

Mitch
29 augustus 2012, 08:59
O ja, da's waar. Het was andersom dan je zou verwachten, zo zat 't.

rugzak
29 augustus 2012, 18:35
koch 2x10/

de fender klone is met een Jensen Alnico speaker (P12Q.

15 watt voor de klone gaat dat niet te snel scheuren?

rugzak
29 augustus 2012, 19:17
overstuurt zon tweed deluxe en dan 15/18 watt ongeveer echt zo snel?

whoosh
30 augustus 2012, 18:06
Bij de Studio 22 moet je wel even opletten. Er zijn namelijk twee versies, de Studio 22 en de Studio 22+. De Studio 22 heeft 2 "kanalen". Tussen aanhalingstekens want eigenlijk is het één kanaal met een extra schakelbare gaintrap. Bij de + versie krijg je een Lead Master waarmee je het volumeverschil tussen het rhythm en het leadkanaal kunt afstellen. Bij de oorspronkelijke versie zit die er niet in en is het volumeverschil tussen rhythm en lead veel te groot, ook als je een low-gain buisje gebruikt.

Bij beide versies was de 5-bands EQ een optie, en ook die wil je hebben. De 5-band EQ kun je toewijzen aan input, enkel aan het leadkanaal, bedienen met een footswitch of gewoonweg helemaal niet gebruiken. Erg fijn om te hebben omdat rhythm en lead dus de toonregeling met elkaar delen.

De versie om te hebben is dus een Studio 22+ met EQ :)

Zoals al aangegeven; het leadkanaal heeft normaliter een 12AX7 buisje waarmee je kunt scheuren als een gek, maar het is mij teveel van het goede. Ik heb er een 12AT7 in zitten, een 5751 is ook een optie.

De toonregeling steekt nogal nauw en is erg gevoelig. Een tikje meer of minder maakt veel uit, vooral bij de treble. Het bereik is groot, dus je kunt echt vreselijk geluid maken ;)

Rhythmkanaal heeft veel headroom, meer dan je zou verwachten. Ik vind het clean mooi, maar het is zoals Pepe aangeeft inderdaad wat geknepen/strak totdat je de poweramp flink z'n best laat doen. Omdat de trebleregeling erg gevoelig is, kan het lastig zijn om genoeg sprankeling in het geluid te draaien zonder het te overdrijven.

Het leadkanaal is bij gebrek aan een beter woord: vet. Erg dik, warm geluid. Zit geen clean in, niks nada.

Maar goed, je hebt een lijstje echt totaal verschillende versterkers opgegeven. Ik zou ze in ieder geval maar gaan proberen. Geluid is nogal subjectief.

Chris Winsemius
30 augustus 2012, 18:44
" overstuurt zon tweed deluxe en dan 15/18 watt ongeveer echt zo snel? "

yep, vanaf heel snel tot net ietsje minder, singl;e coil hb
je moet echt met je touch/gitaarvolumeregelaar(s) werken om wat clean te hebben maar d'r is ook nog een truukje:
- gitaar naar bright inpu
- de bright volumeregelaar lekker opendraaien
- tone-regelaar naar smaak]
- (!) de volume-regelaar van het niet gebruikte kanaal op 9,9 of hoger (tot 12) zetten, je krijgt dan een lekkere cleane mid-dip met beduidend minder vervorming/etc. , wel wat ruis

guitarnijboer
30 augustus 2012, 19:54
Tja, als ik zou mogen kiezen: neem dan de studio caliber .50 + van Mesa Boogie. Zit technisch (bouw) beter in elkaar, heeft 2 6l6 buizen (50 Watt i.p.v. 20 watt), heeft de celestion C-90 speaker die nu stock in alle Mark versterkers zitten en kost evenveel. Qua ontwerp vrijwel gelijk, maar gewoon meer versterker voor het zelfde geld. Oh, ja: hij is even groot dus daar hoef je het ook niet voor te laten.

guitarkid
31 augustus 2012, 23:19
Hij staat niet in het rijtje, maar je doet jezelf te kort als je 'm niet even test: Peavey Delta Blues!!
Gebruikt vast wel te krijgen voor 500 (en waarschijnlijk nog wel minder), maar een erg fijne amp, zowel clean als crunch en met een goede booster super allround!

stikel
31 augustus 2012, 23:49
Hij staat niet in het rijtje, maar je doet jezelf te kort als je 'm niet even test: VOX TB18C1. Rond de euro 600 (ik wilde zelf voor een Excelsior gaan maar vind de Vox ook gasopwekkend)


http://www.youtube.com/watch?v=Jwx4jCFCt_I